Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Otroligt tragiskt att detta har hänt, I våran fina natur är det dock möjligt att träffa normalt mycket skygga djur om man rör sig försiktigt: Jag lider med Terje då jag tror att han har blivit utsatt för en konspiration, jag tror inte att hans bilder är fejk. Han har blivit tillsagd av flera andra kända fotografer att erkänna fusk som pga ren avund hotat honom om han inte gör som han blir tillsagd. Det är en hård branch och alla vill att det själva ska vara dom som har tagit bilder av Terjes kaliber. Jag tycker verkligen att detta är ren tragedi och vi ska nog inte vara så snabba med att peka med våra fingrar på Terje som är en ren naturmänniska som har ett sätt att kommunicera med djuren som vi ej kan begripa. Hans bilder är för stora och för djupa för oss. Han hade inget annat val än att erkänna fusk då vi dödliga inte kan uppnå hans arbetsmoral och ambitioner för naturfoto. Här bifogar jag en bild som bevisar att det finns lodjur mm om man bara är på rätt ställe. Jag har i alla fall raw fil att visa upp om någon är intresserad. Mvh
http://imageshack.us/photo/my-images/839/lodjur12.jpg/

Ha! Du har ju terjat en avbruten björk uppe i högra hörnet!

;-)

Jamen såja!

Då var den saken ur världen! trodde han ja! Finns ett stort antal som kommer kräva att han lägger ALLA korten på bordet, VARENDA bild SKALL granskas om han inte från början till slut erkänner, bild för bild!!!!!! INGEN bevisbörda skall läggas på någon annan än Terje i nuläget känns det som. Hans inlägg i bloggen är ett jävla skämt där man på nytt skall bevisa för omvärlden. Nu blir jag riktigt förbannad på den där sjuka människan. Ta bort detta inlägg om ni vill moderera!!!!! men var tvungen att skriva av mig!

Otroligt tragiskt att detta har hänt, I våran fina natur är det dock möjligt att träffa normalt mycket skygga djur om man rör sig försiktigt: Jag lider med Terje då jag tror att han har blivit utsatt för en konspiration, jag tror inte att hans bilder är fejk. Han har blivit tillsagd av flera andra kända fotografer att erkänna fusk som pga ren avund hotat honom om han inte gör som han blir tillsagd. Det är en hård branch och alla vill att det själva ska vara dom som har tagit bilder av Terjes kaliber. Jag tycker verkligen att detta är ren tragedi och vi ska nog inte vara så snabba med att peka med våra fingrar på Terje som är en ren naturmänniska som har ett sätt att kommunicera med djuren som vi ej kan begripa. Hans bilder är för stora och för djupa för oss. Han hade inget annat val än att erkänna fusk då vi dödliga inte kan uppnå hans arbetsmoral och ambitioner för naturfoto. Här bifogar jag en bild som bevisar att det finns lodjur mm om man bara är på rätt ställe. Jag har i alla fall raw fil att visa upp om någon är intresserad. Mvh
http://imageshack.us/photo/my-images/839/lodjur12.jpg/

Men herrejösses, jag förstod först inte vad du skrev. Du menar på fullt allvar att du inte tror att Terjes bilder är fejkade? Istället tror du på en konspiration?

Jag säger inte mer...

Edit: Man ska visst läsa hela inlägget innan man kommenterar, haha

Jag bryter min egen tystnad i saken, kan inte hålla mig.
Det är faktiskt inte direkt snyggt å se hur folk ohämmat rullar sig i den skadeglada ligans lervälling .. om och om igen!

Visst är det ok med känslor men på vilket sätt bidrar vi till debatten och vidareutveckling från och med nu?

Flera av er som är aktiva här har i mina ögon hamnat i nytt/annat ljus i och med denna diskurs.. åt det ena & det andra hållet.

Skriver/reagerar utifrån objektiva grunder och har inte behov av att varken försvara mig själv, Terje eller ngn/ngt annat. Tycker bara att det är tråkig utveckling bland vissa här :( Inte för att jag alls behöver bry mig men ärligt talat så förstår jag nog ännu inte vidden av hur det här roar vissa in i destruktiva mönster.

MVH Niclas,

Det är faktiskt inte direkt snyggt å se hur folk ohämmat rullar sig i den skadeglada ligans lervälling .. om och om igen!

Visst är det ok med känslor men på vilket sätt bidrar vi till debatten och vidareutveckling från och med nu?

Flera av er som är aktiva här har i mina ögon hamnat i nytt/annat ljus i och med denna diskurs.. åt det ena & det andra hållet.

Skriver/reagerar utifrån objektiva grunder och har inte behov av att varken försvara mig själv, Terje eller ngn/ngt annat. Tycker bara att det är tråkig utveckling bland vissa här :( Inte för att jag alls behöver bry mig men ärligt talat så förstår jag nog ännu inte vidden av hur det här roar vissa in i destruktiva mönster.

MVH Niclas,

Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen. Tills den dag TH inser vidden av vad han gjort och erkänner på riktigt, så är det här en intressant fråga för mig. Och det han har gjort idag är bara att trampa djupare ner i klaveret. Givetvis är han inte så urbota korkad så att han skulle be experter att analysera en terjad bild. Nej istället så förväntar han sig att Sveriges fotoexperter begär audiens hos kejsar Terje den första av Mullsjö för att få äran att analysera hans givetvis omanipulerade bilder - patetiskt...

[mod: raderat spekulation om diagnos]

Senast redigerad av en moderator:

MVH Niclas,

Det är väl så här man reagerar när det finns noll logik i det som händer. Här ser jag att man möter Terje på hans egna vilkor...

MVH Niclas,

Tror du läst för lite Niclas...

Mvh/Larsa

Tror du läst för lite Niclas...

Mvh/Larsa

Hm, vet inte vad du antyder och visar till men om du tänker att jag har läst för lite här i tråden så stämmer det ju lika med noll.

Det hela beror nog på hur och inte minst med vilka ögon man läser. Det finns en personlig tragik i det här skådespelet och jag har svårt att roa mig för mycket genom att rulla runt i skadeglädjens lervällning... Men plaska på ni bara.

Over and out/igen...
MVH Niclas,

Hm, vet inte vad du antyder och visar till men om du tänker att jag har läst för lite här i tråden så stämmer det ju lika med noll.

Det hela beror nog på hur och inte minst med vilka ögon man läser. Det finns en personlig tragik i det här skådespelet och jag har svårt att roa mig för mycket genom att rulla runt i skadeglädjens lervällning... Men plaska på ni bara.

Over and out/igen...
MVH Niclas,

Rättar mig.

Ett inlägg. Med förklaringar. Done. Det skulle räcka.

Det som pågår nu. Det förklarar ingenting.

Over and out/igen...
MVH Niclas,

Självklart finns det. Men visst är det en vuxen människa, som fortfarande fortsätter? Var inte nere i hålet med honom. Vissa saker går inte obemärkta förbi folk.

Om du ber riktigt snällt och lämnar all information om dig själv, då kan du få äran att få titta på en helt omanipulerad bild i originalupplösning.

MEN...

Bara om du lovar att skriva tillbaka och konstatera att den inte var manipulerad.

Tillåt mig småle =)

Ja alla kopplingar till andra världar är oundvikliga. Jag skrev i artikeln om att han förlorat priset något i stil med att det är som en löpare som efter att ha ertappats med doping säger: "Men kolla mitt blod från Golden Leauge i Oslo förra året, eller från Monaco 2009. Kolla hur noga ni vill". Eller en ertappad rånare som säger: "Kolla upp mitt alibi för den 12:e maj 2007 och den 19:e september 2008, helt ok, kolla det så noga ni vill..."

Det verkar finnas fyra typer i den här tråden

1: De som är förbannade på Terje.
Han har förstört så mycket för Natrufotografer och lurat så många på många olika sätt.

2: De som tycker synd om och förlåter Terje.
Han är sjuk, och det är inte hans fel. Sant, en sjuk människa förtjänar lite mildare behandling.

3: De som försöker skämta om eländet
Pentax-bilden är väl ett bra exempel. Ett vanligt sätt att hantera jobbiga situationer.

4: De som skäller på någon av ovanstående grupper.
Den här gruppen förstår jag inte alls. Speciellt inte när det är så lätt att helt slippa se på genom att inte titta på tråden. Snacka om självplågare.

Själv hamnar jag nog mer eller mindre i alla grupper utom den fjärde, vilket förklarar varför jag inte förstår den.

Over and out/igen...
MVH Niclas,

Helt klart så beror det på med vilka ögon man läser, precis som du skriver.

Jag mår dåligt av alltihop, även av Terjes sjuka beteende & jag tänker mycket på vad som rör sig i hans huvud idag.

Skadeglädje finns säkerligen hos vissa men sila bort det & läs det vesäntliga, om även det berör dig illa så kan jag inte ge nåt annat råd än att du låter bli att läsa...

Det verkar finnas fyra typer i den här tråden

1: De som är förbannade på Terje.
Han har förstört så mycket för Natrufotografer och lurat så många på många olika sätt.

2: De som tycker synd om och förlåter Terje.
Han är sjuk, och det är inte hans fel. Sant, en sjuk människa förtjänar lite mildare behandling.

3: De som försöker skämta om eländet
Pentax-bilden är väl ett bra exempel. Ett vanligt sätt att hantera jobbiga situationer.

4: De som skäller på någon av ovanstående grupper.
Den här gruppen förstår jag inte alls. Speciellt inte när det är så lätt att helt slippa se på genom att inte titta på tråden. Snacka om självplågare.

Själv hamnar jag nog mer eller mindre i alla grupper utom den fjärde, vilket förklarar varför jag inte förstår den.

Alla fyra passar in på mig!

Jag tror att detta är ett sätt för TH att försöka gå vidare, och att i framtiden försäkra sig om att inte bli misstänkt för bildfusk. Det förutsätter nog också att alla hans offentliga bilder visas där (eller blir tillgängliga för granskning). Tänker han sig att göra så (publicera alla sina offentliga bilder i bloggen eller göra alla offentliga bilder tillgängliga för grnskning) är det väl inget man kan tycka är ojuste? Bilder före detta är givetvis något han vill lägga bakom sig, så varför inte låta en människa få chansen? Sen måste man nog försöka inse att det som varit måste redas ut helt och hållet, och varje bild som fejkats komma fram. Det är nog bäst för TH själv att försöka hjälpa till med det, annars kommer säkert spekulationerna om både bilder och person att fortsätta? Sen tycker jag att tonen här i tråden börjar närma sig gränsen för hyfs och fason. Om man tycker en människa beter sig vidrigt behöver man nödvändigtvis inte ligga på gränsen , eller passera den själv.

Senast ändrad:
Helt klart så beror det på med vilka ögon man läser, precis som du skriver.

Jag mår dåligt av alltihop, även av Terjes sjuka beteende & jag tänker mycket på vad som rör sig i hans huvud idag.

Skadeglädje finns säkerligen hos vissa men sila bort det & läs det vesäntliga, om även det berör dig illa så kan jag inte ge nåt annat råd än att du låter bli att läsa...

Mm, jo visst - jag skall inte generalisera för hårt!
Men jag tycker att det är rättså onödigt med vissa ord och påståenden, som varken främjar debatten eller vidare saklig diskurs. Saklig diskurs är ngt som ämnet förtjänar - ty detta är absolut viktigt att vi "går igenom som mer hela i slutet än efter shocken i början".

Självklart finns det. Men visst är det en vuxen människa, som fortfarande fortsätter? Var inte nere i hålet med honom. Vissa saker går inte obemärkta förbi folk.

Nej du har rätt i det.
Men som jag/vi har läst så skriver Terje själv att det kommer att komma mer och mer info ut inom den närmaste framtiden och på flera "arenor"..

Jag personligen orkar inte beskriva en människa som psyksjuk (++) så här tidigt i en process. Och faktum är att Om jag misstänkte att den människan eller den människan Är det faktum metalsjuk så skulle jag inte hoppa på högre och högre häst bara för att visa min frustration och besvikelse. Jag ser det snarare som att dra in skräp över sitt eget anseende att gräva gropen djupare åt ngn annan.

Jag tror inte att aggressionerna som uppvisas här ger oss mer sanning/osanning ifrån Terje, alls.

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Jag är inte psykolog och tänker inte försöka mig på ett utlåtande om någons psykiska status eller hälsa.

Men däremot så drar jag mig inte för att tala om att jag ogillar hur en person agerar. Men bara för att en person beter sig illa eller tror allt för mycket om sig själv så behöver det inte tyda på diagnoser i olika former. TH har byggt upp en myt kring sin person och sitt fotograferande, nästan en personkult. Det finns massor med folk i olika yrken och områden som gör det. Men fallet blir givetvis längre, piedestaler har varit på tal många gånger i tråden, landningen vid ett avslöjande blir hård och inte särskilt angenäm. Men om man blir tagen med näven i syltburken så finns det två vägar att gå. Den helt raka och ärliga, som burdust stänger ner denna kult och låter personen i fråga börja om från noll, eller att med alla medel försöka klamra sig fast.

Min bild är att TH försöker det senare, och då får man utstå en del, det tycker jag är rimligt. Den dag TH erkänner allt, lägger korten på bordet och försöker gå vidare på riktigt, då förlåter jag mer än gärna, men ärligt talat så tror jag inte man gör honom en tjänst genom att acceptera halvmesyrer till ursäkter, utan tvärtom...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar