Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Förresten, finns det inte någon svensk statlig? verksamhet som har till uppdrag att samla in vad som publiceras på nätet? Har något vagt minne av det, vet inte om det stämmer.

Kungliga biblioteket hade en arkiveringsrobot igång ett tag, men den ligger nere nu.

Det finns en statlig utredning om att ålägga KB att kräva in pliktexemplar även av elektroniska publikationer, och inte bara tryckta som nu, men vad som ska räknas som en publikation är nog lite oklart än.
 
Dina inlägg här blir värre och värre. Frågan är ju inte hur han ska kunna fortsätta mygla och fuska för vinna något på det. Grejen är ju att han ska vara ärlig och berätta allt. Ta de smällarna som följer med fusket. Och sen kunna komma tillbaka som en ny och ärlig människa.

Dina råd är bland de tokigaste jag hört................

Vi får väl se vem som har rätt. Under tiden kan du väl fundera vad som händer med alla myglande korrupta politiker, företagsledare, poliser och andra som orsakar stora drev under en kort tid.

För övrigt har jag inte gett några råd.
 
Sanningen kan bara vara sanningen. Inte svårare än så.

Om du tror att sanning kommer fram så har du nog ingen klar bild över TH. Om han någonsin kommer ut med sanningen så är det nog på den yttersta dagen och då inför Gud eller eventuellt den andra sidan.

Vi kommer aldrig att få veta den totala sanningen, aldrig någonsin!

//Torbjörn
 
Vi får väl se vem som har rätt. Under tiden kan du väl fundera vad som händer med alla myglande korrupta politiker, företagsledare, poliser och andra som orsakar stora drev under en kort tid.

I min erfarenhet så försvinner de så småningom från strålkastarljuset men är för evigt rökta i sin bransch. Jag har i alla fall inte sett särkilt många stormyglare som gjort mycket till comeback. I de få fall det har hänt så är det verkligen inte att någon håller dom om ryggen utan att de "bottnat ur", tagit ev straff och genom hårt arbete återupprättat förtroendet. Eller vad tycker du att ovanstående "funderande" ska resultera i för slutsats?

Personligen så *gissar* jag att vår vän TH skulle må bättre av att tala ut om allt:
- han skulle på sikt må bättre av att städa ur livslögnerna och bygga upp livet på nytt
- han skulle ha en chans att återkomma inom nån del av fotografin, om än kanske inte naturfoto

Med det är bara personliga gissningar...
 
I min erfarenhet så försvinner de så småningom från strålkastarljuset men är för evigt rökta i sin bransch. Jag har i alla fall inte sett särkilt många stormyglare som gjort mycket till comeback. I de få fall det har hänt så är det verkligen inte att någon håller dom om ryggen utan att de "bottnat ur", tagit ev straff och genom hårt arbete återupprättat förtroendet. Eller vad tycker du att ovanstående "funderande" ska resultera i för slutsats?

Personligen så *gissar* jag att vår vän TH skulle må bättre av att tala ut om allt:
- han skulle på sikt må bättre av att städa ur livslögnerna och bygga upp livet på nytt
- han skulle ha en chans att återkomma inom nån del av fotografin, om än kanske inte naturfoto

Med det är bara personliga gissningar...

Det är min personliga gissning att Terje väljer att hålla tyst. Det är ganska få som egentligen bryr sig utanför denna snäva cirkel. Han tycker nog att han redan lagt korten på bordet. I sak vet vi ju vad han har gjort. En del vet det mer än andra.
 
Om du tror att sanning kommer fram så har du nog ingen klar bild över TH. Om han någonsin kommer ut med sanningen så är det nog på den yttersta dagen och då inför Gud eller eventuellt den andra sidan.

Vi kommer aldrig att få veta den totala sanningen, aldrig någonsin!

//Torbjörn

Jag har en rätt klar bild av TH, man behöver inte vara ett geni för att förstå hur den människan fungerar.

Men nu snackar vi inte om den totala sanningen, nu snackar vi om en bild från 2007. Och om han går ut och faktiskt talar sanning angående den bilden så tror jag inte det blir ett publikt uppror och lögnanklagelser, som anv. hornavan menar.

Sedan om han går ut och ljuger vidare om den bilden, ja då lär han inte precis ha det enklare i framtiden.
 
Vi får väl se vem som har rätt. Under tiden kan du väl fundera vad som händer med alla myglande korrupta politiker, företagsledare, poliser och andra som orsakar stora drev under en kort tid.

För övrigt har jag inte gett några råd.

I Arjeplog kanske man får en dunk på ryggen, jag vet inte, men i övriga Sverige blir de politiker, poliser eller andra`ämbetsmän som blir tagna med byxorna nere inte så välkomna igen. Det har ju hänt rätt många gånger.

Vad är det du vill diskutera?
 
Jag har en rätt klar bild av TH, man behöver inte vara ett geni för att förstå hur den människan fungerar.

Men nu snackar vi inte om den totala sanningen, nu snackar vi om en bild från 2007. Och om han går ut och faktiskt talar sanning angående den bilden så tror jag inte det blir ett publikt uppror och lögnanklagelser, som anv. hornavan

Du förstår verkligen ingenting av det jag skriver.

Jag tror inte att det händer någonting om Terje fortsätter att tiga. Historien dör och Terje kan börja om. Jag fattar att ni blir hysteriska på mig, för det scenariet är väl det värsta tänkbara och att ens tänka att det kan gå så måste vara fruktansvärt, eller hur?
 
Du förstår verkligen ingenting av det jag skriver.

Jag tror inte att det händer någonting om Terje fortsätter att tiga. Historien dör och Terje kan börja om. Jag fattar att ni blir hysteriska på mig, för det scenariet är väl det värsta tänkbara och att ens tänka att det kan gå så måste vara fruktansvärt, eller hur?

Var mer relevant då, tack.

"Det beror väl på om sanningen överensstämmer med din bild av den." - vad menar du med det citatet?

Terje kan mycket väl fortsätta att tiga. Men att historien dör ut? Bagaget såsom vargbilden från 2007 och andra starka indicier är inte så lätt att skaka av. Även om "allmänheten" inte vet om fuskets existens så finns det en hel del personer som vet om hans tidigare fusk. Folk i hans bransch.

Dessutom gör han inte sig själv en tjänst precis genom att länka till terjadefoton-bloggen där vargbilden avhandlas på förstasidan. Han tänkte nog inte igenom det i sin iver att leta fram sympatipoäng.
 
Ändra på andra.

Du förstår verkligen ingenting av det jag skriver.

Jag tror inte att det händer någonting om Terje fortsätter att tiga. Historien dör och Terje kan börja om. Jag fattar att ni blir hysteriska på mig, för det scenariet är väl det värsta tänkbara och att ens tänka att det kan gå så måste vara fruktansvärt, eller hur?

Håller med dej om att se på saken från att annat perspektiv gör att man ser att detta slag kan man inte vinna.
Flera här försöker få TH att "tänka" som dom, det kommer inte att hända. Det skrev jag för flera tusen inlägg sen. Han har inte samma tankesätt som vi "normala" i många hänseenden. Den enda som kan få TH att tänka annorlunda är han själv och om det sker så får vi nog reda på det.

Men jag förstår er frustration att er "övertalning" inte når fram.

ThomasR
 
Var mer relevant då, tack.

"Det beror väl på om sanningen överensstämmer med din bild av den." - vad menar du med det citatet?


Vilka ord är det du inte begriper? Sanning är inget absolut, skulle den vara det så skulle livet vara mycket enklare. Det som är sant för Terje behöver inte vara sant för dig. Har du lyssnat på politiker någon gång?
 
Var mer relevant då, tack.

"Det beror väl på om sanningen överensstämmer med din bild av den." - vad menar du med det citatet?


Vilka ord är det du inte begriper? Sanning är inget absolut, skulle den vara det så skulle livet vara mycket enklare. Det som är sant för Terje behöver inte vara sant för dig. Har du lyssnat på politiker någon gång?

En sanning kan visst vara absolut. Bara för att du tror att jorden är platt, så är det ingen sanning.
Sen att Terje verkar vilja intala sig själv och medier en massa saker det är en helt annan sak. Men det är inte en annorlunda sanning, det är att manipulera sanningen till en lögn.
 
Var mer relevant då, tack.

"Det beror väl på om sanningen överensstämmer med din bild av den." - vad menar du med det citatet?


Vilka ord är det du inte begriper? Sanning är inget absolut, skulle den vara det så skulle livet vara mycket enklare. Det som är sant för Terje behöver inte vara sant för dig. Har du lyssnat på politiker någon gång?

Alltså. Antingen är bilden manipulerad. Eller så är den inte manipulerad. Det finns inga luddiga mittemellan-schabloner. Sant. Eller falskt.

Terjes syn på sanning må möjligtvis vara befängd, men det finns liksom två alternativ ang. bilden - A, ej manipulerad, B, manipulerad.
 
Jag tror inte att det händer någonting om Terje fortsätter att tiga. Historien dör och Terje kan börja om. Jag fattar att ni blir hysteriska på mig, för det scenariet är väl det värsta tänkbara och att ens tänka att det kan gå så måste vara fruktansvärt, eller hur?

Varför skulle det vara så fruktansvärt? Klart att Terje kan börja om. Men inte som naturfotograf. Inte för att det skulle vara så fruktansvärt. Bara väldigt osannolikt.

Eller för att förklara lite bättre. Alla branscher har sitt nätverk och sin hederskodex. Fifflar du är du rökt. Det gäller överallt, såväl finansbranschen, vetenskapen, politiken som de fria yrkena. Ditt nätverk har du ingen nytta av när du fallerat, ingen vill associeras med dig.

Terje är precis lika körd som en fifflade politiker eller företagsledare. Jag förstår att det måste kännas fruktansvärt att få sin konspiratoriska världsbild emotsagd. Men världen är lite bättre än du kanske tror.

Fullt tänkbart att Terje tjänar på att tiga men det står fel på hans blogg. Han är en före detta professionell naturfotograf.
 
Jag tror inte att hans sömn skulle bli bättre för att han matar förfördelade FS-medlemmar och andra med sina bilder.

Det spelar nog ingen roll vad Terje säger eller gör; han kommer inte att accepteras av de som jagar honom.
Det kommer alltid att finnas någon bild eller något uttalande som han, enligt kritikerna, inte redovisat på ett helt korrekt sätt.

Ingen inbillar sig väl att Fs-juryn skulle vara beredd att benåda Terje om han nu skulle krypa till korset.

Vilka är det som iså fall skulle släppa ut honom på fri fot?

Fri fot är han väl på, så vitt jag vet, och det "drev" som du försöker beskriva finns ju inte, det är ju just det som är ett av problemen som många av oss ser. Ingen journalist vill ta i detta med tång, trots bevisning om bildstöld av upphovsrättskyddat material. Men som jag sa i tidigare idag, att utan källhänvisning referera en journalist så blir man kölhalad både en och två gånger, men att TH har stulit bilder, publicerat de i sitt eget namn och dessutom tjänat pengar på dem är tydligen helt ok?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.