Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Förtydligan inför dina beräkningar; det är en trana, inte häger (vete fan om det har någon större betydelse i din beräkningsmodell dock.... :-D )

/Oscar

Jag bara nämnde det eftersom det fanns nån bildtext som sa häger. Själv delar jag in landfåglar i två kategorier, stor kråka och liten kråka. Jag skulle vilja säga att det är en stor kråka!
 
"Många jobbar häcken utav sig för att knäcka mig fullständigt, som om jag är en Breivik eller Khadaffi. Men jag kommer tillbaka!"

...ja vad ska man säga. Förlåt Terje, för att vi tvivlar dig och är tvungna att själva leta fram bevis då du inte verkar vilja hänge sanningen.
 
Ja, när man är nära som bilden med ugglan så kan man panorera. Men på långt avstånd som tranan och månen och 1/125 sek så blir det ju ingen panorering.

Det är sant. Märk väl att jag på intet sätt hävdar att mitt resonemang och bildexempel är ett bevis för att Terjes tranbild skulle vara fejk! Jag bara ventilerar mina högst personliga tankar kring vissa reflektioner jag gör kring några av de bilder som av andra har tagits upp i denna debatt.

/Oscar
 
vi tycks ha lite olika uppfattningar , möjligen olika erfarenheter av livet.
jag tror på att ge människor mer än en chans här i livet , hur väl dessa förvaltas är upp till personen ifråga.

Jag tror också på mer än en chans i livet. Terje har haft många. Det är ju inte precis en gång han gjort något dumt.
Därför vill jag hellre uppdragen går till någon annan. Kanske en ung lovande och ärligare fotograf. Det finns ju inte så mycket pengar att dela på inom den här yrket heller
 
Jag tror han talar sanning i följande mening:
"Ingen i allt detta hatar mig dock mer än vad jag själv gör! Kommer fortsätta o i alla etiska sammanhang använda mig själv som skäckexempel."

ugghh, det är en ruggig historia det här.

Det är ganska ruggigt att han tror att han kan ha föreläsningar där han pratar om etik, och det är väldigt ruggigt om det faktiskt blir så.
 
Det är sant. Märk väl att jag på intet sätt hävdar att mitt resonemang och bildexempel är ett bevis för att Terjes tranbild skulle vara fejk! Jag bara ventilerar mina högst personliga tankar kring vissa reflektioner jag gör kring några av de bilder som av andra har tagits upp i denna debatt.

/Oscar

Samma här. Och även om jag tycker 1/125 skulle vara helt ok. Så blir jag inte ett dugg förvånad om bilden är fejkad. Jag ser ofta s.k Sandhill tranor på bilder från USA. Ofta från Bosque där de har en festival för dem också. många fejkar samma sorts mån/tran bilder där. Men de berättar det när de visar bilderna
 
Samma här. Och även om jag tycker 1/125 skulle vara helt ok. Så blir jag inte ett dugg förvånad om bilden är fejkad. Jag ser ofta s.k Sandhill tranor på bilder från USA. Ofta från Bosque där de har en festival för dem också. många fejkar samma sorts mån/tran bilder där. Men de berättar det när de visar bilderna

Ja, det tycks vara mer eller mindre kutym bland amerikanska naturfotografer att "snickra" lite extra i datorn för att erhålla det ultimata resultatet. Hänger väl samman lite med den amerikanske livstilen och synsätt på saker å ting.....

/Oscar
 
gärna länka !?!

för det va precis det jag tänkte på att om terje säger att fladermus bilden är tagen den 15 jan som exif säger så är ju saken klar..

Hade gärna länkat, men som du kanske vet så har Terje rensat samtliga av sina bilder från hemsidan, bloggen och ScandinavianPhoto.

Ja, fladdermusbilden är så gott som klar. Eller, jag vet inte vad som skulle tala emot att den är fejk, förutom kanske att den är fotad 2006 och att Terje enligt egen utsago "bara" manipulerat 2011...

Kommer själv ihåg att jag har sett bilden på om det var hemsidan, eller Scandinavianphoto, och reagerade på datumet, men tyvärr så tänkte man ju inte på att börja printscreena hans bilder då.
 
Jag hoppas verkligen att han får mindre uppdrag och kunder. Och de de inkomsterna/pengarna går till några duktiga och ärliga fotografer istället för Terje.
Ingen hoppas väl att han ska kunna fortsätta som vanligt efter det här?

kan bara hålla med, det skrämmande är att han tror själv att han ska komma tillbaka till professionell naturfotonivå igen, han säger till och med att han ska fortsätta med lodjurprojektet, även hålla kurser osv..
och vissa som stödjer honom i detta..katastrof..
 
Hade gärna länkat, men som du kanske vet så har Terje rensat samtliga av sina bilder från hemsidan, bloggen och ScandinavianPhoto.

Ja, fladdermusbilden är så gott som klar. Eller, jag vet inte vad som skulle tala emot att den är fejk, förutom kanske att den är fotad 2006 och att Terje enligt egen utsago "bara" manipulerat 2011...

Kommer själv ihåg att jag har sett bilden på om det var hemsidan, eller Scandinavianphoto, och reagerade på datumet, men tyvärr så tänkte man ju inte på att börja printscreena hans bilder då.

okej, synd..
det finns inte Cachad som man kan spara ner?
såfall skulle ju det räka som bevis i min mening..
 
Ja, det tycks vara mer eller mindre kutym bland amerikanska naturfotografer att "snickra" lite extra i datorn för att erhålla det ultimata resultatet. Hänger väl samman lite med den amerikanske livstilen och synsätt på saker å ting.....

/Oscar

Inte för att förminska allt bra du kommit med i tråden, men just detta inlägg känns som en terjefiering, i sammanhanget (som just handlar om en svensk fotomanipulatör).
 
kan bara hålla med, det skrämmande är att han tror själv att han ska komma tillbaka till professionell naturfotonivå igen, han säger till och med att han ska fortsätta med lodjurprojektet, även hålla kurser osv..
och vissa som stödjer honom i detta..katastrof..

Nu kommer ju inte det här att fungera, så det är väl inte direkt något att haka upp sig på.
Men om det nu är så att det finns folk som stödjer honom i detta så har han ju en potentiell marknad åtminstone, det är ju en start :)


Förresten, ang Lodjursprojektet - har vi någon bild Terje har tagit på ett lodjur i Mullsjö som visat sig vara riktig?
 
Ang fladdermusen och tornseglaren! Letat lite i mitt arkiv på dom få bilder på fåglar i flykt som jag har. Bla en på en skata som är fotat med 1/45s å 23mm med en d80 å jag kan säga att den är milt utryckt rätt så suddig. tyvärr ingen länk på den. Avståndet till linsen max 5 meter.
 
Inte för att förminska allt bra du kommit med i tråden, men just detta inlägg känns som en terjefiering, i sammanhanget (som just handlar om en svensk fotomanipulatör).

Well, jag är inte mannen att dra en gräns mellan det Terje har gjort och vad amerikanska naturfotografer anser vara "legitimt"... Givetvis så ska inte alla jänkare dras över den kammen, men generellt sett så råder en mer modest syn på efterarbetet i datorn än vad det gör i exempelvis Norden.

/Oscar
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.