Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åtelfåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Korpkraxarn

Aktiv medlem
Hejsan!

Funderar på det här med åtel, vilka arter kan komma till en åtel? Alltså kött respektive fisk. De jag har läst kan komma är:

Kött:
Kråka
Skata
Korp
Röd glada
Ormvråk
Fjällvråk
Kungsörn

Kött/fisk:
Havsörn

Fisk:
Fiskgjuse

Finns det fler som kan komma? Är det några i köttlistan som kan komma till fisk också? Skriv gärna!

Om jag inte helt har missförstått det måste man ha tillstånd (från länsstyrelsen, gissar jag) för en åtel. Kanske läge att kolla upp det innan du släpar ut några kadaver i skogen...

Beträffande din "önskelista" ovan, så kan du helt stryka fiskgjusen. Den går aldrig på åtel/dött byte. Den snubben käkar bara busfärsk fisk! :-D

/Oscar

Såg ett inslag på TV för ett tag sedan om en som matade fiskgjusen. När han var ute och fiskade på sjön så höll han upp den nyfångade fisken i luften och vips var fiskljusen där och högg fisken. För det mesta höll han upp fisken med en liten pinne för att slippa få rispor av fiskgjusens klor. Han och fiskgjusen hade varit vänner i många år, sa gubben.

Kan bli lite marigt och fota på samma gång dock :)

/Gunnar

Har sett de där klippen med den "tama" gjusen, häftigt att vara med om, men det är definitivt ett stort undantag. Den arten beter sig inte så i "normala" fall...och jag har aldrig hört talas om det tidigare under mina 27 år som skådare, fast jag kan ju förstås ha missat ngt.

Fiskargubben skulle kunna tjäna sig en hacka på hugade fågelfotografer som vill komma och plåta djuret...

// Daniel

Ingen regel utan undantag, allra helst i naturen. Men som Birdman sa, detta är definitivt inget normalt uppträdande hos denna art. Går inte att jämföra med exempelvis havsörnens uppträdande vid en åtel. Men jäkligt fräckt måste det vara att sitta och servera stearingjusen en fisk på pinne (gjusens motsvarighet till människans korv med bröd?).

/Oscar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar