Erik Schalin
Aktiv medlem
Precis som jag skrev.Utveckla gärna detta, vad har du hört?
/r
På ett möte nyligen med fotofestivalkommitén på den direkta frågan om han har manipulerat bilder som det sades på nätet, svarade Terje Nej.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Precis som jag skrev.Utveckla gärna detta, vad har du hört?
/r
Han har ju gjort mycket annat än fuskbilderna på djur, och varit fotograf många år innan det fusket började. Man kan ju förstå att för en del så räknas numer bara fuskbilderna, men det är väl att blunda för vad han åstadkommit utöver det.
Om man sedan gillar hans stil eller inte är en annan sak - den är inte i min smak - men att han stått för en ny och annorlunda stil inom naturfoto är väl klart.
Har inte följt med här på fotosidan på flera år, men jag vet att Terje avslutade sitt medlemsskap och jag vill minnas att han hamnade i nån form av konflikt, eller liknande? Stämmer det?
När det gäller just denna artikel och förövrigt samma innehåll i en gammal tråd här på FS angående EV och ljusmätning har han fel. Nikon F3 till exempel har en ljusmätare som klarar EV1 till EV18 vid f/1,4 och 100 asa (iso säger de flesta (felaktigt) idag). Detta innebär att ljusmätaren inte kan registrera en ljusmängd som är mindre än EV1 100 asa. Konkret innebär detta 1 sek vid f/1,4 och 100 asa, om man skruvar upp asa talet i kameran händer inget annat än att värdet kalkyleras om, mätaren mäter fortfarande exakt lika dant. Ingen kamera har en inbyggd mätare som kan mäta de långa exponeringar som ofta krävs vid nattfotografering till exempel. Contaxen Nils talar om torde vara bland de absolut bästa och klarar att mäta ljus så svagt som -1 EV vid f/1,4 och 100 asa alltså 2 bländarsteg bättre än Nikon F3. För att kunna mäta ljus vid nattfotografering så krävs ofta en ljusmätare som klarar svagare ljus än -2 EV vilket är en vanlig känslighet hos lösa ljusmätare. Jag har inte hittat någon ny mätare som klarar detta utan kör själv med en Qantum Calcu-Light XP som mäter ned till -7 EV vid 100 asa, alltså tider motsvarande 4 min vid f/1,4 och 100 asa.En på gränsen till OT-fråga, men jag som börjat med foto på "riktigt" först i den digitala eran har förstått det som att ISO är något som motsvarar ljuskänsligheten på analog film.
Jag förstår inte vad Terje menar när han säger att han ställde in sin analoga kamera (Nikon F3) på ISO 6400?
"Med kameran inställt på 6400 ISO".
http://www.kamerabild.se/nyheter/blogg/den-skapande-kameran-1.46508.html
Kan någon förklara det lite snabbt?
När det gäller just denna artikel och förövrigt samma innehåll i en gammal tråd här på FS angående EV och ljusmätning har han fel. Nikon F3 till exempel har en ljusmätare som klarar EV1 till EV18 vid f/1,4 och 100 asa (iso säger de flesta (felaktigt) idag). Detta innebär att ljusmätaren inte kan registrera en ljusmängd som är mindre än EV1 100 asa. Konkret innebär detta 1 sek vid f/1,4 och 100 asa, om man skruvar upp asa talet i kameran händer inget annat än att värdet kalkyleras om, mätaren mäter fortfarande exakt lika dant. Ingen kamera har en inbyggd mätare som kan mäta de långa exponeringar som ofta krävs vid nattfotografering till exempel. Contaxen Nils talar om torde vara bland de absolut bästa och klarar att mäta ljus så svagt som -1 EV vid f/1,4 och 100 asa alltså 2 bländarsteg bättre än Nikon F3. För att kunna mäta ljus vid nattfotografering så krävs ofta en ljusmätare som klarar svagare ljus än -2 EV vilket är en vanlig känslighet hos lösa ljusmätare. Jag har inte hittat någon ny mätare som klarar detta utan kör själv med en Qantum Calcu-Light XP som mäter ned till -7 EV vid 100 asa, alltså tider motsvarande 4 min vid f/1,4 och 100 asa.
Dessutom är det givetvis så att om man till exempel har en mätare i sin dslr som klarar EV1 till EV18 vid f/1,4 och 100 asa, och sätter på ett objektiv som har 2 steg sämre ljusstyrka alltså f/2,8 så kommer mätområdet att ändras till EV3 till EV20 beroende på att mindre ljus träffar mätaren. Jag kommer ihåg att det var en del som försökte få gehör för dessa fakta i den tidigare tråden på FS, men att dett inte föll i särskilt god jord då det begav sig.
Ps. För övrigt sätter artikeln fingret på hur svårt folk hade att ifrågasätta Terjes påståenden. Detta med ljusmätare och deras ljuskänslighet är ju elementär kunskap som alla som skriver eller faktagranskar en fotografisk artikel borde känna till.
Känns väl som att Terje blandar ihop ljusmätarens EV och att han bara verkar pressat filmen. Underexponera genom att sätta högt iso på huset och sedan kompensera för det vid framkallningen bara?
Det har man ju tagit till en & en annan gg själv.Det fungerade bra för min del att göra så med min Contax under sommaren, men var detaljerna för mörka gav mätaren inget utslag. Har dock tagit flera bilder kring midnatt, visserligen mitt i sommaren vid havsstränder och med ljus kvar i himlen som reflekterats i olika detaljer och vattnet som det gick att mäta på, och på det sättet kunnat räkna ut rätt exponering med 50 ISO/ASA film.
Tycker inte det var oetiskt av Gröelsen, se svaret i mitt tillägg tidigare. Ikoner måste kunna ifrågasättas, och man ska inte behöva gå och be om deras egna synpunkter på saken innan man gör det, speciellt inte när lögnerna var så uppenbara för Gröelsen (som satt inne med kunskapen) som i det här fallet.
För mej har TH aldrig varit någon "ikon", bara en vanlig männsika och ska behandlas efter det. Tycker f.ö. inte att någon s.k. "Ikonstämpel" ska kunna ändra på det.
Vad tycker t.ex. journalisten, och hans tidning, som troligtvis blev blåsta på ett scoop då han/tidnngen frågade GG om experthjälp? GG valde av vad jag kan förstå att direkt gå ut i sin blogg med sina misstankar om bildfusk istället för att ge den frågande journalisten de svar han sökte i sitt insamlande på en massa fakta att konfrontera TH med inför en större artikel om fusket. En nyhet som utan tvekan skulle bli en ordentlig kioskvältare.
Ett citat ur GGs blogg då han "avslöjade" fusket.
"Häromdagen blev jag uppringd av en journalist i södra Sverige. Han ville att jag skulle granska en bild på ett lodjur. – Ser det inte lite konstigt ut, tror du att bilden är äkta, var hans frågor."
I.s.f. så anser jag att GG agerat oetsikt både mot TH och journalisten och dennes tidning som blivit blåsta på en journalistisk framgång.
Bara några tankar....
/Leif
För mej har TH aldrig varit någon "ikon", bara en vanlig männsika och ska behandlas efter det. Tycker f.ö. inte att någon s.k. "Ikonstämpel" ska kunna ändra på det.
Vad tycker t.ex. journalisten, och hans tidning, som troligtvis blev blåsta på ett scoop då han/tidnngen frågade GG om experthjälp? GG valde av vad jag kan förstå att direkt gå ut i sin blogg med sina misstankar om bildfusk istället för att ge den frågande journalisten de svar han sökte i sitt insamlande på en massa fakta att konfrontera TH med inför en större artikel om fusket. En nyhet som utan tvekan skulle bli en ordentlig kioskvältare.
Ett citat ur GGs blogg då han "avslöjade" fusket.
"Häromdagen blev jag uppringd av en journalist i södra Sverige. Han ville att jag skulle granska en bild på ett lodjur. – Ser det inte lite konstigt ut, tror du att bilden är äkta, var hans frågor."
I.s.f. så anser jag att GG agerat oetsikt både mot TH och journalisten och dennes tidning som blivit blåsta på en journalistisk framgång.
Bara några tankar....
/Leif
Bara några tankar....
/Leif
Nej han pressade inte filmen som jag läste mig till i artikeln. Det hela handlade om hur man genom att ställa om ISO kunde mäta när ljuset var dåligt (och kameran klarade att mäta vid det aktuella ljuset). Han skrev ju att han sedan räknade om värdena för den aktuella filmen och det hade han ju inte behövt om han pressat den.
Fråga:
Se dessa bilder. Anses vargbilden fortfarande vara ett indicium eller kan man löpa linan ut, så att säga? Ingen tvekan om att Årets naturfotograf 2010 ska tas från Terje och ges till en som faktiskt förtjänar utmärkelsen.
http://i54.tinypic.com/k1qpdy.jpg
http://i.imgur.com/ZnHeG.gif
Det ser ju onekligen ganska klockrent ut. Och den där utmärkelsen lär nog ryka så småningom i vilket fall som helst. Skulle tro att de måste skriva om sina regler eller något liknande, har för mig att någon på naturvårdsverket sagt att man skall se över dessa inför framtiden. I folks ögon så har ju utmärkelsen efter detta inget värde i alla fall.
Funderar ändå på om det inte kan ligga en del sanning i att fuskandet (åtminstone i denna skalla) varit ett förhållandevis sent påfund. Det verkar ju inte som man lyckats gräva fram så mycket nytt de senaste dagarna?
Fråga:
Se dessa bilder. Anses vargbilden fortfarande vara ett indicium eller kan man löpa linan ut, så att säga? Ingen tvekan om att Årets naturfotograf 2010 ska tas från Terje och ges till en som faktiskt förtjänar utmärkelsen.
http://i54.tinypic.com/k1qpdy.jpg
http://i.imgur.com/ZnHeG.gif