Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Citaträtten gäller inte för bilder eftersom man inte får citera verk i sin helhet.

Om vi hårdrar det så var det alltså OK att Hellesø gjorde några "lodjurscitat" i sina bilder, men inte OK att någon visar upp hans bilder i helhet för att påpeka fusket.
:)

Och en till för säkerhets skull:

Jag är lite osäker nu om den kan vara fejk. Tydligen är det ok för naturfotografer att rigga en kamera och lägga ut foder vid kameran och sitta 25-30m därifrån med fjärrutlösare... eller?

Jag har för mig att han någonstans redovisat att vildsvinsbilderna är tagna med fjärrutlösare, men jag är inte helt och hållet säker.

Om man är öppen med tillvägagångssättet ser inte jag några egentliga problem. Finns flera exempel här på FS som är tagna på det sättet...tex många flygande mesar etc vid fågelbord.

// Daniel

Jag har för mig att han någonstans redovisat att vildsvinsbilderna är tagna med fjärrutlösare, men jag är inte helt och hållet säker.

Om man är öppen med tillvägagångssättet ser inte jag några egentliga problem med tillvägagångssättet. Finns flera exempel här på FS som är tagna på det sättet...tex många flygande mesar etc vid fågelbord.

// Daniel

Stämmer alldeles utmärkt att han redovisade trådutlösare i detta blogg-inlägg: http://webcache.googleusercontent.c...lleso.wordpress.com&cd=31&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Varför utan tvekan fejk Jag skulle säga att det är mer troligt att det är äkta.

Rent tekniskt är det en baggis. Med fisheyezoom, blixt och trådutlösare samt något ätbart som lockar fram den.

Hur lång trådutlösaren var förtäljer inte historien. Min är 10 meter, med radio kommer du upp över 100 meter. Man kan även använda rörelsedetektor.

Historien bakom är kanske lite friserad men bilden är nog äkta.

Ja, bilden är nog inte så svår egentligen, antingen med utrustning som du beskriver men det kan också handla om människovana vildsvin. Några FS-medlemmar har bloggat om vildsvin som de fotograferat vid en bondes gödselstack, fina bilder och ärlig redovisning.

Men historien är garanterat påbättrad. Vi bor i tämligen vildsvinstätt område, vi ser dagligen spår inte långt från huset och en gång åt svinen upp samtliga lökar makan satt i gräsmattan, 20 meter från huset. Jag går dagligen med kamera och hund i omgivningarna, ser som sagt alltid spår och "bökplatser", ett sankt ställe är ett veritabelt "grisa-spa". Vi har bott här 24 år, inte en enda gång har jag stött på vildsvin under mina promenader. Visst, satte jag mig en eftermiddag i ett av jägarnas torn och satt där ett dygn, och sedan upprepade detta ett antal gånger, skulle jag säkert få se vildsvin. Men stöter på dem under vandring gör man inte så lätt här.

Red/ Ändrat "bluff" till "påbättrad" i inledningen till andra stycket.

Senast ändrad:
Ja, bilden är nog inte så svår egentligen, antingen med utrustning som du beskriver men det kan också handla om människovana vildsvin. Några FS-medlemmar har bloggat om vildsvin som de fotograferat vid en bondes gödselstack, fina bilder och ärlig redovisning.

Men historien är garanterat bluff. Vi bor i tämligen vildsvinstätt område, vi ser dagligen spår inte långt från huset och en gång åt svinen upp samtliga lökar makan satt i gräsmattan, 20 meter från huset. Jag går dagligen med kamera och hund i omgivningarna, ser som sagt alltid spår och "bökplatser", ett sankt ställe är ett veritabelt "grisa-spa". Vi har bott här 24 år, inte en enda gång har jag stött på vildsvin under mina promenader. Visst, satte jag mig en eftermiddag i ett av jägarnas torn och satt där ett dygn, och sedan upprepade detta ett antal gånger, skulle jag säkert få se vildsvin. Men stöter på dem under vandring gör man inte så lätt här.

Du måste ju lära känna dina vildsvin... som Terje, han och vildsvinet Malin verkade ju känna varandra rätt väl.

(smått ironisk)

NVVs agerande - i all synnerhet beslutet att fortstätta att tillgängliggöra materialet på sin websida - får mig att undra över om verksjuristerna verkligen varit inkopplade i beslutsprocessen.

NvV har tagit bort lobilderna men inte den omdiskuterade vargbilden. De har nog gått på Terjes försäkran att han bara fuskat i år. Därmed har han fått behålla utmärkelsen. Jag tycker det verkar lite riskabelt.

Verket var inte heller snabba på att ta lobilden så den valsar ju runt i pressen.

Samtidigt ställer man sig ju då frågan om tidningarna löper någon risk när de vet om att en del av bilden tillhör en annan fotograf? Jag tillhör dem som tycker att det ska vara ok att publicera en bild om man skriver om den och inte använder den som illustration till något annat ämne, men det stödjer ju inte lagen.

Jag har noterar ditt förbehåll och lovar att kontrollera med Daniel Vestman på Stockholms universitet innan jag ev. skulle skriva om detta. Han var expert i pirate bay- rättegången.

Om vi hårdrar det så var det alltså OK att Hellesø gjorde några "lodjurscitat" i sina bilder, men inte OK att någon visar upp hans bilder i helhet för att påpeka fusket.

Och en till för säkerhets skull:

Han kan ju försöka med den, men saken är redan kollad här i tråden. Någon annans verk får bara finnas som en oväsentlig del i bilden, inte som huvudmotiv.

Finns det någon som helst möjlighet att kunna ta en sådan här bild http://i54.tinypic.com/25tcdx2.jpg på en vild vildsvinshona med hennes ungar utan att sitta i ett gömsle?

Läs gärna tillhörande berättelse hur bilden blev tagen: http://webcache.googleusercontent.c...lleso.wordpress.com&cd=31&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Nä nu tycker jag att ni ser spöken i varenda buske. :)

Vildsvinsbilden har jag inga misstankar emot, och Terjes text ljuger inte heller. Han skriver att han använde trådutlösare, men han nämner inget om hur lång den var.

Leta gärna vidare efter fuskbilder, men släng för guds skull inte upp varenda Terjebild ni hittar. Alla Terjes bilder är inte fuskbilder.

NvV har tagit bort lobilderna men inte den omdiskuterade vargbilden. De har nog gått på Terjes försäkran att han bara fuskat i år. Därmed har han fått behålla utmärkelsen. Jag tycker det verkar lite riskabelt.

Verket var inte heller snabba på att ta lobilden så den valsar ju runt i pressen.

Samtidigt ställer man sig ju då frågan om tidningarna löper någon risk när de vet om att en del av bilden tillhör en annan fotograf? Jag tillhör dem som tycker att det ska vara ok att publicera en bild om man skriver om den och inte använder den som illustration till något annat ämne, men det stödjer ju inte lagen.

Jag har noterar ditt förbehåll och lovar att kontrollera med Daniel Vestman på Stockholms universitet innan jag ev. skulle skriva om detta. Han var expert i pirate bay- rättegången.

Har kontaktat Anneli Nivrén från NVV tidigare idag, angående vargbilden och fladdermusbilden, och hon har lovat att de ska undersöka det mer. Förhoppningsvis kommer de till ett korrekt beslut inom en snar framtid.

Nä nu tycker jag att ni ser spöken i varenda buske. :)

Vildsvinsbilden har jag inga misstankar emot, och Terjes text ljuger inte heller. Han skriver att han använde trådutlösare, men han nämner inget om hur lång den var.

Leta gärna vidare efter fuskbilder, men släng för guds skull inte upp varenda Terjebild ni hittar. Alla Terjes bilder är inte fuskbilder.

Sry.. my bad :(

Och här är bara en av hundratals (rör det sig om tusentals?) privatpersoner - inte representanter för organisationer, föreningar, förlag eller dylikt - som är oförskämda nog att känna sig upprörda över skitsaken:

http://tiildalarsson.blogg.se/
..............

ja det är lätt att känna med hennes reaktioner. Att bli eller se någon annan bli manipulerad är motbjudande. Det kalla, systematiska, utdragna ljugandet är ytterst obehagligt, bedragaren visar noll respekt för sina medmänniskor. Sådant beteende är skrämmande.

Jag funderar på vad det beror på att några enstaka här i forumet försöker släta över det hela, samtidigt som de antyder att vi andra inte tycker tillräckligt synd om T. Troligen identifierar de sig starkast med T, därför att kan se sig själva i liknande situationer. Följaktligen känner de mer för T. De förstår inte vad det egentligen handlar om: de utdragna lögnerna och manipulerandet av folk. De kommer kanske aldrig att förstå det, känslomässigt.

Jag funderar på vad det beror på att några enstaka här i forumet försöker släta över det hela, samtidigt som de antyder att vi andra inte tycker tillräckligt synd om T. Troligen identifierar de sig starkast med T, därför att kan se sig själva i liknande situationer. Följaktligen känner de mer för T. De förstår inte vad det egentligen handlar om: de utdragna lögnerna och manipulerandet av folk. De kommer kanske aldrig att förstå det, känslomässigt.

säg mig vem i detta forum har försökt att släta över det hela? om det är sakfrågan det gäller dvs bildfusk/manipulering

Sant... Men det är inte lätt att få en kontakt med någon känslostyrd person. Det hjälper inte om du har 10000 argument för din sak och han har inga. Pierre kommer ändå aldrig att lyssna eller se sig själv annat som oförstådd och alla andra är idioter. Han har tappat konceptet helt tyvärr. Så har det varit hela vägen. Allt är en och samma fruktskål.

Det största nyheterna på en fotosidan borde vara fotorelaterat, inte krig och svält (om det inte är dokumentation/foto).

Hear, hear! +++++ / FiCa1

säg mig vem i detta forum har försökt att släta över det hela? om det är sakfrågan det gäller dvs bildfusk/manipulering

Det senaste exemplet på överslätning är väl #1251 (det sista i en lång rad inlägg) som bagatelliserar ämnet och uppmanar alla debattörer att istället ägna tid och engagemang åt svält- och oljekatastrofer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar