Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
283 sidor om Mygelsjö, otroligt..

Om du vill ha färre sidor kan du själv ställa in det i din profil. Välj tex att visa 1000 inlägg per sida så reduceras tråden till fem sidor.

Problemet löst!

(Redigera profil >> Redigera foruminställningar >> Fler funktioner >> Antal inlägg att visa per sida)
 
Vad menar du med "Tyvärr" i det inlägget?

Petter ...

De flesta här inne är intresserade av sanningen. Sanningen är konkret och mycket handfast. Frågor som: vilka bilder har TH fuskat med, när började han med detta, finns det fejkbilder i hans böcker har inte fått några som helst svar från TH.

Att försvara TH som människa är en helt annan grej, men att påstå att TH har berättat vad han behöver gällande sina manipulerade bilder och kan gå vidare är för de flesta en väldigt märklig åsikt. Därför är åsikten att de som försvarar döljandet och myglandet som fortgår springer ett mycket konstigt ärende, därav gissar jag att ordet "tyvärr" användes.

Ja - jag förstår att din fråga var retorisk, men en del i den här debatten hasplar ur sig retoriska frågor för att förlöjliga sina meningsmotståndare. Så nu har du svart på vitt varför många av oss tycker att det är "tyvärr" att det finns folk som vill gömma och dölja TH:s smutsiga byk istället för att få veta omfattningen av den här soppan.
 
De flesta här inne är intresserade av sanningen. Sanningen är konkret och mycket handfast. Frågor som: vilka bilder har TH fuskat med, när började han med detta, finns det fejkbilder i hans böcker har inte fått några som helst svar från TH.

Att försvara TH som människa är en helt annan grej, men att påstå att TH har berättat vad han behöver gällande sina manipulerade bilder och kan gå vidare är för de flesta en väldigt märklig åsikt. Därför är åsikten att de som försvarar döljandet och myglandet som fortgår springer ett mycket konstigt ärende, därav gissar jag att ordet "tyvärr" användes.

Ja - jag förstår att din fråga var retorisk, men en del i den här debatten hasplar ur sig retoriska frågor för att förlöjliga sina meningsmotståndare. Så nu har du svart på vitt varför många av oss tycker att det är "tyvärr" att det finns folk som vill gömma och dölja TH:s smutsiga byk istället för att få veta omfattningen av den här soppan.

Men det är ju ändå två vitt skilda saker: Å ena sidan det faktabaserade upptäckterna av montage och bedrägliga berättelser, mm. Å andra sidan hur TH själv ställer sig til detta och vad han berättar.

Jag upplever tonen i den här tråden som att det inte kommer att spela någon roll vad eller hur TH träder fram för att berätta. Han är liksom redan dömd.
Det är som ett mobbat barn i skolan. Det spelar ingen roll hur barnet försöker ändra sig för att vara mobbarna till lags. Mobbingen får bara nytt bränsle.
Det otäcka med mobbing är att det ofta är den mobbade som sedan själv senare i livet mobbar andra.


Petter ...
 
Men det är ju ändå två vitt skilda saker: Å ena sidan det faktabaserade upptäckterna av montage och bedrägliga berättelser, mm. Å andra sidan hur TH själv ställer sig til detta och vad han berättar.

Jag upplever tonen i den här tråden som att det inte kommer att spela någon roll vad eller hur TH träder fram för att berätta. Han är liksom redan dömd.
Det är som ett mobbat barn i skolan. Det spelar ingen roll hur barnet försöker ändra sig för att vara mobbarna till lags. Mobbingen får bara nytt bränsle.
Det otäcka med mobbing är att det ofta är den mobbade som sedan själv senare i livet mobbar andra.


Petter ...

Självklart kommer det att spela roll, men det kommer vara av mindre och mindre betydelse ju längre tiden fortgår. Han försätter ju sig, tyvärr, i en allt värre situation pga hans agerande. Denna tråd hade varit död sedan länge om han hade vågat erkänna från första början - nu blev det ju inte så, och då får han liksom mer eller mindre stå sitt kast.

Nu är detta ju knappast jämförbart med mobbning. Inte alls. Dessutom så vet jag inte om "barnet" i denna situation försöker ändra sig särskilt mycket.
 
Jag upplever tonen i den här tråden som att det inte kommer att spela någon roll vad eller hur TH träder fram för att berätta. Han är liksom redan dömd.
Det är som ett mobbat barn i skolan.

Det var en riktigt dålig liknelse det där med mobbat barn. Teoretiskt spelar det ju stor roll vad det mobbade barnet gör eller hur det responderar på mobbingen, även om det i praktiken är näst intill omöjligt för ett mobbat barn att lyfta sig själv ur situationen. Terje har ju själv dragit på sig att utsättas för det han utsätts för genom att ha en extremt hög svansföring - både före, under och efter att han ertappats för fusk och ljug. En bättre liknelse än mobbade barn vore väl tex en äkta man som predikar för andra om hur viktigt det är med trohet i äktenskapet, varefter han ertappas med att ha tre älskarinnor och efter att ha ertappats med detta svarar på familjens klander för sitt svek och sin dubbelmoral med ett "Fuck you, jag tänker inte prata om det här något mer och nu får ni sluta hacka på mig".
 
Va va de ja sa

Tror att jag uttryckte mej nånting om att vi inte kommer att få nåt vettigt svar från TH, för flera tusen inlägg sen.
Å jag tror att "arjeplogar´n" kommer att få ganska rätt han me.
Väldigt synd iof, men det enda som är intressant är ju hur dom stulna bilderna och hans "manipulerande" av bilder å text som drabbat så många kommer att behandlas av rättväsendet. Blir det så att han kommer undan med detta, då först tycker jag att skandalen är ett faktum.
Vad han hittar på privat, det .... jag i.

Kanske han dyker opp i "Lyxfällan" å får hjälp :) Eller varför inte skuldsanering :)

ThomasR
 
Men det är ju ändå två vitt skilda saker: Å ena sidan det faktabaserade upptäckterna av montage och bedrägliga berättelser, mm. Å andra sidan hur TH själv ställer sig til detta och vad han berättar.

Jag upplever tonen i den här tråden som att det inte kommer att spela någon roll vad eller hur TH träder fram för att berätta. Han är liksom redan dömd.
Det är som ett mobbat barn i skolan. Det spelar ingen roll hur barnet försöker ändra sig för att vara mobbarna till lags. Mobbingen får bara nytt bränsle.
Det otäcka med mobbing är att det ofta är den mobbade som sedan själv senare i livet mobbar andra.


Petter ...

Det är väl klart att han är dömd här. Det finns ju inga tvivel om att han är skyldig. Det är ju bevisat och han har erkänt en hel del också.
Det otäcka är att du jämställer Terje med ett barn som blir mobbat i skolan. I så fall skulle Terje vara den som mobbar. Och de han har lurat vara offren som blivit mobbade.....
 
Nytt inlägg på bloggen, med bland annat orden...

"Jag kommer fortsätta fotografera resten av mitt liv. Jag kommer fortsätta med mitt skapande. Jag kommer fortsätta redovisa vad jag gör och vad jag gjort. Det finns säkert många där ute som inte kommer tro på något hädanefter, med tanke på vad jag gjort med mina manipuleringar. Men detta kan jag inte göra något åt, annat än att fortsätta redovisa."

Tyvärr BS än en gång från T's sida. Han har inte redovisat någonting alls än så länge på bloggen, och det kommer ju inte ske heller, fortsättningsvis.
 
Det är väl klart att han är dömd här. Det finns ju inga tvivel om att han är skyldig. Det är ju bevisat och han har erkänt en hel del också.
Det otäcka är att du jämställer Terje med ett barn som blir mobbat i skolan. I så fall skulle Terje vara den som mobbar. Och de han har lurat vara offren som blivit mobbade.....

Jag använde en liknelse för att förklara att jag inte tror det spelar någon som helst roll vad TH säger om den här frågan. Det här forumet kommer ändå att vända det emot honom. Därför undrar jag över poängen med att den här tråden med jämna mellanrum avkräver honom att träda fram med förklaring, ursäkt, osv, osv.

EDIT: och då avser jag den delen av tråden som handlar om TH som person.

Petter ...
 
Jag använde en liknelse för att förklara att jag inte tror det spelar någon som helst roll vad TH säger om den här frågan. Det här forumet kommer ändå att vända det emot honom. Därför undrar jag över poängen med att den här tråden med jämna mellanrum avkräver honom att träda fram med förklaring, ursäkt, osv, osv.

EDIT: och då avser jag den delen av tråden som handlar om TH som person.

Petter ...

Kan man skilja på Terje som person och Terje som Fotograf som Bild-tjuv eller Kursledare ?

Ursäkter, förklaringar och liknande är ju mest för de som blivit lurade, kursdeltagare, de som han tagit bilder från, lurat av pengar och liknande.

Du tror alltså att alla här kommer att vända sig mot honom vad han än säger. Precis som du gjort mot de personerna här. För du har ju redan dömt dem innan de hunnit göra det som du säger....
 
Kan man skilja på Terje som person och Terje som Fotograf som Bild-tjuv eller Kursledare ?

Ursäkter, förklaringar och liknande är ju mest för de som blivit lurade, kursdeltagare, de som han tagit bilder från, lurat av pengar och liknande.

Du tror alltså att alla här kommer att vända sig mot honom vad han än säger. Precis som du gjort mot de personerna här. För du har ju redan dömt dem innan de hunnit göra det som du säger....

Du har onekligen en poäng på slutet :)
Jag har gjort den bedömningen utifrån det jag hittills läst, men vi kan ju hoppas att tiden får visa att jag hade fel.

För övrigt får vi hoppas att rättsystemet får sin gång när de gäller rent juridiska aspekter.
För de övriga drabbade tror jag inte att en offentlig ursäkt i elekronisk form är särskilt gångbar. Tyvärr. De enda ursäkter som har någon verklig verkan är de som framförs personligen öga mot öga. Den som känner att han vill ha en ursäkt ska kanske söka upp TH för en pratstund.

Petter ...
 
Jag upplever tonen i den här tråden som att det inte kommer att spela någon roll vad eller hur TH träder fram för att berätta. Han är liksom redan dömd.
Kan du ge exempel på inlägg som anslår den tonen? Jag tycker nog att den här tråden har hållig sig i stort sett saklig vad gäller Hellesøs göranden och låtanden.

Det är som ett mobbat barn i skolan. Det spelar ingen roll hur barnet försöker ändra sig för att vara mobbarna till lags. Mobbingen får bara nytt bränsle.
Någon mobbning har jag inte sett till här, men om vi ska fortsätta att göra jämförelser åt det hållet så har ju inte Hellesø gjort så värst mycket för att ändra sig.
 
Nu var ju anv. StarGates inlägg totalt irrelevant för bilden då den påpekade taggarna i tråden, inget specifikt inlägg - sedan var det så att StarGates var längst ner på den sidan, coincidence. Inget 'obehagligt' med det.
 
Jag använde en liknelse för att förklara att jag inte tror det spelar någon som helst roll vad TH säger om den här frågan. Det här forumet kommer ändå att vända det emot honom. Därför undrar jag över poängen med att den här tråden med jämna mellanrum avkräver honom att träda fram med förklaring, ursäkt, osv, osv.

EDIT: och då avser jag den delen av tråden som handlar om TH som person.

Petter ...

Jag är inte vänd "mot" TH, det är där jag tycker du dömer oss här på forumet extremt felaktigt. Jag är BARA intresserad av vilka bilder han fuskat med, när han gjort det osv... Det skulle aldrig falla mig in att hoppas att en människa ska fara illa, bara för att det är "rätt åt honom". Däremot tycker jag det är sorgligt och beklagligt att TH inte på något vis försöker återvinna respekt genom att rakryggat erkänna sina misstag och gå vidare. Han bollar och tribblar och trixar med vad sanning är, han påstår att folk jagar honom osv... Så länge han fortsätter med det, så får han nog finna sig i att bli synad i sömmarna. Just nu så är ju de enda erkännanden vi får är de bilder han lägger ut i bloggen, eftersom vi kan förutsätta att han inte är så dum så han lägger ut fekjbilder nu. En slags omvänd bevisning. Ungefär som att den otrogne mannen i något inlägg högre upp talar om vilka kvinnor han INTE varit otrogen med...
 
Enkelt, precis som jag skrev. Att man bemödade sig att gå 5 dagar och 10 sidor tillbaka i debatten (känns utpekande) i stället för att påvisa samma fenomen mha samma sida som man sedan skrev inlägget på, 5 dagar och 10 sidor senare i debatten. Inte så svårt...
 
Senast ändrad:
Enkelt, precis som jag skrev. Att du bemödade dig att gå 5 dagar och 10 sidor tillbaka i debatten (känns utpekande) i stället för att påvisa samma fenomen mha samma sida som du sedan skrev inlägget på, 5 dagar och 10 sidor senare i debatten. Inte så svårt...

PS. Det var Star2 som påpekade taggarna i inlägget, inte PMD. Hur som haver så behöver du nog inte känna dig träffad, då din kommentar som sagt är högst irrelevant oavsett vad det är för taggar...

OT i alla fulla fall, ta det med personen själv i fråga om du känner dig utpekad.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.