MattiasL
Aktiv medlem
Det enda han kan (och bör) göra i det här läget för att rädda skinnet är att vara helt öppen med det han gjort. Det kan till och med bli väldigt intressant och lärorikt som föreläsningsmaterial eller för en bok, om han i detalj beskriver vad han gjort och vad som drivit honom till det.
Jag är ganska säker på att vem som helst kan halka in i något dylikt. Det börjar med att klona bort en ful kvist som inte har något med motivet att göra (det gör jag själv då och då, även om jag aldrig hävdat att mina bilder är omanipulerade), för att sen successivt trappa upp och flytta gränsen för vad man själv tycker är okej. Till sist står man där med rumpan bar när folk som granskar bilderna har vassare ögon än man själv.
I ärlighetens namn har jag ALDRIG trott på snacket om att hans bilder är "direkt ur kameran". Men jag har accepterat det som en godtagbar lögn, eftersom det inte gör bilderna ett dugg sämre eller mindre värda. För mig spelar det ingen som helst roll om man efterbehandlar sina bilder, men att ljuga om det är ohederligt.
Man kan utan vidare dra en parallell till HCB:s fusk med beskurna bilder som han påstår är obeskurna. Han var väl på samma sätt så besatt av att bilderna måste vara obeskurna att han till sist tvingades fuska inför sig själv för att inte behöva slänga bra bilder. Terje har säkert på samma vis drivits av omtanke om djur och natur till en sådan grad att det övergått i bedrägeri.
Jag är säker på att Terje kommer att läsa den här tråden om han inte redan nu gör det, och jag kan bara uppmana till fullständig ärlighet. Det kommer att röna förståelse och kanske återupprätta förlorad respekt. Hoppas det går bra, för han är en bra fotograf även utan fusk.
Jag tänker precis som du i den här frågan. Det lär nog bli svårt att hämta sig från det här dock. Men hela den här grejen är otroligt intressant ur ett psykologiskt och sociologisk perspektiv. Hur en persons handlande påverkar ett större socialt sammanhang. Det finns mycket att lära sig.