Graylingman
Aktiv medlem
Om man ska vara riktigt noga så kan man ju aldrig bevisa att något inte finns. Vare sig mårdhund i mullsjöskogen eller Gud
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
I den svenska rättsordningen finns ingen "jury", utan i t ex tingsrätten har du en juristdomare samt i regel tre nämndemän.DÅ KOMMER DU I JURYNS ÖGON HA LJUGIT och förhoppningsvis bli fälld.
I den svenska rättsordningen finns ingen "jury", utan i t ex tingsrätten har du en juristdomare samt i regel tre nämndemän.
Ska man diskutera hur ett rättssystem kan tänkas fungera, är det väl bra att inte blanda ihop verkligheten i Sverige med tv- eller filmproduktion från andra länder?
Här kommer en bra länk istället för wikipedia och liknande källor som många verkar ha stor förkärlek till.
http://www.domstol.se
/Nonno
Nej resp nej. En bilds exif anges oavsett om man redigerar den och t ex lägger in delar från en annan bild. Exif har inget med bildens utseende att göra, utan bara dess ursprung.
Om jag presenterar en sanning för mig som beror på en felaktig uppfattning som ingen kan bevisa men inte du tror på.
Då anser du att jag varken ljuger eller har fel.
Spännande!
...
Hela diskussionen är ju jättefånig, sanning vs lögn lär sig de allra flesta vid ca 5års ålder.
Om vi bortser från den vita lögnen som är betydligt svårare att bemästra.
Pga av dessa ord som jag citerar från Birgitta:...
Varför sitter du och jämför en vanlig människas felaktiga observation, med vad T höll på med? T ansåg sig aldrig se några mårdhundar, så varför skulle det vara straffbart om DU trodde dig se en mårdhund även om det visade sig att du hade fel?
Mmm, jag har provat.
Jag har klippt in en bild i en annan, och då visar den nya bilden inga exif,
men båda originalbilder visar exif.
Kolla mitt album EXIF http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=319006
Pga av dessa ord som jag citerar från Birgitta:
"Jag, liksom alla andra hoppas jag, anser väl att vem som helst ska kunna fällas i domstol om dom begår brott."
Och att det tydligen skall anses som ett brott om man tar ut utrustningen för att kolla förekomsten av djur men det visar sig att det inte finns några.
Kan vara en äkta bild. Höjer man exponeringen jämnt över så har kråkan och skuggsidan av träden samma nyans. Använder man levels och ljusar mittonerna (som har gjort i exemplet) så får man utseendet som undre bilden visar. Detta är faktiskt en vanlig effekt eftersom levels kan dra ut mycket mer ur mitt-tonerna än vad som går att göra med en generelll höjning av hela bilden. Gråreglaget i levels kan användas att få ut ganska mycket info ur en jpg-bild. Den undre bilden ger en väldigt bra bild hur björkarna skulle se ut vid korrekt exponering.
Att kråkan då blir grå är inte så konstigt. Tveksam....
Och att det tydligen skall anses som ett brott om man tar ut utrustningen för att kolla förekomsten av djur men det visar sig att det inte finns några.
Pga av dessa ord som jag citerar från Birgitta:
"Jag, liksom alla andra hoppas jag, anser väl att vem som helst ska kunna fällas i domstol om dom begår brott."
Ja sluta med det där tramset om försöka få mest rätt. Det är ingen tävling i forum-retorik. TH kopierade in mårdhund i sin bild och det blev den första bilden som avslöjades av Flashback-gänget och därifrån startade det. Lite fler bilder avslöjades av Flashback och ett par dagar senare erkände TH här på Fotosidan.se.
Tyvärr är det omöjligt att få Erik att sluta med sitt trams............
Det är inte ens fel när två träter.
OK
Då kom vi till slut till kärnan.
OM jag anser att jag har sett en mårdhund men att det bevisas att det inte finns ngn.
Då anser du att jag skall fällas i domstol för det.
För jag har i rättens juryögon ljugit.
Det är inte ens fel när två träter.