Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skulle vilja flika in en sak.

Det finns ngt i min hjärna som jag skulle kunna likna vid en liten skattkista.
En liten skattkista som innehåller en ordskatt, tex ord som människor har uppmuntrat mig med, i glada tider liksom i svåra.

Terje kommenterade många av mina bilder när jag var ivrigt aktiv på forumet för några år sedan. Ord som betydde/betyder galet mycket.

Ibland är det enormt gott att veta att oavsett hur tufft det blåser på havet så finns det vissa saker som består och Terjes konstruktiva ord i en utvecklande progressiv tid (för mig..) är ord som är och förblir viktiga. Det kan ingen ta ifrån mig.

Känns gott att få bryta in med någonting positivt, mitt i allt!

Många kallar mig nog nu för softis eller fjant i och med detta, men det skiter jag blanken i. Gott är Gott.
Jag beklagar om jag möjligtvis gör ngn upprörd, då äre som det är med den saken.

MVH Niclas,
 
Well, jag är inte mannen att dra en gräns mellan det Terje har gjort och vad amerikanska naturfotografer anser vara "legitimt"... Givetvis så ska inte alla jänkare dras över den kammen, men generellt sett så råder en mer modest syn på efterarbetet i datorn än vad det gör i exempelvis Norden.

/Oscar

Absolut.

Som jag ser det: en belönad, en av ett fåtal naturfotografer som faktiskt livnär sig på just det (möjligtvis), har avslöjats som fuskare. Den strikta synen på manipulationer som vi har, är uppenbarligen urkass, eller så finns det luckor i naturkännandet som borde kompletteras (lodräktsfelet bl.a.).

Det här har ingenting med USA (förutom bildstölder) att göra, och därför tyckte jag att det var en terjefiering. Att du har rätt i sak, håller jag däremot med om. Min poäng är att just nu, så är det inte det bästa tillfället att gnälla över hur folk skapar bilder i andra länder.
 
http://i.imgur.com/5nRA9.png

Det här är det närmsta som går att komma då hans hemsida är helt nedlagd. Men det där visar att det är den bilden som togs 15 januari i Hjärnarp. Så då borde du kunna räkna det som bevis nu, i varje fall?

står ju tyvär inte dag/månad, bara år osv, men såg det långa inlägget på flashback om den bilden angående slutar tiden också, ingen tvekan om att det är ett montage, men kanske inte håller fullt ut som bevis som dom andra bilderna..


angående tran bilden och tornseglaren så tycker jag det är 50/50 fortfarande eller snarare 60 fejk / 40 sann.
 
Det är ganska ruggigt att han tror att han kan ha föreläsningar där han pratar om etik, och det är väldigt ruggigt om det faktiskt blir så.

Så känns det nu ja. Men människor kan faktiskt förändras. Han har ju efter allt detta ganska bra erfarenhet om konsekvenserna när man bryter etiken. Jag visste inte ens vem han var innan detta, men nu hade jag varit väldigt intresserad av att gå på en förläsning av honom, speciellt en som handlar om naturfotografers etik.

Det finns gamla pundare och alkolister som föreläser på blandannat skolor.

Om terje verkligen förändras och PÅ RIKTIGT inser vad han har gjort så önskar jag honom all lycka till i framtiden, oavsett vad han väljer att göra.
 
Så känns det nu ja. Men människor kan faktiskt förändras. Han har ju efter allt detta ganska bra erfarenhet om konsekvenserna när man bryter etiken. Jag visste inte ens vem han var innan detta, men nu hade jag varit väldigt intresserad av att gå på en förläsning av honom, speciellt en som handlar om naturfotografers etik.

Det finns gamla pundare och alkolister som föreläser på blandannat skolor.

Om terje verkligen förändras och PÅ RIKTIGT inser vad han har gjort så önskar jag honom all lycka till i framtiden, oavsett vad han väljer att göra.

1. ingenting visar på nån ånger, han har målat upp en bild fortfarande att det är synd om honom och han ljuger fortfarande..finns ett bra & långt inlägg (nr 790)sidan 53.
2. självklart borde han lämna naturfotografin (professionellt) i stort precis som han borde lämna alla fotonaturföreningar/priser och annat, för det kommer annars sänka förtorendet om något för naturfotografin, mycket mer än det som hänt nu.

privat får han göra va han vill, självklart ta kort..
 
Så känns det nu ja. Men människor kan faktiskt förändras. Han har ju efter allt detta ganska bra erfarenhet om konsekvenserna när man bryter etiken. Jag visste inte ens vem han var innan detta, men nu hade jag varit väldigt intresserad av att gå på en förläsning av honom, speciellt en som handlar om naturfotografers etik.

Det finns gamla pundare och alkolister som föreläser på blandannat skolor.

Om terje verkligen förändras och PÅ RIKTIGT inser vad han har gjort så önskar jag honom all lycka till i framtiden, oavsett vad han väljer att göra.


För det första har Terje ingen aning om hur detta kommer utvecklas. Jag är övertygad om de som har någon affärsverksamhet med Terje, kommer nog med största sannolikhet ge honom kalla handen.

Du skriver att han har en bra erfarenhet när man bryter etik/konsekvens. Han verkar ju redan blicka framåt. Det är väl det som är mest skrämmande. Hur man förstört en 20+ årig karriär. Fyra dagar efter börjar man se det som en styrka och har en väl snidad plan över hur man skall ta sig vidare.
 
"His photo of a Siberian jay looks like CGI to begin with. How did this stupid-looking, blurry charade fool anyone, let alone the Environmental Protection Agency?"

Ja det där var inte snyggt från Gizmodo då den bilden ej ännu är bevisad. Men men, utländska medier är det ju inte jättenoga med då det här nog mest blir en notis så långt bort

Håller verkligen med. Amatörmässigt uttalande av Gizmodo. Jag har själv följt tråden på FB med intresse och just den här bilden kan tyckas vara fejkad när man först ser den. Men den bär tydlga spår av långsam slutartid och sen en blixt som fryser motivet, det som bl.a orsakar den svarta 'skuggan' runt huvudområdet, det är alltså bara lite underexponerad fågel som rört sig.
 
En annan synpunkt är att det befintliga ljuset från månen knappast torde ge slutartider som kan frysa en trana i flykten... Vidare ställer jag mig tveksam till tranor i flykt nattetid....... Men visst, tokstollar finns även i fågelvärlden. Men slutartid, ISO, månljus.... Här funkar lixom inte rebusen för mig. Och för det behöver man inte zooma upp bilden i förtielvahundra procent. Syns ap-tydligt redan i 100%.

/Oscar

Här måste jag invända. Har själv fotat månen, som för en sensor är ganska ljusstark, och för att öht få med detaljer och lite dynamik av månytan hamnar man runt 1/1000 vilket räcker gott för att frysa ett motiv. Det finns andra delar i bilden som gör mig mer misstänkt, tycker månen bär spår av gaussian blur istf Lens-blur, sen om han haft högt bländartal så kanske månen borde vart skarpare om han fotat på lite avstånd. Det är dock spekulationer bara, har inte tittat på exif.
 
Här måste jag invända. Har själv fotat månen, som för en sensor är ganska ljusstark, och för att öht få med detaljer och lite dynamik av månytan hamnar man runt 1/1000 vilket räcker gott för att frysa ett motiv. Det finns andra delar i bilden som gör mig mer misstänkt, tycker månen bär spår av gaussian blur istf Lens-blur, sen om han haft högt bländartal så kanske månen borde vart skarpare om han fotat på lite avstånd. Det är dock spekulationer bara, har inte tittat på exif.

Upplever faktiskt att månen har DOF-blur. Allt beror väl på avståndet mellan tranan och oändlighetsfokus. Skulle vara mer konstigt om både tranan och månen låg inom precis samma skärpedjup.

Jag upplever faktiskt inget fel på tranbilden. Rätt position vid hornborgasjön så är det här verkligen ingen omöjlig bild. Finns ju tusentals lika dana på nätet.

Sen kan den vara fejkad, det säger jag inget om. Upplever den dock autentisk.

Såg intervjun med hans kompis på TV4-play. Förstår om folk i hans närhet verkligen känner sig sårade.
 
Spekulationerna kommer tvärtom att bli ännu större om han avvaktar. Särskilt om han avvaktar tills flashbackarna inte har tillgång till fler bilder.

Det hela är upp till honom. Säger han inget nu så är risken att hela hans genom åren samlade produktion blir misstänkt. Och att hans trovärdighet aldrig någonsin återhämtas.

Problemet är att Terje måste bearbeta situationen. Efter att ha levt med en löngn så länge som han gjort kan man inte bara vända på några minuter och lista upp allt på en gång. Då är det lätt att man frestas att ta till en nödlögn eller en bild av verkligheten som inte stämmer helt.

Och ytterligare lögner eller felaktigheter hjälper varken honom eller oss.

Är det inte lite problematiskt att först avkräva ett svar från TH för att bringa klarhet för att i nästa andetag säga att det inte är trovärdigt och ingen kommer tro honom?

Det förtar väl liksom poängen med att uttala till att börja med?

/Maverick

Precis, min poäng. Vi behöver backa av och låta honom få tid att komma med ett krrekt svar.
Vi behöver oxå tänka på att det är en människa och att ett svar i framtiden kan komma att missaen bild eller information av misstag och inte som i ett led att mörka något. Idag finns det inte utrymme för nåt av detta.

Hehe, du har helt klart en poäng.

Jag tror inte Terje kan eller vill svara på ett sådant sätt att den stora massan tror honom.
Han har ju tappat all form av trovärdighet både vad gäller foto och åsikter runt detta.

Terje verkar göra som i stort sett alla "kändisar" gör i denna situation. Han försöker mörka, släta över och söka sympatier bäst han kan. Det förbättrar ju inte direkt hans trovärdighet.

Om han kastat upp alla korten (hehe) på bordet när första beviset dök upp så skulle detta blåst över mycket smidigare. Fortfarande jätteskandal så klart men han som person/fotograf hade klarat sig bättre.

Det är en mänsklig reaktion och att man ser det hos de flesta i situationen visar just bara detta inte att kändisar är "dummare" än andra.



Det som nu pågår är inte något drev - enligt min uppfattning / mvh FiCa1
Vilket jag heller aldrig påstått.
Men om ett uttalande från honom nu skulle visa sig vara felaktigt skulle det starta en ny storm (drev).

Ja han kommer lindrigt undan i förhållande till alla han lurat och bedragit
Tycker inte att detta stämmer riktigt.
Först är det svårt att ta debatten på ren spekulation med nån som inte drabbats eller uttryckt på vilket sätt man drabbats.
Terje, är nog den som får uppleva de största konsekvenserna av det han gjort (och det är som det ska).
Sen finns det de som gått kurser (inkl jag) där har jag inte sett någon som ansett att dom pengarna är bortkastade.
De som köpt böcker/bilder - inte heller sett någon här som anser att pengarna kastats i sjön eller att det är en big deal.

Sen har vi de som drabbats av Terjes brott eventuella (vi har ingen dom idag men det ser mkt allvarligt ut) mot upphovsrätten. Svårt att säga var det slutar men om han döms kommer de troligen att bli kompenserade. (Sen har de fått rätt mycket uppmärksamhet för sina bilder).

Naturfotograferna i almänhet, som jag ser det blir det en nyttig debatt om att vara tydlig om vilka manipulationer man använder sig av. Är det dokumentärt eller bildskapande i en vidare bemärkelse.
Men självklart kommer folk att ifrågasätta bilder äkthet på ett annat sätt under en tid. Sen kommer det att falla i glömska.

Så i mitt tycke verkar de som gapar mest om att det är synd om de drabbade inte tillhöra den gruppen själva...
 
Det är ganska ruggigt att han tror att han kan ha föreläsningar där han pratar om etik, och det är väldigt ruggigt om det faktiskt blir så.
Det skulle väl inte vara första gången som någon föreläser om det han/hon är en fd i. Menar du att alla som någonsin gjort något korkat eller kriminellt i något sammanhang för evigt skulle vara uteslutna därifrån?
 
Det är en mänsklig reaktion och att man ser det hos de flesta i situationen visar just bara detta inte att kändisar är "dummare" än andra.

Visst är det så, har inte påstått att kändisar är dummare än andra. Offentliga personer som syns mycket i media borde dock ha fattat vid det här laget.
Det borde stå i manualen så att säga: §1 Om drevet går säg sanningen enbart sanningen och inget annat än sanningen.

Finns exempel där drevet dött fullständigt när kändisen hanterat det ärligt och smart.

Nu är ju inte Terje offentlig på det sättet så han har kanske inte manualen ;-)
 
Det skulle väl inte vara första gången som någon föreläser om det han/hon är en fd i. Menar du att alla som någonsin gjort något korkat eller kriminellt i något sammanhang för evigt skulle vara uteslutna därifrån?

Nä men om man 3-4 dagar efter att ha blivit avslöjad i en av de största skandalerna i fotosverige skriver om en come-back genom att utnyttja detta så stinker det minst sagt.
 
Nvv

Ber om ursäkt om det här redan varit uppe. Det är så många inlägg i olika forum nu att det är lite svårt att hänga med.

Jnytt skriver att Nirvén på Nirvén på NVV varit i kontakt med Terje som säger sig inte ha manipulerat bilder i sin yrkesmässiga verksamhet före 2011. Vilket vi nu alla vet inte är sant - ja alla utom NVV då ;)

Noterar också att NVV tagit bort bilden på lodjuret från sin sida där man kan ladda ned högupplösta versioner. Förstår inte riktigt hur man skall tolka det. Så de tycker ändå det är lite pinsamt men tänker inte göra något åt det? Och jag förstår om man inte rent rättsligt kan kräva tillbaka titel och pengar om man inte haft några som helst regler för tävlingen. Men kan man ändå inte tycka att det vore på sin plats om Nirvén å NVVs sida åtminstone uttalade sig i stil med att det "ändå vore lämplig om TH själv lämnade tillbaka ..." osv.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.