ANNONS
Annons

Åsikter om olika webbläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

Rivqah

Avslutat medlemskap
Jag har använt IE sen start (från första gången jag satt mig vid en dator). För några månader sen när en tjej skulle göra en bloggdesign åt mig upptäckte jag att hon och jag inte såg designen likadant. Problemet låg i webbläsaren. Jag hade IE, hon hade Firefox. I det stora hela såg det likadant ut, utöver headern som i IE blev i dubbel uppsättning.

Efter det här läste jag lite om olika webbläsare och hur de fungerar, blev rätt besviken när jag insåg att hur man ser en sida beror på ens webbläsare. Så om man har en "skitsnygg" sida sett med sin egen webbläsare kan den ser annorlunda eller rent av galen ut i en annan. Rätt störande, även fast de flesta sidor idag, många standardmallar, verkar se detsamma ut i alla webbläsare. I varje fall i de stora såsom IE och Firefox.

Den första webbläsaren jag provade var Google Chrome. Valet föll sig ganska naturligt. Jag gillar Google och tänkte att jag säkert skulle gilla deras webbläsare också. Installerat och klart, Google Chrome ser väldigt snyggt och modernt ut. Väldigt lätt att hitta sig runt och det kändes helt klart bättre än IE.

När jag installerade Google Chrome och insåg att jag slutade använda IE så avinstallerade jag IE eftersom det blev ett irritationsmoment då jag upprepande gånger tryckte på IE-ikonen istället för Goole Chrome-ikonen. Löjlig anledning men sant! ;)

Hur som helst, upptäckte senare att vissa sidor bara stödjer IE och i vissa fall även Firefox. Så jag installerade Firefox för att prova även den (installerade dock IE igen för en sida fungerade _enbart_ med IE). Jag vet att IE och Firefox är störst, men jag blev riktigt besviken på Firefox. Personligen tyckte jag att den var gräsligt ful (känns föråldrad? och jag laddade givetvis senaste versionen!), dessutom var den inte lika användarvänlig och så sjukt "bra" som Google Chrome. Jag föredrar dock även IE framför Firefox. Tidigare versioner av IE vet jag var dåliga eftersom de hittade på sin egen webbstandard osv. Däremot har senaste versionen av IE fått betydligt bättre kritik.

Oj, vad långt det blev. Undrar hur som helst vilken webbläsare eller vilka webbläsare ni använder? Vilken gillar ni mest?

Jag gillar som jag redan skrivit Google Chrome, den vinner lätt. Fullkomligt älskar webbläsaren! Däremot måste jag ha kvar IE eftersom vissa sidor och/eller funktioner endast fungerar med IE alternativ Firefox. Firefox gillade jag inte alls så den kommer jag att avinstallera.
 
Jag använder firefox för att den är snyggast. Det enda är att man måste göra den "personlig" den ser ganska ful ut som standard. Ungefär så här ser det ut för mig:
Namnlös.jpg

Alla kanske inte tycker det ser bra ut, men jag älskar looken :p Det är även lätt att hålla reda på alla saker man gör, typ bilder man laddat ner. Egna blockeringar och sparade användarnamn osv.
 
Egentligen är det fullt möjligt att få webbsidor att se likadana ut oavsett webbläsare, bara man kodar på rätt sätt :)

Jag har använt Firefox i flera år och har inga planer på att använda något annat ;) IE använder jag bara i nödfall, gillar den inte alls..
 
Google Chrome av den enkla anledningen att ingenting stör mig med den. Den upplevs som så himla snabb jämfört med Firefox och för att inte tala om IE. Älskar att flikarna lägger sig i programraden högst upp istället för under adressfältet. Minimalt är the way to go!
 
Egentligen är det fullt möjligt att få webbsidor att se likadana ut oavsett webbläsare, bara man kodar på rätt sätt :)

Det är en sanning med viss modifikation. Så länge inte de olika producenterna av webbläsare är 100% överens om hur kod ska tolkas kan det aldrig bli 100% lika, hur "rätt" man än kodar. :)

Men det blir bättre och bättre i alla fall. Tack och lov är ju Internet Explorer 6 snart helt borta.
 
Använder firefox på alla datorer idag, kommer nog att byta till chrome eller iron när jag får tummen ur. Vissa funktioner går så fruktansvärt långsamt på min gamla bärbara med firefox.

Tycker Acid3 testet är lite småroligt även om det inte berättar hela sanningen.
Det är ett utför hundra olika test för att se hur bra din webläsare följer standardarna.

Fick 94 rätt med firefox innan jag började skriva.
tror att chrome klarar 100 av 100
min Nintendo DS klarar 59
Nyaste internetexplorer(8) klarar 20
explorer 9 som är på väg får 95 så microsoft håller på att rätta in sig i ledet.
http://acid3.acidtests.org/
 
Om man behöver IE kan man ju alltid köra IE Tab... finns både till FF och Chrome... tror dock att det är dumt att avinstallera IE då vissa komponenter ändå behövs i bakgrunden,..
 
Jag kör opera, och har gjort detta sen urminnes tider. Upplägget vad gäller menyer och funktioner är överlägset konkurrenterna. Riktigt snabb och snygg (efter bra val av skin) är den med.

Opera får för övrigt 100/100 i acidtest3.


Så här ser det ut hos mig (klicka på länken för större bild):
http://bildr.no/view/714063
 

Bilagor

  • opera_fs_liten.jpg
    opera_fs_liten.jpg
    33.1 KB · Visningar: 582
Chrome är fantastiskt snabbt, stabilt och har numera även addons som firefox har. Tidigare saknade Chrome adblock vilket gjorde Chrome obrukbart men nu finns det det även till Chrome.
 
Det är en sanning med viss modifikation. Så länge inte de olika producenterna av webbläsare är 100% överens om hur kod ska tolkas kan det aldrig bli 100% lika, hur "rätt" man än kodar. :)

Men det blir bättre och bättre i alla fall. Tack och lov är ju Internet Explorer 6 snart helt borta.

Det finns ju en standard som W3C har tagit fram.
Om webdesignern väljer att följa standarden (och inte Microsofts egna påhitt) så ser det ju likadant ut.

/Peter
 
Jag kör opera, och har gjort detta sen urminnes tider. Upplägget vad gäller menyer och funktioner är överlägset konkurrenterna. Riktigt snabb och snygg (efter bra val av skin) är den med.

Opera får för övrigt 100/100 i acidtest3.


Så här ser det ut hos mig (klicka på länken för större bild):
http://bildr.no/view/714063

Samma här, fast jag kör med en annan layout som är mer klassisk, med vanliga menyer mm. Det går ju att flytta runt prylarna dit man vill ha dem i Opera, vilket jag ser som ett oerhört plus. :) Musgesterna fungerar dessutom mycket bättre än i de tillägg som finns till FF, och musgester måste man ha.
 
Använder firefox på alla datorer idag, kommer nog att byta till chrome eller iron när jag får tummen ur. Vissa funktioner går så fruktansvärt långsamt på min gamla bärbara med firefox.

Tycker Acid3 testet är lite småroligt även om det inte berättar hela sanningen.
Det är ett utför hundra olika test för att se hur bra din webläsare följer standardarna.

Fick 94 rätt med firefox innan jag började skriva.
tror att chrome klarar 100 av 100
min Nintendo DS klarar 59
Nyaste internetexplorer(8) klarar 20
explorer 9 som är på väg får 95 så microsoft håller på att rätta in sig i ledet.
http://acid3.acidtests.org/

För iphone frälsta så körde jag just testet på min iphone 3GS, safari fick 100/100
 
Det är en sanning med viss modifikation. Så länge inte de olika producenterna av webbläsare är 100% överens om hur kod ska tolkas kan det aldrig bli 100% lika, hur "rätt" man än kodar. :)

Men det blir bättre och bättre i alla fall. Tack och lov är ju Internet Explorer 6 snart helt borta.

Jodå, kodar man för browserkompatibilitet från början så går det.
 
Det finns ju en standard som W3C har tagit fram.
Om webdesignern väljer att följa standarden (och inte Microsofts egna påhitt) så ser det ju likadant ut.

/Peter

Nja,
där har du ju inte helt rätt,
det kommer att se i stort sett likadant ut i alla browsers,
men kanske inte i IE, som fortfarande fullt ut inte renderar enligt standard.
Men i det stora hela är det korrekt.

Tyvärr så är W3C långsamma på att utveckla sina standarder,
så för de senaste teknikerna, CSS3 och HTML5 finns fortfarande inga helt spikade standarder vilket har lett till skillnader i hur de teknikerna tolkas i olika browsers. Men det var väl en liten avstickare.

Själv kör jag helst Chrome eller Safari då dom är snabba, Opera må vara snabbare men har problem med renderingen av många sidor. FF4 som nu finns i beta verkar också lovande men är fortfarande lite buggig, som betor tenderar vara. IE används endast för att kontrollera så att det jag kodar funkar där också.
 
Firefox är det självklara valet för mig, dock delvis för att jag aldrig någonsin skulle använda windows på min egna dator (av än fler anledningar).
IE startas bara på andra datorer i syftet att installera en annan webläsare.

EDIT: har aldrig varit med om att en sida inte kunnat visas hos mig beroende på min webläsare.
 
Jag använder Lynx för att den är snyggast, användarvänlig och så sjukt "bra".
 

Bilagor

  • lynx.jpg
    lynx.jpg
    23.3 KB · Visningar: 225
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.