Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Dorthe Helleso:

*Terje vet mycket väl vad han har gjort. Han ångrar sig säkert väldigt mycket, och det borde han göra.

*Du verkar ha svårt att greppa själva magnituden av detta svek.

*Jag tycker inte det är det minsta roligt att du är här och försöker bagatellisera det hela.

J O Härnström:

*Respekt? Det är väl just det som vi inte längre har för honom.

*Jag har inte sett vare sig kränkningar eller förödmjukanden.

*Att det är jobbigt för de anhöriga ska inte stoppa oss från att föra en diskussion. Är de här och läser gör de det på frivillig basis.

Jag ser att FS raderat mitt inlägg som visade att T/M manipulerade folk redan år 2009.
Inlägget var riktat till alla som undrar HUR LÄNGE manipulerandet har pågått.

Inlägget visade en liten bild som T/M SJÄLVA LAGT UPP I SINA BLOGGAR. Det är alltså de själva som valt att publicera bilden offentligt. Bilden föreställde Terje bakom en liten suddig "spökbild" av hans mor.

I ett tillägg till det inlägget finns mer information:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1717674&postcount=214
(men länken i det inlägget är nu alltså felaktig)

Det raderade inlägget handlade om:
För två år sedan, 2009, bloggade både M och T om att en spökbild uppenbarat sig i en bild som M tagit.
Bilden föreställer Terjes ansikte bakom en liten suddig "spökbild" av vad som sas föreställa hans framlidna mor.
Malin hade tagit bilden på Terje, men hon kunde inte förklara hur spökbilden kommit in i hennes kamera, och hon försäkrade att bilden inte var manipulerad. Dubbelexponering sades var utesluten eftersom mamman var bortgången sedan flera år.

Många av hennes besökare kommenterade bilden med stort allvar.
De flesta trodde bilden var äkta och att det var något övernaturligt som skapat bilden.

Jag ser att FS raderat mitt inlägg som visade att T/M manipulerade folk redan år 2009.

Inlägget visade en liten bild som T/M SJÄLVA LAGT UPP I SINA BLOGGAR. Det är alltså de själva som valt att publicera bilden offentligt. Bilden föreställde Terje bakom en liten suddig "spökbild" av hans mor.

Och det kan bero på att dottern till damen i bilden har bett att den inte skulle postas? Vilket man kan respektera?

skojar du ...

I ett tillägg till det inlägget finns mer information:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1717674&postcount=214
(men länken i det inlägget är nu alltså felaktig)

Det raderade inlägget handlade om:
För två år sedan, 2009, bloggade både M och T om att en spökbild uppenbarat sig i en bild som M tagit.
Bilden föreställer Terjes ansikte bakom en liten suddig "spökbild" av vad som sas föreställa hans framlidna mor.
Malin hade tagit bilden på Terje, men hon kunde inte förklara hur spökbilden kommit in i hennes kamera, och hon försäkrade att bilden inte var manipulerad. Dubbelexponering sades var utesluten eftersom mamman var bortgången sedan flera år.

Många av hennes besökare kommenterade bilden med stort allvar.
De flesta trodde bilden var äkta och att det var något övernaturligt som skapat bilden.

trodde jag hade följt den här debatten väl, men spökbilder hade jag missat. För två år sedan. Hur kan de ha haft något förtroende alls kvar efter det? Verkar mer och mer som det varit en sekt i den där mullsjöskogen.

ja, jag respekterar det.
Men hon kunde också vända sig till Terje och Malin som var de som ursprungligen publicerade bilden med tillhörande text.

Som har tagit bort bilderna där de kan. Att sedan sitta och sprida dem vidare från webcacher etc gör inte saken bättre. Två fel gör inte ett rätt, vad jag hört.

En fråga bara... Varför en smiley? Tycker du detta är roligt?

Och ett svar från mig som stod sakligt i tråden på FB stod på mig om det sakerna jag ansåg var fel i bilderna, och som nr2 i ledet avslöjade fusket.

Så ja, jag finner det lite lustigt.
Smileyn hade dock inget med det att göra. Men du får gärna en till.
:)

trodde jag hade följt den här debatten väl, men spökbilder hade jag missat. För två år sedan. Hur kan de ha haft något förtroende alls kvar efter det? Verkar mer och mer som det varit en sekt i den där mullsjöskogen.

Stor skillnad på deras privata bilder och Terje's professionella (i den mening att de utfördes inom företaget) manipulerade bilder. Vad de sysslar med privat har väl ingenting med saken att göra.

Dorthe Helleso:

*Terje vet mycket väl vad han har gjort. Han ångrar sig säkert väldigt mycket, och det borde han göra.

*Du verkar ha svårt att greppa själva magnituden av detta svek.

*Jag tycker inte det är det minsta roligt att du är här och försöker bagatellisera det hela.

J O Härnström:

*Respekt? Det är väl just det som vi inte längre har för honom.

*Jag har inte sett vare sig kränkningar eller förödmjukanden.

*Att det är jobbigt för de anhöriga ska inte stoppa oss från att föra en diskussion. Är de här och läser gör de det på frivillig basis.

Jeg bagataliserer ingenting!!!! Vet ikke om det er språk problemer som ligger til grunn for dette. Jeg har hele tiden sagt at det Terje har gjort er feil. I Norge har vi et ordtak som heter; Alle vet at Jeppe drikker, men ingen vet hvorfor. Det alle er ute etter nå er vel årsaken til at dette skjedde. Den eneste som kan svare på det er Terje. Og svar vil dere få.

En intressant spaning är att så många redan har börjat "tycka synd" om Terje. Varför då?

Jag tycker aldrig om sådana här drev, men inte för att jag skulle sympatisera med honom och "tycka synd om Terje". Och inte heller för att jag skulle vilja förminska betydelsen av det han gjort. Det han gjorde var ruttet gjort. Men anledningen till att jag ser ett fortsatt drev som onödigt, är att bytet redan är fällt! Dessutom ger moderna tidens "lynchmobb" på olika Internetforum mig alltid dåliga vibbar. Jag mår illa.

Det svenska språket har just fått ett nytt verb, myntat av folket på Flashback: "terja".
https://www.flashback.org/t1641161p225
Betydelsen av verbet är inte så svår att lista ut. :) Passar också på att på förhand be om ursäkt ifall någon tycker att jag infekterar tråden med detta inlägg. Jag tyckte bara det var lite kul. Dessutom behövs det ju humor i tider av chock och bedrövelse.

Senast ändrad:
Som har tagit bort bilderna där de kan. Att sedan sitta och sprida dem vidare från webcacher etc gör inte saken bättre. Två fel gör inte ett rätt, vad jag hört.

det handlar inte om det.
Det handlar om att man i text och bild manipulerade folk redan 2009. Som svar till alla de som undrar hur länge manipulerandet pågått.

självinsikt

Läste precis Terjes inlägg i kommentarerna till artikeln. (kommentarerna låstes därefter)

"Då jag inte har tillgång till dator eller kan läsa mejl, o har begränsad tillgång till media, väljer jag att skriva här. Jag vill be alla att sluta plåga Malin, många av de påhopp hon utsätts för är värre än t o m det jag gjort! Malin är helt oskyldig i detta! Jag har lovat mina nära o kära, och många av mina nära kollegor att kämpa mig tillbaka! De som kämpar för mig, kämpar för min skull - jag vill då inte att deras kamp ska vara förgäves. Hade jag enbart tänkt på mig, så hade jag inte funnits kvar nu. Ge mig tid nu, snälla! Jag älskar dig Malin! O till all andra, familj o vänner - jag älskar er! Återkommer så småningom. "

... saknar du helt självinsikt? Jag läste alla inlägg på Malins blogg (innan den stängdes och innan vissa inlägg plockades bort) och visst fanns det en del som var riktigt låga. Men värre?! Nej du, Terje, har du inte mer självinsikt än så om vad du gjort (i synnerhet mot Malin om det du skriver faktiskt skulle vara sant) så är jag uppriktigt ledsen för din skull. Tvärtom skulle jag utan tvekan påstå att en majoritet av dessa inlägg ville Malin väl. Även de som var övertygade om hennes delaktighet och ville att hon skulle erkänna medverkan och redogöra för vad som hänt.

Er enda väg ut ur detta är fortfarande att helt öppet redovisa. Istället har du (ni) valt att enbart efterhand redovisa precis så mycket som ni in till absurdum blivit motbevisad om på flashback. Det inger inte förtroende. Att gå ut i radio och säga att det bara är ett fåtal lodjur som blivit manipulerade när det redan visats att det är mårddjur och grävling också är löjeväckande.

Sluta försöka få det här till ett martyrskap - det vinner du inga sympatier på. Att du tycker synd om Malin förstår jag, att du tycker synd om dig själv förstår jag mindre ... och allra mest märkligt är att du inte skriver en rad om vad du känner för alla du lurat.

Trots allt hoppas jag att ni kommer ur det här, att ni kämpar er igenom och hittar tillbaks till en tillvaro där ni finner glädjeämnen och mår bra. Det är alla människor värda. Men jag hoppas sannerligen att du aldrig mer ägnar dig åt foto på yrkesbasis - och det har jag inte det minsta dåligt samvete för.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar