Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hade gärna läst både Terje och hans frus tidigare blogginlägg, men de har stängt sina bloggar. Finns det någon möjlighet att läsa dessa ändå?

På P3 nu, Verkligheten om Terje Hellesö.
 
Noterar att du klippt bort vissa delar av vad jag skrev. Helt i sin ordning, liksom jag klippt bort dina svar till andra inlägg. Men jag kan väl upprepa det här då ...

Klipper också lite vilt - det blir så långa inlägg annars. :)

GIVETVIS ska man diskutera, det är inte det jag motsätter mig, utan jag motsätter mig attityden hos vissa, väldigt kategoriska uttalanden. Det känns inte alls nyanserat på något vis, utan många gånger känns det som att folk öser ur sig allt, utan urskillning och dessutom kanske till och med mer än vad som nöden kräver.

Till exempel: De som köpt Terjes kurser och böcker. Vad är de känner sig lurade på? Var det vad han sa, eller att han inte lever som han lär?

Jag gissar bara, men jag tror besvikelsen är att han inte lever som han lär. Men betyder det att det han lärt ut är fel?
 
Hej Jan Dippe från Trollhättan,
Vilka av oss här på Fotosidan menar du är anonyma? Man måste förstås vara inloggad för att se en medlems hela profil, men jag anser inte att FS har problemet att inläggen vore anonyma.
Jag kanske använder ordet "anonym" felaktigt, i så fall ber jag om ursäkt. Det jag menar är att för mig är alla dessa människor som skriver här anonyma oavsett om de har sitt namn och ursprung skrivet i sin profil. Väldigt många blir extremt känslokalla i forum och skulle aldrig få för sig att uttrycka sig på samma sätt öga mot öga. Inklusive mig själv när jag tänker efter. :)

/edit
Såg att frågan inte var ställd till mig men mitt svar står jag för ändå.
 
Klipper också lite vilt - det blir så långa inlägg annars. :)

GIVETVIS ska man diskutera, det är inte det jag motsätter mig, utan jag motsätter mig attityden hos vissa, väldigt kategoriska uttalanden. Det känns inte alls nyanserat på något vis, utan många gånger känns det som att folk öser ur sig allt, utan urskillning och dessutom kanske till och med mer än vad som nöden kräver.

Till exempel: De som köpt Terjes kurser och böcker. Vad är de känner sig lurade på? Var det vad han sa, eller att han inte lever som han lär?

Jag gissar bara, men jag tror besvikelsen är att han inte lever som han lär. Men betyder det att det han lärt ut är fel?

För min del som både gått kurs och köpt bok så är det mest sorgen att han inte levde upp till "sina" ideal tynger mig.
Kursen var givande och det påverkas inte av det som hänt. det jag lärde mig där har betytt mycket och den kunskapen bär jag med mig.
Boken har samma bilder som tidigare - och bilderna är (se och läs) inte sämre.

Jag har samma ambition som Terje påstått sig ha. Att ett fotografi ska man försöka skapa när man tar bilden, i kameran. Det är min ambition när jag skapar bilder. Andra skapar bilder på andra sätt.
Det som är viktigt är att man är öppen och ärlig i hur bilden tillkommit.
 
Nu har några på FB startat en tråd om företaget ("Har makarna Hellesø något företag?"),
de tycks inte kunna hitta något registrerat företag eller org.nummer.
Är det konstigheter kring företaget också, eller?
 
Det spelar ingen roll vem som är drabbat av drevet, det är lika obehagligt oavsett vem som är drabbad, och det är lite det jag vill komma fram till här. Låt oss nu ponera att Terje hade talat sanning och Gunnar hade fel, hade då inte denna hetska debatt också pågått då, fast med Gunnar som offer? Hänger du med vad jag menar?

*text*

Debatten hade inte pågått lika länge då. Det är helt legitimt att ifrågasätta saker som verkar misstänksamma, speciellt i detta fall. Fotografen skall inte behöva ta illa upp av det. Anklagaren hade haft fel, bett om ursäkt, och sedan hade det varit över ganska fort.

Jag tror du har en annan uppfattning om proportioner. Det här är ett fotoforum. Den här mannen har i princip bedragit ett helt fotosamhälle. Folk tenderar att bli upprörda av lögnare och svek. Det är även ett stort problem för trovärdigheten i framtiden. Om inte ens Naturfotograferna/N kan hålla bort sånt här - ja du förstår den fortsatta utvecklingen.


Jag vet fortfarande inte riktigt vilken hetsjakt du talar om. Står det någonstans här i tråden att han borde ta livet av sig? Syftar du på tråden på Flashback? Ja där finns ju en del färgstarka människor, om man säger så. Menar du att deras över-gränsen-beteende måste kompenseras av att vi ska hålla tyst?

Om hans närmaste tycker att det sprids till dem, då är det något de själva fått för sig. Det har framförts misstänksamhet om hans frus lo-bilder, inget annat. Om hela släkten känner sig påhoppade av det får de sluta känna så helt enkelt. Terje är en offentlig person, och när en sådan person gör något dåligt får denne kritik. Så är det bara.

Notera nu att jag talar om den här tråden.
 
Det talas mycket om lodjur och mårdhundar. På annat forum pågår just nu en ren detektivjakt av det mesta som TH påstår sig fotat. En bild som tidigt fascinerade mig var denna på en varg. Flera menar nu att även den är fejk och man har framlagt "bevis". Men jag hoppas den är äkta.

Trots allt som hänt önskar jag dig Terje allt gott och vill också ge dig den förlåtelse du bett om. Och jag hoppas att du när tiden är lämplig kan berätta din historia med ett uppriktigt hjärta.
 
Det står också "Artikeln skriven 2004, så informationen är inte up to date", vilket ju visat sig.

Men det var kanske sant då det skrevs, och någonstans på vägen gick det fel senare.

Artikeln ar fran 2004. Men radio intervjun som det lankats till ar fran forra veckan. Dar ar han annu mer bestamd och sager att det galler annu mera sen han borjade med digitalt foto. Lyssna pa den for den ar helt otrolig
 
Det talas mycket om lodjur och mårdhundar. På annat forum pågår just nu en ren detektivjakt av det mesta som TH påstår sig fotat. En bild som tidigt fascinerade mig var denna på en varg. Flera menar nu att även den är fejk och man har framlagt "bevis".

Beviset, eller indicierna, ligger sedan igår på Fotosidans första sida i notisen om erkännandet.
 
Beviset, eller indicierna, ligger sedan igår på Fotosidans första sida i notisen om erkännandet.

När du säger indicier, åsyftar du vargbilden då? För ang. resterande bilder så handlar det ju inte om några indicier utan klara bevis.

Om det är vargbilden du menar så håller jag med, finns mycket som talar emot sanningshalten i bilden men inget är ännu klargjort.
 
När du säger indicier, åsyftar du vargbilden då? För ang. resterande bilder så handlar det ju inte om några indicier utan klara bevis.

Om det är vargbilden du menar så håller jag med, finns mycket som talar emot sanningshalten i bilden men inget är ännu klargjort.

Jag är helt enkelt försiktig med mitt ordval och vill lämna möjligheten till egna bedömningar öppen.

Här är förresten det som framhållits som bevis:

http://montanakids.com/plants_and_animals/animals/gray_wolves.htm

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e63c584c42d7_terjefejk.swf
 
Hur får paret Hellesö betalt för sina bilder och uppdrag då det inte verkar finnas något bolag registrerat på dem? Enda som hittas är en enskild firma som står på Malin Hellesö men det är inte registrerat för F-skatt eller som arbetsgivare. För nog kan de inte driva Hellesø Photography som hobbyverksamhet?

http://www.ratsit.se/710806LVLL
 
Snälla, snälla, sparka inte på någon som redan ligger, tänk på människan Terje och hans nära & kära, jag ber er! Vilket kvarstår som min önskan MVH,,Lollo

I mitt tycke håller de flesta debattörer en saklig ton i denna tråd, med ett fåtal undantag. Ämnet är viktigt för många och självklart måste vi då få diskutera! Det är möjligt att "drevet går" på andra sajter, men här på FS är det ändå ganska sansat.

Uppenbarligen tycker FS-redaktionen likadant, för annars hade de väl stängt ner tråden vid det här laget?
 
Usch, mår faktiskt lite dåligt av att se någons karriär, yrkesliv och privatliv(?) raseras så fullständigt. Försvarar på inga sätt något av det T gjort och är även jag chockad och besviken, men när man på så kort tid ser alla konsekvenser radas upp. Tänker då främst på konsekvenserna för familjen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.