Även jag har nyligen installerat Windows 10 (från W7). Jag väntade ganska länge för att låta andra jävlas med barnsjukdomarna och hoppades att det skulle vara ett väl fungerade OS nu.
Vilken besvikelse! Vilket fiasko!
Det första problemet vara att Microsoft justerade min extraskärm som DE anser att jag vill ha den. Som ett urblekt polaroidfoto. Jag som var så nöjd med den skärmen. Inte ens min X-Rite Display Pro lyckas få stil på den längre. Bättre än när Microsoft skötte justeringen, men bra är det inte. Har inte lyckats få vitt att vara vitt.
Nästa problem var ljudet. Med mina extrahögtalare hade jag fått till ett fylligt, fint ljud med bra tryck under W7. Windows 10 anser att jag vill ha ett ljud som mest påminner om en transistorradio från 60-talet. Faktiskt är W10:an så säker så att den tog bort den fina equalizer som jag hade tidigare och alla andra möjligheter till att justera ljudet som JAG vill ha det. Jag har installerat VLC som innehåller en equalizer, men den justerar bara ljudet som spelas upp i det programmet. T.ex. YouTube låter skit. Inget nöje alls att lyssna på musik den vägen längre. Jag har inte hittat någon lösning på det problemet.
Nästa problem - 10 är ful och trist som andra ovan redan påpekat. Det är dessutom oflexibelt. Jag kan inte välja att ha min dator som JAG vill. Startmenyn går inte att gruppera som jag vill ha den längre, utan den ska vara som Microsoft anser att jag vill ha den. Med W7 var sånt inga problem. Det är inget nöje alls att använda datorn längre.
Jag har kört Windows ända sen 3.1 och tyckt om det. T.o.m. det utskällda Vista har fungerat utmärkt hos mig. Men när jag läste om Windows 8 insåg jag att det är ett lek- och spelprogram för små barn, så det valde jag bort till förmån för det äldre Windows 7 när jag senast köpte ny dator. 7:an är det OS jag har tyckt allra bäst om. Mitt förtroende för Microsoft har trots W8 varit stort. Det förtroendet försvann på några timmar när jag "uppgraderade" till Windows 10. Aldrig mer en Windowsdator om det på något vis går att undvika!
Som en test har jag installerat Ubuntu på gamla datorn och nyligen börjat provköra lite. Det gäller dock att jag hittar värdiga ersättare till mina favoritprogram bl.a. Lightroom och en urgammal Corel Draw som jag inte kan vara utan. Darktable har jag installerat, men har inte gjort någon riktig test ännu. Jag hoppas men har svårt att tro att det på riktigt kan ersätta Lightroom.
Den här "frivilliga" uppgraderingen till Windows 10 tycker jag allt mer för varje dag påminner om kommunistpartiet i Sovjet och Östtyskland. "Visst, det är frivilligt att vara partimedlem. Vi tvingar ingen. Inte alls. MEN VI STÄLLER TILL ETT HELVETE FÖR DEN SOM INTE ÄR MED!"
Windows 10 Stalin vore väl ett bra namn? Kan någon tipsa Microsoft om det?