Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hans förklaring är en spekulation från hans sida. Han är i chock. Det finns inte tillräckligt allmänintresse för att publicera uttalande som man kan komma att ånga.

Han inser också detta och några önskemål om att uttala om varför sig kvarstår inte. Han är givetvis fri att skriva i forumet där debatten förs som alla andra.

Ett starkt, hänsynsfullt och riktigt beslut att inte släppa fram en person i affekt för offentlig avbön. Applåder från mig! Det är sånt här som skiljer agnarna från vetet.

Ett starkt, hänsynsfullt och riktigt beslut att inte släppa fram en person i affekt för offentlig avbön. Applåder från mig! Det är sånt här som skiljer agnarna från vetet.

Instämmer! En förklaring hoppas jag på men är inställd på att den kan dröja. Länge... om den nånsin kommer offentligt.

Är det bara jag som slås av tydliga paralleller i beteendet med historien med Kapten Klänning, som byggde sin karriär på att föreläsa och driva frågor om feminism och hur man arbetar mot sexism och som sedan visade sig vara en våldtäktsman och hallick av stora mått? Inte för att jag jämför våldtäkt med bildförfalskning - det jag tycker är påfallande lika är det faktum att de båda lärde andra att göra något i diametral motsats till hur de själva gjorde.

Är det bara jag som slås av tydliga paralleller i beteendet med historien med Kapten Klänning, som byggde sin karriär på att föreläsa och driva frågor om feminism och hur man arbetar mot sexism och som sedan visade sig vara en våldtäktsman och hallick av stora mått? Inte för att jag jämför våldtäkt med bildförfalskning - det jag tycker är påfallande lika är det faktum att de båda lärde andra att göra något i diametral motsats till hur de själva gjorde.

En annan paralllell är idrottarna Sven Nylander och Magnus Hedman, som jobbade mot doping för stiftelsen "Ren Idrott" samtidigt som de själva tog droger.

Alltså...con sensus...

Stöld (juridik)
Egenvinning (moral, här även juridik)
Lögn (moral, i förlängningen juridik)
Hyckleri (moral)
Attityd (moral)

Undra på att fotoSverige går i taket...

Skittråkigt men för mig är Terje och förblir en fantastisk bildskapare. Jag hoppas att det kommer något ganska ok ur detta för Terje och att han fortsätter bidra med inspirerande bildkonst. Jag kände mina fotografiska grundvalar lite ruckade...men jag väljer att ta åt mig av det fina som Terje har gjort, gör och (som jag innerligt hoppas) kommer att fortsätta att göra.
dagens

Förtroende?

Det mesta är redan sagt, men så här uppfattar jag denna solkiga historia. Problemet för vem som helst som bygger sitt förtrornde på att slå hårt på etik- och moraltrumman och framställa sig själv som ljusets bärare i det digitala manipuleringsmörkret, är att när man avslöjas som en simpel fuskare så är förtroendet bortblåst i sammma sekund. Det har ingen betydelse alls om 99% av Terjes bilder är helt äkta - förtroendet för honom som naturfotograf är totalt förbrukat. Inte minst av hans sätt att oerhört fräckt in i det sista blåneka och ljuga oss alla rakt upp i ansiktet - och därigenom smutskasta dem som ifrågasatt en del av hans bilder och berättelser. Det må vara en tragedi för honom och hans familj, men den är självförvållad och förvärrad av hans eget agerande när historien började rullas upp. Och appropå att hans kurser inte varit fejk: jag kan inte uttala mig om kvaliteten i hans kurser, jag har vare sig gått ngn sådan eller känner till deras innehåll - men det skulle förvåna mig mycket om ngn enda person kommer att betala in en kursavgift till Hellesö Photography efter detta. Det är nog bara för Terje att börja fundera över en ny yrkeskarriär.

/ FiCa1

Edit: Jag läste precis en kommentar ovanför denna som gör att jag reviderar mitt avslutande antagande. Hellesö Photography kommer förmodligen att få en eller ett par kursavgifter inbetalda även framöver.

Senast ändrad:
Skittråkigt men för mig är Terje och förblir en fantastisk bildskapare. Jag hoppas att det kommer något ganska ok ur detta för Terje och att han fortsätter bidra med inspirerande bildkonst. Jag kände mina fotografiska grundvalar lite ruckade...men jag väljer att ta åt mig av det fina som Terje har gjort, gör och (som jag innerligt hoppas) kommer att fortsätta att göra.
dagens

Jag håller med dig, Terje är en fantastisk bildskapare som har betytt mycket för mig och många av oss. Det är tråkigt det som hänt. Jag hoppas att han kommer igen på något vis med fina bilder.

En annan paralllell är idrottarna Sven Nylander och Magnus Hedman, som jobbade mot doping för stiftelsen "Ren Idrott" samtidigt som de själva tog droger.

Ja, och det finns säkert ännu fler exempel om man tänker till. Min teori är att detta inte är ett beteende som uppstår av en slump utan att det finns ett mönster av omständigheter och händelser som gör att en person fastnar i en sån karusell. För mig blir enkla förklaringar som "girighet" eller "ambition" bara löjliga. Ingen gör sånt här medvetet och sedan sitter och skrattar hemma åt folk de lurat. Tvärtom tror jag att beteendet innehåller en hel del tvångsmässighet och en stor portion ångest. Och predikandet för andra kan i själva verket vara riktat mot en själv.
Att många här på FS uttrycker medlidande med Hellesö tror jag bara är ett uttryck för den välkända likhetsprincipen - ju lättare man kan identifiera sig med personen i fråga, ju lättare känner man empati. Det är svårare att identifiera sig med en uteliggare som stjäl pengar till knark och därmed lättare att distansiera sig från och fördöma personen.

Ja, och det finns säkert ännu fler exempel om man tänker till. Min teori är att detta inte är ett beteende som uppstår av en slump utan att det finns ett mönster av omständigheter och händelser som gör att en person fastnar i en sån karusell. För mig blir enkla förklaringar som "girighet" eller "ambition" bara löjliga. Ingen gör sånt här medvetet och sedan sitter och skrattar hemma åt folk de lurat. Tvärtom tror jag att beteendet innehåller en hel del tvångsmässighet och en stor portion ångest. Och predikandet för andra kan i själva verket vara riktat mot en själv.
Att många här på FS uttrycker medlidande med Hellesö tror jag bara är ett uttryck för den välkända likhetsprincipen - ju lättare man kan identifiera sig med personen i fråga, ju lättare känner man empati. Det är svårare att identifiera sig med en uteliggare som stjäl pengar till knark och därmed lättare att distansiera sig från och fördöma personen.

Jag kanner klart mer empati for uteliggaren som stjal pengar till knark

Har du aldrig lagt två negativ i en negativhållare? Har du aldrig dolt något i en bild genom att överbelysa/skugga det totalt? Har du aldrig exprimenterat med något sådant i mörkrummet och ändå lärt dig tekniken? Aldrig? Inte ens testat? Har du aldrig, inte ens testat att flytta saker vid en svamp du fotograferat? Har du aldrig sagt åt någon att bete sig på ett särksilt sätt vid tillfället?

Grattis till att leva rent som Ghandi.

Det är skillnad på att inte vara Ghandi och utge sig för att vara Ghandi och sedan handla som värsta tänkbara mafffiaboss bakom ryggen på alla.

(Även om liknelsen suger & är osmaklig)

Fast nu var det en fotointresserad jaktvårdskonsulent (Gunnar Glöersen) som först publicerade misstankarna i sin blogg. Han kände inte till Terje sedan tidigare och såg väl därför bilderna med andra ögon, plus att han direkt fattade misstankar ang uppgifterna om både mårdhunden och lodjuren.

Glöersen fick ett telefonsamtal från en journalist som tyckte att några av Hellesøs bilder såg konstiga ut och bad Glöersen att kolla lite. Det var vad Glöersen skrev i sin blogg.

Det vore intressant att veta vem journalisten är.

Visst "spökbilden" må vara två porträtt som är två lager med olika opacitet etc. Som har pillats ihop i photoshop. Men har de försökt sälja den bilden som ett icke montage till någon? Har de försökt att på något sätt göra sig pengar på det? Det är en privat plojgrej. Låt det vara det.

Bilden visades offentligt och påstods visa ett spöke. På allvar. Så värst jätteprivat var det inte.

Det handlar inte om huruvida det bra eller dåligt att leka med Photoshop. Det handlar om huruvida det är bra eller dåligt att ljuga. (Dåligt, tror jag att jag tycker att det är. Oftast.)

Det talas mycket om lodjur och mårdhundar. På annat forum pågår just nu en ren detektivjakt av det mesta som TH påstår sig fotat. En bild som tidigt fascinerade mig var denna på en varg. Flera menar nu att även den är fejk och man har framlagt "bevis". Men jag hoppas den är äkta.

De s.k. bevis som jag har sett som påstås visa att den bilden är ett fuskverk ger jag inte mycket för. Flashanimationen, t.ex., är rätt tafflig.

Däremot är jag rätt tveksam om vargen borde vara så pass skarp som den är med tanke på att slutartiden enligt EXIF anges till 1/20 sekund.

Bilden får nog vara misstänkt som falsarium ett tag till.

Jag håller med dig, Terje är en fantastisk bildskapare som har betytt mycket för mig och många av oss. Det är tråkigt det som hänt. Jag hoppas att han kommer igen på något vis med fina bilder.

Så länge folk formulerar sig i termer som "det är tråkigt det som hänt" istället för "det är tråkigt det han har gjort" så finns det nog hopp för Terje. Så länge folk ser det som en idrottsskada, något att "komma igen" ifrån, så finns det nog hopp för Terje.

Själv kan jag ärligt talat säga att jag 1) inte har känt till honom, 2) ser hans gamla blogginlägg med svansföring upp till Jupiter gällandes bildmanipulation, 3) lyssnat på en sansad Gunnar Glöersen förklara sin skeptisism lugnt och sansat i radio samt blogg, 4) för att bli häcklad av ett gäng naturfotografer.

"Dumma jägare" mot "naturfotografer": 1-0.

Det är inget som har hänt, förutom att en fuskare har blivit avslöjad (av folk som älskar att avslöja lögnare). Är det ett problem, så tror jag att det är dags att börja mumsa humble-pie. Det gäller individer, såväl som föreningar (och tidningar), som av oklar anledning svalt allt med hull och hår.

Flashback mot naturfotografer: 1-0.

Jag lägger till en punkt till, 5) Terje är garanterat bättre fotograf än vad jag någonsin kommer att bli, även utan uselt photoshoppande. Det har liksom ingenting med saken att göra, men jag besparar vissa att göra just det poängterandet.

...............
Däremot är jag rätt tveksam om vargen borde vara så pass skarp som den är med tanke på att slutartiden enligt EXIF anges till 1/20 sekund.
Bilden får nog vara misstänkt som falsarium ett tag till.

Är den bilden från boken som nämns här?:
Citat:
Mikael Gustafsson pekar på en egendomlighet som han observerade för några år sedan när Terje Hellesö gav ut sin fotobok Året.
– Det är en bok som innehåller en naturbild tagen varje dag på året. På den sista dagen, den 31 december, lyckas Terje fotografera en varg. Det var så osannolikt. Om det varit vilken annan dag på året som helst hade det inte varit så märkligt, men att kunna avsluta boken med en vargbild var helt otroligt. Jag kunde ju inte tro att det var ren fejk, men det borde ha kollats upp bättre, säger Mikael Gustafsson.

Källa:
http://www.jagareforbundet.se/svens...turfotografer-hoppas-pa-eget-uttrade-1.18033/

Citat:
Mikael Gustafsson pekar på en egendomlighet som han observerade för några år sedan när Terje Hellesö gav ut sin fotobok Året.
– Det är en bok som innehåller en naturbild tagen varje dag på året. På den sista dagen, den 31 december, lyckas Terje fotografera en varg. Det var så osannolikt. Om det varit vilken annan dag på året som helst hade det inte varit så märkligt, men att kunna avsluta boken med en vargbild var helt otroligt. Jag kunde ju inte tro att det var ren fejk, men det borde ha kollats upp bättre, säger Mikael Gustafsson.

Källa:
http://www.jagareforbundet.se/svens...turfotografer-hoppas-pa-eget-uttrade-1.18033/

Nej, det är inte den bilden.

Jag personligen hoppas inte men tror faktiskt att fusket är mer utbrett och att det rör sig om betydligt fler bilder dom är fejk än just bilderna på lodjuren.

Citat:

Källa:

Bilden i boken är den här

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar