ANNONS
Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Visst är det så, har inte påstått att kändisar är dummare än andra. Offentliga personer som syns mycket i media borde dock ha fattat vid det här laget.
Det borde stå i manualen så att säga: §1 Om drevet går säg sanningen enbart sanningen och inget annat än sanningen.

Finns exempel där drevet dött fullständigt när kändisen hanterat det ärligt och smart.

Nu är ju inte Terje offentlig på det sättet så han har kanske inte manualen ;-)

Problemet är att människan inte fungerar så. Det är inte kunskapen det är fel på. Det ligger i vår natur att ha ett flyktbeteende när vi är pressade. Så det blir dumt.
Det är därför ingen tjänar (eller jo media säljer "lösnummer" men i sak) på att kräva snabba förklaringar det ända som händer är att man får snabbt ihop komna svar som ska köpa lite tid. Bättre att ge tid och att vi får riktiga svar.
 
Så känns det nu ja. Men människor kan faktiskt förändras. Han har ju efter allt detta ganska bra erfarenhet om konsekvenserna när man bryter etiken. Jag visste inte ens vem han var innan detta, men nu hade jag varit väldigt intresserad av att gå på en förläsning av honom, speciellt en som handlar om naturfotografers etik.

Det finns gamla pundare och alkolister som föreläser på blandannat skolor.

Om terje verkligen förändras och PÅ RIKTIGT inser vad han har gjort så önskar jag honom all lycka till i framtiden, oavsett vad han väljer att göra.

Jag fick precis samma tanke. Varför skulle inte Terje kunna prata om etik i en framtid med lite perspektiv på vad han ställt till med. Med tanke på hur det sett ut i tidigare diskussionstrådar i ämnet här på FS så är det ju många som skulle kunna hamna i exakt samma sits som Terje men ännu inte gjort det.

Som man skrev i DN för någon dag sedan :
fritt efter förlagan: "Allt är tillåtet bara man inte blir upptäckt".

Vi kanske rent av sett en helt ny inkomstnisch för trötta och lite bekväma fotografer som inte längre orkar släpa ut alla grejor i fält i ur och skur. Den kan kombineras med verksamhet i nischen där man klipper och klistrar på beställning och skräddarsyr motiv åt folk på beställning med hjälp av fotomontage - givetvis utan att påstå att motiven skulle vara en avbild av någon sorts verklighet.
 
Problemet är att människan inte fungerar så. Det är inte kunskapen det är fel på. Det ligger i vår natur att ha ett flyktbeteende när vi är pressade. Så det blir dumt.
Det är därför ingen tjänar (eller jo media säljer "lösnummer" men i sak) på att kräva snabba förklaringar det ända som händer är att man får snabbt ihop komna svar som ska köpa lite tid. Bättre att ge tid och att vi får riktiga svar.

Visst är det så. Hamnar man i blåsväder som Terje nu har gjort så bör man sätta sig ner och tänka igenom hur man agerar. Har man som det nu verkar klippt och klistrat sedan 2006 så kanske man skulle gissa på att det kommer fram.

Att gå ut som Terje och söka sympatier eftersom alla dummingar söker reda på allt fusk han gjort skulle jag säga är det sämsta tänkbara han kunde gjort.
 
Vi kanske rent av sett en helt ny inkomstnisch för trötta och lite bekväma fotografer som inte längre orkar släpa ut alla grejor i fält i ur och skur. Den kan kombineras med verksamhet i nischen där man klipper och klistrar på beställning och skräddarsyr motiv åt folk på beställning med hjälp av fotomontage - givetvis utan att påstå att motiven skulle vara en avbild av någon sorts verklighet.

Finns inte detta sedan länge?
 
Vid en slutartid på 1/15 och bländare 2,8 så skulle månen varit helt utfrätt. HÄr finns lite månbilder med exponeringsvärden: http://www.nattfoto.nu/med/manen/
Vad är det för hack i månens nederkant?

Här är ett inlägg från Flashback som fullständigt smular ner äktheten i fladdermus bilden.
https://www.flashback.org/sp32732086

Dessutom, hur mycket kan ett föremål flytta sig under exponeringen för att uppfattas som skarpt? Jag skulle tro betydligt mindre än 1/10 av sin längd. I fladdermusens fall skulle det betyda max 3-7mm på 1/15 sek vilket ger en hastighet på 0,045m/s (0,16-0,32 km/h). Alltså måste fladdermusen stå i stort sett stilla utan att röra vingarna.
 
Absolut.

Som jag ser det: en belönad, en av ett fåtal naturfotografer som faktiskt livnär sig på just det (möjligtvis), har avslöjats som fuskare. Den strikta synen på manipulationer som vi har, är uppenbarligen urkass, eller så finns det luckor i naturkännandet som borde kompletteras (lodräktsfelet bl.a.).

Det här har ingenting med USA (förutom bildstölder) att göra, och därför tyckte jag att det var en terjefiering. Att du har rätt i sak, håller jag däremot med om. Min poäng är att just nu, så är det inte det bästa tillfället att gnälla över hur folk skapar bilder i andra länder.

Var inte på något sätt avsett som ett gnäll på fotografer i andra länder! Försökte bara i min enfald vidga vyerna lite.....

/Oscar
 
står ju tyvär inte dag/månad, bara år osv, men såg det långa inlägget på flashback om den bilden angående slutar tiden också, ingen tvekan om att det är ett montage, men kanske inte håller fullt ut som bevis som dom andra bilderna..


angående tran bilden och tornseglaren så tycker jag det är 50/50 fortfarande eller snarare 60 fejk / 40 sann.

Nej, men det har sedan tidigare klargjorts att EXIF-en överensstämmer med beskrivningen då bilden låg uppe på hemsidan - det är bara att kolla i konversationshistoriken på Flashback, det finns där någonstans. Visst, just det går inte att bevisa så att säga eftersom det är bortspolat av Terje själv, men ett starkare indicium än det vet jag då inte.
 
Stor!

Fladdermusen ser gigantisk ut i storlek enl min erfarenhet av dom fladdermös som jag har sett i Skåne.
Nu finns ju stor fladdermus också i Sverige men då endast i norrland om jag förståt saken rätt.
Bilden är väl tagen i Skåne !!

If you cant make it - fake it
Amerikanskt talesätt
 
Här är ett inlägg från Flashback som fullständigt smular ner äktheten i fladdermus bilden.
https://www.flashback.org/sp32732086

Dessutom, hur mycket kan ett föremål flytta sig under exponeringen för att uppfattas som skarpt? Jag skulle tro betydligt mindre än 1/10 av sin längd. I fladdermusens fall skulle det betyda max 3-7mm på 1/15 sek vilket ger en hastighet på 0,045m/s (0,16-0,32 km/h). Alltså måste fladdermusen stå i stort sett stilla utan att röra vingarna.
I så fall stämmer ju inte EXIF informationen för vare sig månen eller fladdermusbilden.. Knepigt.
 
Jag fick precis samma tanke. Varför skulle inte Terje kunna prata om etik i en framtid med lite perspektiv på vad han ställt till med. Med tanke på hur det sett ut i tidigare diskussionstrådar i ämnet här på FS så är det ju många som skulle kunna hamna i exakt samma sits som Terje men ännu inte gjort det.

Som man skrev i DN för någon dag sedan :
fritt efter förlagan: "Allt är tillåtet bara man inte blir upptäckt".

Vi kanske rent av sett en helt ny inkomstnisch för trötta och lite bekväma fotografer som inte längre orkar släpa ut alla grejor i fält i ur och skur. Den kan kombineras med verksamhet i nischen där man klipper och klistrar på beställning och skräddarsyr motiv åt folk på beställning med hjälp av fotomontage - givetvis utan att påstå att motiven skulle vara en avbild av någon sorts verklighet.


Skulle du sitta och lyssna på en fotograf som manipulerat och ljugit, och fortfarande ljuger för att få inspiration? Terje kommer säkert aldrig vara helt ärlig med omfattningen av den manipulering han gjort.

Personligen tycker jag inte det skulle tillföra nånting. Kanske i ett rum med människor som lider av mytomani - Hej jag heter Terje, Hej Terje.... ungefär... Tror det är väldigt få naturfotografer där rent mjöl står i fokus som kommer lyssna på föreläsningar om varför man började manipulera bilder. Det är som Terjes kompis säger i intervjun, helt ofattbart.

Detta är knappast en ny nisch då det har funnits bildbehandlingsprogram väldigt länge. Det handlar väl mer om den moral man har i kroppen. Ungefär som alkoholister säger, en gång alkoholist, alltid alkoholist.
 
"Nagradzany fotograf robił zdjęcia... Photoshopem"

http://www.chip.pl/news/wydarzenia/trendy/2011/09/nagradzany-fotograf-robil-zdjecia...-photoshopem

Jag kunde inte sagt det bättre själv =)

På egen risk kan man låta Google översätta sidan. Det gjorde jag och kunde då i en av kommentarerna läsa följande: "Jo men lo rumpa klistra på ett ställe där det inte var snö och dessutom har en tjock rumpa för mycket. Klistra kunde slicka för rådjur till exempel och också skulle få ett pris". :-D
 
På egen risk kan man låta Google översätta sidan. Det gjorde jag och kunde då i en av kommentarerna läsa följande: "Jo men lo rumpa klistra på ett ställe där det inte var snö och dessutom har en tjock rumpa för mycket. Klistra kunde slicka för rådjur till exempel och också skulle få ett pris". :-D

Hellesö hade inte en tjock rumpa för mycket, däremot en lång näsa för lite.
 
Hellesö ut ur Naturfotograferna - beslut fattat! Annat var väl inte att räkna med, men med tanke på Naturvårdsverkets ryggrad var man ju ändå lite bekymrad.

http://www.jnytt.se/nyhet/42313/terje-helleso-lamnar-naturfotograferna

"Naturfotografen Terje Hellesö från Mullsjö är inte längre välkommen i föreningen Naturfotograferna. Naturtofografernas styrelse beslöt på onsdagen att bevilja Hellesö utträde ur föreningen, skriver man i ett pressmeddelande."

Skulle inte det faktum att de beviljar han utträde, att han snarare kliver ur självmant istället för att de sparkar ut honom?
 
Om att balansera sin kritik

Terje har naturligtvis gjort bort sig totalt och detta har han insett. Givetvis är det bra att detta har avslöjats, och att fjällen fallit från våra ögon, vi som varit alltför godtrogna. Men jag vill påminna om att det finns en risk i att ta till alltför stora ord -- det kan slå tillbaka mot en själv. Ett, tu , tre så kan man själv sitta där och ljuga. Den som aldrig ljuger, ens det minsta lilla, den människan finns inte.

Jag tänkte vara så omodern att citera Jesus där han uttalade sig om situationer där någon gjort fel: "Den som är utan skuld, kaste första stenen" och "den som menar sig stå må se till att han inte faller". En liten reflektion över dessa ord skulle eventuellt få oss att inse att ingen år ofelbar och att man därför bör vara mycket försiktig med de stora orden. Vi vet aldrig vilka situationer vi hamnar i själva i framtiden, och inte förrän vi själva varit där kan vi med säkerhet säga hur vi själva skulle handla. Det är lätt att vara kritisk mot andra, svårare mot sig själv, och där har vi alla något att lära av denna historia.
 
Terje har naturligtvis gjort bort sig totalt och detta har han insett. Givetvis är det bra att detta har avslöjats, och att fjällen fallit från våra ögon, vi som varit alltför godtrogna. Men jag vill påminna om att det finns en risk i att ta till alltför stora ord -- det kan slå tillbaka mot en själv. Ett, tu , tre så kan man själv sitta där och ljuga. Den som aldrig ljuger, ens det minsta lilla, den människan finns inte.

Jag tänkte vara så omodern att citera Jesus där han uttalade sig om situationer där någon gjort fel: "Den som är utan skuld, kaste första stenen" och "den som menar sig stå må se till att han inte faller". En liten reflektion över dessa ord skulle eventuellt få oss att inse att ingen år ofelbar och att man därför bör vara mycket försiktig med de stora orden. Vi vet aldrig vilka situationer vi hamnar i själva i framtiden, och inte förrän vi själva varit där kan vi med säkerhet säga hur vi själva skulle handla. Det är lätt att vara kritisk mot andra, svårare mot sig själv, och där har vi alla något att lära av denna historia.

Jag tycker inte folk sitter här och påstår sig vara perfekta människor, däremot är det givetvis så att ju högre pidestal man satt sig själv på, desto längre blir fallet. Vi diskuterar hur och vem som ska kasta stenen för att fortsätta på Jesus-liknelsen. Jag tycker det är få stenkastare vilket gör tråden intressant - fortfarande...
 
Terje har naturligtvis gjort bort sig totalt och detta har han insett. Givetvis är det bra att detta har avslöjats, och att fjällen fallit från våra ögon, vi som varit alltför godtrogna. Men jag vill påminna om att det finns en risk i att ta till alltför stora ord -- det kan slå tillbaka mot en själv. Ett, tu , tre så kan man själv sitta där och ljuga. Den som aldrig ljuger, ens det minsta lilla, den människan finns inte.

Jag tänkte vara så omodern att citera Jesus där han uttalade sig om situationer där någon gjort fel: "Den som är utan skuld, kaste första stenen" och "den som menar sig stå må se till att han inte faller". En liten reflektion över dessa ord skulle eventuellt få oss att inse att ingen år ofelbar och att man därför bör vara mycket försiktig med de stora orden. Vi vet aldrig vilka situationer vi hamnar i själva i framtiden, och inte förrän vi själva varit där kan vi med säkerhet säga hur vi själva skulle handla. Det är lätt att vara kritisk mot andra, svårare mot sig själv, och där har vi alla något att lära av denna historia.

Det är en stor skillnad på de små vita lögner som den förkrossande majoriteten av mänskligheten håller på med och den fullständiga livslögn som Terje fullkommligt rullat sig i.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.