Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det enda han kan (och bör) göra i det här läget för att rädda skinnet är att vara helt öppen med det han gjort. Det kan till och med bli väldigt intressant och lärorikt som föreläsningsmaterial eller för en bok, om han i detalj beskriver vad han gjort och vad som drivit honom till det.

Jag är ganska säker på att vem som helst kan halka in i något dylikt. Det börjar med att klona bort en ful kvist som inte har något med motivet att göra (det gör jag själv då och då, även om jag aldrig hävdat att mina bilder är omanipulerade), för att sen successivt trappa upp och flytta gränsen för vad man själv tycker är okej. Till sist står man där med rumpan bar när folk som granskar bilderna har vassare ögon än man själv.

I ärlighetens namn har jag ALDRIG trott på snacket om att hans bilder är "direkt ur kameran". Men jag har accepterat det som en godtagbar lögn, eftersom det inte gör bilderna ett dugg sämre eller mindre värda. För mig spelar det ingen som helst roll om man efterbehandlar sina bilder, men att ljuga om det är ohederligt.

Man kan utan vidare dra en parallell till HCB:s fusk med beskurna bilder som han påstår är obeskurna. Han var väl på samma sätt så besatt av att bilderna måste vara obeskurna att han till sist tvingades fuska inför sig själv för att inte behöva slänga bra bilder. Terje har säkert på samma vis drivits av omtanke om djur och natur till en sådan grad att det övergått i bedrägeri.

Jag är säker på att Terje kommer att läsa den här tråden om han inte redan nu gör det, och jag kan bara uppmana till fullständig ärlighet. Det kommer att röna förståelse och kanske återupprätta förlorad respekt. Hoppas det går bra, för han är en bra fotograf även utan fusk.

Jag tänker precis som du i den här frågan. Det lär nog bli svårt att hämta sig från det här dock. Men hela den här grejen är otroligt intressant ur ett psykologiskt och sociologisk perspektiv. Hur en persons handlande påverkar ett större socialt sammanhang. Det finns mycket att lära sig.
 
Hallå alla suckers! :)
Jag var ute en sväng i skogen förut och då mötte jag 63 vilda lodjur.
Nu funderar jag på att "göra" några bilder.

Kanske kan man få några tips hos "Terjes fotoskola för dummies":
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e6159ebaac9b_lodjuret.jpg
Så att man blir vald till Årets fotograf 2011.

Förresten så dansade alla lodjuren Riverdance också.
Tyvärr hade jag inte kameran med mig, men det såg ut ungefär såhär, fast det var i skogen och de var många:
http://www.youtube.com/watch?v=5vmx2-jMvEE

Anm: "Terjes fotoskola för dummies" är faktiskt ingen dum affärside, få se vem som nappar först.
 
Har inte hängt med hela vägen, men på Aftonbladet så sägs det att han hade laddat ner djuren från internet, inte ens hans egna bilder ??? är det sant, jag trodde ju i alla fall att det var från sitt eget material han hade kjlippt ihop
Ja, så det är inte bara fusk. Det är även stöld.
 
Nån poängterade att vi faktiskt inte vet om han köpt loss eller snott bilderna. Jag har i vilket fall inte sett något faktabaserat om hur det ligger till med den saken. Någon annan som vet?
Han kan omöjligt köpt rätten att klippa in delar från en annans bild i sina egna för att sen ha rätten att publisera. Då skulle han ju omedelbart avslöjas. Det kan bara vara frågan om stöld.
 
och jag lade in en bild som illustrerade ett handgjort skuggdjur mot en projektorduk som förslag på hur det skulle ha kunnat gå till. Ursäkta att jag varken förklarade det eller att det var ett skämt.

Lägger till en smiley för säkerhets skull ;)
Men det är inte så långsökt som det kan verka, det är fullt möjligt att lägga in två diabilder samtidigt i projektorn och få det att se ut som en bild. Det går att fuska även med dia.
 
Är det bara jag som skiter fullständigt i huruvida vilken fotograf som helst fuskar med sina bilder? Ok, han sa att dom var äkta, så han är en lögnare...big deal. Det handlar ju bara om betydelselösa naturbilder.

Det var inte hälften så mycket ståhej här på FS när det framkom att dödsbilden på bin laden var fejk. Och det är ändå en bild i ett sammanhang som är av världshistoriskt mått.

Den dödsbilden var väl inte ens betraktad som äkta i 24 timmar? Den bilden vann väl inte ett enda pris eller togs inte av en fotograf som reste runt och föreläste om nyhetsfotografering?

Vilket värde man sätter på bilder är givetvis individuellt. Du tycker inte att bilder behöver vara äkta. Det är helt okej.

Jag tycker att manipulation som inte erkänns är poänglöst. Att skapa dokumentära bilder genom att klippa och klistra i Photoshop är bedrägligt. Tycker man att bedrägeri, lögn och bildstöld inte är något att bry sig om, ja då är givetvis den Hellesö-affären inget som betyder något.
 
Han kan omöjligt köpt rätten att klippa in delar från en annans bild i sina egna för att sen ha rätten att publisera. Då skulle han ju omedelbart avslöjas. Det kan bara vara frågan om stöld.

Nej, det kan inte vara frågan om stöld såvida han inte brutit sig in någonstans och stulit pappersbilder eller annan media. Möjligen kan det handla om upphovsrättsbrott.
 
Intressant debatt

Jag är sedan 1984 pressfotograf. Jag har varit med på s.k filmtiden, med filmframkallning och mörkrum. Redan i unga år, fick jag lära mej att inte lägga till eller ta bort något väsentligt i bilden. Detta har jag tagit med mej in i den digitala världen. Det enda jag gör i datorn är att beskära, ställa färgbalansen, ställa kontrasten och ev exponeringen. Dvs. samma sak man gjorde i mörkrummet tidigare.
Detta som nu hänt, med Terjes erkännande, tar ju naturfotograferna in på samma sida som reklamfotograferna. Jag menar inte att alla naturplåtisar lägger till/drar ifrån, men troligen är inte Terje ensam. Det är bra för fotografin att frågan kommer upp till ytan, för det blir en öppning. Inom pressen hade troligen fotografen sagts upp, om något liknande hänt.
 
Nej, det kan inte vara frågan om stöld såvida han inte brutit sig in någonstans och stulit pappersbilder eller annan media. Möjligen kan det handla om upphovsrättsbrott.

Det kallas bildstöld, han stal en bild som inte tillhörde honom och la in i sin egna bild. Man behöver inte bryta sig in hos en person för att själa en bild.
 
Jag kallar det bildstöld, han stal en bild som inte tillhörde honom och la in i sin egna bild. Man behöver inte bryta sig in hos en person för att själa en bild.


Fast han kan ju ha köpt bilden också, på en sida som ex. shutterstock.com. Eller? :)
Men det är fortfarande fel utav honom att ens påpeka att de är äkta bilder.
 
Att man köpt en bild innefattar normalt inte rätten att man publiserar bilden som sina egentagna eller rätten att klippa in valda delar i sina egna bilder och hävda att det är ens egna bild.
 
Det kallas bildstöld, han stal en bild som inte tillhörde honom och la in i sin egna bild. Man behöver inte bryta sig in hos en person för att själa en bild.

att det kallas stöld gör det inte mer rätt , det är en felaktig benämning som verkar godtas av tex personer som dig, men stöld det är ej rätt benämning ur en juridisk synvinkel vilket Mats påpekade.
 
...
Detta som nu hänt, med Terjes erkännande, tar ju naturfotograferna in på samma sida som reklamfotograferna. Jag menar inte att alla naturplåtisar lägger till/drar ifrån, men troligen är inte Terje ensam. Det är bra för fotografin att frågan kommer upp till ytan, för det blir en öppning. Inom pressen hade troligen fotografen sagts upp, om något liknande hänt.

Kanske "Naturfotograf" är en skyddad titel för en del, men för mig finns inte bara en sorts naturfotografer, utan allt på en skala från den "puritanska" (av brist för annat ord, inget negativt menat) som inte rör bilden efter att den lämnat kameran till rena konstnärer, och manipulation från att klona bort ett halvt grässtrå i ena hörnet till att skapa kollage och fantasiscener. Så länge man inte försöker missleda fok som nu gjorts så är det i mina ögon inga som helst problem med att "lägga till och dra ifrån" och ändå kalla sig naturfotograf. Det är i den meningen ingen skillnad mot någon annan sorts fotorafi, men det verkar väldigt mycket mer känsligt inom just naturfoto.
 
En intressant spaning är att så många redan har börjat "tycka synd" om Terje. Varför då? Jag tycker inte synd om Terje. Inte ännu. Terje är en vuxen man som har gjort ett utstuderat klavertramp, så han kan gott få sitta i skamvrån ett tag. Jag tycker betydligt mer synd om alla människor som har blivit lurade av Terjes fuskbilder. Ta t.ex. alla unga amatörfotografer som betalat dyra pengar för att gå på Terjes fotokurser. De måste ju känna sig grundlurade.

Jag tyckte inte synd om Ludmila Engquist och Tomas Johansson när de dopade sig till framgångar.
Jag tyckte inte synd om Reefat El-Sayed när han ljög om sin doktorshatt.
Jag tyckte inte synd om Sven Nylander som var ambassadör för stiftelsen "Ren Idrott" samtidigt som han själv tog kokain.

När vuxna människor avslöjas som fuskare så ska det svida lite. Om vi genast tycker synd om och förlåter fuskare, då kommer fler att börja fuska. Systemet som finns i idrottsvärlden, där dopade blir avstängda i ett par år men sedan får komma tillbaka, är inte så dumt.

Alltså...
Om Terje nu bara gör ordentlig avbön, är öppen och ärlig och försöker ställa allting tillrätta, och om han ändå lider av denna händelse om 1-2 år, då kommer jag att tycka synd om honom. Men just nu kan det faktiskt få svida lite.
 
En intressant spaning är att så många redan har börjat "tycka synd" om Terje. Varför då? Jag tycker inte synd om Terje. Inte ännu. Terje är en vuxen man som har gjort ett utstuderat klavertramp, så han kan gott få sitta i skamvrån ett tag. Jag tycker betydligt mer synd om alla människor som har blivit lurade av Terjes fuskbilder. Ta t.ex. alla unga amatörfotografer som betalat dyra pengar för att gå på Terjes fotokurser. De måste ju känna sig grundlurade.
Ju högre hästar man sitter på, ju tyngre blir fallet. Har man en position som Terje, Nylander och andra nämnda så har man givetvis ett oerhört stort ansvar att agera med hög moral.

Nej, jag tycker heller inte synd om Terje. Det är förjävla trist för alla som gillat Terje och det han stod för, det som inte var sant. Det får mig att tänka på min tråd "Hur mycket är ÄKTA?" ... Inte särskilt mycket skulle man kanske kunna säga just nu.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=42885
 
Allt han kan och har gjort står väl inte och faller med det här fusket, blir det han lärt ut på sina kurser per automatik fel på grund av dom fuskbilder han gjort? Vad jag förstår har han tagit många äkta naturbilder innan detta så något rätt har han kanske lärt ut. Att idolglorian har fallit är förstås klart, och en stor del av trovärdigheten också, men det behöver ju egentligen inte betyda att någon blivit lurad på hans kurser. Hans image kan ha gett honom fler kursdeltagare än han annars haft, och det kan säkert kännas som att man blivit lurad i det avseendet, men kursens innehåll kan ju vara bra ändå. Jag vet inte själv, har aldrig gått någon av hans kurser, så jag vet inte om dom har varit bra.
 
Senast redigerad av en moderator:
"10/11
Tipps och Trix med Terje."

""Initiativtagaren Terje Hellesø:
"Som en lyckad fotokomposition"
"Han jämför det gärna med hur en lyckad fotokomposition går till.
– Olika element ska sammanfalla på samma plats vid samma tidpunkt, säger han.""

"Terjes naturnära och nyskapande bilder ses ibland som provocerande inom naturfotografin, men i samma mening beskrivs de också som häpnadsväckande och natursköna."

"Terje Hellesø:
»En bra bild är en bild som du inte tröttnar på. Som du hittar nya detaljer i hela tiden.«"

Snacka om att vara förutseende i sina uttalanden...
 
Allt han kan och har gjort står väl inte och faller med det här fusket, blir det han lärt ut på sina kurser per automatik fel på grund av dom fuskbilder han gjort? Vad jag förstår har han tagit många äkta naturbilder innan detta så något rätt har han kanske lärt ut. Att idolglorian har fallit är förstås klart, och en stor del av trovärdigheten också, men det behöver ju egentligen inte betyda att någon blivit lurad på hans kurser.
Även om man inte blev lurad så kan man känna sig lurad, det är illa nog.
 
Jo jag håller med om det, la just till lite med den innebörden medan du svarade.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.