Annons

Återgå från win 10 till Win 7

Produkter
(logga in för att koppla)
Nästa problem var ljudet. Med mina extrahögtalare hade jag fått till ett fylligt, fint ljud med bra tryck under W7. Windows 10 anser att jag vill ha ett ljud som mest påminner om en transistorradio från 60-talet. Faktiskt är W10:an så säker så att den tog bort den fina equalizer som jag hade tidigare och alla andra möjligheter till att justera ljudet som JAG vill ha det. Jag har installerat VLC som innehåller en equalizer, men den justerar bara ljudet som spelas upp i det programmet. T.ex. YouTube låter skit. Inget nöje alls att lyssna på musik den vägen längre. Jag har inte hittat någon lösning på det problemet.

Har inte tittat på vad de föreslår men det är en länk från ett annat forum om samma "missnöje"
http://superuser.com/questions/5025...ws-that-works-regardles-of-audio-video-player

Denna ska tydligen vara bra
http://www.fxsound.com/dfx/download.php
 
Senast ändrad:
Förstår inte riktigt problemen vissa har med W10. Visst övervakas man men alla med åtminstone Facebook och Android/Google övervakas minst lika mycket.
Utseendemässigt är inte fönstren riktigt några skönheter men alla klagomål på startmenyn är ganska onödiga eftersom man kan fästa ikonerna i aktivitetsfältet så behöver man inte röra startmenyn så ofta.

Jag använde W8 från dag ett, fick då samtidigt uppgraderat till pro versionen för samma pris, och hade aldrig några problem med upplägget, jag ställde in så att den startade i skrivbordsläget och automatisk inloggning och använde bara vanliga program och inga appar samtidigt som aktivitetsfältet fick ta de vanligaste programmen. Bästa uppdateringen med 8 var dock 8.1 update när man kunde börja högerklicka "startknappen" för att hitta kontrollpanelen och dylikt vilket jag även använder mycket med W10 också.
Blicka framåt! Se endast fotografier från det förflutna och lyssna på gammal hederlig heavy rock!
 
Tycker inte operativet är så viktigt, man är ju mest i Photoshop :)

Håller med till 99%! Det är ju programmen man använder som är det intressanta!

Jag sitter framför datorn 8 timmar på jobbet och 4 timmar hemma varje dag och använder Windows 7, 8.1 och 10 och sjuan är fortfarande den som känns bäst men jag reflekterar väldigt sällan över detta.

Håller med om kritiken av backup-funktionen i Windows 10. Fick just ett supportärende med en kund som ville ha hjälp att konfigurera backup till en USB-disk. Det brukar ju vara ganska enkelt men i Windows 10 tyckte jag det var lite bökigare...
 
Om man inte gillar File History för backup, så finns ju fortfarande Windows 7 Backup kvar i Windows 10.
 
Windows 7 är den sista användbara versionen av Windows vill jag hävda. Användarinterfacet hade de sönder i Windows 8 och Windows 10 är bara ett halvhjärtat försök att laga det.

Inte för att jag bryr mig så mycket personligen eftersom jag kör Linux på alla mina datorer, men frugan vill ha Windows på sin laptop och hon gillar inte heller Windows 10. Ett aber är att eftersom USB inte fungerar på hennes laptop efter ominstallation till Windows 7 så har jag ingen dator där jag kan använda BankID.
 
Windows 7 är den sista användbara versionen av Windows vill jag hävda. Användarinterfacet hade de sönder i Windows 8 och Windows 10 är bara ett halvhjärtat försök att laga det.

Sen win8/10 använder jag mindre av användarinterfacet, trycker på winknappen och de två första bokstäverna av vad jag vill ha om det är något ovanligt, men oftast: Alla program jag använder ligger pinnade till underkanten och högerklickar man kan man lätt öppna senaste dokumentet man hade öppet, superbra!

Inte för att jag bryr mig så mycket personligen eftersom jag kör Linux på alla mina datorer, men frugan vill ha Windows på sin laptop och hon gillar inte heller Windows 10. Ett aber är att eftersom USB inte fungerar på hennes laptop efter ominstallation till Windows 7 så har jag ingen dator där jag kan använda BankID.

Tips om bankid, tanka ner bankid till din mobil. Sen när du går in på internetbanken i datorn kan du authenticera dig i mobilen! (kallas mobil bankid) Banken pratar med din mobil, man slipper dosor och kortläsare helt. Loggar in med mobilen men jobbar i vanliga datorn.
 
Tips om bankid, tanka ner bankid till din mobil. Sen när du går in på internetbanken i datorn kan du authenticera dig i mobilen! (kallas mobil bankid) Banken pratar med din mobil, man slipper dosor och kortläsare helt. Loggar in med mobilen men jobbar i vanliga datorn.

Säkert utmärkt om inte:

a) man faktiskt måste ha bankdosan med sladd för att aktivera BankID i mobilen.
b) BankID:t inte helt plötsligt kraschar, varpå det raderar sig självt för att det är korrupt
c) banken inte tillåter inloggning med mobilt BankID i vanlig webbläsare, utan endast i mobilappen
d) eller banken kräver att man först verifierar sig med kortläsaren för att få logga in med mobilt BankID.

Exempel från verkligheten... ;) Några lösbara med eller utan försening och åthävor, en inte alls lösbar utan att byta bank.

För övrigt så vägrar kortläsaren prata med min bärbara så länge som den står i USB3-läge. Jag måste starta om den och gå till USB2-läge i BIOS/UEFI för att få den att fungera. Något jag kommit fram till efter mycket svärande. Eftersom det fungerar på farsans bärbara som är ungefär lika gammal, men av helt annan modell från samma märke, så är det förmodligen så att bankdosan inte gillar det chip som sitter i min bärbara.
 
Säkert utmärkt om inte:

a) man faktiskt måste ha bankdosan med sladd för att aktivera BankID i mobilen.
b) BankID:t inte helt plötsligt kraschar, varpå det raderar sig självt för att det är korrupt
c) banken inte tillåter inloggning med mobilt BankID i vanlig webbläsare, utan endast i mobilappen
d) eller banken kräver att man först verifierar sig med kortläsaren för att få logga in med mobilt BankID.

Exempel från verkligheten... ;) Några lösbara med eller utan försening och åthävor, en inte alls lösbar utan att byta bank.

För övrigt så vägrar kortläsaren prata med min bärbara så länge som den står i USB3-läge. Jag måste starta om den och gå till USB2-läge i BIOS/UEFI för att få den att fungera. Något jag kommit fram till efter mycket svärande. Eftersom det fungerar på farsans bärbara som är ungefär lika gammal, men av helt annan modell från samma märke, så är det förmodligen så att bankdosan inte gillar det chip som sitter i min bärbara.

A) Nej. Du behöver bara mobilen. Om du tillfälligtvis måste slå på något i banksajten kan du göra det på en annan dator...eller varför inte i mobilen?

B) Då tankar man ner ett nytt. Har inte haft några problem att uppdatera eller byta bankid. Gick f ö bra byta telefon. Det var bara att tanka ner nytt.

C) Du går alltå in på tex SEB.se i vanliga datorn. Där väljer du mobilt bankid. Då surrar det till i telefonen och du loggar in med din personliga kod och du kan fortsätta i datorn.

D) Låter konstigt. Då är hela idén med mobilt bankid borta.

E) vad hände med e?

Känns som du letar problem...inte lösningar. Kanske dags att byta bank också?
 
Jag har bytt från Maverick + Vista till El Captian + Windows 10 (Kör alltså på mac).

Vad ska man säga? Det är bara att gilla läget och försöka lära sig det nya. El Capitan och Yosemite är fult eller fulare än Maverick men W10 går ett steg längre i fulhet men inget att göra, bara att acceptera. Jag slår vad om att en vacker dag kommer ett nytt gränssnitt med lite 3D-feeling...
 
Måste gå att lösa

Windows 7 är den sista användbara versionen av Windows vill jag hävda. Användarinterfacet hade de sönder i Windows 8 och Windows 10 är bara ett halvhjärtat försök att laga det.

Inte för att jag bryr mig så mycket personligen eftersom jag kör Linux på alla mina datorer, men frugan vill ha Windows på sin laptop och hon gillar inte heller Windows 10. Ett aber är att eftersom USB inte fungerar på hennes laptop efter ominstallation till Windows 7 så har jag ingen dator där jag kan använda BankID.

Hej

Har de fungerat tidigare så går de ordna, såvida att inte hårdvaran gett upp. En del bärbara kräver drivrutin från tillverkaren.
Kolla enhetshanterarern om du har några gula eller röda flaggor.

ThomasR
 
Gjorde vad jag tror misstaget att uppgradera kostnadsfritt från win 7 till win 10. Win 10 är i mina ögon ett grafiskt fult operativsystem, får allergiska utslag av grafiken och typsnittet. Allt blir fult, färger, typsnitt och ljud.

Jag håller med! Jag gjorde samma misstag och som den optimist jag var (och väl fortfarande är?) så installerade jag W10 på BÅDA mina maskiner. Ingenting av vikt fungerade och till slut blev det en ny hårddisk och ominstallation av W7 på båda! Totalt sett fick jag väl lägga 2-3 arbetsdagar och 1500:- för att få datorerna att fungera som tidigare efter äventyret med det "kostnadsfria" Windows10! Som det känns nu måste de nog upp på minst 10.3 innan jag gör om...
 
Jag håller med! Jag gjorde samma misstag och som den optimist jag var (och väl fortfarande är?) så installerade jag W10 på BÅDA mina maskiner. Ingenting av vikt fungerade och till slut blev det en ny hårddisk och ominstallation av W7 på båda! Totalt sett fick jag väl lägga 2-3 arbetsdagar och 1500:- för att få datorerna att fungera som tidigare efter äventyret med det "kostnadsfria" Windows10! Som det känns nu måste de nog upp på minst 10.3 innan jag gör om...

Då måste du nog ha haft nåt allvarligt fel med din dator innan för W10 gör inte så att hårdskivan måste bytas.

Ni som haft stora problem! Har ni uppgraderat på en flera år gammal W7 installation eller gjort en ren installation på formaterad hårdskiva?
 
Har de fungerat tidigare så går de ordna, såvida att inte hårdvaran gett upp. En del bärbara kräver drivrutin från tillverkaren.
Kolla enhetshanterarern om du har några gula eller röda flaggor.

Tillverkaren (Acer) har en sida med drivrutiner för den modellen. Där finns dock ingen USB-drivrutin med, men väl en "chipset driver" som säkert skulle få både det ena och det andra att fungera om det bara gick att installera den, men det gör det inte.

Några röda flaggor har jag inte i enhetshanteraren, men ett halvdussin gula, bland dem USB.
 
Tillverkaren (Acer) har en sida med drivrutiner för den modellen. Där finns dock ingen USB-drivrutin med, men väl en "chipset driver" som säkert skulle få både det ena och det andra att fungera om det bara gick att installera den, men det gör det inte.

Några röda flaggor har jag inte i enhetshanteraren, men ett halvdussin gula, bland dem USB.

Och datorn gick igenom möjlig-att-uppgradera testet?

Jag hade tänkt uppgradera min macbook air från win7 till 10 men kollade som tur var först och den fanns inte med på listan. Google är vår bästa vän.

Om asus listar den som ok att uppgradera skulle jag ringa dem omgående. Du hade inga problem med datorn innan?
 
Tillverkaren (Acer) har en sida med drivrutiner för den modellen. Där finns dock ingen USB-drivrutin med, men väl en "chipset driver" som säkert skulle få både det ena och det andra att fungera om det bara gick att installera den, men det gör det inte.

Några röda flaggor har jag inte i enhetshanteraren, men ett halvdussin gula, bland dem USB.

Ibland kan det räcka att högerklicka de som har gula triangla och välja avinstallera och sen starta om datorn så den får söka drivrutiner igen.
 
Jag håller med! Jag gjorde samma misstag och som den optimist jag var (och väl fortfarande är?) så installerade jag W10 på BÅDA mina maskiner. Ingenting av vikt fungerade och till slut blev det en ny hårddisk och ominstallation av W7 på båda! Totalt sett fick jag väl lägga 2-3 arbetsdagar och 1500:- för att få datorerna att fungera som tidigare efter äventyret med det "kostnadsfria" Windows10! Som det känns nu måste de nog upp på minst 10.3 innan jag gör om...

Varför bytte du hårddisken? Det är väl bara att återsinstallera Win7 rent om inte den inbyggda avinstallationen av win10 gick.

Win10 är inte kostnadsfritt, det är gratis och sen kommer du sannolikt tjäna på det eftersom det går lite snabbare att jobba.
 
Varför bytte du hårddisken? Det är väl bara att återsinstallera Win7 rent om inte den inbyggda avinstallationen av win10 gick.

Win10 är inte kostnadsfritt, det är gratis och sen kommer du sannolikt tjäna på det eftersom det går lite snabbare att jobba.

Orka... det gick snett, jag bytte disk, det kostade! Jag kommer att köra W7 tills MS kommer ut med, åtminstone W10.2, helst 10.3 när det gått en tid och allt är testat och alla barnsjukdomar åtgärdade!
 
Och datorn gick igenom möjlig-att-uppgradera testet?

Jag hade tänkt uppgradera min macbook air från win7 till 10 men kollade som tur var först och den fanns inte med på listan. Google är vår bästa vän.

Om asus listar den som ok att uppgradera skulle jag ringa dem omgående. Du hade inga problem med datorn innan?

Fast nu var det Windows 10 => Windows 7 som saken gällde. När den körde Windows 10 fungerade USB.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.