vbg_snake
Aktiv medlem
Det har ingen betydelse. Jag kan garanterat att alla fotografer har någon gång, i mörkrum, i dator eller hur som helst manipulerat bilder. På ett eller annat sätt. Har man inte manipulerat en bild i mörkrummet på den analoga tiden, har man inte haft experimentslusta nog att lära sig kopiera bilder. Har man inte när man suttit och lärt sig photoshop åtminstone testat att klona något hit eller dit, så tvivlar jag på att man har intresse nog att kunna arbeta med det.
Visst "spökbilden" må vara två porträtt som är två lager med olika opacitet etc. Som har pillats ihop i photoshop. Men har de försökt sälja den bilden som ett icke montage till någon? Har de försökt att på något sätt göra sig pengar på det? Det är en privat plojgrej. Låt det vara det. Jag har tagit bilder på dottern och gett henne huggtänder för skojs skull, inte betyder det att om någon skulle anlita mig för ett porträtt att jag skulle göra ett sämre eller bättre jobb då?
Alla har manipulerat bilder. Det är det ingen fråga om, frågan här är om de bilder som sålts som icke maniupulerade bilder professionellt.
Jag har sett en person som arbetar med motivlack på bilar köra runt i en privat bil som han målade med pensel och falu rödfärg. Hans professionella lackeringar blir inte sämre för det.
Jag har aldrig manipulerat en bild och kom inte och anklaga mig för det.
Manipulera är ett ord som har negativ betydelse. Dvs att man försöker påverka / lura. Kom inte här och snacka skit.
Menar du att då man ställer in kontrast osv är manipulation bör du ta dig en titt på hur det fungerade på den gamla goda tiden. Då både USM och annat härstammar där i från.
Jag skulle aldrig manipulera/ändra/ta bort nånting i mina bilder. Jag är mycket strikt i det, så kom inte med inställningen om att ALLA manipulerar.. Tack