Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det senaste exemplet på överslätning är väl #1251 (det sista i en lång rad inlägg) som bagatelliserar ämnet och uppmanar alla debattörer att istället ägna tid och engagemang åt svält- och oljekatastrofer.

det visar väl bara att vi har lite olika uppfattningar om vad som är viktigt här i livet

BigStream skrev: Finns det någon som helst möjlighet att kunna ta en sådan här bild http://i54.tinypic.com/25tcdx2.jpg på en vild vildsvinshona med hennes ungar utan att sitta i ett gömsle?

Läs gärna tillhörande berättelse hur bilden blev tagen: http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se

Svinet borde ha döpts till Iris!
Kan ju inte vara så kul att bli avbruten mitt i krubbet av att en Blixt slår rakt in i ögat... ;)
Jag tror inte att vildsvinet reagerar på blixten.
TIttar man på produktioner från National Geographic så har det funnits fotofällor i årtionden och de djuren har inte reagerat.
Lejon, tiger, Surukat osv

Få med den positionen inom naturfotografi som Terje har haft.

du säger det , inte för mig eftersom Terje inte har haft någon position alls i jmf med de naturfotografer jag anser vara bra sedan 60 talet, du måste förstå att vi är nog flera som aldrig har sett eller förstått Terjes storhet

det visar väl bara att vi har lite olika uppfattningar om vad som är viktigt här i livet

Du frågade efter ett exempel på överslätning och du fick ett exempel på överslätning.

Olika uppfattningar om livets väsentligheter, javisst finns det sådana. Men hör det till ämnet?
Jag skulle kunna leta upp tiotusen trådar på FS där jag tycker att ämnet är tämligen ointressant och oväsentligt, men inte sjutton skriver jag inlägg i dessa tiotusen trådar och berättar detta...

Du frågade efter ett exempel på överslätning och du fick ett exempel på överslätning.

Olika uppfattningar om livets väsentligheter, javisst finns det sådana. Men hör det till ämnet?
Jag skulle kunna leta upp tiotusen trådar på FS där jag tycker att ämnet är tämligen ointressant och oväsentligt, men inte sjutton skriver jag inlägg i dessa tiotusen trådar och berättar detta...

du får ursäkta men jag tolkar inte det som en överslätning utan ett inlägg av som försöker sätta lite perspektiv på saker och ting

möjligen så, och det är väl dom som känner sig mest besvikna. det betyder ju inte att ett stort antal av oss andra aldrig har förstått Terges storhet

Haha. Varför skriver du så frekvent då i en tråd som handlar om Terje och hans handlingar? Du verkar ju strunta i hans storhet... så jag förstår inte vart du vill komma riktigt.

Man får väl ändå ta o skilja på dom olika sakerna....som sagt det finns mycket som är viktigare i livet o dom flesta som debattera här håller nog med om det också men detta gäller som sagt svensk naturfotografi...hur Terjes lögner,bildmanipulationer mm kommer påverka svensk naturfotografi mm och det nog väldigt många som tycker det är viktigt för just den sakens skull att det Terje gjort debatteras och utreds.

Du måste ju lära känna dina vildsvin... som Terje, han och vildsvinet Malin verkade ju känna varandra rätt väl.

(smått ironisk)

Ja, i ärlighetens namn måste jag erkänna att sådant hänt och händer här. I april brukar rinduvorna lyfta bara man ger dem ett ögonkast, på sensommaren när de lärt sig sitter de ofta kvar när man riktar kameran mot dem.

Rådjuren här blev litet väl kännis med oss, vi hade länge två hundar (numera en plus katt) och eftersom vi vill kunna ha våra jyckar frigående under promenader var och är det strengstens verboten för dem att jaga vilda djur. Det lärde sig rådjuren ganska snabbt, under flera år stod de lugnt kvar om man passerade dem på åtta, tio meters håll. Men så började de länsa makans rabatter, och vi bestämde oss för att göra dem litet skyggare. Jag provade att stampa och ryta åt en råget, ta några steg mot henne med hunden i kopplet. Blicken hon gav mig sa "Va e de mä daj, faor deu ente luft?" (skånska rådjur). Jag gjorde en kort rusning mot henne, och då hoppade hon över stengärdet, och ställde sig att pinka 20 meter bort. Jag fattade piken ;-) Men med skramlande konservburkar och en koskälla fick vi med tiden dem att hålla visst avstånd.

Så visst händer sådant. Men vråkarna har aldrig släppt mig nära, och jag tvivlar på att det skulle kunna lyckas. Ännu större tvivel har jag om att lyckas med lodjur.

du säger det , inte för mig eftersom Terje inte har haft någon position alls i jmf med de naturfotografer jag anser vara bra sedan 60 talet, du måste förstå att vi är nog flera som aldrig har sett eller förstått Terjes storhet

Vilka av dom har sysslat med det Terje gjort när det gäller lögnerna,bildförfalskning mm?? Varför bryr du dig då att andra som tycker det är viktigt att debattera ämnet om du nu inte anser Terje haft någon position allas jmf med de naturfotografer i sverige??
Så du menar bara för att du mfl inte sett eller förstått hans storhet så har han inte haft en viktig position,påverkan mm för den svenska och "äkta" naturfotografin??

Fan vad ni verkar ha svårt att hålla isär saker, läs igenom vad jag skriver, och vi har alla en olika uppfattning vad som kan anses vara viktigt eller ej

Jag har väldigt svårt att förstå den här inställningen om att så länge det finns värre saker som hänt så får man inte diskutera en viss fråga... på ett diskussionsforum...

Man får känslan av:
"Vad ser du så ledsen ut för?"
"Min mamma dog igår"
" Jaha, men i Afrika dog ju en massa människor igår så vad surar du för"

Största fotoskandalen sedan Brigitte Bardot poserade med en uppstoppad sälunge in famnen för Greanpeace!
Eller?
I vilket fall som helst så är det förvånsvärt lätt att styra opinionen mha en bild och kanske är det TH velat göra på sitt egna klantiga sätt? Kan man sen dra in en och anna krona ( som Greanpeace "ägare" ) så är det väl kanske ännu ett motiv till att bluffa på alla sätt man kan.

Å andra sidan så behöver mytomaner inga särksilda skäl till att späda på verkligheten mer än att skapa obefogat intresse runt sin egna person.
Snubben är i vilket fall som helst helt körd när det gäller natur och foto, men han kan kanske dra in en krona eller två på att dra lite kul historier på en och annan pubkväll i fortsättningen.

Sedan är det väl lämpligt att hålla proportionerna på lagom nivå, TH´s bilder har ju inte haft någon som helst påverkan på det internationella planet, mkt. lite på det nationella och liten på det regionella planet. Att sedan många anser sig vara lurade håller sig ju på det emotionella planet.
Eller, tja, naturfotografin kommer väl att kikas på lite närmare mha luppteknik det närmaste, men det är ju kankse inte helt negativt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar