Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lite off topic men en reflektion om själva samtalstonen i debatten ...

Har jag fel i min observation eller är det så att ju yngre man är desto argare, mer oförsonlig och oförlåtande är man? Det känns i alla fall som att det finns en korrelation mellan ton och ålder det lilla jag undersökt, och om det nu är så, blir man mer mjukis med åren? :)


Det kan säkert stämma.
En bidragande orsak är att min generation ofta kallas "den lata generationen", och vi kallas arbetsskygga och en massa negativt i media.

Men kolla nu vad som händer! En "vuxen" mer "mogen" visar sig på den lata, fuskande och eventuellt olagliga sidan och då är det mer förlåtet.
 
Hellesö får behålla utmärkelsen Årets Naturfotograf 2010, enligt pressmeddelande idag från Naturvårdsverket:

http://www.naturvardsverket.se/sv/T...behalla-utmarkelsen-arets-naturfotograf-2010/

Fullständigt felaktigt enligt mig, särskilt som motiveringen baseras på att lögnaren Terje Hellesö har sagt att han bara manipulerat bilder från 2011. Det står visserligen att han behåller priset "tills vidare", men jag har svårt att tänka mig att man kommer att riva upp beslutet.

Hoppas Hellesö självmant avsäger sig utmärkelsen, av respekt för tidigare och kommande års vinnare. Då kan utmärkelsen återfå sin status.
 
Hellesö får behålla utmärkelsen Årets Naturfotograf 2010, enligt pressmeddelande idag från Naturvårdsverket:

http://www.naturvardsverket.se/sv/T...behalla-utmarkelsen-arets-naturfotograf-2010/

Fullständigt felaktigt enligt mig, särskilt som motiveringen baseras på att lögnaren Terje Hellesö har sagt att han bara manipulerat bilder från 2011. Det står visserligen att han behåller priset "tills vidare", men jag har svårt att tänka mig att man kommer att riva upp beslutet.

Hoppas Hellesö självmant avsäger sig utmärkelsen, av respekt för tidigare och kommande års vinnare. Då kan utmärkelsen återfå sin status.

Bevisligen har han hållt på med manipulation åtminstone sedan början av 2007, då han hävdade att vargbilden togs.
 
Det kan säkert stämma.
En bidragande orsak är att min generation ofta kallas "den lata generationen", och vi kallas arbetsskygga och en massa negativt i media.

Men kolla nu vad som händer! En "vuxen" mer "mogen" visar sig på den lata, fuskande och eventuellt olagliga sidan och då är det mer förlåtet.

Klockren kommentar!

Även om jag själv är nästan tusen år, är man lite småtrött på alla gamla gringubbar som vill att alla dagar ska vara de samma.

Jag äcklas av alla som håller ryggen om den notoriska lögnaren och gärna vänder på det och får honom till ett stackars offer som man ska sitta och tycka synd om.

Buhu! Den enda man tycker synd om egentligen är en själv, om man varit i den situationen. Förhoppningsvis hamnar inte du där, du som läser detta inlägget. Men skulle du göra det... då är det ditt val och konsekvenserna är endast dina.

Om Terje vill syssla med montage, det spelar det lika. Men när karl inriktar sig på bedrägeri, då är det en helt annan division.

Han har sig själv att skylla och ingen annan. Jag tycker att det är bra att det är så många som tar avstånd till vad han gjort. Det borde vara lite mer avskräckande för nästa superskurk att "terja" bilder. = Fotografi vs Bedragare 1-0
 
Bevisligen har han hållt på med manipulation åtminstone sedan början av 2007, då han hävdade att vargbilden togs.

Och Naturvårdsverket skriver:

"Det han har arbetat med under 2011 har inte varit med i Naturvårdsverkets bedömning och därför får han tills vidare behålla priset."

Så oerhört klantigt hanterat!
 
Senast ändrad:
Hej alla glada.

Tänkte säga att vargbilden nu även har visats sig vara fejk. En bild som Terje har sagt sig vara särskilt nöjd över.. en bild som har några år på nacken dessutom.

http://laddauppbilder.se/?di=14131525618112

Folk på Flashback med bildbehandlar-bakgrund jobbar just nu dygnet runt för att hitta Terjes inklistringsdjur på weben. Länken ovan visar senaste resultatet. (Om länken inte automat-öppnas, ange webbrowserprogramet som det program som ska användas.)
 
Hej alla glada.

Tänkte säga att vargbilden nu även har visats sig vara fejk. En bild som Terje har sagt sig vara särskilt nöjd över.. en bild som har några år på nacken dessutom.

http://laddauppbilder.se/?di=14131525618112

Ojoj vad grymma dom är, flashbackgänget.

Den bilden lär vara från 2007?

På FB skriver dom:
Personen som fann bilden nu (stor tumme upp till han!) hade sökt efter trotting wolf, eller travande varg på svenska.
 
Och Naturvårdsverket skriver:

"Det han har arbetat med under 2011 har inte varit med i Naturvårdsverkets bedömning och därför får han tills vidare behålla priset."

Så oerhört klantigt hanterat!

Det är helt fantastiskt klantigt hanterat ja!

Och rygghållarna här som gärna drar idrottsliga referenser.

Det är som att en 100-meterslöpare i OS vinner finalen. Han åker där efter fast i en dopingkontroll, men får så klart behålla guldmedaljen eftersom han kanske gjort ett rent lopp för 6 år sen.

De sprinters som inte fuskat får lycka till nästa år.

Naturvårdsverket kramar skönt.. och värmer bedragarens rygg, med Anneli Nivren som hovnarr.

Man kan ju inte göra annat än att skämmas åt dem! HELT overkligt! :)
 
Ja ni vad ska man säga!

Terje byter helt plötsligt titel från "världens bästa naturfotograf" till "bildskapare" hos sitt entourage, det tycker jag säger en del. Många här menar att han alltid kommer betyda mycket för dem som "bildskapare" nämen vafan lägg ner. Det spelar ingen roll vad han gjort tidigare, att han degraderas till "bildskapare" blir ju bara löjligt. Han har fuskat sig till sin position inom fotografin och förtjänar en kölhalning utan dess like, och det tror jag Terje själv också tycker.

Sen tror jag det kan komma rättsliga efterspel från "Stocksajterna" ffa från Shutterstock som han bevisligen använt frekvent. Han har gissningsvis köpt bilderna helt lagligt i största möjliga format, problemet blir om det ska gå i tryck och ha stora upplagor så måste man köpa en Extended license och det tror jag inte han har gjort. Så en fet stämning på engelska är nog att vänta som tillägg till den redan tilltrasslade situationen.

If you can´t do the time, don´t do the crime.

Ha de
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.