Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Skulle du sitta och lyssna på en fotograf som manipulerat och ljugit, och fortfarande ljuger för att få inspiration? Terje kommer säkert aldrig vara helt ärlig med omfattningen av den manipulering han gjort.

Personligen tycker jag inte det skulle tillföra nånting. Kanske i ett rum med människor som lider av mytomani - Hej jag heter Terje, Hej Terje.... ungefär... Tror det är väldigt få naturfotografer där rent mjöl står i fokus som kommer lyssna på föreläsningar om varför man började manipulera bilder. Det är som Terjes kompis säger i intervjun, helt ofattbart.

Detta är knappast en ny nisch då det har funnits bildbehandlingsprogram väldigt länge. Det handlar väl mer om den moral man har i kroppen. Ungefär som alkoholister säger, en gång alkoholist, alltid alkoholist.

Nja, varför inte. Terje är ju mer känd nu än innan avslöjanden. Tror många skulle var intresserade att lyssna på vad han har att säga varför det gick som det gick. Se hur många inlägg och läsare det är i den här tråden. Det kan bli en jorden runt tur där han berättar om historien bakom varje manipulerad bild, stora pengar!
 
Billingen;1720587.................För det tredje så är Hellesö-skandalen inte "sådant som händer". Det är ju därför detta är en så stor fotohändelse sa:
Jo det är precis så det är och var så säker på att han inte är ensam. Världen är full av fotomontage och även det har blivit lättare än någonsin att skaffa material till desa och verktygen blir allt bättre för att utföra dem.

...och som DN journalisten påpekade: "allt är tillåtet tills det blir upptäckt". Även om vi kanske inte alls deler hans uppfattning att "allt" är tillåtet, så finns de som föredrar "fristil" istället för "klassisk" åkning även även i vår lilla plaskddamm även om man inte alltid talar om högt vilken diciplin man egentligen tävlar i.
 
Visst men ofta fattar man en ståndpunkt som många nu gör halvt i affekt och sedan är risken överhängande att man försättningsvis inte fattar någonting mer. Terjes fall är solklart men det finns en väldig massa kring digital efterbehandling som inte är det och det är det inte ens i FS egen definition.

Så, ja jag skulle visst kunna gå och höra ett föredrag som tog avstamp i detta och på allvar benade ut var gränserna går på det sluttande planet som är "bildmanipulation". Ett sammanhang där folk försöker lära sig av det som skett istället för som nu ensidigt älta sin upprördhet över Terjes svek mot idealen. Läs gärna Fotosodans definition av vad som är en omanipulerad bild och inte och fundera över hur glasklar den definitionen INTE är. Där finns Fotosidans gränssdragningar men den förefaller dessutom inte delas av alla på FS vare sig i ord (jag har ju följt den debatten i andra trådar och kunnat konstatera detta själv) eller handling.

Bara detta lilla sluttande plan från definitionen :

"Kontrastjusteringar och färgjusteringar (Nivåer, Levels, Curves i Photoshop) kan vara ok i förstoringar och utskrifter, likaså att mörka eller ljusa upp delar av bilden. Dessa saker skall göras med måtta och allt med syftet att efterlikna vad fotografen såg vid fotoögonblicket (dock skall denna definition inte tolkas filosofiskt i linje med ”detta var vad konstnären i sin hjärna såg för färger”). Att ljusa eller mörka bilden får inte göras så mycket att de kunde varit gjort med Cloneverktyget. Vi kommer inte att definiera exakt vilka verktyg eller handgrepp som är tillåtna, utan utgångspunkten med hela definitionen, är att bara tillåta sånt som gör att bilden bäst beskriver exakt vad fotografen såg vid fotoögonblicket.

Cloneverktyget / Airbrushen är bara OK om syftet är att ta bort damm, partiklar, repor som hamnat på filmen i samband med att filmen handhafts.

Det är inte tillåtet att ta bort oönskade ingående delar av bilden eller lägga till delar till bilden som inte ingick i exponeringen. Alltså att ta bort en läskburk i bakgrunden eller lägga dit en, med hjälp av efterbehandling av bilden. Däremot är det lämpligt att i beskrivningen ange information så att betraktaren inte luras att dra felaktiga slutsatser om bilden, exempelvis att ett djur är vilt, fast det är fotograferat i hägn.

Blurring verktyget är inte tillåtet.
Perspektivjusteringar är inte tillåtet. Allt sådant måste göras innan exponering mha hjälp av PC objektiv eller justeringar av kamerapositionen.

Att beskära bilden är OK.......................

.....................Att ”styra upp” motivet (exempelvis genom att fysiskt städa motivet) innan exponeringen är INTE manipulering. Däremot är det lämpligt att i beskrivningen ange information så att betraktaren inte luras att dra felaktiga slutsatser om bilden, exempelvis att ett djur är vilt, fast det är fotograferat i hägn........

(slut citat)

En del av punkterna motsäger ju dessutom varanndra och om "utgångspunkten med hela definitionen, är att bara tillåta sånt som gör att bilden bäst beskriver exakt vad fotografen såg vid fotoögonblicket" så är väl även en beskärning i farozonen. ("Det är inte tillåtet att ta bort oönskade ingående delar av bilden ...............med hjälp av efterbehandling av bilden"). Det är väl exakt det man gör med en beskärning.

Ska man dessutom kommentera den trend det är som gäller nu med bilder allt annat än naturtrogna och "vad fotografen såg" (utan solbrillor eller andra filter då) så är dessa onaturligt skärpta, ofta alldeles för kontrastrika och dessutom med en färgmättnad som ingenting har med verkligheten att göra. Vi kan kalla trenden verkligheten 2.0.

...när det sedan gäller fotografers mäskande med allt från jordnötssmör, gamla kadaver eller uppspikade baconskiver och vad vet vad man nu använder för att komma nära djuren på ett artificiellt sätt så är ju det också ett sätt att sätta vilda djurs naturliga beteenden ur spel.

Det här är inte slutet på något utan början på något annat och det tror jag fler kommer känna när det här har sansat sig lite.

Hur förhåller du dig själv till Fotosidans definition? Du kanske till skillnad från mig tycker den är glasklar.


Bra inlägg,

För mig har aldrig fotosidans regler varit något problem. Då jag faktiskt inte plockar bort varken damm eller annat på mina bilder kör jag inte med clonverktyg. Du får ta mitt ord för det - vilket i framtiden lär väga ganska lite.

För mig handlar naturfoto om bilden, inte om min upplevelse så mycket.
Det jag gör med mina bilder är ytterst lite, digitalkameror har vissa egenheter för sig att lägga ett grådask över bilden, jag fotar i RAW vilket gör att jag kan ställa upp skärpan en aning. Jag är aldrig inne och pillar i delar i bilden, utan redigerar bilden som en helhet. Detta gäller alla färger, kontraster osv.

Jag är nog inte extrem i det jag gör, tycker bara det är riktigt onödigt att vara inne och mixtra och ändra. Det är inte foto för mig.

Sen får folk självklart göra det de själva vill, men då tycker jag man skall vara ärlig med det.
Fotosidans regler tycker jag är rätt glasklara. Att man får använda verktyg för att ta bort dam/partiklar/repor vet jag inte om jag gillar riktigt, det skapar ett spelutrymme som många kan ha svårt att hantera.
 
Det är ju en naturlig reaktion på vad som hänt. Hade detta varit vem som helst annars som inte hade varit Sveriges naturfotograf 2010/11, bokprojekt, loprojekt, mårdhundsprojekt osv hade nog ingen lagt större energi på det. Här pratar vi om något folk trott på, försvarat och gått i god för. En människa som svikit inte bara sin familj utan ett stort gäng andra människor, företag och även statliga myndigheter - Genom att köra på god tro.

Varför har du så svårt för att detta diskuteras? Det är väl ruggigt bra att det diskuteras

Att denna tragiska historien bottnar nånstans får vi väl reda på snart. Men då vi sett Terjes uttalanden, i alla fall det första, verkar det mest vara hög svansföring och "Jag mot resten"-inställning. Ungefär som han kört innan...
Nejdå, jag har ingenting emot att detta diskuteras. Tvärtom, som du kanske såg så skrev jag att jag tyckte det var bra att Terjes bluff avslöjats. Och där hymlar jag inte med att jag själv gick på den även om man verkligen hajade till för vissa bilder. Och som sagt, jag tar verkligen med mig detta framgent. Nu blir det svårare att ta någon på orden och bara lita på bilder som ser alltför otroliga ut.

Vad jag ville med mitt inlägg var helt enkelt att stämma till lite självreflektion, vilket alltid kan vara nyttigt, speciellt i en sådan här situation då det gärna eskalerar. Det är som sagt lätt att säga att man själv aldrig skulle göra något liknande, men man vet aldrig hur man skulle handla om man satt i någon annans kläder.
 
Terj pre 2011?

Har läst denna tråd ett tag nu, även på FB. Mina cents i det hela om att han inte skulle ha fuskat innan 2011 stämmer inte. Ta en titt på dessa bilder från Google. Även om man måste zooma in en hel del för att se "fusket" så syns det klart och tydligt att han har redigerat med hjälp av det rektangulära markeringsverktyget i PS.

Med det i åtanke och vad Terje har sagt att han INTE använder PS så är det inget snack om saken att han har suttit med PS och redigerat under en lång tid. För mig ser det ut som att han har lagt dit fåglarna och gjort ett jäkligt dåligt jobb med redigeringen. I vilket fall som helst så är dessa bilder enligt mig en del av hans stora lögn som uppdagas nu. Ni som har använt PS ett tag känner igen dessa kantigheter som blir när man redigerar med det rektangulära markeringsverktyget

Bara mina tankar och inga bevis såsom de på FB har tagit fram.

Här är länkarna:

http://www.google.se/imgres?q=site:...ndsp=39&ved=1t:429,r:12,s:40&biw=1680&bih=933

http://www.google.se/imgres?q=site:...0&ndsp=18&ved=1t:429,r:1,s:0&biw=1214&bih=518

http://www.google.se/imgres?q=site:...ndsp=40&ved=1t:429,r:8,s:706&biw=1680&bih=933

http://www.google.se/imgres?q=site:...0&ndsp=15&ved=1t:429,r:6,s:0&biw=1680&bih=933

http://www.google.se/imgres?q=site:...0&ndsp=15&ved=1t:429,r:4,s:0&biw=1680&bih=933

http://www.google.se/imgres?q=site:...dsp=41&ved=1t:429,r:37,s:323&biw=1680&bih=933

http://www.google.se/imgres?q=site:...dsp=37&ved=1t:429,r:22,s:282&biw=1680&bih=933

http://www.google.se/imgres?q=site:...ndsp=39&ved=1t:429,r:6,s:779&biw=1680&bih=933

http://www.google.se/imgres?q=site:...dsp=40&ved=1t:429,r:18,s:509&biw=1680&bih=933

PS Finns vissa bilder som är så dåligt redigerade så man vet inte om man ska skratta eller gråta. DS...
 
Kanske är det så att människor som Terje behövs för att bota oss från vår dumhet, inbilskhet och uppblåsthet. Och de som bör ta sig ett extra varv framför spegeln är kanske främst alla uppblåsta naturfotografer och rovdjursvurmare.

Finns det många uppblåsta naturfotografer och rovdjursvurmare?
 
Att denna tragiska historien bottnar nånstans får vi väl reda på snart. Men då vi sett Terjes uttalanden, i alla fall det första, verkar det mest vara hög svansföring och "Jag mot resten"-inställning. Ungefär som han kört innan...

Håller med, det Terje visat upp än så länge tyder inte på ett uppvaknande.
 
För att spekulera vidare på just lodjurs-manipulationen som inte skall ha skett innan 2011:

http://webcache.googleusercontent.c...elleso.wordpress.com&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=se

"Nästa gång skulle bli först under förra vintern här i Mullsjöskogarna. En bild gjord med 50mm och i mångas tycke en av de bästa lodjursbilder som gjorts i Sverige. Bilden har redan publicerats i tidskriften Natur & Foto, den finns med i kommande boken från PhotoNatura och är också på gång i den kommande boken från Naturfotograferna/N.

4 december 2010 kom nästa bild! Därefter har ingenting varit sig likt… Mer än trettio bilder på lodjur har det blivit under de senaste drygt två månaderna."

"...och i mångas tyckte en av de bästa lodjursbilder som gjorts i Sverige." Vet någon vilken bild det är han talar om?

Förvisso har han då ett uppehåll från sin första "lodjursbild" i Mullsjöskogarna fram till den 4 december, enligt han själv. Var är den bilden? Här skriver han ju själv att han har fotat lodjur i Mullsjöskogarna innan 2011... och som de flesta vet så har det hittills inte uppdagats några äkta bilder ifrån Mullsjöskogarna.

NVV's motivering var att han fick behålla då han själv sade att han bara manipulerade lodjursprojektet - ett projekt som mig veterligen redan startade 2010.
 
är det inte att frångå ämnet att en medlem berättar på fotosidan att personen ifråga Terje har stått med mössan i hand osv?

Jag antar att det var ett försök att nysta i orsakerna till Hellesøs agerande. Jag tror inte att det är så produktivt att göra det eftersom det ändå mest kommer att handla om spekulationer.
 
Hur rätt är det av Popphoto att publicera Terjes bilder som är äkta, lavskrikan t.ex., i en artikel om fejkade bilder?

Hur många blidstölder har begåtts av privatpersoner under "jakten" på bevis och i flera fall kanske t.o.m. halvtaskiga bevis?

Kanske dags att börja fundera på detta oxå för jag tror ju aldrig att en privatperson har någon laglig rätt till att publicera de "bevis" som visats upp, giltiga eller inte.

Kanske dags för "Flashback CSI" att ta sej en funderare på vad "dom" håller på med egentligen.....

Det finns en citaträtt som gör att man inte bryter mot upphovsrätten när man citerar, men jag vet inte om den är tillämpbar på bilder (eller hur den i så fall vore tillämpbar).

F.ö. är nog risken att någon på Flashback ska råka illa ut för att ha använt Hellesøs bilder olovligen tämligen liten ...
 
Vi vet nu alla att Terje har fuskat med flera av sina bilder

Vad jag vänder mig mot i tråden är övriga uttalanden på ett publikt forum om Terjes privata kundmöten, förskottbetalningar , åtaganden , flykt osv som inte har med tråden bildfusk att göra
Liksom i andra fall (inte fotografiska) så tycks det finnas en viss njutning att få vara med att kasta sten på en redan till fotknölarna sågad person

Om man blir lurad är det en ganska naturlig reaktion att vilja ge igen på något vis.

Själv har jag aldrig varit intresserad av Hellesøs bilder så jag känner mig inte speciellt lurad. Däremot är jag intresserad av den här händelsen, och vill gärna veta hur länge fuskandet har pågått. Det hela har ett allmänt principiellt intresse för alla fotografer, tycker jag.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.