Annons

Återgå från win 10 till Win 7

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast nu var det Windows 10 => Windows 7 som saken gällde. När den körde Windows 10 fungerade USB.

Det borde vara lätt.

Eftersom datorn tidigare funkat i Win7 kan man glömma Win10 och krånglande drivrutiner i denna ekvation och i värsta fall helt enkelt installera Win7 rent från skivan på en nyformatterad hårddisk. Då kommer win10 inte ha med saken att göra.
 
Eftersom datorn tidigare funkat i Win7 kan man glömma Win10 och krånglande drivrutiner i denna ekvation och i värsta fall helt enkelt installera Win7 rent från skivan på en nyformatterad hårddisk. Då kommer win10 inte ha med saken att göra.

Läser du över huvud taget vad jag skriver!?
Datorn har inte kört win7 tidigare. Den kom levererad med win10 installerad. Därefter bytte jag originalhårddisken till en tom SSD och installerade win7 från skiva (DVD-image nerladdad från Dreamspark).
 
Har uppgraderat båda mina MSI-maskiner till Win10-utan problem. Det är inte världens roligaste OS, men snäppet hanterbarare än Win 8. I synnerhet grafiken i MSI-maskinerna verkar vara väl förberedda för Win 10.

Kör PS CC på båda och det känns aningen rappare än med Win7. I övrigt är dock 10:an ett steg framåt och 2 steg bakåt.

För oss som arbetar med datorn dagligen anser jag personligen att XP 64 var det bästa OS som MS skapat. Hade varit bättre att bygga vidare seriöst på det istället för först ett minneskrävande Vista, därefter ett förbättrat Vista i fprm av Win7, följt av det i mina ögon katastrofala Win8.

Men 10:an är i alla fall prestandamässigt bättre på mina maskiner. Jag får leva med det-men hur svårt kan det vara att bygga in en funktion som är valbar och visar ett "klassiskt" gränssnitt.

Frugans Asus fordrade 2 installationsförsök innan allt fungerade. Grannen hjälpte jag med en ny Lenovo som kom med Win 8.1. Då lade av USB3-portarna av. Återgång till 8.1 fixade detta. Därefter ytterligare ett försök och då fungerade USB3-portarna.

Så, problemfritt är det inte. Dessutom är det (i alla fall innan inlärningströskeln är avklarad) så att känslan av att OS styr användaren och användaren har svårt för att styra OS. Men det kommer väl med tiden.
 
Läser du över huvud taget vad jag skriver!?
Datorn har inte kört win7 tidigare. Den kom levererad med win10 installerad. Därefter bytte jag originalhårddisken till en tom SSD och installerade win7 från skiva (DVD-image nerladdad från Dreamspark).

Ber om ursäkt, jag blandade ihop inläggen / läste slarvigt. Visste inte din datorn var ny och färdiginstallerad med Win10. Ovanlig operation du håller på med.

TS uppgraderade från Win7 och borde därför enkelt kunna installera win7 igen utan att blanda in Win10.
 
TS uppgraderade från Win7 och borde därför enkelt kunna installera win7 igen utan att blanda in Win10.

Mycket enkelt t o m. Efter uppgradering sparas en mapp benämnd "old windows". Med hjälp av recoverydisc ges valet att återgå till den gamla versionen. Har man dessförinnan valt alternativet "behåll alla mina personliga filer och applikationer" ska allt finnas kvar.

Fast har man startat med en tom HD så måste ju en komplett ominstallation göras-det är jag helt införstådd med.
 
Har byggt en dator från grunden och slängt in en köpt w10.
Till en början så fick jag fel kontraster i googleChrome på mina egna samt många andra bilder.
Chrome vägrade avinstalleras, och gick inte heller att ladda ner nyaste uppdateringen via menyer. Lyckades dock installera över en nyare version samt kallibrera om färgerna i windows. Därefter fungerar nu allt prima. Ingen aning vad felet var, och det stör mig om samma sak skulle hända igen.
Windows 10 har jag dock inget att klaga på. Chrome däremot var riktigt mysko.
 
Har suttit ett tag med Win10 nu. Om man ser till det rena användandet började Lightroom visa röda toner översaturerade efter uppgraderingen. Har ännu inte hittat någon lösning på detta. Så vill jag ju naturligtvis inte ha det. Någon med förslag på lösning?

De program jag har öppna och arbetar parallellt med "somnar" också väldigt hårt när jag växlar från ett öppet programfönster till ett annat och jobbar en stund i det nya fönstret. När jag då växlar tillbaks till det första programfönstret tar det en mindre evighet för detta program att "vakna upp" igen. En text med "programmet svarar inte" underhåller då i programmets namnlist. Det hela gör att Win10 blir som klister att jobba i då jag ofta växlar mellan olika programfönster. Förslag på lösning?

Ytterligare ett problem är att datorn går fort ner i viloläge, släcker skärmen och somnar in, om den får stå orörd mer än kanske 2 minuter med öppna program. Detta oavsett vilka tidsinställningar jag gör för nedgång i datorns viloläge. Dessa inställningar påverkar bara om det inte finns några öppna programfönster alls. Förslag på lösning?

Satt här och läste om denna tråd och det verkar inte riskfritt att återgå till Win7, det är ju kanske annars den uppenbara lösningen på "klisterproblemet". Men för allt i världen vill jag inte bli av med USB-porten på datorn, som jag såg att någon råkat ut för här i tråden vid återgång. Inte heller vill jag att mappar som mina dokument pekas fel så man behöver söka upp dem genom utforskaren, som någon annan råkat ut för.
Sammantaget ger detta att jag troligen riskerar fler och allvarligare problem än jag löser om jag backar tillbaks till Win7.
 
Fast nu var det Windows 10 => Windows 7 som saken gällde. När den körde Windows 10 fungerade USB.

Jag lyckades till sist få USB att fungera genom att prova drivrutiner från andra tillverkare. Drivrutinen från Acer fungerade inte trots att det är en Acer Aspire. Drivrutinerna från Asus eller HP fungerade inte heller, men den från Lenovo fungerade.
 
Win 10 kanske är bättre på vissa punkter. MEN det jag vänder mig mot är att du måste tillåta Microsoft kontroll över din dator. Du kan inte själv välja vilka uppdateringar och vad som ska installeras på din dator, vilket är helt horribelt. Om du inte köper en extra dyr buisness version. Du kan alltså åka på uppdateringar som sabbar dina andra kanske äldre program, och du kan inte göra ett skit åt det.

Sen har man ju den andra aspekten, att JAG ska faktiskt bestämma vad installeras på min dator, inte Microsoft. Tyvärr kommer man inte undan.... Och Går det göra en ren installation genom en gratis uppdatering? Förmodligen inte, så bara därför kommer man också att dras med en massa konstiga följdproblem.

Microsoft har tyvärr tagit efter kontrollfreaket Apple.... Fördelen med PC har alltid varit att man som användare faktiskt kan bestämma själv. Det borde såklart vara valfritt, de som inte kan nåt kan välja automatiska uppdateringar, de som har koll kan välja att själva välja....
 
Vi har faktiskt inte mycket till val tyvärr

Jag förstår till fullo de som vill gå tillbaka till 7:an för den funkade ju. Det var det sista OS:et från MS som inte varit kontaminerat med telefonanpassade gränssnitt. I telefoner gäller modala fönster vilket är ett fönster i taget och slut på "Windows" - d.v.s. möjligheten att ha många fönster tillgängliga på en gång efter behag. Men varför ska vi acceptera ett så beklämmande ineffektivt arbetssätt i en dator med större skärm?

Windows 8 och 8.1 var MS uppvisning i totalt förakt för sin datorinstallerade bas. Mycket sämre funktionalitet med stort fokus på telefongränsnitt istället för att stöd för de processer datoranvändarna lät sig att uppskatta. Resultat: många vägrade uppgradera. Hur tänkte man när Start-menyn skrotades. Alla reste sig som en man och 8.1 kom gratis men inte fan fanns den gamla startmenyn där heller för den nya var inte alls samma sak.

Men ni som nu kramar Windows 7 kan ju minnas att folk vägrade uppgradera även när detta kom och många låg kvar i evigheter med XP för Vista som kom emellan XP och 7:an hade problem och bl.a. systemkrav som gjorde att en del inte kunde uppgradera smärtfritt. Så Microsoft har gjort det igen och ger nu bort 10:an och jag måste säga att det i alla fall var ett halvt fall framåt. Men nu lever vi fortsatt i ett misch-masch av telefon och datorgränssnitt i en konstig blandning - varken eller alltså. Våra applikationer kallas plötsligt för appar och telefonappar och vanliga program är ju inte helt samma sak rent tekniskt vilket är förvirrande. Men nu har vi ju i alla fall fått en Start-knapp igen helt gratis!!

Men ungefär där slutar det roliga. Två av mina viktigaste förutsättningar för att kunna bildbehandla som jag vill slutade att funka. Först insåg jag att min digitaliseringsplatta Hanvon ArtMaster III slutat funka. Fanns inga drivrutiner till Win 10 men jag lyckades få igång den till slut i alla fall - men sedan till det verkliga eländet: skärmkalibreringen.

Min Spyder 4 började uppträda helt nyckfullt vid kalibrering och oftast blev skärmen lila efter kalibreringen. Sedan blev den mörkgrön ett tag. Insåg att fler drabbats efter att ha googlat lite. Uppgraderade till senaste mjukvaran hos Datacolor men det är fortfarande inte helt OK tycker jag . Tycker min skärm känns lite väl gul nu istället om jag jämför med mina printar. Glanade lite på den nya Spyder 5 men även där har ju en del rapporterat om väl gula skärmar så det känns ju inte helt bra. Så nu funderar jag på om jag ska byta ut Datacolorprodukterna mot något annat. Helt klart har jag fortfarande en annan skärmåtergivning än med Windows 7.

I övrigt har vi väl kört hela varvet runt snart när det gäller det estetiska. Windows 2.x var platt och sedan polerades gränssnitten så de blev mer estetiska och sobrare under 90-talets slut och början på 2000-talet. I takt med att vi mer nostalgiskt börjat tänka på foträta skor (och en del har kanske t.o.m. dammat av sina gammal trädojor från Knulp) och ekologisk mat med låga miljöavtryck har tagelskjortan dragits på datorgränssnitten också. Jag blir inte förvånad om det implementeras en "nostalgiknapp" så att de som växte upp med IBM-kompatibla datorer på 80-talet med ett snabbt handgrepp kan få grön eller gul text på svart bakgrund.

Jag förstår att användargränssnitten i telefoner inte kan funka som i en PC men det jag inte förstår är varför en PC måste se ut och funka som en telefon och jag förstår inte varför Microsoft inte har lite mer förståelse för behoven hos sin installerade bas datoranvändare. Det är en rätt obegriplig arrogans vi fått uppleva de senaste åren som manifesterat sig i Windows 8, 8.1 och 10 och där Microsoft till slut tvingats ge bort ett operativsystem en stor andel av användarna vägrat betala för. Det är verkligen ett kommersiellt praktfiasko.
 
Senast ändrad:
Det är en rätt obegriplig arrogans vi fått uppleva de senaste åren som manifesterat sig i Windows 8, 8.1 och 10 och där Microsoft till slut tvingats ge bort ett operativsystem en stor andel av användarna vägrat betala för. Det är verkligen ett kommersiellt praktfiasko.

Är du säker på att MS tvingas ge bort sitt OS? Varken OSX eller Ubuntu som får ses som konkurrenter kostar pengar. MS har en del andra produkter som kräver Windows för att fungera så det kan mycket väl vara ett medvetet val att ge bort grundstenen och ta betalt för det som ger mervärde. De är inte de första i historien som gör så. Att äldre produkter saknar stöd i nya OS är nog ett pris man får betala om man vill att nya produkter skall fungera så bra som möjligt. Det är väl ändå tillverkarna som bestämmer om de vill uppdatera sina produkters drivare till att fungera med senaste OS?
 
Är du säker på att MS tvingas ge bort sitt OS? Varken OSX eller Ubuntu som får ses som konkurrenter kostar pengar. MS har en del andra produkter som kräver Windows för att fungera så det kan mycket väl vara ett medvetet val att ge bort grundstenen och ta betalt för det som ger mervärde. De är inte de första i historien som gör så. Att äldre produkter saknar stöd i nya OS är nog ett pris man får betala om man vill att nya produkter skall fungera så bra som möjligt. Det är väl ändå tillverkarna som bestämmer om de vill uppdatera sina produkters drivare till att fungera med senaste OS?

Tillverkarna bestämmer om de vill anpassa till nya Windows (om tillverkarn finns) men med samma logik borde det vara jag som bestämmer vilka uppdateringar som ska installeras på min fysiska dator...... Det är ju inte så att jag hyr den av Microsoft.
 
Stå på dig (oss)!

Även jag har nyligen installerat Windows 10 (från W7).
Nästa problem - 10 är ful och trist som andra ovan redan påpekat. Det är dessutom oflexibelt. Jag kan inte välja att ha min dator som JAG vill. Startmenyn går inte att gruppera som jag vill ha den längre, utan den ska vara som Microsoft anser att jag vill ha den. Med W7 var sånt inga problem. Det är inget nöje alls att använda datorn längre.

Den här "frivilliga" uppgraderingen till Windows 10 tycker jag allt mer för varje dag påminner om kommunistpartiet i Sovjet och Östtyskland. "Visst, det är frivilligt att vara partimedlem. Vi tvingar ingen. Inte alls. MEN VI STÄLLER TILL ETT HELVETE FÖR DEN SOM INTE ÄR MED!"
Windows 10 Stalin vore väl ett bra namn? Kan någon tipsa Microsoft om det?

Jag har än så länge lyckats undkomma uppgraderingen från W7 64bit till W10...och tänker fortsätta att "svika" Microsoft. Deras maffiametoder märks på flera andra håll, även hos andra företag i branschen och vi konsumenter måste hålla ihop för att tillsammans bli starkare. DET ÄR VI SOM ÄR KUNDERNA OCH SOM BETALAR VÅRA SURT FÖRVÄRVADE SLANTAR - låt dom inte glömma det!!

mvh
/B
 
Är du säker på att MS tvingas ge bort sitt OS? Varken OSX eller Ubuntu som får ses som konkurrenter kostar pengar. MS har en del andra produkter som kräver Windows för att fungera så det kan mycket väl vara ett medvetet val att ge bort grundstenen och ta betalt för det som ger mervärde. De är inte de första i historien som gör så. Att äldre produkter saknar stöd i nya OS är nog ett pris man får betala om man vill att nya produkter skall fungera så bra som möjligt. Det är väl ändå tillverkarna som bestämmer om de vill uppdatera sina produkters drivare till att fungera med senaste OS?

Vista var ju det stora steget. Då ändrades allt. I det OS:et lade de grunden till det vi har idag. Version 8 och 8.1 har nog varit mest gränssnittet de helt ändrat när det gäller PC-OS:et och det gäller nog 10:an också.

Jag har jobbat tillsammans med Microsoft i många år i IT-distributionsvärlden och vad man än kan säga om det bolaget så inte är det att de försuttit några som helst möjligheter att tjäna pengar. Att inte ta betalt för miljontals kopior av Windows är att säga nej till miljardintäkter. Steve Ballmer som i många år ledde bolaget framstod snarast som en begagnad bilhandlare som aldrig tackade nej till att tjäna några spänn extra var helst han kunde göra detta.

Om det nu vore som du säger så är det ju konstigt då att version 10 överhuvudtaget måste köpas av de som inte har någon version 7 eller 8 att uppgradera. Enklast hade väl då varit att bara låta alla fritt ladda ner en full version.

Självfallet är det så att tillverkare av periferi ansvarar för att ta fram anpassningar och drivrutiner så att deras grejor funkar med Windows men det vilar ju också ett visst ansvar på Microsoft när man trycker ut detta OS som man gjort till våra datorer och propsar på att vi ska uppgradera. Det finns compatibility lists och i många andra sammanhang så gör installationsprogrammen kontroller och listar de krav för användaren som det nya OS:et ställer. Uppfylls inte dessa så kan man inte installera. Här kör man bara på och skiter i det mesta. Med det sagt så ligger bollen hos Datacolor för skärmprofilerna och det verkar ju som om alla inte är nöjda med Spyder 5 heller även om den väl borde funka även med Windows 10.

När det sedan gäller vilka affärsmodeller man har och vad man tar betalt för så är det ju en del som även packat Linux i krympplastade lådor och tagit betalt för dem. Novell om jag inte missminner mig har ju gjort så åtminstone tidigare och då kan det ju vara med support som man tar betalt för. Så det är väl som sagt till stor del en fråga om affärsmodeller även om Linux i grunden är gratis och folk i den världen istället tjänar sina pengar på konsulttjänster och support. Gartner har ju vid flera tillfällen gjort jämförelser av total cost of ownership och det brukar ju inte i slutänden vara några större skillnader på sista raden oavsett om man får själva OS:et gratis eller inte. Gungor eller karuseller. Valet är fritt.
 
Senast ändrad:
Jag hade problem med att få frugans Asus-dator att fungera tillfredsställande efter att uppgraderat fråb Win 7 till 10.

Allt enligt metoden låta 10:an installeras över 7:an. Återgick till 7:an genom återställning av systemet- nu var datorn märkbart slöare.

Tröttnade och avinstallerade alla program som inte tillhörde operativsystemet. Återinstallerade ett par och inte f-n blev maskinen lika pigg som förr.

Enda lösningen: Återinstallerade det gamla Win7 efter formattering och lät bli att hämta uppgraderingarna till det. Sedan installerade jag Win 10 från nedladdad version på skiva och lät hämta de uppgraderingar som behövdes automatiskt.

Fungerade klockrent. Men frugan inte riktigt glad över gränssnittet även om maskinen går "mjukare" och visst går det att jobba i flera fönster.

Mina 2 MSI-maskiner med hög grafikprestanda ( en stationär och en laptop) fungerar mycket bra med 10:an. Den ena var så ny att den kom med version 10. Den äldre gick smärtrfritt att ladda ned 10:an på direkt. Men den hade Win 8.1 (hur fan jag nu kunde stå ut med det) installerat.

Jag är nöjd med hur mina program (jag vägrar använda uttrycket "appar") fungerar helt okej och i många avseenden bättre, men detta för@$66de gränssnitt! är jag inte glad åt.

Ett OS ska ju egentligen primärt vara till för att drivrutiner fungerar samt för att starta program samt kunna köra dessa jämsides.

Men man sitter fast för snart lär Microsoft ge f-n i att serva med uppgraderingar till tidigare versioner än dessa "telefonprogram".

Ändå är jag på något vis nöjd eftersom jag sluppit version 8.1. Sten-Åke har rätt i att 10:an var ett stapplande fall framåt i det avseendet.
 
Även jag har nyligen installerat Windows 10 (från W7). Jag väntade ganska länge för att låta andra jävlas med barnsjukdomarna och hoppades att det skulle vara ett väl fungerade OS nu.

Vilken besvikelse! Vilket fiasko!
Det första problemet vara att Microsoft justerade min extraskärm som DE anser att jag vill ha den. Som ett urblekt polaroidfoto. Jag som var så nöjd med den skärmen. Inte ens min X-Rite Display Pro lyckas få stil på den längre. Bättre än när Microsoft skötte justeringen, men bra är det inte. Har inte lyckats få vitt att vara vitt.
Nästa problem var ljudet. Med mina extrahögtalare hade jag fått till ett fylligt, fint ljud med bra tryck under W7. Windows 10 anser att jag vill ha ett ljud som mest påminner om en transistorradio från 60-talet. Faktiskt är W10:an så säker så att den tog bort den fina equalizer som jag hade tidigare och alla andra möjligheter till att justera ljudet som JAG vill ha det. Jag har installerat VLC som innehåller en equalizer, men den justerar bara ljudet som spelas upp i det programmet. T.ex. YouTube låter skit. Inget nöje alls att lyssna på musik den vägen längre. Jag har inte hittat någon lösning på det problemet.
Nästa problem - 10 är ful och trist som andra ovan redan påpekat. Det är dessutom oflexibelt. Jag kan inte välja att ha min dator som JAG vill. Startmenyn går inte att gruppera som jag vill ha den längre, utan den ska vara som Microsoft anser att jag vill ha den. Med W7 var sånt inga problem. Det är inget nöje alls att använda datorn längre.

Jag har kört Windows ända sen 3.1 och tyckt om det. T.o.m. det utskällda Vista har fungerat utmärkt hos mig. Men när jag läste om Windows 8 insåg jag att det är ett lek- och spelprogram för små barn, så det valde jag bort till förmån för det äldre Windows 7 när jag senast köpte ny dator. 7:an är det OS jag har tyckt allra bäst om. Mitt förtroende för Microsoft har trots W8 varit stort. Det förtroendet försvann på några timmar när jag "uppgraderade" till Windows 10. Aldrig mer en Windowsdator om det på något vis går att undvika!

Som en test har jag installerat Ubuntu på gamla datorn och nyligen börjat provköra lite. Det gäller dock att jag hittar värdiga ersättare till mina favoritprogram bl.a. Lightroom och en urgammal Corel Draw som jag inte kan vara utan. Darktable har jag installerat, men har inte gjort någon riktig test ännu. Jag hoppas men har svårt att tro att det på riktigt kan ersätta Lightroom.

Den här "frivilliga" uppgraderingen till Windows 10 tycker jag allt mer för varje dag påminner om kommunistpartiet i Sovjet och Östtyskland. "Visst, det är frivilligt att vara partimedlem. Vi tvingar ingen. Inte alls. MEN VI STÄLLER TILL ETT HELVETE FÖR DEN SOM INTE ÄR MED!"
Windows 10 Stalin vore väl ett bra namn? Kan någon tipsa Microsoft om det?

Det sista du skrev gjorde ju att jag fick mig ett behövligt gott skratt i alla fall.

... men när du skriver att: "Inte ens min X-Rite Display Pro lyckas få stil på den längre." så blir jag ju nivåsänkt igen för det var ju den jag sneglat på som ersättare till Spyder 4 som jag inte tycker funkar helt OK med min bildskärm med 10:an.
 
Jag har kört Windows 10 sedan det kom, och har provat att göra både ren installation och uppgradering (både fungerar bra med gratisuppdateringen). Jag har inte haft några problem med drivrutiner eller skärmkalibrering (har i1 Display Pro). Att det skulle vara "telefonanpassat" har jag inte märkt.
 
Jag har kört Windows 10 sedan det kom, och har provat att göra både ren installation och uppgradering (både fungerar bra med gratisuppdateringen). Jag har inte haft några problem med drivrutiner eller skärmkalibrering (har i1 Display Pro). Att det skulle vara "telefonanpassat" har jag inte märkt.

Jag kör 10 på min laptop, på min stationära ligger jag kvar med 8.1.

Anledningen är att det mesta av hårdvara och programvara ligger på den stationära så det är där jag löper risken att något blir inkompatibelt, vilket är den ena frågan.

Det andra skälet är att jag helt enkelt tycker det är fel att Microsoft kräver att få installera vilka uppdateringar de vill på min dator, och tar extra betalt om jag som tidigare ska kunna välja själv. Det hänger förvisso ihop med första, eftersom kan jag välja själv så kan jag vänta med uppdateringar som orsakat problem för användare.

Men generellt så tycker jag win 10 är bättre, man slipper till viss del den knasiga interfacen i 8.

Man kan alltså göra en ren installation med uppdateringen? För det lär jag nog göra om jag går vidare med den stationära, även om det är ett jäkla jobb.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.