Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det finns väl ingen här som försvarar TH? Att det finns några som inser att man aldrig kommer att kunna uppnå en "sanning" som tillfredsställer en del skribenter i den här tråden är en annan sak.

Vad anser du själv om det Terje i nuläget gör?
Dvs hur han fortfarande ljuger och manipulerar. Du känner att du är tillfredsställd med hans version och nu är det över?
 
Du har rätt, det är möjligt att det var duktiga fotografer på Flashback som forskade vidare,
men här på Fotosidan var det ingen som upptäckte fusket.
Det var ju viltvårdskonsulenten som fick stenen i rullning. Han hade helt klart för sig på grund av sin naturkunskap. Däremot var han ingen fotograf och därför uttryckte han sig ganska försiktig i skrift och ord.

Terjes bilder har väl inte förekommit så mycket på FS, eller? Nåja, jag kollar sällan naturbilder, de jag gillar har jag gjort själv *s*. Av helt andra orsaker än Terje råkade jag vara på Flashback natten då upprullningen började och det var intressant att följa och trots att jag såg det i "direktsändning" anade jag inte att det skulle få dessa proportioner.
 
Terje måste älska de som fortfarande förvarar honom med näbbar och klor här på FS . Och hela tiden angriper de som vill Terje ska göra rätt för sig.

Jag har följt tråden sedan starten och har svårt att minnas att någon försvarat TH, dock så är vi några som bett om återhållsamhet i spekulationer och personangrepp.

Jag tror aldrig att TH kommer att göra "rätt för sig" i den här frågan och jag tror dom flesta som följer tråden har en ganska bra uppfattning om TH och hans historisk agerande. Och mycket mer än det som TH släppt i "erkännande" kommer det aldrig att bli, om inte ni hittar mer att ställa honom till väggen med. Utan han kommer nog att forsätta sitt spår oavsett vad vi här på FS skriker om. Så min rekomendation till er alla är som dom brukar säga inom sportens värld, "Bryt ihop och gå vidare".

//Torbjörn
 
Jag har följt tråden sedan starten och har svårt att minnas att någon försvarat TH, dock så är vi några som bett om återhållsamhet i spekulationer och personangrepp.

Jag tror aldrig att TH kommer att göra "rätt för sig" i den här frågan och jag tror dom flesta som följer tråden har en ganska bra uppfattning om TH och hans historisk agerande. Och mycket mer än det som TH släppt i "erkännande" kommer det aldrig att bli, om inte ni hittar mer att ställa honom till väggen med. Utan han kommer nog att forsätta sitt spår oavsett vad vi här på FS skriker om. Så min rekomendation till er alla är som dom brukar säga inom sportens värld, "Bryt ihop och gå vidare".

//Torbjörn

Jag tror precis som du att TH aldrig kommer att göra "rätt för sig" i den här frågan. Men det finns även de som inte vill han ska göra rätt för sig.
 
Jag har följt tråden sedan starten och har svårt att minnas att någon försvarat TH, dock så är vi några som bett om återhållsamhet i spekulationer och personangrepp.

Jag tror aldrig att TH kommer att göra "rätt för sig" i den här frågan och jag tror dom flesta som följer tråden har en ganska bra uppfattning om TH och hans historisk agerande. Och mycket mer än det som TH släppt i "erkännande" kommer det aldrig att bli, om inte ni hittar mer att ställa honom till väggen med. Utan han kommer nog att forsätta sitt spår oavsett vad vi här på FS skriker om. Så min rekomendation till er alla är som dom brukar säga inom sportens värld, "Bryt ihop och gå vidare".

//Torbjörn

Fast riktigt så är det ju inte. Han undviker ju bevisade bilder från 2007, och hävdar att klipp å klistra började med lodjursprojektet.

Målet för Terje är väl att skylla hela skandalen på att Lodjursprojektet steg han åt skallen, det är ju så långt från sanningen som det ligger. Förhoppningsvis blir det oundvikligt för honom att köra den banan när så många börjar veta sanningarna.
 
Vad anser du själv om det Terje i nuläget gör?
Dvs hur han fortfarande ljuger och manipulerar. Du känner att du är tillfredsställd med hans version och nu är det över?
Uppriktigt sagt bryr jag mig inte speciellt mycket om vad TH gör och säger nuförtiden. Efter att en jaktvårdskonsulent avslöjade honom som mytoman och bluffmakare är han ganska ointressant för mig.

Men jag kan förstå att de som haft närmare kontakt med TH, kanske gått på hans kurser eller sett honom/hans bilder som föredömen och så att säga har en känslomässig investering, är mer engagerade.

För övrigt skulle det ju vara kul om du också svarade på frågor nån gång, och inte bara ställer nya. Vilka är det som försvara TH?
 
Finns det någon anledning för Terje själv att visa upp sina orginalbider?
Kommer han att sova bättre på nätterna om han gör det?
Kommer hans rykte att återupprättas?
Kommer forumfolket(vi) att bli nöjda?
Kommer han att kunna börja jobba som naturfotograf igen?
.......

- Ja, ärlighet är bästa huvudkudden!
- Ja, ryktet förbättras om folk känner att han är öppen och talar sanning.
- Ja, anledningen till att tråden fortfarande lever är att han fortfarande manipulerar folk och undanhåller sanningen.
- Kanske, jobbet som naturfotograf kommer att underlättas om folk känner att han är ärlig och öppen i det han gör.

Han kan få slut på spekulationerna genom att låta granska de vargbilder m.m. som är ifrågasatta och som så många undrar över.
Men han vägrar. DET är inte ärlighet.

DU svarar nej på de frågorna, vilket kan få en att undra över vilka skelett din garderob egentligen innehåller.
 
Uppriktigt sagt bryr jag mig inte speciellt mycket om vad TH gör och säger nuförtiden. Efter att en jaktvårdskonsulent avslöjade honom som mytoman och bluffmakare är han ganska ointressant för mig.

Men jag kan förstå att de som haft närmare kontakt med TH, kanske gått på hans kurser eller sett honom/hans bilder som föredömen och så att säga har en känslomässig investering, är mer engagerade.

För övrigt skulle det ju vara kul om du också svarade på frågor nån gång, och inte bara ställer nya. Vilka är det som försvara TH?

Jag vet inte vem som försvarar TH, har aldrig yppat det heller. Du kanske borde ha lite koll på vad/vem du citerar.

Sedan har inte Glöersen avslöjat TH, han hade misstankar om det.

För att upplysa dig en femte gång. Kan du börja ha lite koll på din fakta? Två stora faktafel i detta inlägget från Dig, börjar bli lite halvjobbigt.

Börja med att läsa igenom tråden för att få en överblick om det du pratar om.

Tack på förhand.
 
Det är möjligt, men oavsett det så var det ju GG som avslöjade THs fusk.

Det var snarare de SAMLADE INSATSERNA från GG/FLB som avslöjade Terjes långvariga bedrägerier.
Några dagar efter GG:s blogginlägg kom radiointervjun med GG och Terje:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=91&grupp=15945&artikel=4671014
där Terje ljuger iskallt utan minsta darr på rösten. Övertygande.

Och han fortsätter neka ihärdigt de följande dagarna.
Tre dagar efter intervjun lade flashbackfolket ut bildbevis som krossade Terjes ihärdiga lögner:
bildbevis på att Terje använt andra fotografers bilder som han klistrat in i sina fejkade bilder.

Dagen efter att bildbevisen presenterats lade sig T på rygg med benen i vädret och spelade död. Han formulerade nämligen sitt korta skriftliga erkännande hos FS som ett avskedsbrev, som slutade med ett tack till alla vänner "för att ni FANNS" (som om han redan var borta).
Vilket förstås medförde att många (inkl jag själv) istället blev oroliga och började "tycka synd".

På den offervägen har han fortsatt sedan dess, vilket troligen är en bidragande orsak till att folk fortfarande öppnar käften i detta ärende.
 
Uppriktigt sagt bryr jag mig inte speciellt mycket om vad TH gör och säger nuförtiden. Efter att en jaktvårdskonsulent avslöjade honom som mytoman och bluffmakare är han ganska ointressant för mig.

Men jag kan förstå att de som haft närmare kontakt med TH, kanske gått på hans kurser eller sett honom/hans bilder som föredömen och så att säga har en känslomässig investering, är mer engagerade.

För övrigt skulle det ju vara kul om du också svarade på frågor nån gång, och inte bara ställer nya. Vilka är det som försvara TH?

http://www.dn.se/nyheter/kollektivet-far-fram-sanningen
 
Jag vet inte vem som försvarar TH, har aldrig yppat det heller. Du kanske borde ha lite koll på vad/vem du citerar.

Sedan har inte Glöersen avslöjat TH, han hade misstankar om det.
Jag ber om ursäkt, den frågan riktade jag till fel person.

Angående Glöersen så är det nog uppenbart för alla som läste hans blogg den 26 augusti att han inte "hade misstankar" utan var alldeles säker på sin sak. Han till och med pekar ut ett antal specifika bilder.

(Ber om ursäkt om detta också är OT, men vill bara svara på inlägget.)
 
Jag ber om ursäkt, den frågan riktade jag till fel person.

Angående Glöersen så är det nog uppenbart för alla som läste hans blogg den 26 augusti att han inte "hade misstankar" utan var alldeles säker på sin sak. Han till och med pekar ut ett antal specifika bilder.

(Ber om ursäkt om detta också är OT, men vill bara svara på inlägget.)

Tack,
Men är detta OT? Självklart hade Glöersen misstankar, men jag kan t ex ha misstankar om att min granne slår sina barn. Utan bevisning kommer jag ingen vart. Har jag då avslöjat min granne när någon annan tar fram bevisning?

Det var ett samarbeta från flera olika håll som gjorde detta möjligt, Glöersen satte den stora stenen i rullning som fick flashback att vakna. Det var från flashback avslöjandet kom.

Bara för att vi skall få historien rätt.
 
En normal människa hade sovit bättre på natten och även fått bättre rykte. Så det hade varit intressant att höra varför du inte tycker Terje skulle innefattas av det !!


Jag tror inte att hans sömn skulle bli bättre för att han matar förfördelade FS-medlemmar och andra med sina bilder.

Det spelar nog ingen roll vad Terje säger eller gör; han kommer inte att accepteras av de som jagar honom.
Det kommer alltid att finnas någon bild eller något uttalande som han, enligt kritikerna, inte redovisat på ett helt korrekt sätt.

Ingen inbillar sig väl att Fs-juryn skulle vara beredd att benåda Terje om han nu skulle krypa till korset.

Vilka är det som iså fall skulle släppa ut honom på fri fot?
 
Jag tror inte att hans sömn skulle bli bättre för att han matar förfördelade FS-medlemmar och andra med sina bilder.

Det spelar nog ingen roll vad Terje säger eller gör; han kommer inte att accepteras av de som jagar honom.
Det kommer alltid att finnas någon bild eller något uttalande som han, enligt kritikerna, inte redovisat på ett helt korrekt sätt.

Ingen inbillar sig väl att Fs-juryn skulle vara beredd att benåda Terje om han nu skulle krypa till korset.

Vilka är det som iså fall skulle släppa ut honom på fri fot?

Du har inte svarat på de förra frågorna som ställdes till dig
 
Fast riktigt så är det ju inte. Han undviker ju bevisade bilder från 2007, och hävdar att klipp å klistra började med lodjursprojektet.

Målet för Terje är väl att skylla hela skandalen på att Lodjursprojektet steg han åt skallen, det är ju så långt från sanningen som det ligger. Förhoppningsvis blir det oundvikligt för honom att köra den banan när så många börjar veta sanningarna.

Point of order - vad jag har läst erkänner han EN Söderhamnsbild 2006, är väldigt svävande eller svarar inte (eller får inga frågor i intervjuerna, vilket är nästan värst!) om perioden därefter fram till lodjursprojektet.

Jag kan inte riktigt släppa hans försvar vad gäller lodjuren också - han HAR ju träffat lodjur säger han, han HAR fått bilder men de blev inte så bra så han blev tvungen att terja bilderna som han ju egentligen nästan tog. Det var ju därför nästan inte ens fusk! Han hade bilderna i sitt huvud!
 
Point of order - vad jag har läst erkänner han EN Söderhamnsbild 2006, är väldigt svävande eller svarar inte (eller får inga frågor i intervjuerna, vilket är nästan värst!) om perioden därefter fram till lodjursprojektet.

Jag kan inte riktigt släppa hans försvar vad gäller lodjuren också - han HAR ju träffat lodjur säger han, han HAR fått bilder men de blev inte så bra så han blev tvungen att terja bilderna som han ju egentligen nästan tog. Det var ju därför nästan inte ens fusk! Han hade bilderna i sitt huvud!

Det är ju precis det du skriver som gör så att många inte känner att han erkänt nånting.

Jag har reagerat på att han säger "Jag har mött lodjur flera gånger, men inte fått de bilder jag vill". Det är detta han vill rättfärdiga med att det blev en enorm press på honom, därför började han manipulera - klippa&klistra. problemet är dock att vargbilden från 2007, ungefär 3 år tidigare också är manipulerad. Inga frågor om denna, ingen kommentar om detta.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.