Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För en timma sedan skrev Gunnar Glöersen följande på sin blogg:

"Jag stänger den här tråden nu! Sakfrågan är avgjord. Det finns ingen anledning att jubla eller strö mer salt i såren. Terje har försatt sig i en mycket besvärlig situation. Men även den som gör fel, kan behöva stöd. Jag startade debatten och stänger den här nu! Vädjar till alla att inte jaga Terje vidare."

Jag tyckte att han uttryckte sig onödigt sarkastiskt i sitt första inlägg, det som startade hela debatten, men här visar han en aktningsvärd storsinthet. Eller vad säger ni?

Ja det är flera här och på andra forum som kunde lära sig lite av det.

För en timma sedan skrev Gunnar Glöersen följande på sin blogg...............

Skillnaden mellan Gunnar Glöersen (som pekade på fusket) och alla som under lång tid blivit lurade, är att Gunnar Glöersen aldrig blev lurad.
Många som blev lurade är upprörda, förbannade och undrande. De bör få skriva av sig.
Omfattningen av bedrägeriet bör komma fram i ljuset, inte sopas under mattan.

För en timma sedan skrev Gunnar Glöersen följande på sin blogg:

"Jag stänger den här tråden nu! Sakfrågan är avgjord. Det finns ingen anledning att jubla eller strö mer salt i såren. Terje har försatt sig i en mycket besvärlig situation. Men även den som gör fel, kan behöva stöd. Jag startade debatten och stänger den här nu! Vädjar till alla att inte jaga Terje vidare."

Jag tyckte att han uttryckte sig onödigt sarkastiskt i sitt första inlägg, det som startade hela debatten, men här visar han en aktningsvärd storsinthet. Eller vad säger ni?

Som erfaren skogsmänniska gjorde Glöersen helt rätt när han gick ut och ifrågasatte. Jag tror han var ganska så säkert övertygad om att det var något galet med TH.s berättelser och bilder. Om han inte gjort det kanske bedrägeriet fortsatt länge? Bra att det finns människor som har kurrage att ifrågasätta även den som av många betraktats som den ärligaste av alla inom sitt gebit. G följde sin ingivelse och känsla, det tycker jag fler ska göra. Och visst är det bra att han nu vill att vi ska lämna TH ifred. Hindrar dock inte att frågan debatteras vidare och att alla får utrtrycka sina synpunkter kring det som avslöjats. TH har ju själv i en intervju 2010 uttryckt sitt ogillande över naturforografer som photoshoppar för mycket och sedan bagatelliserar att de suttit i timtal framför datorn, eller vägrar erkänna att de över huvud taget gjort något med sina bilder. Många är chockade över det här och skrivandet kommer säkert fortsätta.

Ja det är flera här och på andra forum som kunde lära sig lite av det.

Exakt Anders!

Vad man nu kan hoppas på är att debatten avpersonifieras och lyfts till mer generella frågeställningar. Hur påverkar naturfotografins trovärdighet av detta fall? Hur påverkas den svenska rovdjursdebatten och fotografernas position i denna debatt?

En annan förhoppning är att fotografer som bekänner sig till något slags dokumentär etik ska inse det lönlösa i att fuska - det finns alldeles för många nitiska personer som kommer att analysera dina alster, ställa dig mot väggen och sprida den avslöjande informationen som en löpeld på nätet.

Det vore i så fall en positiv konsekvens av detta fall, som annars nog mest hotar att ge näring åt en misstankens kultur som tyvärr präglar fler områden i samhället än fotografin.

Senast ändrad:
Ju mer jag tänker på saken, desto mindre sympati känner jag för Terje. Faktiskt. Har man en uttalad filosofi om äkthet och ursprungstrohet i sitt bildspråk så blir det ju mer pinsamt om man själv stjäl andras bilder och klipper och klistrar in dem. Att man sedan gör sig ett namn delvis tack vare detta och säljer in sina seminarier och kurser samt vinner folks beundran och förtroende för det så sjunker det ännu en nivå lägre - om det ens är möjligt i detta fallet.

Jag känner ingen skadeglädje alls, men jag tycker det är mycket bra att han är avslöjad som en bluff. Hade det varit någon annan så hade jag givetvis känt samma sak.

Retoriken om "människan bakom" och att man på något sätt ska tycka synd om Terje för det han gjort känns som ett slag i ansiktet på de som kämpar och tillbringar enormt mycket tid i skog och mark för att försöka få till en portfolio, i många fall med ett hjärta och engagemang och kanske inte den utrustning som man önskar att man hade råd med.

En bra bild är en bra bild, är den sedan bildbehandlad för att framhäva den ytterligare så stör det inte mig personligen. Retuschera bort en kvist eller en gren så må det vara hänt.
Bilder tagna i djurpark/vilthägn kan vara fascinerande men jag har större respekt för bilder tagna i den riktiga naturen. Är en bild manipulerad så kan jag uppskatta den lika mycket men om det rör sig om inklipp av djur så hamnar det för mig inom kategorin "fotokonst" och inte ren och äkta naturfoto. Att ange en grovt manipulerad bild med stulna inklipp som "äkta" tycker jag är rent förkastligt.

Jag har inte följt Terjes karriär sedan jag läste en utmärkt artikel han skrev i tidningen Foto för många år sedan, på den analoga tiden. Nu när jag sett hans manipulerade bilder och särskilt den bild som hans hustru tagit där ett Lodjur ganska taffligt klippts in så blir jag lite förvånad över att han inte ifrågasatts tidigare. Då jag själv jobbat yrkesmässigt med bildbehandling tidigare så tycker jag att flertalet fuskbilder som jag sett (med undantag av en silhuettbild) ser fejkade ut. Men, man törs kanske inte ifrågasätta en etablerad fotograf? Jag har själv jobbat med att på beställning fotografera och fejka bilder (reklam/mode) och i en del fall har folk inte ens märkt det trots att det för mig framstår som uppenbart medvetet.

Att Terje känner en press på att prestera och leverera är inget acceptabelt försvar, det är en förklaring - men återigen; säg det till alla fotografer som kämpar för att göra sig ett namn på ett ärligt sätt. Den medvetna lögnen gör det ju bara värre. Jag slutade frilansa för att den typ av foto (bl a natur) som jag var mest intresserad av skulle innebära en otroligt stor uppoffring och satsning för att kunna försörja sig på. Kanske skulle jag suttit hemma med en Latte och klippt in andras alster i mina istället? Nä, sådan stolthet har jag att jag valde att lägga ner och syssla med annat och ha fotografering som hobby istället.

Skuggan av Terjes svek faller mörk över naturfotovärlden och den bild (...) han ger av de seriösa naturfotografernas vardag har fått ett löjets skimmer över sig. Det är ingen liten skada han åsamkar förtroendet för natur/dokumentärfotografin som medium. Jag tycker mer synd om de människor han svikit och lurat och som hyst beundran för honom och försvarat honom i tron att han var seriös.

FS ha tagit bort mitt inlägg med ett långt citat om ärlighet och bildskapandet som Terje skrev på sin blogg 2004. Först blev jag förbannad och ville ifrågasätta varför inlägg som inte kränkar eller angriper en person tas bort av övervakare på FS. Jag markerade inlägget tydligt med att de var citat och tycker att de är ren cencur.

Åt andra sidan finns viktigare saker än manipulerade bilder.

De värsta skulle vara att Terje ser ingen framtid och skadar sig själv. Senast då är jag tacksam att mitt inlägg är borta. Som alltid... Varje mynt ha 2 sidor.

Trevlig helg!

Ju mer jag tänker på saken, desto mindre sympati känner jag för Terje. Faktiskt. Har man en uttalad filosofi om äkthet och ursprungstrohet i sitt bildspråk så blir det ju mer pinsamt om man själv stjäl andras bilder och klipper och klistrar in dem. Att man sedan gör sig ett namn delvis tack vare detta och säljer in sina seminarier och kurser samt vinner folks beundran och förtroende för det så sjunker det ännu en nivå lägre - om det ens är möjligt i detta fallet.
Terje är en vuxen människa som gjort detta med berått mod, i syfte att luras. Det finns inga ursäkter.

Givetvis önskar jag Terje inget ont.

Det måste vara en mycket obekväm sits han sitter i, även om han borde ha vetat att för eller senare så spricker bubblan. Att han mår dåligt är inget att gotta sig i. Men ett medvetet långtida fusk innebär ju att man sviker människor som har en som förebild - och det kan han ju inte ha varit omedveten om.

Att man diskuterar sakfrågan och ärendet är viktigt. I detta fallet är det tyvärr svårt att skilja sak från person. Jag hoppas Terje kan ta sig i kragen och komma vidare i livet, även om han byggt sin verksamhet på en lögn. Det blir svårt för mig att se på honom som en duktig fotograf efter detta och definitivt ingen att se upp till. Etablerad? Ja. Seriös? Nej.

Om Fotosidan väljer att gå in och rensa inlägg av hänsyn mot Terje så skjuter forumet sig i foten - var ska man diskutera ett sånt här viktigt ämne om inte här? Klart man ska få skriva av sig om det som många upplever som ett stort svek. Man kan försöka hålla en vettig nivå dock.

FS ha tagit bort mitt inlägg med ett långt citat om ärlighet och bildskapandet som Terje skrev på sin blogg 2004. Först blev jag förbannad och ville ifrågasätta varför inlägg som inte kränkar eller angriper en person tas bort av övervakare på FS. Jag markerade inlägget tydligt med att de var citat och tycker att de är ren cencur.
!

En text i sin helhet omfattas inte av citaträtten och att publicera den blir ett brott mot upphovsrätten. Vi måste se till att lagarna följs.

Du är välkommen att publicera kortare citat.

Hittade detta i gästboken på helleso.com:

"................. (Till Terje) 2003-02-17
Kul att se en fotograf, som skapar sina bilder, istället för att endast avbilda. Mer konstverk än dokumentation. Bravo!"

Så sant som det är sagt!

Ja ursäkta att jag säger det men hur sjutton kan man vara så korkad att man gör på detta sättet. Synden straffar alltid sig själv förr eller senare. Det verkar synnerligen ogenomtänkt och dumt gjort av någon som borde vetat bättre.

/ Magnus

Senaste nytt från Jägareförbundets hemsida:

http://www.jagareforbundet.se/svens...ad-naturfotograf-manipulerade-bilder-1.18020/

Glöersen framstår mer och mer som trollkarlens lärling som omöjligen kan hålla kontrollen över de processer han satt igång. Och rovdjuren han möter i skogen är ingenting mot nätforumens blodtörstiga debattörer.

Kommer fallet Hellesö skada det redan ansträngda, ja ofta antagonistiska förhållandet mellan jägare och naturfotografer? Debatten lär hur som helst fortsätta, inte bara bland fotointresserade utan också bland jägare. Som alltid är det mödan värd att ta del av så många perspektiv som möjligt för att bilda sig en egen ståndpunkt.

Två frågor citerade från en lång intervju med TH av Tomas Eriksson, publicerad i februari 2011:

"TE: Beskriv din efterkommande bildprocess. Jag har hört att du är en hejare på Photoshop (OBS! viss ironi i denna fråga eftersom Terje enbart använder sin kamera och inga bildbehandlingsprogram).

TH: Jag kan så pass mycket om Photoshop att jag vet hur lätt det är att förbättra, så att jag inte ser någon utmaning i det! Jag är FOTOGRAF, inte programmerare. Bilden sitter redan i kameran! Jag trycker på delete, framför att jobba med bilden i Photoshop!

TE: Vad tycker du om Photoshopprocessade bilder? Finns det några rätt eller fel?

TH: Andra fotografer får givetvis göra vad de vill. Jag gör mina val och hoppas jag respekteras för det. Jag respekterar andra för vad de gör! Men det viktigaste är att man alltid kan stå för det man gjort. Det finns många fotografer som jobbar häcken av sig i Photoshop för att därefter bagatellisera det de gjort, eller i värsta fall förneka det!"

Man förstår att många är chockerade och känner sig lurade.

Det fanns även en politisk dimension i grälet mellan Glöersen och Hellesø. Terje har inget politiskt kapital kvar. Jägareförbundet å andra sidan vinner ytterligare förtroende i och med Glöersens hedervärda kommentar. Fast förmodligen är han inte fullt så cynisk. Vi får nog ändå tro att Glöersen verkligen menar det han skriver. Fast lite myser han nog inombords. :)

En text i sin helhet omfattas inte av citaträtten och att publicera den blir ett brott mot upphovsrätten. Vi måste se till att lagarna följs.

Du är välkommen att publicera kortare citat.

Tack för förklaringen Magnus!

Jag hoppas att Terje gå vidare och hittar ett nytt område att leva ut sin kreativia sida. De är lika mycket en samhällsfråga... Vi lever i en värld där politik och företagskoncerner kommer långt med fiffel, fusk och ohederlig beteende.

I detta sammanhang är Terjes fall ett droppe i havet.

//Volker

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar