Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag bryter min egen tystnad i saken, kan inte hålla mig.
Det är faktiskt inte direkt snyggt å se hur folk ohämmat rullar sig i den skadeglada ligans lervälling .. om och om igen!

Visst är det ok med känslor men på vilket sätt bidrar vi till debatten och vidareutveckling från och med nu?

Flera av er som är aktiva här har i mina ögon hamnat i nytt/annat ljus i och med denna diskurs.. åt det ena & det andra hållet.

Skriver/reagerar utifrån objektiva grunder och har inte behov av att varken försvara mig själv, Terje eller ngn/ngt annat. Tycker bara att det är tråkig utveckling bland vissa här :( Inte för att jag alls behöver bry mig men ärligt talat så förstår jag nog ännu inte vidden av hur det här roar vissa in i destruktiva mönster.

MVH Niclas,

Jag håller med dej Niclas!

[mod: otrevligt språk och personangrepp]
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag är inte psykolog och tänker inte försöka mig på ett utlåtande om någons psykiska status eller hälsa.

Men däremot så drar jag mig inte för att tala om att jag ogillar hur en person agerar. Men bara för att en person beter sig illa eller tror allt för mycket om sig själv så behöver det inte tyda på diagnoser i olika former. TH har byggt upp en myt kring sin person och sitt fotograferande, nästan en personkult. Det finns massor med folk i olika yrken och områden som gör det. Men fallet blir givetvis längre, piedestaler har varit på tal många gånger i tråden, landningen vid ett avslöjande blir hård och inte särskilt angenäm. Men om man blir tagen med näven i syltburken så finns det två vägar att gå. Den helt raka och ärliga, som burdust stänger ner denna kult och låter personen i fråga börja om från noll, eller att med alla medel försöka klamra sig fast.

Min bild är att TH försöker det senare, och då får man utstå en del, det tycker jag är rimligt. Den dag TH erkänner allt, lägger korten på bordet och försöker gå vidare på riktigt, då förlåter jag mer än gärna, men ärligt talat så tror jag inte man gör honom en tjänst genom att acceptera halvmesyrer till ursäkter, utan tvärtom...

Håller med till fullo, framtiden får utvisa om Terje faktiskt är sjuk. Det finns gott om människor som beter sig likvärdigt eller värre än Terje utan att vara i närheten av något form av diagnos.
 
Jag håller med dej Niclas!

Måste säga att dom inlägg i denna tråd jag är mest konfunderad över är dina Leif.

Du har vridit & vänt på det mesta & på nåt konstigt sätt så har det blivit så att du drivit tråden ifrån Terjes svek & i stället bara vänt dig emot alla som fört fram sina åsikter om det som hänt.

Du är helt klart lite mysko i denna tråd & det går liksom inte att utröna vad du egentligen vill ha fram?
 
Senast redigerad av en moderator:
Håller med till fullo, framtiden får utvisa om Terje faktiskt är sjuk. Det finns gott om människor som beter sig likvärdigt eller värre än Terje utan att vara i närheten av något form av diagnos.

Att inte få el. ha en diagnos innebär inte per automatik att man är frisk.

Personligen tror jag att ju mer Terje skriver på sin blogg och försöker förklara det som hänt, desto mer "vecklar" han in sig och fler frågor uppstår. Som jag ser det rätt mänskligt har han försatt sig i en ohållbar situation och kommer förmodligen öht inte att komma ur den.

mvh
/chi
 
Bara en fråga i anslutning till det här att göra allt i kameran; redan från början har de flesta (alla?) kameror inlagt diverse olika "bildstilar" som man kan välja. Dessutom finns färdiga sådana att hämta på nätet, och är man litet driven kan man själv tillverka sådana och lägga in i kameran. Sedan väljer man stil, och kör jpeg "rakt ur kameran". Är det OK?

Klart att det är OK. Allt är OK så länge man inte säger en sak och gör en annan.
 
"Förlåt, förlåt, förlåt." Det ekar verkligen. Riktigt tomt ekar det.
Han verkar bara ledsen över att ha blivit påkommen, inte över vad han gjort. Och han berättar inte heller vad det är han egentligen har gjort, det vill han fortfarande inte erkänna. Hur kan man förvänta sig förlåtelse över något som man inte berättar om, som man fortfarande smusslar med? För att kunna få någons förlåtelse så är steg ett att faktiskt ångra det man gjort.


"Som trott på mig, och som vet att jag aldrig någonsin har haft för avsikt att skada eller vilseleda."
Mmmmmmjustdet.

Det är svårt att respektera en person som inte är uppriktig. Och har man inte varit uppriktig tidigare så får man åtminstone vara uppriktig i efterhand. Annars, om man varken är uppriktig före eller efter, så blir det svårt för den personen att få ett endaste uns respekt.
 
Tror snarare att det handlar om perspektiv och visar hur viktig denna händelse egentligen är utanför fotokretsar. Har svd själv, och dom har inte heller skrivit något jag hittat, möjligen någon liten notis.

Att detta fått sådant genomslag här är väl inte så konstigt; dels är det en fotosite och dels var Terje en profil här på FS som många har någon form av relation till. Men som sagt, utanför fotovärden är det säkert mer intressant om en sänkt krogmoms är rätta medicinen för en avstannande ekonomi eller inte. Detta ger kanske lite perspektiv på tillvaron. ;)

Möjligen, men googlar man på expressen och terje eller expressen och naturfotograf får man inga relevanta träffar, medans svd har publicerat det mesta som hänt i ärendet.

K&B torde passa in i vår snäva krets och varför inte de publicerat något är för mig obegripligt.
 
Tycker faktiskt ni kan ge TH lite tid, för mig så tycker jag hans förlåt-inlägg gav utryck att han nu inser vad han gjort.

Att vi inte fått reda på varför och omfattningen så kommer det säkert med tiden, om nu detta har byggts upp på en 5-7år period på kan han väl få några veckor/månader på sig att samla ihop sig.

Förståelsen om varför, är ju för oss att begripa det obegripliga, men det är nog också bra för TH att samla tankarna för att förstå varför det blev som det blev.

Han kommer säkert också att pressentera sina manipulerade bilder med tiden, det kanske inte heller är så lätt eftersom det finns gråskalor i detta också, och det kanske inte är så lätt att komma ihåg vad man gjort med varje bild och om han nu skulle lägga korten på bordet bildligt talat så kommer han säkert att missa någon bild som det blir ett satans liv om, så därför är det väl bäst om han går igenom varje publicerad bild mot originalet innan han gör ett sådant uttalande

Dock kan man väl tycka att han hade kunna uttrycka detta i sitt blogginlägg
 
Leif, jag måste säga att jag inte förstår vad det är du menar när du säger att folk kastar skit och attackerar TH. Tonen i den här tråden har sedan start varit spekulerande och så länge TH inte närmar sig sanningen utan fortsätter att linda in sig i sina lögner och fortfarande inte verkar förstå vad han har ställt till med så finns det anledning att fortsätta diskutera.

När tråden började så var TH för mig en naturfotograf med ett väldigt konstnärligt, nästan lite abstrakt bildspråk som inte tilltalade mig sådär jättemycket. Numera är han något helt annat, och den bilden utvecklas och är spännande att läsa om och diskutera. I mina ögon var det från början synd om honom som blev anklagad, därefter blev han en stor svikare för fotografin i stort, och nu senast så tycker jag mest han verkar otrevlig. Är det din bild av att dra någon i smutsen och frossa i hans olycka, ja då är jag tveksam till om Internetforum är rätt plats för dig. Här skriver vi under egna namn och jag står till 100% för vad jag säger, jag hade kunnat säga det direkt till TH om det var så.
 
Om Terje ska visa någon ärlighet i hans "förlåt" så skulle han återpublicera hela bloggen och hemsidan. På varje inlägg där han har terjat borde han lägga till (manipulerad) i överskriften. Alla andra bilder skulle han erbjuda att skicka en delförstoring i vettig upplösning för granskning till den som vill. Eller originalbilden(?!) i full upplösning med en kraftig vattenstämpel över bildens oviktiga delar. Jag vet att en vattenstämpel gör att det inte längre är originalbilden men att han inte vill lämna ut den annars är förståeligt, även om de är osäljbara och värdelösa (i pengaavseende).

Det skulle vara intressant om han kunde visa en äkta lodjursbild från Mullsjö. Inte för att jag tror det finns, men slå mig med häpnad Terje.
 
Istället för denna trås ....

Kunde inte sagt det bättre....

Menar du att prata Nikon kontra Canon eller långköraren om jpeg kontra RAW?

För mig är en slutsats att för de tillfällen då jag vill visa något dokumentärt så behöver jag kunna visa orginal om det skulle komma upp några frågor.

Det innebär att jag behöver ha ett dokumenterat arbetsflöde som jag följer, och som jag kan kontrollera i efterhand om det uppstår frågor.

För mig betyder detta ALLTID RAW, ev kompletterat med jpg i kameran. Fast struktur och ett enkelt snabbt arbetsflöde så att gå utanför rutinen blir jobbigare än att följa arbetsflödet.

Att läsa detaljer om hur man upptäcker manipulering är intressant eftersom jag läste dataorgrafik på högskolan för mer än 25 år sedan. Nögon som kommer ihåg den rosa boken?

Började köpa Camera Natura och läste om Lennarts dagbok och beundrade hans vackra bilder.

Jodå, jag har ägnat tid til att ta någda nya bilder också.

Min personliga uppfattning är att tråden är viktig och hålls på en sansad nivå.

/Casi
 
Över 2000 inlägg!!!???

Vad skulle det inte kunna bli om all denna energi ägnades åt något konstruktivt istället?

Som vadå ? :)

Det här har väl stundtals varit en av de mer konstruktiva trådarna på FS.
Att söka reda på och hitta all skit som Terje terjat är av betydligt viktigare och ger tråden högre klass än alla trådar där vi för 7000:e gången svarar på frågan "Vilken DSLR ska jag välja?"

Sedan har det så klart spårat ur en del ibland, säg den tråd som inte gör det.

Vad jag kan se så spårar den framför allt ur när några absolut vill stänga tråden och/eller dela mysfilt med Terje.
När inte det funkar så kastar man mängder med anklagelser på de som inte är så sugna på att förlåta Terje ännu.

[edit]Casi vann den här gången och jag behöver rätta lite fel ;-)
 
Visst kan man vara sjuk utan diagnos. Frågan är väl lite varför vissa här insisterar på att Terje är sjuk. Kan han inte bara vara en skitstövel?

Är det han gjort så jäkligt att det liksom inte går att acceptera att han faktiskt är frisk ?

Eftersom han redan är nämnd i tråden, så är det väl OK att nämna att jag hade samma diskussion med folk vad gällde Breivik. "Han måste vara psyksjuk!". Nej, han kan vara en helt vanlig ideologiskt driven terrorist.

Absolut inga jämförelser i övrigt, men jag tvivlar också på att Terje har någon psykisk sjukdom som tvingat honom att fuska och ljuga. Jag tror han gjort det av egen fri vilja, med (för honom) goda skäl.

En kategori människor som saknades i hans inlägg var de fotografer han stulit bilderna av. Men det kanske blev för många att hålla reda på att be om förlåtelse till.

Jag ska passa på att kommentera hans "expertutlåtande"-text också. Som jag förstår det så menar han att NYA bilder han lägger upp kommer att ha denna text. Han avser inte att visa upp gamla bilder för granskning. Han tror sig kunna fortsätta som fotograf, tycks det som.
 
Eftersom han redan är nämnd i tråden, så är det väl OK att nämna att jag hade samma diskussion med folk vad gällde Breivik. "Han måste vara psyksjuk!". Nej, han kan vara en helt vanlig ideologiskt driven terrorist.

Absolut inga jämförelser i övrigt, men jag tvivlar också på att Terje har någon psykisk sjukdom som tvingat honom att fuska och ljuga. Jag tror han gjort det av egen fri vilja, med (för honom) goda skäl.

En kategori människor som saknades i hans inlägg var de fotografer han stulit bilderna av. Men det kanske blev för många att hålla reda på att be om förlåtelse till.

Jag ska passa på att kommentera hans "expertutlåtande"-text också. Som jag förstår det så menar han att NYA bilder han lägger upp kommer att ha denna text. Han avser inte att visa upp gamla bilder för granskning. Han tror sig kunna fortsätta som fotograf, tycks det som.

Precis som du skriver i slutet uppfattar jag också det. "Nu kör vi från ruta 1 igen". Allt som kommer komma ut på bloggen, kan bli granskat om man är expert - självutnämnd då eller?

Hela slutklämmen på Terjes blogg luktar riktigt surt.
 
aasaboe skrev: Bara en fråga i anslutning till det här att göra allt i kameran; redan från början har de flesta (alla?) kameror inlagt diverse olika "bildstilar" som man kan välja. Dessutom finns färdiga sådana att hämta på nätet, och är man litet driven kan man själv tillverka sådana och lägga in i kameran. Sedan väljer man stil, och kör jpeg "rakt ur kameran". Är det OK?

Klart att det är OK. Allt är OK så länge man inte säger en sak och gör en annan.

Men är det OK att kalla det "rakt ur kameran", utan annan kommentar?

För mig är "rakt ur kameran" sedan länge en ursäkt för att man inte haft tid att redigera. Numera blir jag ibland misstänksam också, det kanske skett en massa redigerande direkt i kameran.
 
Lite blänkare från redaktionen/admin, försök avstå från diskussioner kring ev diagnos/sjukdom. Det blir lätt personangrepp och rätt meninglöst i det hela. Låt doktorer avgöra hans ev. diagnos.
 
Det roligaste (eller egentligen tråkigaste) är att han i usrsäkten skriver.

"att jag aldrig någonsin har haft för avsikt att skada eller vilseleda"

Det är ju ett mycket konstigt uttalande. Att han aldrig haft för avsikt att skada någon, det är väl självklart. Men just vilseleda? Det är ju det allt har grundat sig på, vilseleda hela publik och dölja att han manipulerat. Så självklart var avsikten att vilseleda. Anser då jag.
 
När inte det funkar så kastar man mängder med anklagelser på de som inte är så sugna på att förlåta Terje ännu.

Att ge dom lite utrymme för funderingar, men samtidigt vara tydlig med att terjningarna inte kommer att glömmas, gör stämningen här bättre. De som har trott på TH i det närmaste religiöst kan ju inte bara ge upp och plötsligt se honom som ond.

Jag tycker det är lite väl mycket fokus på person och alldeles för lite på framtid. TH har gjort bort sig totalt och han bör inte komma undan med det. Om man dock lägger för mycket fokus på att terra Terje (Terje-terrning = att elakt förfölja bortgjord fotograf? :D ) så försvinner det vettiga som kan komma ur situationen, nämligen att balansera ut den övervikt åt det konservativa som fotografin länge lidit under. Många av oss där ute har länge varit tvunga att stå ut med urusla fotografer som utan tanke eller metod i skydd av det "äkta" och "omanipulerade" har styrt och ställt med oss som gjort bilder utifrån behov. Jag skulle aldrig i livet retuschera en bild som ska visa ett dokumentärt skeende så som jag fångade det, men jag vill samtidigt ha möjligheten att skapa t ex säljande vykort om så är intressant. De som högljutt har gapat om "ärlighet" har gjort så med personer som TH till stöd, och jag hoppas att dom nu med lite hjälp kan börja se sin plats i helheten.

Nu tror jag íofs inte att så mycket kommer att ändras i längden på Fotosidans nivå. Detta forum är lite som familjeliv.se. Det som diskuteras görs av ett fåtal forumaktiva på ett sätt som inte är representativ för mänskligheten i stort. Trender skapas och dör fort, men ett litet fåtal hänger kvar i en redan bortgången diskussion och hämmar effektivt en vettig debatt. De ganska få som gärna ser allt som en viss fotograf gör som bra är helt ute i det blå, och det är dom som även i framtiden kommer ge fler personer som TH chansen att att göra bort sig lika monumentalt. TH har använt dessa personer som "nyttiga idioter" för att komma till den nivå han var, och dom kommer att om och om igen "skapa" liknande fotografer om vi andra inte säger emot.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.