Mitt första inlägg i debatten, efter att ha läst under dagar.
Ja, jag tycker det Terje gjort är hemskt, men jag tycker faktiskt drevet mot honom är värre. Jag anar en sån personlig tragedi här att det riktigt gör ont i hjärtat och jag är orolig för Terjes liv.
Jag hoppas att Terje får hjälp och att han så småningom orkar ge oss svaren på varför han gjort detta. Jag är inte säker på att det hjälper att visa upp raw-filer för att bevisa sin oskuld för de bilder som inte är manipulerade, och är det verkligen intressant? Det är ju konstaterat och bekräftat att han har fuskat, och behöver vi verkligen veta utsträckningen?
Terje kommer att få det svårt i framtiden, men frågan är om han själv velat sitta på den piedestal som alla satt upp honom på innan detta? Pressen var kanske för stor, och att då ta sig ner från den höga höjden är alltid vanskligt. Så kanske ville han falla med ett stort bulleråbång, eller kände han sig pressad på annat vis? Vi vet inte varför, men vi vet att Terjes framtid som naturfotograf på pedistalen är för närvarande borta.
Så kan vi inte vara lite mänskliga och faktiskt hjälpa människan Terje? Hur många ursäkter ska vi behöva får från honom för att förlåta?
Låt Terje och de som är berörda rent ekonomiskt (och känslomässigt) ta itu med de problemen. Det är ändå inget VI kan göra där. Det är inte vår skyldighet (och inte heller rättighet) att vara jury, domare och bödel i det här fallet. Låt de som är kapabla till detta göra det istället.
Ta några steg bakåt, försök tänka lite som människor också.