Om jag säger "TH har fuskat med sin vargbild från -08, om han inte visar originalfilen" och så svarar en TH-försvarare: "Men sluta jaga honom, han har inga pengar och inga vänner". Det är jag inte intresserad av, jag vill veta om vargbilden är äkta...
På Terjefronten inget nytt...
......men faller inte hela frågan om "äkthet" när nu Terje faktiskt deklarerat att han är mer av en bildkreatör än primärt en rent registrerande fotograf. Han gör ju i en del fall här i slutet av sin karriär som vilken professionell bildmicklare som helst på vilken reklambyrå som helst, en fiktiv bild som aldrig "funnits" i sökaren på en kamera utan som han ibland mycket kreativt pusslat ihop av bildelement från alla möjliga håll. Det har ju mer gemensamt med ett kollage/montage än ett fotografi. När han gjort det så har han ju helt släppt sina egna krav på äkthet som han uppenbarligen tidigare ställt sig bakom.
Eftersom vi aldrig kommer vinna full klarhet i vilka bilder som "skapats" av Terje, så är väl det enda rätta att betrakta alla hans bilder som "skapade" och befriade från äkthetskravet. Han vet förmodligen i värsta fall inte själv vilka av alla bilder som faktiskt är manipulerade. Då kommer ingen vare sig framöver eller historiskt behöva känna sig förda bakom ljuset och Terje kanske t.o.m. kan se fram emot en väg ut ur detta (även om många säkert inte vill ge honom den möjligheten). Som uttalad kreatör och konstnär kan han göra precis vad fan som helst för att få fram sina alster så länge han står fast vid den utsagan (inklusive löpa fullständigt amok i PhotoShop) och kan man leva på att måla gråtande barn så finns säkert en marknad för spektakulära djurbilder också där folk enbart ser till färdig bild och fullständigt skiter i hur den kom till och dess "kontext". Det är som med vilket konstverk som helst.
Om nu Terje säger att han är kreatör, så har han mer eller mindre helt kastat av sig oket att hans bilder nödvändigt ska uttrycka någon "sanning" i form av ett avtryck över vad han sett genom sin sökare. Jag har nog svårt att se att vi kommer så mycket längre i tråden hur mycket vi springer runt och försöker bita både oss själva (för nu handlar det mycket om det politiskt korrekta här) och Terje i svansen. Vad mer finns att tröska här när vi nu vet att Terje är en kreatör och inte primärt en registrerande fotograf med äkthetsambitioner och puristisk syn på hur bilder ska tas med enbart kamera och inget efterbehandlingsmickel att tala om? När tycker ni denna tråd är klar att lägga till handlingarna? Är det verkligen någon som tror att vi kommer att få en 100% korrekt lista på vad som "skapats på fri hand" av Terje? ...och om nu inte det räcker så vad krävs då?
Personligen tycker jag det är mycket viktigare att komma fram till vad en majoritet av FS-medlemmarna kan ställa sig bakom när det gäller synen på vad som ska gälla för att definitionen av vad som ska betraktas som "omanipulerad bild" av Fotosidan. Som sagt, den definition som finns är i vissa stycken motsägelsefull och den har blivit alltmer frånåkt av utvecklingen där kameror alltmer blir datorer med allt vad det innebär av automatisk efterbearbetning direkt i kameran.
Jag tycker faktiskt den här naiva församlingen (som jag själv räknat mig till) på fullt allvar är Terje ett stort tack skyldig. Först nu har vi fått en verklig debatt om äkthet och hur vi ser på gränsdragning mellan omanipulerat och manipulerat. Den debatten har aldrig förts med något större allvar på de flesta händer här på FS och det var väl på tiden att det blev lite mer luft i luckan. Synd bara att mycket av denna möjlighet redan soppats till av detta stora intresse för Terjes privatliv och ekonomi och en del i forumets försök att frilansa med egna kriminalutredningar a la Calle Blomqvist. Det hade varit mer intressant om man tagit tillfället tillvara och istället försökt hitta en väg ut ur detta för kommande dagar istället för gråta över Terjes svek. Borde inte det sorgearbetet vara avklarat snart? Det är ju ingen som dött än, bara lite av folks illusioner.
För att undanröja det missförståndet: jag skiter i övrigt om folk vill fortsätta jag Terje men är det verkligen vettigt använd tid och energi? Kommer det verkligen något vettigt ur det?