Det han menade (åtminstone som han uttrycker det) var att det skulle gå att höja mätarens ljuskänslighet genom att skruva upp ett högre asa-tal, vilket alltså inte går. För övrigt är inte detta något bara Terje propagerat för, utan ganska många. Och jag skulle tro att det knappast handlar om lögn, utan om missförstånd.
Om man tar Nikon F3 som exempel kan den mäta EV1 vid f/1,4 och 100asa, detta innebär till exempel 8 sek vid f/4,0 och 100asa. Om kameran inte har längre slutartider tider än till exempel 1 sek (som mina Leica-M till exempel) kan jag genom att höja asa inställningen på kameran till 1600 asa få ett mätvärde på 0,5 sek och på så sätt räkna mig fram till vilken tid som gäller för ett lägra asa-tal och således vet jag hur länge jag skall exponera om jag använder B-läget på kameran. Mätaren och mätningen som sådan påverkas inte ett skvatt av detta, utan det är bara värdet som presenteras som räknats om i kameran till det inställda asa-värdet, i detta fall ett värde som kan hanteras av kamerans slutartider. Om ljusmängden som träffar mätcellen är mindre än vad som motsvaras av EV1 vid f/1,4 och 100 asa spelar det ingen roll hur mycket jag skruvar på kameran, ljuset räcker helt enkelt inte till för att mätas.