Annons

Åsikter om olika webbläsare

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man behöver IE kan man ju alltid köra IE Tab... finns både till FF och Chrome... tror dock att det är dumt att avinstallera IE då vissa komponenter ändå behövs i bakgrunden,..
Det finns ställen som bara funkar med IE men varför avinstallera? Det är ju bara att låta bli att använda den.

Före egen del kör jag FF på windows och Safari och FF på Mac. Det finns några sidor som inte trivs klockrent med Safari som till exempel Farnell och Joomla.
 
WWW utvecklades för att vara oberoende av layout. Avsikten var att innehållet skulle anpassa sig efter det media det skulle visas på, inte tvärtom. Det var helt enkelt meningen att det skulle få ges olika layout.

HTML är ett markup-språk, HyperText Markup Language. Det finns lämpligare format för dem som vill styra över layout, t.ex. PDF. Det togs, efter ett flertal år och användares behov att styra utseende, fram Cascading Style Sheet (CSS). Det fina med CSS är att layout är skild från markup och kan med lätthet bytas ut och samma CSS-fil kan nyttjas för flera HTML-sidor. Personligen tycker jag det är tråkigt när sidskapare inte nyttjar WWW:s fulla potential utan försöker skapa elektronisk trycksak med verktyg som inte är avsedda för det. Att optimera för en specifik webläsare är att frångå World Wide Web och skapa för en My-favourite-reader Narrow Web.
 
Har kört FF sedan version 2. nånting, är jättenöjd och kommer inte att byta. Jag har inte reagerat på att någon sida skulle se konstig ut för att jag kör med FF.
Förövrigt så vill jag ha så lite som möjligt att göra med microsoft som det går, är på väg att byta till mac-dator inom snar framtid oxå.
 
Om man behöver IE kan man ju alltid köra IE Tab... finns både till FF och Chrome... tror dock att det är dumt att avinstallera IE då vissa komponenter ändå behövs i bakgrunden,..

Nej, har aldrig haft och kommer aldrig ha IE på mina nutida datorer - det förutsätter ju givetvis att man inte kör Windows... Dra inte slutsatsen att alla kör Windows här i världen.

För att svara på frågan så kör jag Firefox nästan alltid, men ser till att ha Cromium installerad också för i vissa fall och med slöa netbooks så kan den vara lite smidigare. Firefox ÄR ful (eller konservativ) out of the box,men mycket enkel att justera till önskat tycke och smak.

IE är förlegat då ingen utom virusutvecklare verkar gilla den och det inbegriper även de som fortfarande håller sig kvar till Windows.

BTW. Vore intressant med lite stats på vad folk här använder för webläsare. Någon som har tillgång till datat som skulle vilja lägga upp lite hårda fakta?
 
Senast ändrad:
Ff!

FireFox är för mig självklart att använda.

Har kört med Netscape baserade läsarna i över 10 år nu. Först var det Mozzilla men sen för 5 år sen eller så gick jag över till Firefox.

För mig är det självklart eftersom FF alltid har legat steget före anser jag. Stor surfare och forumsaktiv som jag var tidigare var det otroligt smidigt med ett klick på scrollen så öppnas länken i en ny flik, det är ju IE nu oxå. Användar vänligheten tycker jag alltid har varit lite bättre i FF än i IE men det kan ju ha att göra med vanan oxå.

Tidiagare var inte lika mycket skräp, virus o annat gjort för att gå genom FF eftersom det var så ovanligt. Nu går väl all skräp till alla antar jag.

Sen är det ganska skönt att slippa ett Microsoft program iaf ;-)
 
Kör Chrome numera, lämnade Firefox för någon månad sedan. Den har ju blivit en stor seg blob, tyvärr. En rejält omtag behövs på den koden skulle jag tro.

IE har jag i princip aldrig använt frivilligt. Lite av princip då M$ gjort allt i sin makt för att fucka up alla möjligheter till en fungerande standard.
 
Jag använder i stort sett bara Chrome hemma, ibland FireFox. Använde tidigare FireFox, men upplevde att den blir mer och mer tungrodd.
Det jag gillar med Chrome är att den är smidig och framför allt snabb, och inte har en massa kladd överallt i layouten. Att adressfältet används som Googe-sök tycker jag också är kanon och ett plus är att den letar upp adresser i förväg medan man skriver in dem. Att rättstavning ligger som standard är också något jag uppskattar.
På jobb är vi hänvisade till IE och det är inte alltid någon angenäm upplevelse.
Har även testat Safari som jag tyckte bra om, men som inte fungerade som den skulle på min dator. Och sen upplever jag att formgivningen av Safari är ganska tråkig när man kör Windows jämfört med Mac.

Tror inte att jag kommer lämna Chrome på ett bra tag. Iaf så länge jag kör Windows, planer på en iMac finns och då blir det nog Safari.
 
Nej, har aldrig haft och kommer aldrig ha IE på mina nutida datorer - det förutsätter ju givetvis att man inte kör Windows... Dra inte slutsatsen att alla kör Windows här i världen.

För att svara på frågan så kör jag Firefox nästan alltid, men ser till att ha Cromium installerad också för i vissa fall och med slöa netbooks så kan den vara lite smidigare. Firefox ÄR ful (eller konservativ) out of the box,men mycket enkel att justera till önskat tycke och smak.

IE är förlegat då ingen utom virusutvecklare verkar gilla den och det inbegriper även de som fortfarande håller sig kvar till Windows.

BTW. Vore intressant med lite stats på vad folk här använder för webläsare. Någon som har tillgång till datat som skulle vilja lägga upp lite hårda fakta?

Mitt syfte med det inlägget var enbart att säga att om du måste ha IE (vilket i sig förutsätter Win/eller finns det även på mac) för vissa sidor så är det inte nödvändigt att köra fulla IE, IE tab renderar enbart sidorna i Chrome eller FF. När man t.ex. sitter med sunkiga produkter som Sharepoint så kan detta vara nödvändigt...
 
Den första webbläsaren jag provade var Google Chrome. Valet föll sig ganska naturligt. Jag gillar Google och tänkte att jag säkert skulle gilla deras webbläsare också. Installerat och klart, Google Chrome ser väldigt snyggt och modernt ut. Väldigt lätt att hitta sig runt och det kändes helt klart bättre än IE.

När jag installerade Google Chrome och insåg att jag slutade använda IE så avinstallerade jag IE eftersom det blev ett irritationsmoment då jag upprepande gånger tryckte på IE-ikonen istället för Goole Chrome-ikonen. Löjlig anledning men sant! ;)

Hur som helst, upptäckte senare att vissa sidor bara stödjer IE och i vissa fall även Firefox.

Om du gillar Google Chrome, kommer du att älska Chrome Plus! http://www.chromeplus.org/
Den är ju som man förstår baserad på Chrome (Faktiskt baserad på Chromium, som är baserad på Chrome), och ser i mångt och mycket identisk ut. Dock finns det flera riktigt bra fördelar med Chrome Plus jämfört med Chrome, några av dom är:

IE-tab: Du kan öppna en flik i IE-mode (som då faktiskt körs med riktiga IE-motorn, ingen simulering). Hittils har jag inte stött på någon sida som inte funkar med IE-mode i Chrome Plus.

Adblock: Behöver väl inte förklaras :)

Incognito browsing mode: Surfa anonymt utan att lämna några spår.

Super drag: Dra och släpp en länk vart som helst på sidan så öppnas den i en ny flik (även om länken inte är klickbar). Dra och släpp vilken text som helst så öppnas en flik och görs en sökning på texten med sökmotorn man har valt (exempelvis google).

Musgester: genom att hålla in höger musknapp och utföra olika gester kan man t.ex. gå framåt, bakåt, nästa flik, föregående flik, stäng flik, o.s.v. gesterna är t.ex. dra musen uppåt och åt höger, uppåt och åt vänster, nedåt och åt höger, o.s.v. Mycket smidigt när man väl har lärt sig att komma ihåg de olika kommandona :)

Det finns väl fler grejer också, men det där är de punkterna som jag tycker gör Chrome Plus strået vassare än Chrome.
 
Det är en sanning med viss modifikation. Så länge inte de olika producenterna av webbläsare är 100% överens om hur kod ska tolkas kan det aldrig bli 100% lika, hur "rätt" man än kodar. :)

Men det blir bättre och bättre i alla fall. Tack och lov är ju Internet Explorer 6 snart helt borta.

Det går visst att få det lika, krävs dom fler uppsättningar av kod.

IE6 är tyvärr bara på nedåtgående, det tar nog ett par år till innan den är på utdöende.

/Karl
 
Tycker Acid3 testet är lite småroligt även om det inte berättar hela sanningen.
Det är ett utför hundra olika test för att se hur bra din webläsare följer standardarna.

Fick 94 rätt med firefox innan jag började skriva.
tror att chrome klarar 100 av 100
min Nintendo DS klarar 59
Nyaste internetexplorer(8) klarar 20
explorer 9 som är på väg får 95 så microsoft håller på att rätta in sig i ledet.
http://acid3.acidtests.org/

Jag provade också.

Google Chrome = 100/100
IE 8,0 = 20/100
 
Har nyligen lämnat IE och fastnade för Chrome.
Bara för någon timme sedan fick jag dock göra ett besök i Firefox då vissa delar av Elfa.se inte funkar i Chrome. Har hänt med någon annan sida också. Sådant är lite trist, men jag har å andra sidan kört Firefox p.g.a. att en sida inte funkat i IE också, så ingen browser verkar vara perfekt tyvärr (men Firefox kanske är närmast kodtolkningsmässigt, eller?).
 
Om man behöver IE kan man ju alltid köra IE Tab... finns både till FF och Chrome... tror dock att det är dumt att avinstallera IE då vissa komponenter ändå behövs i bakgrunden,..

Intressant. Just nu kan jag lika gärna använda IE parallellt men sen när jag köper en Apple-dator vill jag hellre köra en IE Tab om det finns istället för installera IE.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.