Annons

Återgå från win 10 till Win 7

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad använder du för kloningsprogram?

Jag använder Ghost för att klona partitioner, då bör man ju ha åtminstone en disk till i datorn om något skulle hända med systemdisken, eller en Ghostversion som klarar läsa/skriva på USB-diskar. En extra partition måste man hursomhelst ha.

När det gäller att klona hela systemdisken löste det sig enkelt med att jag köpte en ssd-disk med ett tillhörande kloningsprogram. Hette Apricorn EZ Gig IV. Funkar att klona från systemdisken i datorn till en ssd genom USB (speciell kabel). Funkar tyvärr inte från systemdisken till en 3.5 tumsdisk som kräver egen strömförsörjning (har provat). Möjligen med en 2.5tumsdisk. Så jag köpte en ssddisk till och klonar mellan dem.

/T
 
Har suttit ett tag med Win10 nu. Om man ser till det rena användandet började Lightroom visa röda toner översaturerade efter uppgraderingen. Har ännu inte hittat någon lösning på detta. Så vill jag ju naturligtvis inte ha det. Någon med förslag på lösning?

....

Har du kommit någonstans med detta? Jag tycker samma sak, men trodde det var något jag ändrat vid fototillfället eftersom jag bytt blixtsystem och dessutom arbetsprocess.

Jag har översatureringen även i PS.
 
Framförallt en bra praxis före en uppgradering om något skulle gå snett.....

Det är ett bra sätt att enkelt rulla tillbaka.

Tycker dock man generellt ska vara lite försiktig med att klona speciellt systemdisken för att trasiga filer och andra fel och dåligheter kommer med till "nya" disken. Bättre installera rent.
 
Har du kommit någonstans med detta? Jag tycker samma sak, men trodde det var något jag ändrat vid fototillfället eftersom jag bytt blixtsystem och dessutom arbetsprocess.

Jag har översatureringen även i PS.

Börja med att kolla om ni har likadana grafikkort. Det är förmodligen drivrutinsberoende.
 
Det är ett bra sätt att enkelt rulla tillbaka.

Tycker dock man generellt ska vara lite försiktig med att klona speciellt systemdisken för att trasiga filer och andra fel och dåligheter kommer med till "nya" disken. Bättre installera rent.

Det är naturligtvis riktigt. Men nu handlar det ju om "backup" i fall något går snett. Att installera rent tar tid och man måste dessutom återinstallera de program man körde. Kan vara trevligt att ha en kopia av systemet om det kraschar en fredagskväll t.ex. när man ska göra något viktigt och inte har tid med nyinstallationer.

Dessutom kan det väl vara bra att ha en kopia om man nu som det tråden handlar om: inte gillar W10 t.ex. Och hur kommer man då tillbaka till W7 på ett enkelt sätt? Ja, man kan installera om W7 förstås + program + uppdateringar från MS. Om man som jag har en färdig SSD-disk behöver jag bara ta loss en sida på datorn och byta disk. Skulle tro att jag kan göra det på mindre än tio minuter. Det ena behöver ju heller inte utesluta det andra, skulle kunna göra en nyinstallation i lugn och ro om jag känner för det och ändå ha en fungerande version kvar - om det skulle bli problem.

T
 
Ja, det är ju samma princip som många företag använder. Man rullar ut ett system som är gjort från en "klon" med alla nödvändiga program, och det tar inte särskilt lång tid att få upp datorn med allt som behövs. Själv föredrar jag att ominstallera hemma när det väl behövs, men det är mest för att jag är ganska nördig.

Jag skulle inte ge mig på att gå tillbaks till äldre OS på annat sätt än just genom att återställa en klon, eller total ominstallation.
 
Ok, låter bra i så fall. För tidigare har det inte varit så. Jag hade uppdatering från 7 till 8, då fick jag absolut inte göra en ren install, för jag hade bara betalat för en uppgradering.... (även om det är exakt samma program). Så när jag skulle formatera datorn var jag tvungen att köra in gamla 7:an och sen uppdatera till 8:an.....

Hoppas Microsoft skärpt till sig :)

De har ändrat sig i det avseendet. Från början var man tvungen att ha Windows 7 eller 8 installerat för att kunna uppgradera, men nu kan man göra en ren installation och använda produktnycklarna från det operativsystemet. Om datorn tidigare haft Windows 10 installerat (uppgradering eller nyinstallation) kan man hoppa över att ange produktnyckeln helt (gjorde det senast idag) då Microsoft känner igen datorn (också med ny hårddisk).

Att backa tillbaks är krångligare och inget jag någonsin skulle göra utan en hel ominstallation.
 
En överlag nöjd W10-användare

Samma här. Windows 10 är den bästa nyhet som Microsoft har kommit med på länge. Win10 har ett bra gränssnitt som kan anpassas efter tycke och smak, inom mycket vida gränser. Win10 fungerar klockrent med både LR och PS (jag har CC-prenumeration). Och bäst av allt: ett par gamla bärbara som jag inte har kunnat använda sedan Win7 fungerar nu perfekt, tack vare de minimala krav som Win10 har på hårdvaran (skärmupplösning, etc.).

Att alla datorer startar betydligt snabbare än på Win7-tiden och har en inneboende ökad säkerhet gör det ju inte sämre.

Varför i all världen någon vill gå tillbaka till Win7 är mycket svårt att förstå. Om det finns problem så ligger nog inte orsaken i operativsystemet.
 
Har du kommit någonstans med detta? Jag tycker samma sak, men trodde det var något jag ändrat vid fototillfället eftersom jag bytt blixtsystem och dessutom arbetsprocess.

Jag har översatureringen även i PS.

Den diskussionen föreslår jag att du tar i en egen tråd. Det har inget med att gå tillbaks från Windows 10 till Windows 7 att göra (eller vice versa).
 
Att alla datorer startar betydligt snabbare än på Win7-tiden och har en inneboende ökad säkerhet gör det ju inte sämre.

Varför i all världen någon vill gå tillbaka till Win7 är mycket svårt att förstå. Om det finns problem så ligger nog inte orsaken i operativsystemet.

Att win10 har "större inneboende säkerhet" är en ren lögn. Alla OS där tillverkaren eller någon annan kan komma åt mitt data på utan mitt godkännande är inte säkert.

Sedan får du gärna visa mig någon guide om hur man får menyn på startknappen att uppföra sig som den gjorde i Windows 95/98/XP/ME/Vista/7 så ska jag överväga att köra win10.
 
Vad är det så många saknar från den gamla startmenyn? I Windows 10.1 får jag upp ungefär som tidigare (även om jag mycket sällan använder startmenyn alls), och trycker jag Windows+X (eller högerklickar på Windowssymbolen) får jag välja mellan alla gamla inställningar.

Har man en dator som tidigare haft Windows 7 går det förstås att nedgradera, har man en nyare blir det kanske svårare, vilket inte är så konstigt tycker jag.
 
.
Sedan får du gärna visa mig någon guide om hur man får menyn på startknappen att uppföra sig som den gjorde i Windows 95/98/XP/ME/Vista/7 så ska jag överväga att köra win10.

Jag känner tyvärr inte till någon förnuftig anledning till att få startknappen att göra detta. Men det går säkert att hitta på nätet om man har tid och verkligen tror det är av nytta.

Men, skämt åsido, vad är egentligen problemet? Går det inte att förstå hur t.ex. Lightroom eller Photoshop startas? Är det en allmän motvilja mot utveckling och att saker och ting förändras? Trots att förändringarna av de flesta anammas som positiva? Andelen företag som övergår till Win10 ökar allt snabbare. Det gör man inte utan att noggrant ha övervägt konsekvenserna. Vi kan inte låta tiden stå helt still och kräva att allt, in i minsta detalj är exakt likadant som tidigare. Men Windows 10 kan du till stor del omforma enligt dina egna önskemål. Vill man inte det finns ju alltid möjligheten att fortsätta med det gamla. Och vara nöjd. Var så god.
 
Jag känner tyvärr inte till någon förnuftig anledning till att få startknappen att göra detta. Men det går säkert att hitta på nätet om man har tid och verkligen tror det är av nytta.
Du påstår att den största fördelen med Windows 10 är att den går att anpassa efter användarens behov, men du kan inte presentera någon länk till hur man gör?

Men, skämt åsido, vad är egentligen problemet? Går det inte att förstå hur t.ex. Lightroom eller Photoshop startas?
De vanligast använda programmen brukar man ju ha "genvägar" till på skrivbordet. Fördelen med startmenyn är att den ger en bra översikt över vilka program som finns tillgängliga och att går lätt att hitta och starta vilket program som helst.

Trots att förändringarna av de flesta anammas som positiva? Andelen företag som övergår till Win10 ökar allt snabbare. Det gör man inte utan att noggrant ha övervägt konsekvenserna. Vi kan inte låta tiden stå helt still och kräva att allt, in i minsta detalj är exakt likadant som tidigare. Men Windows 10 kan du till stor del omforma enligt dina egna önskemål. Vill man inte det finns ju alltid möjligheten att fortsätta med det gamla. Och vara nöjd. Var så god.
Jag har hittills inte hittat en enda "förändring" i Windows 10 som är positiv jämfört med Windows 7 (om man i stället jämför med Windows 8 går det lättare att hitta). Och det handlar inte om någon generell motvilja mot förändringar. Windows 95 => Windows 98 => Windows XP => Vista => Windows 7 bjöd alla på positiva förbättringar, men den trenden bröts med Windows 8.

Att företag uppgraderar till win10 beror till stor del på att det viktigaste för dem är att ha gällande supportavtal. Därför har man valet att antingen betala en massa pengar för utökad support för win7 (om det ens är möjligt) eller att betala en masa pengar för en "business edition" av Windows 10 där det går att komma runt de största säkerhetsbristerna. Jag är själv delvis involverad i transitionen Windows 7 => Windows 10 på min arbetsplats, och det är en mardröm kan jag lova.
 
De vanligast använda programmen brukar man ju ha "genvägar" till på skrivbordet. Fördelen med startmenyn är att den ger en bra översikt över vilka program som finns tillgängliga och att går lätt att hitta och starta vilket program som helst.

Hoppas det här inte är off topic nu.

Jag själv vill inte ha nånting på skrivbordet, utan de program jag använder mest fäster jag i aktivitetsfältet. Resten startar jag enkelt genom att trycka Win-tangenten och börja skriva vad programmet heter så får jag upp det direkt och sen är det bara att trycka enter och starta det. Skulle det vara någon gång, vilket är ytterst sällan, att jag glömt namnet på ett program så finns det "Alla appar" i startmenyn där man har alla program i bokstavsordning. Dessutom så går det att dra och släppa för att ställa in hur stor startmenyn du vill ha. Jag har även fäst mina vanliga program i startmenyn, och ställt in precis som jag vill ha det. Men har upptäckt att det är ytterst sällan jag startar program därifrån, utan jag använder aktivitetsfältet för att starta program då jag 90% av tiden sitter med program som ligger där.

Jag är själv delvis involverad i transitionen Windows 7 => Windows 10 på min arbetsplats, och det är en mardröm kan jag lova.
Vad är det då som är så problematiskt?
 
De vanligast använda programmen brukar man ju ha "genvägar" till på skrivbordet. Fördelen med startmenyn är att den ger en bra översikt över vilka program som finns tillgängliga och att går lätt att hitta och starta vilket program som helst.

I Windows 10 är det startmeny -> alla program och alla program listas. Vill man bara se de mest använda räcker det med att trycka på startmeny. Som jag kommer ihåg funkade det på samma sätt i XP och 7. Utseendet är lite annorlunda men inget dramatiskt. Eller kommer jag ihåg fel?

Kontrollpanelen kan man välja om man vill köra den från 7 eller en helt omgjord, jag valde gamla modellen.
 
Vad är det då som är så problematiskt?

För min del ligger de största problemen i den nya webbläsaren Edge och att få existerarande webbapplikationer att fungera i den. Problemen att implementera fungerande group policies och så vidare är som tur är inte mitt problem, men jag har hört en del svordomar från de som pysslar med det.
 
De vanligast använda programmen brukar man ju ha "genvägar" till på skrivbordet. Fördelen med startmenyn är att den ger en bra översikt över vilka program som finns tillgängliga och att går lätt att hitta och starta vilket program som helst.

Startmenyn i win10 kräver lite anpassning innan den fungerar bra och i mitt tycke är den klart mycket bättre än 7:an. T.ex kan du enkelt välja vilka program du skall ha på din primära meny. Alla program finns under "All apps".

Det finns en hel del artiklar på nätet om Win10 menyn, men varför inte börja med http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/getstarted-see-whats-on-the-menu
 
Det huvudsakliga skälet till det är att det nästan inte finns några spel för Linux. Det gör att anvädare som vill kunna spela spel väljer Windows som skrivbordsplattform. Behöver de Linux/Unix för någon annan tillämpning så går det ju lika bra att koppla upp sig mot en server. Det i sin tur gör att det inte utvecklas några spel för Linux, lite av ett moment 22. Detta trots att desktopen på Linux är överlägsen den på Windows tack vare sådana saker som virtuella skrivbord, vettigt menysystem, fjärrgrafik m.m.

För surf och kontorstillämpningar spelar det absolut ingen roll vilket OS man väljer. Bra webbläsare och officeprogram finns för alla plattformar.

Joo det är precis det det gör. Varför tror du OS/2 floppade fast det var vida stabilare och bättre än tidens version av Windows? Svaret på den frågan var att Microsoft (förmodligen av taktiska skäl) slutade att porta sina Windows-applikationer som Word och Excel till OS/s när MS och IBM gick skilda vägar. Efter 2.x av dessa applikationer kom ingenting och IBM vände sig då till Lotus som de senare köpte upp men då var det redan för sent och det blev aldrig något trots att AMI Pro, Lotus 1-2-3 och Freelance var väl så bra som Office och i en del fall t.o.m. betydligt bättre - men det blev aldrig industristandard och det är det allt handlat om i dessa avseenden. IBM Warp som efterföljaren hette var ett bra OS som inte hade en chans och det lades sedan ner i tysthet. Senare har IBM som många andra kramat Linux och där får de ett OS som folk utvecklar gratis åt dem. Bingo!

Jag ifrågasätter inte att det finns fullgoda alternativ till exv. Office idag och då särskilt med hänsyn till hur de flesta faktiskt använder Office men de är som sagt inte industristandard och då går de bort.

Visst kan spel ha betydelse men den marknaden är väldigt segmenterad idag så jag tror det är mer marginellt. Mycket sker ju dessutom endast i telefonera numera.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.