Ju mer jag tänker på saken, desto mindre sympati känner jag för Terje. Faktiskt. Har man en uttalad filosofi om äkthet och ursprungstrohet i sitt bildspråk så blir det ju mer pinsamt om man själv stjäl andras bilder och klipper och klistrar in dem. Att man sedan gör sig ett namn delvis tack vare detta och säljer in sina seminarier och kurser samt vinner folks beundran och förtroende för det så sjunker det ännu en nivå lägre - om det ens är möjligt i detta fallet.
Jag känner ingen skadeglädje alls, men jag tycker det är mycket bra att han är avslöjad som en bluff. Hade det varit någon annan så hade jag givetvis känt samma sak.
Retoriken om "människan bakom" och att man på något sätt ska tycka synd om Terje för det han gjort känns som ett slag i ansiktet på de som kämpar och tillbringar enormt mycket tid i skog och mark för att försöka få till en portfolio, i många fall med ett hjärta och engagemang och kanske inte den utrustning som man önskar att man hade råd med.
En bra bild är en bra bild, är den sedan bildbehandlad för att framhäva den ytterligare så stör det inte mig personligen. Retuschera bort en kvist eller en gren så må det vara hänt.
Bilder tagna i djurpark/vilthägn kan vara fascinerande men jag har större respekt för bilder tagna i den riktiga naturen. Är en bild manipulerad så kan jag uppskatta den lika mycket men om det rör sig om inklipp av djur så hamnar det för mig inom kategorin "fotokonst" och inte ren och äkta naturfoto. Att ange en grovt manipulerad bild med stulna inklipp som "äkta" tycker jag är rent förkastligt.
Jag har inte följt Terjes karriär sedan jag läste en utmärkt artikel han skrev i tidningen Foto för många år sedan, på den analoga tiden. Nu när jag sett hans manipulerade bilder och särskilt den bild som hans hustru tagit där ett Lodjur ganska taffligt klippts in så blir jag lite förvånad över att han inte ifrågasatts tidigare. Då jag själv jobbat yrkesmässigt med bildbehandling tidigare så tycker jag att flertalet fuskbilder som jag sett (med undantag av en silhuettbild) ser fejkade ut. Men, man törs kanske inte ifrågasätta en etablerad fotograf? Jag har själv jobbat med att på beställning fotografera och fejka bilder (reklam/mode) och i en del fall har folk inte ens märkt det trots att det för mig framstår som uppenbart medvetet.
Att Terje känner en press på att prestera och leverera är inget acceptabelt försvar, det är en förklaring - men återigen; säg det till alla fotografer som kämpar för att göra sig ett namn på ett ärligt sätt. Den medvetna lögnen gör det ju bara värre. Jag slutade frilansa för att den typ av foto (bl a natur) som jag var mest intresserad av skulle innebära en otroligt stor uppoffring och satsning för att kunna försörja sig på. Kanske skulle jag suttit hemma med en Latte och klippt in andras alster i mina istället? Nä, sådan stolthet har jag att jag valde att lägga ner och syssla med annat och ha fotografering som hobby istället.
Skuggan av Terjes svek faller mörk över naturfotovärlden och den bild (...) han ger av de seriösa naturfotografernas vardag har fått ett löjets skimmer över sig. Det är ingen liten skada han åsamkar förtroendet för natur/dokumentärfotografin som medium. Jag tycker mer synd om de människor han svikit och lurat och som hyst beundran för honom och försvarat honom i tron att han var seriös.