Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är ju precis det du skriver som gör så att många inte känner att han erkänt nånting.

Jag har reagerat på att han säger "Jag har mött lodjur flera gånger, men inte fått de bilder jag vill". Det är detta han vill rättfärdiga med att det blev en enorm press på honom, därför började han manipulera - klippa&klistra. problemet är dock att vargbilden från 2007, ungefär 3 år tidigare också är manipulerad. Inga frågor om denna, ingen kommentar om detta.

Jag har hört att någon enstaka journalist hade frågat om, antingen fladdermusbilden eller vargbilden, men Terje ville inte kommentera frågan då - eller så var det så att han ignorerade journalisten helt.
 
Men är detta OT? Självklart hade Glöersen misstankar, men jag kan t ex ha misstankar om att min granne slår sina barn. Utan bevisning kommer jag ingen vart. Har jag då avslöjat min granne när någon annan tar fram bevisning?
Om du ser att din granne slår sina barn och berättar detta så har du avslöjat att grannen slår sina barn.

Vad du menar med att "komma någon vart" vet jag inte riktigt; vi var nog ganska många som insåg att Glöersen hade rätt efter att ha läst hans blogg.
 
Några dagar efter GG:s blogginlägg kom radiointervjun med GG och Terje:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=91&grupp=15945&artikel=4671014
där Terje ljuger iskallt utan minsta darr på rösten. Övertygande.

Ja jösses...så här i efterhand är det kanske lätt att glömma hur det verkligen lät från TH's sida innan 'kalsongerna drogs ner'. Den intervjun är väl så att säga 'spiken i kistan' för framtida trovärdighet...sett från nuvarande perspektiv.
 
Spelar det någon roll vem som var mest först, och leder det diskussionen framåt?
Det är en befogad fråga. Personligen tycker jag dock att det är lite märkligt och besvärande att de som tycker det är så viktigt att varenda detalj kring TH nagelfars och att "hela" sanningen kommer fram är så ... vad ska vi kalla det ... slarviga med sanningen när det gäller andra saker.

Alla komponenter (tipsare, GG samt flashback) var såklart nödvändiga för att detta skulle uppdagas.
Att TH bluffade avslöjade Glöersen. Exakt hur TH hade fuskat reddes (iaf devis) ut av folk på Flashback.
 
Att TH bluffade avslöjade Glöersen. Exakt hur TH hade fuskat reddes (iaf devis) ut av folk på Flashback.

Nja. GG kom med indicium och han hintade att han själv inte trodde på TH, men det är rätt många som inte väljer att tro stenhårt på indicium... kan fortfarande inte hålla med om att han själv avslöjade, men han var en viktig ståndpunkt i det hela.
 
Nja. GG kom med indicium och han hintade att han själv inte trodde på TH, men det är rätt många som inte väljer att tro stenhårt på indicium...
Nu handlar det här inte om ett domstolsförfarande. Alla med någorlunda sunt förnuft insåg efter att ha läst blogginlägget och sett några av bilderna att GG hade rätt när han skrev att det var "lite för bra, för att vara sant".
 
Terje måste älska de som fortfarande förvarar honom med näbbar och klor här på FS . Och hela tiden angriper de som vill Terje ska göra rätt för sig.

Du kan väl knappast påstå att någon har försvarat honom på den här tråden!

Hans existens är hotat, och med litet fantasi kan man föreställa sig vad det betyder, nämligen ett mycket hårt straff för honom och hans familj.

Då kan det räcka att diskutera endast hans fusk med bilder.

Allt spekulerande om hans ekonomi och hälsotillstånd - direkt eller indirekt - är ett grovt personangrepp under anonymitetens täckmantel och faller tillbaka på den som skriver på det viset.

I vårt land är en persons ekonomi, hälsotillstånd, och sociala uppgifter belagt med sekretess. Det gäller alla!

Och David har fått radera en stor mängd inlägg.
Bara det säger en del!
 
Du kan väl knappast påstå att någon har försvarat honom på den här tråden!

Hans existens är hotat, och med litet fantasi kan man föreställa sig vad det betyder, nämligen ett mycket hårt straff för honom och hans familj.

Då kan det räcka att diskutera endast hans fusk med bilder.

Allt spekulerande om hans ekonomi och hälsotillstånd - direkt eller indirekt - är ett grovt personangrepp under anonymitetens täckmantel och faller tillbaka på den som skriver på det viset.

I vårt land är en persons ekonomi, hälsotillstånd, och sociala uppgifter belagt med sekretess. Det gäller alla!

Och David har fått radera en stor mängd inlägg.
Bara det säger en del!

De har raderat inlägg från båda sidor. Så där är ingen skillnad.

Sen är du helt fel på det med din kommentar om spekulerandet och sekretessen i deras ekonomi. De har ju själva lagt ut allting om ekonomin på bloggen. Tror du de gör så för att de vill ha sekretess ? Och det är inget spekulerande när man återger saker som personerna ifråga själva har berättat.
 
Du kan väl knappast påstå att någon har försvarat honom på den här tråden!

Hans existens är hotat, och med litet fantasi kan man föreställa sig vad det betyder, nämligen ett mycket hårt straff för honom och hans familj.

Då kan det räcka att diskutera endast hans fusk med bilder.

Allt spekulerande om hans ekonomi och hälsotillstånd - direkt eller indirekt - är ett grovt personangrepp under anonymitetens täckmantel och faller tillbaka på den som skriver på det viset.

I vårt land är en persons ekonomi, hälsotillstånd, och sociala uppgifter belagt med sekretess. Det gäller alla!

Och David har fått radera en stor mängd inlägg.
Bara det säger en del!

Rättelse gällande ekonomi och civilstånd. Dessa uppgifter lämnas ut av skattemyndigheten enl offentlighetsprincipen.
 
I vårt land är en persons ekonomi, hälsotillstånd, och sociala uppgifter belagt med sekretess. Det gäller alla!
!

Jag och alla andra här innefattas inte av någon sekretess. Vill jag prata om din ekonomi eller hälsa så kan jag göra det. Däremot har t.e.x en läkare som vårdar en person sekretess om hans sjukdomar. Samma inom andra yrke som innfatter det du skrev om. Men inte jag eller andra här
 
Jag funderade på en sak: vore det inte en bra idé att konkretisera alla frågor och vidarebefordra till T och media (främst de som inte tycks vilja ställa de rätta frågorna).

Typ
1 Kalles fråga
2 Olles fråga
3 Nisses fråga
Sedan klipper någon ut 1-3 och från det senaste frågeinlägget, klistrar in i sitt eget inlägg och fyller samtidigt på med 4
4 Min fråga i mitt nya inlägg
osv

Någon som känner sig manad att börja?

Detta om något blir väl en juste och konkret sammanställning över vad fotoSverige vill veta och ha svar på! Kanske kan lugnet lägga sig över Sherwoodskogen så småningom efter detta. Eller är det som så att tåget redan gått...???
 
- Ja, ärlighet är bästa huvudkudden!
- Ja, ryktet förbättras om folk känner att han är öppen och talar sanning.
- Ja, anledningen till att tråden fortfarande lever är att han fortfarande manipulerar folk och undanhåller sanningen.
- Kanske, jobbet som naturfotograf kommer att underlättas om folk känner att han är ärlig och öppen i det han gör.

Han kan få slut på spekulationerna genom att låta granska de vargbilder m.m. som är ifrågasatta och som så många undrar över.
Men han vägrar. DET är inte ärlighet.

DU svarar nej på de frågorna, vilket kan få en att undra över vilka skelett din garderob egentligen innehåller.

Nu blev jag misstänkliggjord igen! Inlägg som inte är uttryckligen fördömande behandlas som vore de svordomar i kyrkan.

Vad har det jag skrivit som gör att jag nu misstänks ha skelett i min garderob??

Om du drar in taggarna och läser igen skall du se att jag försöker se saken ur ett annat perspektiv.

Min inställning är att Terje inte har mycket att vinna på att ” komma ut” med någon sanning som ingen vet hur den skall se ut. Därför tror jag att Terje också kommer att komma fram till den slutsatsen. Det är min spaning.

OM jag vore i Terjes kläder skulle jag ligga lågt i vetskap att stormar bedarrar. Han har mycket lite att vinna på att försöka sig på att säga sanningen. För det första är det väl knappast någon här som skulle tro på honom, oavsett vad han säger. Egentligen är det bara någon handfull personer här på FS som KRÄVER att Terje skall lägga korten på bordet; resten av befolkningen skiter i det.

OM han skulle ”säga sanningen” igen så skulle alla insatta säga att han ljuger och alla andra skulle inte bry sig. I deras ögon har han ju redan erkänt och tagit sitt straff.
 
OM jag vore i Terjes kläder skulle jag ligga lågt i vetskap att stormar bedarrar. Han har mycket lite att vinna på att försöka sig på att säga sanningen.

Dina inlägg här blir värre och värre. Frågan är ju inte hur han ska kunna fortsätta mygla och fuska för vinna något på det. Grejen är ju att han ska vara ärlig och berätta allt. Ta de smällarna som följer med fusket. Och sen kunna komma tillbaka som en ny och ärlig människa.

Dina råd är bland de tokigaste jag hört................
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.