Annons

Åskan, hur fångar jag den?

Produkter
(logga in för att koppla)

DasAuto

Avslutat medlemskap
Ja det är i princip min fråga! Behövs det stativ och lång slutartid eller får man likt en galning stå och försöka tajma blixtarna?

Hjälp! Är otroligt fascinerad av detta fenomen och vill snarast lära mig att fånga det!
 
Ja det är i princip min fråga! Behövs det stativ och lång slutartid eller får man likt en galning stå och försöka tajma blixtarna?

Hjälp! Är otroligt fascinerad av detta fenomen och vill snarast lära mig att fånga det!

Mikrofon kanske? ;-)

Nej men det är bara att köra lång slutartid som du är inne på. Alternativt skaffar du en ljustrigger som sedan utlöser kameran. Då missar du de första 30% men det gör inget.
 
Åskledare :p

Håller med om vad som sagts tidigare. Det enda sättet att fånga en blixt är att hålla slutaren öppen så lång tid som möjligt eftersom man aldrig vet var och när blixten kommer. Blixten är dessutom så ljusstark att även om man har väldigt lång slutartid kommer den att synas i bilden.
 
Försöker man tillräckligt många gånger så kanske man tajmar rätt till slut ... ordföranden i min fotoklubb lyckades ganska bra: http://www.flickr.com/photos/aixcracker/1113986014/

Man ska inte förlita på tur om man kan göra det annorlunda.

Antingen lång slutartid och tur, eller så tar man tekniken till hjälp och fuskar med http://lightningtrigger.com/ eller liknande.

Oftast ganska ljussvagt när det är åska. Testfota så förgrunden blir som man vill ha den, minst 30s. Sätter man den på 30s och justerar bländaren så allt blir bra så gör man det verkligen lätt för sig.

Sätt kameran på manuellt, 30s och rätt bländare.
Stativ
Använd trådutlösare med lås.
Drick lite kaffe och njut av showen.

Någon av dessa 30s bilder kommer säkerligen bli toppen för som någon nämnt så är blixten väldigt ljussark.
Vill man showa off så lägger man ihop bilderna i photoshop med rätt blandningläge. Kommer inte ihåg vilken som bara adderar de ljus partierna.

/Stefan
 
En bra plats med lång sikt borde väl också öka chanserna.
Låg ISO, högt bländartal och så lång slutartid som möjligt (bulb) + stativ.
Kanske ett ND filter för att mörka ner ytterligare några steg ?

Riskerna med för långa slutartider är att sensorn blir för varm och bruset då blir för markant, men i dagens kameror tror jag inte att man kan skada något permanent.

Har tänkt experimentera med att fånga blixten själv, men det har tyvärr varit för bra väder de senaste åren.

Vill man showa off så lägger man ihop bilderna i photoshop med rätt blandningläge. Kommer inte ihåg vilken som bara adderar de ljus partierna.
"Screen" under layer blending mode (vet ej vad den heter på svenska)
 
Senast ändrad:
Om du lyckas hinna trycka på knappen när du ser en blixt och lyckas fånga den i kameran är du väldigt snabb.
 
Har fångat blixten några gånger på frihand men det krävs tur och enorm koncentration och avtrycket en nervryckning från att lösa ut :) så pass att om nån hostar till så trycker man av av reflex. Men inget förfarande som är att rekommendera om man har annat att tillgå.

Stativ som nämts, själv skulle jag experimentera med slutartiderna,samt räkna sekunder mellan knall och blixt för att bilda sej en uppfattning om ungefär när blixten skall komma och öppna slutaren. är det mörkt så Med Film skulle jag ha slutaren på B. och hålla för objektivet efter varje blixt tills man har det antal man vill kameran. Med digitalt så kan man ju "dubbelexponera" i PS som nämnts.
Jag ser det som liknande att fota fyrverkeri, experimentera och variera, Finns inga fasta regler huggna i sten. Ja Stativ då kanske:)

Tyvärr för oss i Norrland så är det ju oftast ljust då vi har åska oavsett tid på dygnet, tråkigt då man är "blixtfrälst"

Se bara till att inte vara på öppna platser när åskan kommer nära.Fält o dylikt där du blir högsta punkten. "å andra sidan så brukar väl regnet göra så man söker skydd då men"..., , Jag såg för ett antal år sedan en dokumentär om åskfotografer i usa, Killen har just ställt in kameran och går därifrån, sekunden efter så slår en blixt ner i stativet. skrämmande.

Lycka till era lyckostar som har mörka nätter:)
Göran
 
Har fångat blixten några gånger på frihand men det krävs tur och enorm koncentration och avtrycket en nervryckning från att lösa ut :) så pass att om nån hostar till så trycker man av av reflex. Men inget förfarande som är att rekommendera om man har annat att tillgå.

Det är för att blixten blixten ofta slår ner multipla gånger på samma ställe, chansen att träffa rätt annars vore typ noll.
 
många goda råd i denna tråd, men att behöva använda sig av BULB tycker jag känns onödigt. läste på ett blixt forum där en kille använde sig av 6 sek. exponeringar med fjärrutlösare... visst det blir mer kort att sitta å radera. själv skulle jag sikta på exponeringar mellan 10-30sek men inte alltför liten bländare pga diffraktionen, vill ha knivskarpt resultat.

men stäng av brusreducering vid långa exponeringar eftersom det jobbet kan ta lika lång tid som själva exponeringen.
 
många goda råd i denna tråd, men att behöva använda sig av BULB tycker jag känns onödigt. läste på ett blixt forum där en kille använde sig av 6 sek. exponeringar med fjärrutlösare... visst det blir mer kort att sitta å radera. själv skulle jag sikta på exponeringar mellan 10-30sek men inte alltför liten bländare pga diffraktionen, vill ha knivskarpt resultat.

men stäng av brusreducering vid långa exponeringar eftersom det jobbet kan ta lika lång tid som själva exponeringen.

Jo eller varför inte 0.5 sek? Och bara brassa på? :)


Nej men allvarligt, man får nog välja exponeringstid (och bländare) efter hur man vill att det-som-inte-är-blixt ska exponeras.
 
Har fångat blixten några gånger på frihand men det krävs tur och enorm koncentration och avtrycket en nervryckning från att lösa ut :) så pass att om nån hostar till så trycker man av av reflex....

Göran
Menar du att din reaktionsförmåga och signalsystem i nervbanorna skule vara lika snabba som ljusets hastighet? Det skulle i så fall vara en fysikalisk sensation.
Om du verkligen lyckats fånga en blixt på det sättet skulle min gissning vara att du fångat en annan blixt på bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.