Annons

Åsikter om olika webbläsare

Produkter
(logga in för att koppla)
Angående chrome

Finns det möjlighet till att ha bokmärkeslisten ständigt synlig längst till vänster i fönstret?

Kan man använda roboform (för lösenord och formulär) eller finns det något annat motsvarande, jag vill inte ha automatisk lösenords ifyllnad utan som med roboform där jag har ett huvudlösenord för att komma åt de andra.
 
Jag använder i stort sett bara Chrome hemma, ibland FireFox. Använde tidigare FireFox, men upplevde att den blir mer och mer tungrodd.
Det jag gillar med Chrome är att den är smidig och framför allt snabb, och inte har en massa kladd överallt i layouten. Att adressfältet används som Googe-sök tycker jag också är kanon och ett plus är att den letar upp adresser i förväg medan man skriver in dem. Att rättstavning ligger som standard är också något jag uppskattar.
På jobb är vi hänvisade till IE och det är inte alltid någon angenäm upplevelse.
Har även testat Safari som jag tyckte bra om, men som inte fungerade som den skulle på min dator. Och sen upplever jag att formgivningen av Safari är ganska tråkig när man kör Windows jämfört med Mac.

Tror inte att jag kommer lämna Chrome på ett bra tag. Iaf så länge jag kör Windows, planer på en iMac finns och då blir det nog Safari.

Håller med dig om Google Chrome. Rättstavningen är ett uppskattat hjälpmedel, och när jag besöker utländska sidor så får jag hela tiden erbjudandet om den ska översättas. Har även Google som startsida och har så alltid haft så länge jag kan minnas, främst för den är så löjligt enkel, stilren men ändå innehåller ALLT. Det är med andra ord samma upplevelse jag har av Google Chrome - enkel, stilren, modern och full av nödvändiga funktioner. Jag älskar Google Chrome!

Jag funderar också på att överge Windows och köra Mac (en MacBook Pro dock) men jag vet inte om jag vill köra Safari istället. Kommer givetvis att prova det men kanske kör med Google Chrome ändå. Den är bara för grym.

Finns en Facebookgrupp som lyder typ: What would we do without Google? Klockrent, själv skulle jag vara fullkomligt vilsen. :')
 
Om du gillar Google Chrome, kommer du att älska Chrome Plus! http://www.chromeplus.org/
Den är ju som man förstår baserad på Chrome (Faktiskt baserad på Chromium, som är baserad på Chrome), och ser i mångt och mycket identisk ut. Dock finns det flera riktigt bra fördelar med Chrome Plus jämfört med Chrome, några av dom är:

IE-tab: Du kan öppna en flik i IE-mode (som då faktiskt körs med riktiga IE-motorn, ingen simulering). Hittils har jag inte stött på någon sida som inte funkar med IE-mode i Chrome Plus.

Adblock: Behöver väl inte förklaras :)

Incognito browsing mode: Surfa anonymt utan att lämna några spår.

Super drag: Dra och släpp en länk vart som helst på sidan så öppnas den i en ny flik (även om länken inte är klickbar). Dra och släpp vilken text som helst så öppnas en flik och görs en sökning på texten med sökmotorn man har valt (exempelvis google).

Musgester: genom att hålla in höger musknapp och utföra olika gester kan man t.ex. gå framåt, bakåt, nästa flik, föregående flik, stäng flik, o.s.v. gesterna är t.ex. dra musen uppåt och åt höger, uppåt och åt vänster, nedåt och åt höger, o.s.v. Mycket smidigt när man väl har lärt sig att komma ihåg de olika kommandona :)

Det finns väl fler grejer också, men det där är de punkterna som jag tycker gör Chrome Plus strået vassare än Chrome.

Coolt! Är det Google som står bakom den också? :O

Häftigt, måste provas! IE Tab:en låter jättebra! Ska se om det räcker för att komma åt den databasen som bara stödjer IE.
 
Har nyligen lämnat IE och fastnade för Chrome.
Bara för någon timme sedan fick jag dock göra ett besök i Firefox då vissa delar av Elfa.se inte funkar i Chrome. Har hänt med någon annan sida också. Sådant är lite trist, men jag har å andra sidan kört Firefox p.g.a. att en sida inte funkat i IE också, så ingen browser verkar vara perfekt tyvärr (men Firefox kanske är närmast kodtolkningsmässigt, eller?).

Google Chrome är ju relativt ny på marknaden till skillnad från både Firefox och IE. Jag tror Google Chrome kommer att fungera minst lika bra som dem när det blivit mer etablerat. :)
 
Jag använder Chrome 3-4 timmar om dan, jag har aldrig behövt använda en annan webbläsare pga bristande kompabilitet. Och den är överlägset snabbast och stabilast av IE/FF/Chrome. Men i mobilen kör jag Opera, riktigt bra där.
 
Snyggast? :O Det ser galet ut!

Man ser ju faktiskt inget av den. Jag väljer webläsare efter säkerhet, stabilitet, öppenhet, portabilitet och flexibilitet. I sista han bryr jag mig möjligen något om vad som går att göra åt gränsnittet i den mån jag ogillar det (man ser i princip inget av det i någon av mina bilder). Folk i gemen tycks göra precis tvärt om, även om det börjar ändras, vilket glädjer mig.

Snart börjar man kanske t.o.m välja operativsystem utifrån annat än hur default-fönsterhanteraren ser ut :D

Det vore ju som att börja välja kamera efter annat än vilken rem som sitter på från fabrik.
 
Bara för någon timme sedan fick jag dock göra ett besök i Firefox då vissa delar av Elfa.se inte funkar i Chrome.
Lattjo, Elfa demade den "nya" hemsidan på SEE2010 med just Chrome.

Jag har kört Opera sen 2003. Suveränt anpassningsbar, och hur skulle man klara sig utan musgester? Om någon enstaka sida nu inte skulle funka i Opera tar jag IE8 istället.
 
Chrome klarade dessutom säkerhetstesterna som Pwn2Own utsatte webbläsaren för.

"Innan hacktävlingen började förutspådde företaget att sandlådan som är integrerat i Google Chrome skulle stå emot ”hackarnas” angrepp. Internet Explorer 8 i sin tur skulle falla snabbt, följt av Safari. På mobil delen gissade TippingPoint att iPhones säkerhet skulle brista före Blackberrys följd av smartphones som drivs av Symbian och Android.

Hur gick det då? Jo, på bara några få minuter hackades iPhone, Safari, Internet Explorer 8 och Firefox. Beträffande de två sistnämnda webbläsarna gör sårbarheterna att man kan kringgå det inbyggda skyddet i Windows 7. Men som förutspått klarade Chrome dagens prövningen."


http://www.din-it-kunskap.com/google-chrome-klarar-sakerhetstest-pa-hacktavling/
 
Efter det här läste jag lite om olika webbläsare och hur de fungerar, blev rätt besviken när jag insåg att hur man ser en sida beror på ens webbläsare.
1. Webben är inte ett slags TV eller fjärrskrivare till bildskärm, så det är meningen att det ska kunna vara så. En webbsida har inte något utseende i sig.
2. Jag är rätt säker på att ganska få med Firefox ser webbsidor på precis samma sätt som jag gör. Eller Opera, eller MSIE. Chrome finns det nog en del, men långt ifrån alla. Det har alltså inte bara med webbläsaren att göra hur det "ser ut".
 
Opera

De senaste 9-10 åren eller så har jag använt Opera, sedan version 5. Skälet att jag övergick till denna minimalistiska webbläsare var ursprungligen att det var den enda som kunde köras på min dåvarande slöa gamla dator. Man kan säga att den förlängde livslängden på min hårdvara med flera år. Förbluffande snabbt fick det dessutom och än idag märker jag att den är väsentligt snabbare än IE och FF.

Att jag hållt fast vid Opera beror kanske i än högre grad på alla talrika funktioner och inställningar som man dessutom kan skräddarsy efter eget behov och som konkurrenterna inte apade efter och introducerade förrän långt senare. De gånger jag suttit vid annan dator och tvingats nyttja IE har jag känt mig totalt handikappad. Om någon webbsida inte skulle fungera, vilket ytterst sällan händer, så använder jag FF.

Tycker man Opera är för avancerad så finns ju Chrome som är nästintill lika snabb.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.