jido
Aktiv medlem
Två frågor citerade från en lång intervju med TH av Tomas Eriksson, publicerad i februari 2011:
"TE: Beskriv din efterkommande bildprocess. Jag har hört att du är en hejare på Photoshop (OBS! viss ironi i denna fråga eftersom Terje enbart använder sin kamera och inga bildbehandlingsprogram).
TH: Jag kan så pass mycket om Photoshop att jag vet hur lätt det är att förbättra, så att jag inte ser någon utmaning i det! Jag är FOTOGRAF, inte programmerare. Bilden sitter redan i kameran! Jag trycker på delete, framför att jobba med bilden i Photoshop!
TE: Vad tycker du om Photoshopprocessade bilder? Finns det några rätt eller fel?
TH: Andra fotografer får givetvis göra vad de vill. Jag gör mina val och hoppas jag respekteras för det. Jag respekterar andra för vad de gör! Men det viktigaste är att man alltid kan stå för det man gjort. Det finns många fotografer som jobbar häcken av sig i Photoshop för att därefter bagatellisera det de gjort, eller i värsta fall förneka det!"
Man förstår att många är chockerade och känner sig lurade.
Terje tar ju dessutom "jobba med bilden i Photoshop" till en ny nivå genom att inte begränsa arbetet till bilder han tagit själv.
Är det förresten någon som ifrågasätter om bakgrunderna i hans bilder är hans egna?