Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
PS. Det var Star2 som påpekade taggarna i inlägget, inte PMD. Hur som haver så behöver du nog inte känna dig träffad, då din kommentar som sagt är högst irrelevant oavsett vad det är för taggar...

OT i alla fulla fall, ta det med personen själv i fråga om du känner dig utpekad.
Oj, jag såg det och korrigerade texten men du hann före. Good work och snabba ögon så här på kvällskvisten, broder...
 
Jag är inte vänd "mot" TH, det är där jag tycker du dömer oss här på forumet extremt felaktigt. ...

Sorry yens.
Naturligtvis har inte alla som skrivit i den här tråden bidragit till det jag upplever som mobbing och personangrepp. Många av inläggen är väldigt sakliga och intressanta. Men jag har stört mig på en ton som finns i vissa inlägg (antagligen från en begränsad del av deltagarna). En ton som jag förknippar med mobbing.
Jag har kanske varit lite för generaliserande.
Jag brukar inte vara så noga med precis vem som uttalar sig om olika saker, och på olika sätt, på forumet. Jag ber om ursäkt om jag har sårat dig på något vis.

Petter ...
 
Månen ser rätt exponerad ut med viss täckning. Detta borde innebära att exponeringstid ligger runt 1/500 sek vilket i många fall kan räcka för att frysa (beroende på ISO och bländare) kråkan tillräckligt! Inget konstigt! Har dock inte kollat upp exponertingsinfo (om det finns?)

Om han nu har exponerat/mätt på månen/ljuset.........................

/Oscar
 
Nu var ju anv. StarGates inlägg totalt irrelevant för bilden då den påpekade taggarna i tråden, inget specifikt inlägg - sedan var det så att StarGates var längst ner på den sidan, coincidence. Inget 'obehagligt' med det.

Tja, vi får väl hoppas att du har rätt ;D

han har rätt.
Jag bläddrade bakåt med ett raskt klick (Bevis 1) för att kolla taggarna.
Sedan svarade jag på några mejl och tog en kopp kaffe (Bevis 2).
Därefter tog jag en dusch (Bevis 3).
 

Bilagor

  • bevis1.PNG
    bevis1.PNG
    9.1 KB · Visningar: 913
  • bevis2.jpg
    bevis2.jpg
    36.5 KB · Visningar: 908
  • bevis3.jpg
    bevis3.jpg
    7.3 KB · Visningar: 914
I den svenska rättsordningen finns ingen "jury"
Inte för att jag vill driva OT-spår vidare, men felaktigheter av det här slaget - och det i inlägg som syftar till att korrigera faktafel - bör inte stå obemötta. Begreppet jury finns och används visst i den svenska rättsordningen. Låt vara att det handlar om en väldigt specifik typ av mål.

Men visst är det sant att en eventuell rättssak mot TH beträffande hans förseelser mot upphovsrättslagen inte skulle provas av en jury. Sedan kan man ju, med vårt tämligen unika och ur teoretisk synpunkt rätt anmärkningsvärda nämndemannainstrument, ifrågasätta om skillnaden mot en jury är sådär häpnadsväckande stor i praktiken.
 
...Kreditupplysning....
gräsligt i dubbel bemärkelse.
Hon har 3 ggr fler anmärkningar än han,
och hennes skuld är dubbelt så stor som hans.
Det mesta tycks stå på henne, hon får ta största smällen.

Ursäkta, men är inte det lite för mycket att presentera det så här? Har de inte ett företag tillsammans som är lämpligare att kolla?
 
han har rätt.
Jag bläddrade bakåt med ett raskt klick (Bevis 1) för att kolla taggarna.
Sedan svarade jag på några mejl och tog en kopp kaffe (Bevis 2).
Därefter tog jag en dusch (Bevis 3).
Bevisen = (här hade jag tänkt att sätta in en glad smiley i den löpande texten, men det gick inte, den hamnade vid sidan om - du kan väl tänka dig en sådan hursom...)
 
Finns det inte tillräckligt att diskutera om man bara utgår från det fusk som upptäckts? Måste det även spekuleras kring ekonomi, kreditupplysningar, företagsregistreringar m m? Vad har sådant med ursprungsfrågan att göra mer än att det är kittlande att vältra sig i andra människors liv?
/Nonno
 
Sorry yens.
Naturligtvis har inte alla som skrivit i den här tråden bidragit till det jag upplever som mobbing och personangrepp. Många av inläggen är väldigt sakliga och intressanta. Men jag har stört mig på en ton som finns i vissa inlägg (antagligen från en begränsad del av deltagarna). En ton som jag förknippar med mobbing.
Jag har kanske varit lite för generaliserande.
Jag brukar inte vara så noga med precis vem som uttalar sig om olika saker, och på olika sätt, på forumet. Jag ber om ursäkt om jag har sårat dig på något vis.

Petter ...

Det är ingen fara alls, jag är inte så lättstött... ;-)

Däremot så tycker jag att en del av TH:s "försvarare" (missförstå mig rätt...) tar en enkel väg genom att säga "Javisst, TH har fuskat, men ni är inte mycket bättre själva som mobbar och jagar" och det tycker jag är extremt felaktigt. Vi som varit med i tråden längst har allihop varit mycket noga med att vi bara är intresserade av TH:s tilltag vid datorn och inget annat. Bland annat var det en av TH:s "försvarare" som tidigt i tråden skrev ett gigantiskt inlägg om hans psykiska hälsa och började försöka sig på diagnoser och grejer. Detta tog väldigt många av TH:s kritiker starkt avstånd ifrån, vilket tyder på att de flesta av TH:s kritiker (om inte alla) tycker ungefär som jag i den här frågan.

Så mitt svar blir, vi bryr oss inte om TH som person, utan som fuskande fotograf. Vill folk försvara TH, så försvara hans bildfusk, att han är person som förtjänar respekt osv, det vet vi redan.
 
Citat från Terje på morgonen.
"Jag ser mig nog mer som bildskapare än som fotograf"

Terje verkar inte riktigt släppa taget om fotografiet. Hur mycket Terje än har emot kamerateknik så är det ju också däri som han finner verktygens möjligheter att skapa fritt.

Men en sak är ju att skapa fritt med och i verktygen,, en annan sak är att skapa fritt bortom verktygen - tex det som finns i verkligheten eller inte finns i verkligheten.

Mycket av magin som Terjes bilder har osat av är ju nu borta i all deklaration av hur bilderna kommit till.. när förtroendet var intakt så behövdes inte stort mer än bara bilden och bildens möte med betraktaren.

Magin i den konstnärliga bilden ligger inte i tekniska specifikationer, den (betoning på *DEN*) publiken roas och njuter av bildens kvaliteter och de tekniska resurserna bakom bildens tillkomst blir bara ett störningsmoment.

Tekniken, bryr sig fotograferna mer om än de fria kreatörerna.

Terje är kreatör. Nu har han sagt det själv,, men hatkärleken till tekniken binder honom till att gränsa till fotografträsket ändå.

Att slå sig in i kreationsträsket med bilder som är uppbundna mot alla dessa tekniska specifikationer tror jag är stört omöjligt eftersom de som roas av dessa bilder inte bryr sig ett skvatt om tekniken (om man generaliserar!).

Jag tror att det blir viktigt nu för Terje att visa att hans "fria kreationer" inte står på egna ben med hjälp av teknik som han säger sig ogilla utan på sina egna ben vad gäller den "fria kreationens egna ben"!

/Niclas,
 
Det enda jag vet om Hellesø som person är sådant som har med hans fotograferande att göra, och det förtjänar inte så värst mycket respekt.

Du förstår vad jag menar, snarare integritet osv, respekt var kanske fel ord, men vi ser honom inte som någon människa som ska brinna i helvetet eller drivas från hus och hem. Jag tror vi måste vara noga med det, annars blir det bränsle för TH-försvararna. Jag kan utan att skämmas be dem försvara och diskutera hans bildfusk, inte resten.
 
...
Har de inte ett företag tillsammans som är lämpligare att kolla?

Jag kommenterade bara uppgifterna från någon annans inlägg.
Men för att svara på din fråga:

Nej de har inget företag. Fram till förra sommaren hade hon en enskild firma.
Firman skrevs på henne när den startades 2004, eftersom han hade skatteskulder från sitt nedlagda företag från innan de träffades. Hon hade inga skulder då.
OBS! Detta skrev hon själv nyligen på sin blogg, för vem som helst att läsa.

Hon skrev också att de inte har någon F-skattsedel,
eftersom företaget gick i konkurs förra sommaren 2010.

EN FRÅGA angående detta:
de kunder (privatpersoner och företag) som anlitat deras tjänster efter augusti 2010:

eftersom Hellesös inte haft f-skattsedel, så är det väl kundernas skyldighet att betala skatt/egenavgifter samt arbetsgivaravgifter? (till skatteverket)
Dvs det som företag med f-skatt vanligtvis gör själva?
 
Du förstår vad jag menar
Nej, inte riktigt.

snarare integritet osv, respekt var kanske fel ord, men vi ser honom inte som någon människa som ska brinna i helvetet eller drivas från hus och hem.
Jag är inte kristen så jag tror inte på helvetet. Men, OK, då kanske jag förstår lite grann.

Jag tror vi måste vara noga med det, annars blir det bränsle för TH-försvararna. Jag kan utan att skämmas be dem försvara och diskutera hans bildfusk, inte resten.

Vad är resten? Är det något som Hellesø behöver försvaras för/mot?
 
EN FRÅGA angående detta:
de kunder (privatpersoner och företag) som anlitat deras tjänster efter augusti 2010:

eftersom Hellesös inte haft f-skattsedel, så är det väl kundernas skyldighet att betala skatt/egenavgifter samt arbetsgivaravgifter? (till skatteverket)
Ja, så har jag förstått reglerna.

Dvs det som företag med f-skatt vanligtvis gör själva?

F-skattesedel har normalt privatpersoner som bedriver näringsverksamhet. Företag i form av bolag betalar bolagsskatt.
 
Vad är resten? Är det något som Hellesø behöver försvaras för/mot?

Om jag säger "TH har fuskat med sin vargbild från -08, om han inte visar originalfilen" och så svarar en TH-försvarare: "Men sluta jaga honom, han har inga pengar och inga vänner". Det är jag inte intresserad av, jag vill veta om vargbilden är äkta...
 
Ja, så har jag förstått reglerna.

Så den som gått fotokurs hos Hellesö senaste året,
han/hon riskerar problem med skatteverket om han/hon inte själv betalar in den skatten/arbetsgivaravgiften till skv.

Bra att komma ihåg till deklarationen, för den som vill vara på säkra sidan.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.