Bortsett från rent fusk och bedrägeri som alla är överens om är fel ...
Vad är det egentligen som gör att folk upprör sig så mycket av vad andra gör m.a.p bildbehandling? Blir dina dokumentära bilder sämre av andras konst - är det kanske egentligen en tävling om att vara bäst och mest äkta i någon mening? Om du har ett visst ideal och lever efter det, varför ska andra ha samma ideal?
Frågan om vad som får kallas foto, och huruvida man ens kan kalla något äkta, kommer upp ständigt, och det verkar vara "dokumentärfotograferna" som oroar sig mest och måste sätta in bilder i välbestämda kategorier.
Bara funderar lite då jag inte ser varför inte alla inriktningar skulle få plats.
Det har nog med att göra att man vill kunna ha en standard att jämföra efter. Ingen vill ju att ens egna bilder skall klassas ner i relation till andras, då man själv har skapat bilden på ett krångligare sätt utan "fusk".
Om jag är bättre än dig på matematik och jag får VG och du MVG för att du fick använda miniräknare och jag huvudräkning blir jag ju inte glad =)
Det är bara att inse faktum. 99,9% av alla som lägger upp sina bilder på t.e.x. FS vill vara med i tävlingen. De vill få bra respons, och de önskar att de är bäst.
Vissa tycker att det är mer sport att göra precis allt utom nedskalning och skärpning i kameran, just för att det är krångligare än att göra det efteråt (vilket det är). Andra tycker det är löjligt att krångla till det så.
Om dessa tävlar i samma klass har den ena gruppen bättre förutsättningar att vinna, och då uppstår osämjan. Svårare än så är det inte.
Sen finns det en sak till som jag tror är ganska vanligt förekommande.
Om man inte är någon guru på efterbehandling och inte kan få till det där fantastiska slutresultatet, då kanske man skiter i det och hävdar att man kör litet mer "fair play" och inte efterarbetar alls. Hade man varit en guru kanske man inte hade resonerat så =)
Jag skulle vilja ställa en motfråga (till alla).
Varför tar det emot att presentera vad man har gjort med bilden?
Jag tycker att man ska presentera vad man gjort, i.a.f. i grova drag. Tar det emot att göra det, då kanske man gått litet över sin egen moraliska gräns.
Jag skriver alltid vad jag gjort. "Justerat kontrast och färgmättnad, lyft upp skuggorna litet, brusreducerat bakgrunden".
Jag tycker det är skitbra helt enkelt. Då får alla en chans att jämföra sig själva, och då blir alla gladare.
Detta är givetvis svårt att genomföra i ,t.e.x., poolen "kreativ bildbehandling", då man kanske göra 200 olika saker. Fast å andra sidan behövs det kanske inte där heller =)