Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ditt påstående är irrelevant, du försöker bara få tråddeltagarna att framstå i dålig dager.....

Nja. Jag är ju själv en av deltagarna i diskussionen. Så att försöka få deltagarna att framstå i dålig dager är en dålig idé. Men visst. Jag lägger mig i hur diskussionen som sådan går.
Jag ogillar sättet som TH trängs i ett hörn och att allt han skriver på sin blogg förlöjligas.
Detta betyder inte att jag försvarar det TH har gjort. Absolut inte.
Jag är lika intresserad som ni andra av att få klarhet i fusket och dess omfattning. Men jag tror inte att den klokaste vägen fram till de svaren är genom att bespotta TH där han är nu.

Petter ...
 
Nej kanske det, men samtidigt har du lite fel.
Det rättsväsende vi har idag är instiftat bland annat för att förhindra folkmobb, häxbränning och annat. I Sverige har alla rätten att få en rättvis prövning.

Petter ...

Ja alla har rätten att få en rättvis prövning i domstolen. Men nu är ju inte Terje åtalad för någonting. Så var och hur skall denna prövningen gå till?
Här på FS finns moderator som ändrar eller tar bort det som inte får skrivas. Och det har han gjort flera gånger i tråden också.
 
Ja alla har rätten att få en rättvis prövning i domstolen. Men nu är ju inte Terje åtalad för någonting. Så var och hur skall denna prövningen gå till?
Här på FS finns moderator som ändrar eller tar bort det som inte får skrivas. Och det har han gjort flera gånger i tråden också.

I den här tråden prövas väl TH och det han gjort hela tiden. Eller har jag missuppfattat något?
Jag tillhör den del av befolkningen som anser att rättvis prövning och medmänskilghet inte bara hör hemma i domstol .För mig är det en grundvärdering.

Jag må ha svårt att uttrycka detta så att det blir tydligt för alla här. Men det är min åsikt. Och den står jag för, och framför när jag tycker att det behövs.

Petter ...
 
Köper du en TJÄNST av någon som inte har F-skatt så är det du som blir arbetsgivare, och då är du skyldig att betala in alla skatter och avgifter. Godis är en vara, ingen tjänst.

Eftersom Hellesö inte haft F-skattsedel sedan förra sommaren, så ska de som köpt fotokurser hos Hellesö själva betala in skatt och arbetsgivaravgifter till skatteverket.

Hos ett seriöst företag ska man inte behöva "kräva" den informationen, det skall framgå tydligt på fakturan inklusive org.nr, så att man kan ringa skatteverket och fråga om de har f-skatt. Men det är varje kunds eget ansvar.

Det du säger stämer säkert.

Men jag tycker det låter konstigt att man skall ringa skatteverket inför varje tjänst man köper, tror jag inte det finns någon som gör.

Vem ringer skatteverket innan man går och klipper sig, massage, pedikyr, flytthjälp, lagar bilen etc.
Hade alla personer gjort detta så hade skatteverket blivit totalt ner ringt, det hade blivit en hel del nyanställningar på skatteverket. :D

Och jag hoppas ingen betalar skatt och arbetsgivaravgifter till skatteverket för en fotokurs de gått på och inte visste om detta. Jag hade då aldrig gjort det.

Hade du betalt in till skatteverket om du vart på en kurs hos hellesö?
Tror du någon någonsin har åkt dit på något liknande?
 
Det du säger stämer säkert....

jag menade att man kontrollera om något verkar konstigt.
Självklart kontrollerar de flesta aldrig detta när de köper tjänster hos företag. Det skulle bli både löjligt och omständigt.

Men faktum kvarstår:
anlitar du någon för en tjänst och de saknar f-skatt, så blir du arbetsgivare och då är det ditt ansvar att betala skatt och avgifter.

Möjligtvis är det så att om det står på fakturan att de har f-skatt, så räcker det för att kunden ska ha ryggen fri. Det borde vara så, det vore rimligt.

Ang din fråga: jag hade kontaktat Hellesö Photography och frågat dem hur de löser det.
Och ja, enligt skv så hanterar de även sådana ärenden (enligt handläggare på skv), det drar ju in pengar :)
 
Vem ringer skatteverket innan man går och klipper sig, massage, pedikyr, flytthjälp, lagar bilen etc.
Hade alla personer gjort detta så hade skatteverket blivit totalt ner ringt, det hade blivit en hel del nyanställningar på skatteverket. :D

Och jag hoppas ingen betalar skatt och arbetsgivaravgifter till skatteverket för en fotokurs de gått på och inte visste om detta. Jag hade då aldrig gjort det.

Hade du betalt in till skatteverket om du vart på en kurs hos hellesö?
Tror du någon någonsin har åkt dit på något liknande?
Nej, de blir knappast nerringda för ngt sådant.
De är faktiskt väldigt snabba på att svara via mail. Trevliga också...

Du är medveten om att det då är DU som blir en brottsling och far med osanning i din deklaration?

Sedan håller jag med om att den som håller kursen bör vara tydlig i sin kommunikation. Det skall framgå klart & tydligt att du OCKSÅ skall betala arbetsgivaravgifter. Personligen så hade inte heller jag reflekterat över det.

Ja jag är övertygad om att det finns folk som har råkat "illa" ut.
Både att hantverkare har blivit upptaxerade och att köpare har tvingats att betala in skatt i efterhand. Både små & stora summor.
 
Och jag hoppas ingen betalar skatt och arbetsgivaravgifter till skatteverket för en fotokurs de gått på och inte visste om detta. Jag hade då aldrig gjort det.

Hade du betalt in till skatteverket om du vart på en kurs hos hellesö?
Tror du någon någonsin har åkt dit på något liknande?

Det här har myndigheterna kommit fram till för att få lite hejd på svartjobben.
Framförallt var det folk som handlar av hantverkare och påstår sig inte ha en aning om att de handlar svart.
Man är helt enkelt skyldig att veta att den man handlar av är ok, annars åker man dit!
Och det finns faktiskt folk som åkt fast och snällt fått betala in de avgifter som myndigheterna bestämt att vi alla ska betala!

Tycker faktiskt att du kastar sten i glashus när du hoppas att ingen betalar lagstadgad skatt i en tråd som handlar om att man är arg på en person som ljugit och fuskat med både det ena och det andra...
Man har skyldigheter i här i livet, det är bara att acceptera även om det bara rör sig om en fotokurs...
 
Lagen om att köparen av en tjänst är skyldig att kontrollera att uppdragstagaren har F-skatt är dock en riktigt usel lag. Staten vältrar över skatteindrivningen på enskilda medborgare för att det är för svårt för skattemyndigheterna att göra det. Det hela beror förstås på att svartjobben var så vanliga att det höll på att gå överstyr. Och varför var nu svartjobben vanliga, månntro?
 
Lagen om att köparen av en tjänst är skyldig att kontrollera att uppdragstagaren har F-skatt är dock en riktigt usel lag. Staten vältrar över skatteindrivningen på enskilda medborgare för att det är för svårt för skattemyndigheterna att göra det.

Nja, det är ju rätt mycket, för att inte säga allt som du ska känna till. Det går aldrig att komma undan med "Opps, det visste jag inte" i Sverige numera (när god tro är slopat)

Gör du något olagligt åker du dit oavsett, det gäller även skattebrott.

Det hela beror förstås på att svartjobben var så vanliga att det höll på att gå överstyr. Och varför var nu svartjobben vanliga, månntro?

För att vissa vill ha kakan och äta den också? Kreativ skatteplanering är ju en folksport i de flesta länder oavsett skattetryck.
 
Nja, det är ju rätt mycket, för att inte säga allt som du ska känna till. Det går aldrig att komma undan med "Opps, det visste jag inte" i Sverige numera (när god tro är slopat)
Ja? Hur är det där en invändning mot att lagen är usel?

Gör du något olagligt åker du dit oavsett, det gäller även skattebrott.
Något annat har jag inte hävdat.

För att vissa vill ha kakan och äta den också? Kreativ skatteplanering är ju en folksport i de flesta länder oavsett skattetryck.

Svartjobben var (och är väl kanske fortfarande) vanliga pga av att skattetrycket är högt. Med ett lågt skattetryck är det inte lika lönt att svartjobba.

Nåväl. Ämnet är Hellesøs fuskbilder och inte Sveriges skattetryck. Jag ber om ursäkt för avvikelsen.
 
I den här tråden prövas väl TH och det han gjort hela tiden. Eller har jag missuppfattat något?
Jag tillhör den del av befolkningen som anser att rättvis prövning och medmänskilghet inte bara hör hemma i domstol .För mig är det en grundvärdering.

Jag må ha svårt att uttrycka detta så att det blir tydligt för alla här. Men det är min åsikt. Och den står jag för, och framför när jag tycker att det behövs.

Petter ...

I den här tråden diskuteras Terjes fusk. Prövningar och domstolar är det inte här.
 
Ja? Hur är det där en invändning mot att lagen är usel?
Vad skiljer denna lag från andra som du också måste ha koll på för att inte bryta mot dem?
Det är upp till dig att veta om det du köper är stöldgods, det är upp till dig att veta att du inte bryter mot upphovsrätten osv. Om du inte har koll kan du bli straffad, jag ser inte skillnaden i detta fall.

Svartjobben var (och är väl kanske fortfarande) vanliga pga av att skattetrycket är högt. Med ett lågt skattetryck är det inte lika lönt att svartjobba.
Du får gärna mail mig bevis på att det uttalandet är sant. De som undviker skatt gör det oavsett skattetryck. Skatt är som bekant alltid för hög och används till fel saker.

Nåväl. Ämnet är Hellesøs fuskbilder och inte Sveriges skattetryck. Jag ber om ursäkt för avvikelsen.
Det har du rätt i.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.