Den första webbläsaren jag provade var Google Chrome. Valet föll sig ganska naturligt. Jag gillar Google och tänkte att jag säkert skulle gilla deras webbläsare också. Installerat och klart, Google Chrome ser väldigt snyggt och modernt ut. Väldigt lätt att hitta sig runt och det kändes helt klart bättre än IE.
När jag installerade Google Chrome och insåg att jag slutade använda IE så avinstallerade jag IE eftersom det blev ett irritationsmoment då jag upprepande gånger tryckte på IE-ikonen istället för Goole Chrome-ikonen. Löjlig anledning men sant!
Hur som helst, upptäckte senare att vissa sidor bara stödjer IE och i vissa fall även Firefox.
Om du gillar Google Chrome, kommer du att älska Chrome Plus!
http://www.chromeplus.org/
Den är ju som man förstår baserad på Chrome (Faktiskt baserad på Chromium, som är baserad på Chrome), och ser i mångt och mycket identisk ut. Dock finns det flera riktigt bra fördelar med Chrome Plus jämfört med Chrome, några av dom är:
IE-tab: Du kan öppna en flik i IE-mode (som då faktiskt körs med riktiga IE-motorn, ingen simulering). Hittils har jag inte stött på någon sida som inte funkar med IE-mode i Chrome Plus.
Adblock: Behöver väl inte förklaras
Incognito browsing mode: Surfa anonymt utan att lämna några spår.
Super drag: Dra och släpp en länk vart som helst på sidan så öppnas den i en ny flik (även om länken inte är klickbar). Dra och släpp vilken text som helst så öppnas en flik och görs en sökning på texten med sökmotorn man har valt (exempelvis google).
Musgester: genom att hålla in höger musknapp och utföra olika gester kan man t.ex. gå framåt, bakåt, nästa flik, föregående flik, stäng flik, o.s.v. gesterna är t.ex. dra musen uppåt och åt höger, uppåt och åt vänster, nedåt och åt höger, o.s.v. Mycket smidigt när man väl har lärt sig att komma ihåg de olika kommandona
Det finns väl fler grejer också, men det där är de punkterna som jag tycker gör Chrome Plus strået vassare än Chrome.