Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Två frågor citerade från en lång intervju med TH av Tomas Eriksson, publicerad i februari 2011:

"TE: Beskriv din efterkommande bildprocess. Jag har hört att du är en hejare på Photoshop (OBS! viss ironi i denna fråga eftersom Terje enbart använder sin kamera och inga bildbehandlingsprogram).

TH: Jag kan så pass mycket om Photoshop att jag vet hur lätt det är att förbättra, så att jag inte ser någon utmaning i det! Jag är FOTOGRAF, inte programmerare. Bilden sitter redan i kameran! Jag trycker på delete, framför att jobba med bilden i Photoshop!

TE: Vad tycker du om Photoshopprocessade bilder? Finns det några rätt eller fel?

TH: Andra fotografer får givetvis göra vad de vill. Jag gör mina val och hoppas jag respekteras för det. Jag respekterar andra för vad de gör! Men det viktigaste är att man alltid kan stå för det man gjort. Det finns många fotografer som jobbar häcken av sig i Photoshop för att därefter bagatellisera det de gjort, eller i värsta fall förneka det!"

Man förstår att många är chockerade och känner sig lurade.

Terje tar ju dessutom "jobba med bilden i Photoshop" till en ny nivå genom att inte begränsa arbetet till bilder han tagit själv.

Är det förresten någon som ifrågasätter om bakgrunderna i hans bilder är hans egna?
 
Chockad....nej! Lurad....definitivt! Det var många år sedan mina illusioner beträffande all fantastisk naturfilm for all världens väg. Känner dessvärre dåliga vibrationer när det kommer till dessa världens främsta naturfotografer med alla sina fantastiska bilder. En känsla inte helt olik den jag känner när jag ser på proffs-cykling.

/Stephan
 
Tyvärr verkar det inte finnas någon övre gräns när man kan sitta i relativ säkerhet vid sin dator och prata om en människa man aldrig behöver möta ansikte mot ansikte. Dom som dessutom är anonyma och inte vågar underteckna det dom säger med sitt eget namn .... patetiskt.
 
Jag tittar i stort sätt aldrig på naturfotograf, men att manipulera bilder utan att erkänna det och göra det först i efterhand när man redan är känd... Underbart, nu blev hans bilder 100 ggr mer intressantare i mina ögon, ska genast börja titta runt på hans bilder.

Så med andra ord lyckades han i mina ögon, fotografera något sevärt. (inget emot naturfotografer, men hans drivkraft att lura människor känns intressant)
 
När nu Hellesö äntligen gör en pudel så hoppas jag verkligen att han löper linan ut. Han bör på eget initiativ lämna föreningen Naturfotograferna, eftersom han har brutit mot deras etiska regler. Han bör självmant avsäga sig utmärkelsen "Årets naturfotograf 2010" och återbetala eventuella prispengar till Naturvårdsverket.

Detta är bästa sättet att återupprätta förtroende.
 
Jag måste säga att jag, som egentligen inte är inne på naturfoto, och dessutom har tyckt att den här bilden-färdig-i-kameran-purismen är aningen fånig, blir känslomässigt engagerad och rentav sorgsen. Jag kan någonstans förstå hur man kommer in på ett spår som man vet inte håller, för sånt här går inte att komma undan med hur länge som helst, med den kraftfulla informella kontrollapparat som finns, och sedan "måste" köra på den inslagna banan trots att det inte kommer hålla. Jag kan känna med det på något sätt, men naturligtvis inte försvara det. Det är en stor och viktig del av fotosverige som nu visar sig vara något annat än vi trodde.
Skadeglädje ligger väldigt långt borta, det är bara väldigt tråkigt. Men vem vet, kanske kommer det leda till något bra i förlängningen.
 
Man blir ledsen när man får ta del av något sådant här... Det är inte bara en personlig tragedi för Terje - som han dessutom själv bär ansvar för - utan förtroendet för människan i stort får sig en törn när sådant här spelas upp, åtminstone är det så för mig.

Allt det här väcker frågor: Vem kan man lita på förutom sig själv? Har någon i min närhet systematiskt lurat mig under livets gång? Vet min familj, mina vänner, arbetskamrater saker om sanningen som jag aldrig har fått ta del av?

Just nu känner jag en sådan besvikelse att jag aldrig mer vill höra Terjes namn nämnas i samband med foto - ja, inte i något annat sammanhang heller om jag ska vara ärlig. Hoppas han själv inser att han gör bäst i att byta bransch - och då gärna en bransch som inte bygger på förtroende om det nu finns en sådan?

Avslutningsvis skulle jag önska att alla hängivna supportrar till Terje - de som med näbbar och klor försvarade hans namn under inledningen av denna tråkiga historia - ber hans kritiker om ursäkt. De hade rätt, ni hade fel!

Hoppas att mer än en människa har lärt sig att vara mer ödmjuk efter det här...
 
Mycket tragiskt.....eller hur man nu skall beskriva det.

Har aldrig haft mycket för Terjes bilder, men har sedan länge känt till att han är (var) en mycket ansedd naturfotograf. Det var faktiskt en artikel av honom som gjorde att jag hittade till fotosidan.se, men det är en annan historia.

Senast förra året, om jag minns rätt, var det stora rubriker om att en konstnär hade använt hans kända "hare i motljus"-bild som underlag. Ja det var i stort sett en spegelvänd avmålning av fotot, så inget snack om saken.
Då var det många som tog han i försvar. Kanske pågick detta redan då?

Det som gör/gjorde Terjes bilder speciella är väl dess speciella stil, en stil som säkert många tror är rent datorarbete. Att fortsätta på den stilen efter detta kan aldrig gå vägen.

Jag tror slutet är här för Terje, och det finns inga som helst ursäkter.
 
Vi lever i en värld där politik och företagskoncerner kommer långt med fiffel, fusk och ohederlig beteende.

I detta sammanhang är Terjes fall ett droppe i havet.

Håller personligen inte med alls. Det är bara cynisk populism att påstå att dagen samhälle skulle vara fullt av omoral. Jag har arbetat på två svenska storbolag och samarbetat med många små. Det är ovanligt att stöta på fiffel och jag har bara sett det på individnivå, inte institutionaliserat. Det finns säkert fusk också men inte i särskilt stor omfattning.
Samma sak med politiker - de flesta är vad jag vet hårt arbetande och tror på frågorna dom driver.

Att bagatellisera Terjes fusk med hänvisning till nåt slags högre och mer omfattande fusk bland politiker och företag är bara fånigt. Han var en förebild för många stretande amatörer och påstod sig stå för en yrkesetik som var motsatsen till det han faktiskt höll på med. Inga ursäkter.

Varför blir jag då så upprörd? Jo, jag anser att denna typ av svepande och cyniska generaliseringar förgiftar samhällsklimatet och ytterst bereder vägen för den typ av populistiska partier som har växt så exlplosionsartat i europa på senare år. Vi har alla ett ansvar att inte tramsa.
 
Det enda han kan (och bör) göra i det här läget för att rädda skinnet är att vara helt öppen med det han gjort. Det kan till och med bli väldigt intressant och lärorikt som föreläsningsmaterial eller för en bok, om han i detalj beskriver vad han gjort och vad som drivit honom till det.

Jag är ganska säker på att vem som helst kan halka in i något dylikt. Det börjar med att klona bort en ful kvist som inte har något med motivet att göra (det gör jag själv då och då, även om jag aldrig hävdat att mina bilder är omanipulerade), för att sen successivt trappa upp och flytta gränsen för vad man själv tycker är okej. Till sist står man där med rumpan bar när folk som granskar bilderna har vassare ögon än man själv.

I ärlighetens namn har jag ALDRIG trott på snacket om att hans bilder är "direkt ur kameran". Men jag har accepterat det som en godtagbar lögn, eftersom det inte gör bilderna ett dugg sämre eller mindre värda. För mig spelar det ingen som helst roll om man efterbehandlar sina bilder, men att ljuga om det är ohederligt.

Man kan utan vidare dra en parallell till HCB:s fusk med beskurna bilder som han påstår är obeskurna. Han var väl på samma sätt så besatt av att bilderna måste vara obeskurna att han till sist tvingades fuska inför sig själv för att inte behöva slänga bra bilder. Terje har säkert på samma vis drivits av omtanke om djur och natur till en sådan grad att det övergått i bedrägeri.

Jag är säker på att Terje kommer att läsa den här tråden om han inte redan nu gör det, och jag kan bara uppmana till fullständig ärlighet. Det kommer att röna förståelse och kanske återupprätta förlorad respekt. Hoppas det går bra, för han är en bra fotograf även utan fusk.
 
Håller personligen inte med alls. Det är bara cynisk populism att påstå att dagen samhälle skulle vara fullt av omoral. Jag har arbetat på två svenska storbolag och samarbetat med många små. Det är ovanligt att stöta på fiffel och jag har bara sett det på individnivå, inte institutionaliserat. Det finns säkert fusk också men inte i särskilt stor omfattning.
Samma sak med politiker - de flesta är vad jag vet hårt arbetande och tror på frågorna dom driver.

Att bagatellisera Terjes fusk med hänvisning till nåt slags högre och mer omfattande fusk bland politiker och företag är bara fånigt. Han var en förebild för många stretande amatörer och påstod sig stå för en yrkesetik som var motsatsen till det han faktiskt höll på med. Inga ursäkter.

Varför blir jag då så upprörd? Jo, jag anser att denna typ av svepande och cyniska generaliseringar förgiftar samhällsklimatet och ytterst bereder vägen för den typ av populistiska partier som har växt så exlplosionsartat i europa på senare år. Vi har alla ett ansvar att inte tramsa.
Det vettigaste jag läst på FS på länge.
 
Är det bara jag som skiter fullständigt i huruvida vilken fotograf som helst fuskar med sina bilder? Ok, han sa att dom var äkta, så han är en lögnare...big deal. Det handlar ju bara om betydelselösa naturbilder.

Det var inte hälften så mycket ståhej här på FS när det framkom att dödsbilden på bin laden var fejk. Och det är ändå en bild i ett sammanhang som är av världshistoriskt mått.
 
Jag kan inte alls känna sympati med Terje då han under radio intervjun satt och bara ljög, lögn efter lögn. En människa som utan problem kan ljuga för alla på det där viset om sina bilder och samtidigt vara kall ska inte få fortsätta med sitt yrke som fotograf.
 
Har inte hängt med hela vägen, men på Aftonbladet så sägs det att han hade laddat ner djuren från internet, inte ens hans egna bilder ??? är det sant, jag trodde ju i alla fall att det var från sitt eget material han hade kjlippt ihop
 
Det handlar ju bara om betydelselösa naturbilder.

Fel! Med sina bilder och sitt projekt är Hellesö en opinionsbildare och kan påverka debatten kring rovdjursfrågan. Han är anlitad för att senare i år hålla föredrag om rovdjur i Riksdagen, och är en auktoritet i flera sammanhang som handlar om naturvård. Saken har politiska implikationer.
 
Och för tre timmar sen skrev hans fru Malin såhär på sin blogg:

Jag har fått besked av Terje nu på morgonen vad som skett. Och jag kan inte annat säga än att jag är chockad. Jag har inte vetat någonting av det som nu kommit fram. Om man väljer att inte tro att jag inte vetat vad Terje gjort, så får det vara så. Häromdagen visade Terje mig var han hade gjort sin fish-eyebild på ett av lodjuren, jag fick uppleva hur nära han faktiskt varit lodjuret. Terje har alltså invaggat även mig i allt detta och han mår nu riktigt dåligt för att han även ljugit för mig under denna tid.

Det har gjort väldigt ont i mig att Terje blivit anklagad för manipulationer, eftersom jag känner Terje och vet att han aldrig skulle göra något dylikt. Och än mer ont gör det nu, då jag gått ut och försvarat och till och med uppgett att jag sett hans bilder (trots att jag faktiskt inte hade sett alla lodjursbilder).

Det gör fruktansvärt ont i mig att även mina bilder nu ifrågasätts, pga något som min man gjort. Mina bilder får gärna granskas, kunde jag skulle jag lägga ut samtliga råfiler för att granskas här. Jag har inga kunskaper om hur man klipper och klistrar, flyttar och ändrar i Photoshop. Och skulle jag haft den kunskapen så hade jag aldrig ens gjort något dylikt.

Jag hoppas nu att jag inte blir ensam.

Men man undrar ju lite över hennes egna bilder på lodjur. Hur äkta är tex denna bild:

http://malinhelleso.wordpress.com/2011/02/07/jag-hade-fel/

Jag tycker inte att det krävs någon större vana för att se underliga pixlar runt lodjuret om man zoomar in några hundra procent.
 
Tror inte hon är oskyldig som hon sa.
Tror det finns väldigt mycket fusk i Terjes digitala period.
Otroligt med allt folk som nu tycker synd om honom.
Han skulle rullas i tjära och fjädrar och få löpa gatlopp mellan alla sveriges naturfotografer för vad han gjort.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.