eek
Aktiv medlem
Relevanta frågor, jag har själv funderat på dem fram och tillbaka, fram och tillbaka de senaste dagarna då jag själv naturfotar och har varit en av dessa beundrare av Terjes bilder. Jag skrev följande i min blogg häromdagen:
"Arg och besviken och framförallt frågande. Varför gjorde han detta? Och hur länge har det pågått?
Dessutom är väl jag och alla andra som deltagit i Terje Hellesøs kurser, lyssnat på hans föreläsningar och följt hans blogg en del av problemet. Den ena otroliga bilden efter den andra har han visat och vi har suttit där hänförda och undrat: har du verkligen? Med DEN kameran? Och han har sagt: javisst! Han har visat och berättat om hur enkelt det är. Och vi har applåderat och hoppats att också kunna ta sådana fantastiska bilder. Ivrigt påhejad har väl pressen att komma med nya fascinerande bilder blivit alltför stor och någonstans har han valt att gå över gränsen. Den där otänkbara gränsen för varje hederlig fotograf. Eller så har vi alltid varit lurade?
Och det är plågsamt att bli så lurad. Jag känner mig rätt korkad idag. Men det är väl lätt att lura den som vill bli lurad. Vi har väl hejat på och velat ha dessa fantastiska historier om natur, djur och fantastiska möten.
Nu vill vissa lägga locket på, det sägs att nu har han erkänt så nu lämnar vi detta. Självklart skall vi vara medmänskliga och man behöver inte strö salt i öppna sår eller sparka på den som redan ligger. Visst undrar vi alla hur han mår i allt detta och hur han har mått när han har kunnat göra detta!
Men nu är det han har gjort alldeles för allvarligt för att lämnas därhän. Terje Hellesø är inte bara vem som helst som för nöjes skull klistrat och klippt ihop lodjursbilder för att få hålla föreläsningar och sälja en och annan bild (vilket hade varit illa nog!), Terje har under lång tid varit en stark röst i den infekterade rovdjursdebatten. Han har använt sina ihopfuskade bilder och sina hittepå-observationer för att bilda opinion i naturfrågor. Han har varit uppbokad för att tala om rovdjursfrågor för våra folkvalda i riksdagen och vad jag förstår har han haft täta kontakter med länsstyrelsen angående sina lodjursobservationer och pengar har använts för att komma till rätta med mårdhundsproblemet i Mullsjö på grundval av hans montagebild. Det är oerhört allvarligt och inget som vi kan låta bli att diskutera bara för att vi är ledsna över att vara lurade eller för att vi känner med en människa som nu måste må oerhört dåligt.
Det är viktigt att Terje Hellesø nu öppet redovisar hur omfattande detta bildfusk varit. Jag önskar också att det utreds vilka konsekvenser hans ihopfuskade bilder har haft. Vi måste gå till botten med detta om vi vill att naturfotografer fortfarande skall kunna ha en trovärdig röst i natur- och rovdjursfrågor.
Jag är alldeles säker på att detta kommer att få efterverkningar för trovärdigheten för alla naturfotografer, allra helst om vi vägrar diskutera därför att vi tycker synd om Terje Hellesø i denna stund. Alla har ett val. Han har själv valt att göra detta!
Jag hoppas även att detta kan få slut på det nästan religiösa förhållandet till äktheten i jpeg-bilder. Visst finns det många reglage att dra i i Camera Raw, men något rovdjursreglage finns inte! Jag hoppas att den som fortsatt vill driva opinion med sina djurbilder fotar i raw och är beredd att visa sina originalfiler."
tycker du sammanfattar en riktigt bra reflektion av det hela..