Jag skulle säga att PC är vanligare bland de som kan datorer och har högre krav på datorer, oavsett om man fotar eller inte. Mac är vanligare bland de som inte kan så mycket och inte har så högra krav. Att man fotar betyder ju inte per automatik att man inte kan något om datorer
Som ditt fall.
Har man problem med PC datorer så är det oftast SBS , skit bakom skärmen
Och visst är det så, kanske krävs det lite mer kunskap för att hantera ett mer flexibelt verktyg där du inte är lika fastlåst och styrd, eller så ger man fan i o göra något man inte förstår sig på. Om man ser det som en nackdel eller inte beror ju oftast på om man har kunskapen eller inte. Precis som att köra automatik på kameran.
Nu råkar jag ju kunna en hel del om datorer då jag bygger mina själv, så jag lyssnar inte på gamla myter om PC hit eller dit, jag vet ju.
Så frågan om vad som är bäst blir konstig, för min farmor vore kanske en mac eller iphone bäst, hon ska ju helst bara ha en knapp. För något med högre krav så är det kanske inte bäst. Funkar Mac bra för dig så är det nog rätt för dig. Men det är en myt att det är så mycket problem med PC om det inte är SBS.
Nu är ju detta inte en Mac vs PC tråd, men du kunde ju inte hålla dig borta från ämnet.... som vanligt.