Förlåt på förlåt på förlåt...
Jaha, det känns som en treåring, nedkissad av rädsla, påkommen med handen i syltburken.
Hade inte Flashback med flera avslöjat detta omfattande fusk som verkar ha blivit slentrianmässigt till slut, hade Terje fortfarande klippt in diverse djur i sina landskapsbilder.
Spontant tror jag inte att han förstått vidden av vad han gjort.
För det första var det snubben på jägareförbundet som avslöjade bluffen, dom på flashback har grävt fram bevisen.
När det gäller "vidden av vad han gjort" så skulle det vara intressant att ta del om dina tankar runt detta?
Rent konkret har han orsakat en del bekymmer och kostnader för rovdjursinventerare m.fl., vilket förmodligen kommer att få rättsligt efterspel.
Han har gjort så att ingen får utmärkelsen årets naturfotograf för 2010, trist men något de flesta av oss kan leva med.
Han har svikit alla sina anhängare som trott på honom.
Han har svikit nära vänner och familj.
Han har säkert brutit mot ingångna avtal från finansiärer och sponsorer, vilket säkert även detta kommer att få rättsligt efterspel.
Men den största skadan har han väl trots allt tillfogat sig själv?
Han har ju faktiskt kraschat hela sitt liv.
Att han i sitt första uttalande ägnar detta i stort sett helt åt att be andra om ursäkt är väl egentligen inte så konstigt. När det gäller att presentera alla tidigare fuskbilder osv lär väl det knappast ändra så mycket. Ingen kommer ju att lita på honom i alla fall?
För mig personligen kan jag konstatera att det avslöjats att en av våra mest upphöjda naturfotografer visade sig vara en bluff. Jag tror också att det medfört att ganska många inte kommer att vara så godtrogna eller lättlurade för ett tag framöver.
När det gäller hans kriterier för att distribuera sina framtida bilder på hans blogg för granskning är det väl inte heller något konstigt? De flesta kommer nog efter detta att skita i vad och hur han publicerar i alla fall. Om det är något han kanske inte förstår i dagsläge är det kanske detta: Att han är körd som naturfotograf, oavsett vilken frivillig granskning han kommer att utsätta sig för i framtiden.