Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har följt tråden med intresse, men inte velat kommentera då jag är ny på fotosidan. Detta visar dock på stor okunnighet inom ett annat område nämligen datorsäkerhet... Med 15+ år i datorindustrin kan jag meddela att det är väldigt svårt att bekräfta Haralds identitet på det där sättet. Det är trivialt att förfalska avsändaren på ett e-mail.

Andreas

Läs hela hans meddelande.
 
Det där har inga likheter alls med bedrägeriet Terjegate förutom att folk blev lurade av falska fotografier.

Historien om Cottingley-älvorna är följande:
Två småtjejer - 16 resp 10 år - ville övertyga pappa att det fanns älvor i deras trädgård.
Detta var alltså 1917 då många faktiskt trodde på älvor och sådant. Och: då trodde många att kameran inte kunde ljuga.

Bilderna visades först bara inom familjen.
Sedan var det någon som hörde talas om bilderna och använde dem i ett föredrag, någon publicerade dem i en tidning, osv.
Först 1920 - alltså 3 år efter bilderna togs - blev bilderna kända i vidare kretsar.

Terjegate handlar om 1 person som systematiskt skapar en mängd falska bilder och berättelser för sin egen ekonomiska vinnings skull.
Något helt annan än den smått charmiga historien om Cottingley-älvorna.

Ingen av dessa historier visar hur "villiga" vi är att bli lurade.
De visar bara att man kan bli lurad när man minst anar det (det ingår liksom i definitionen av att bli lurad).
Helt enig.
Och man anar det minst när det är två småflickor som gör bilder man inte tror dom är kapabla till, eller när någon som direkt-ur-kameran-Terje klipper o klistrar.
I båda fallen var bilderna i sig lätta att genomskåda, men man kunde kanske inte tro sina ögon just pga av att upphovsflickorna/mannen verkade upphöjda över så fula misstankar.
 
Har följt tråden med intresse, men inte velat kommentera då jag är ny på fotosidan. Detta visar dock på stor okunnighet inom ett annat område nämligen datorsäkerhet... Med 15+ år i datorindustrin kan jag meddela att det är väldigt svårt att bekräfta Haralds identitet på det där sättet. Det är trivialt att förfalska avsändaren på ett e-mail.

Andreas


Läs tråden på flashback. Det är bekräftat.
 
Jo, visst gör de det. Om man vill tro på älvor (eller t.om. är fast övertygad om att det finns älvor) så är det mycket lättare att tro på fejkade älvabilder.

De som inte tror på älvor, tror givetvis att alla älv-foto är fejkade och att allt med älvor är fusk :) Så jag fattar inte riktigt din poäng här
 
Kan inte nån anmäla sig till "en dag med Terje" jag betalar. Ett mentorskap känns lite dyrt men en heldag skulle jag fan kunna betala. Motprestationen är ju given, en fullständig rapport :) Intressant när han tar hand om ditt minneskort och "lovar att skicka bilderna" Döm om din förvåning när det kommer tillbaka bilder på lodjur, mårdhund och grävlingar du aldrig sett utan du har trott att du fotat en fin naturbild.
 
Kanske blir man bjuden på middag under dagen? Överlevnads-Terje kanske hoppar fram ur en buske med diverse svampar och kokar soppa... sen blir det syner av!
 
Det handlar även om värdet....

Det kan anses vara bedrägeri
även om det inte handlar om större belopp. Exempel:
http://www.dt.se/brottsplats/1.3094385-domdes-for-blocket-bedrageri (Dömdes för Blocket-bedrägeri)
http://www.dt.se/brottsplats/1.3944825-18-aring-domd-for-natbedragerier (18-åring dömd för nätbedrägerier)
http://www.sydsvenskan.se/lund/article1516330/Bedrageri-med-falska-biljetter-fran-Skanetrafiken.html (Bedrägeri med falska biljetter)

- Kan det anses vara bedrägeri att sälja falska bilder till tidningar/tidskrifter, kommunen, bokhandlare (vykort) m.fl? Kanske.
Eller Bedrägligt beteende? Kanske, men i det här fallet är det knappast "ringa omfattning".
Eller Oredligt förfarande? Tror inte det eftersom gärningsmannen haft vinning av det och då lutar det mer åt bedrägeri.

Och hur är det med:
- Orsakat bokutgivare ekonomisk skada pga indragna böcker? Och liknande för andra som köpt falska bilder som måste kasseras?
- Använt falska bilder och falska uppgifter för lura till sig betalning från kursdeltagare och bokköpare?
 
Kan inte nån anmäla sig till "en dag med Terje" jag betalar. Ett mentorskap känns lite dyrt men en heldag skulle jag fan kunna betala. Motprestationen är ju given, en fullständig rapport :) Intressant när han tar hand om ditt minneskort och "lovar att skicka bilderna" Döm om din förvåning när det kommer tillbaka bilder på lodjur, mårdhund och grävlingar du aldrig sett utan du har trott att du fotat en fin naturbild.

Du frestare! Men jag är väl stämplad redan...
 
Det kan anses vara bedrägeri
även om det inte handlar om större belopp.
Och hur är det med:
- Orsakat bokutgivare ekonomisk skada pga indragna böcker? Och liknande för andra som köpt falska bilder som måste kasseras?
- Använt falska bilder och falska uppgifter för lura till sig betalning från kursdeltagare och bokköpare?

Vad med falska uppgifter i rovdjursdebatten? Vad jag förstår har folk kommit från när och fjärran för att se och dokumentera förekomsten av dessa ymnigt förekommande mårdhundar, vargar och lodjur. Eller har jag missförstått något? (Mårdhund, förresten. Vanligt förekommande i mina finska tassemarker - även om jag bara ständigt ser den som trafikoffer - men den har väl inte raskat så långt ner i Sverige än?)
 
De som inte tror på älvor, tror givetvis att alla älv-foto är fejkade och att allt med älvor är fusk :) Så jag fattar inte riktigt din poäng här

Poängen är att den som vet att Terje Hellesø har en mycket strikt inställning till fotografi (bilden ska vara klar i kameran) tror att alla Hellesøs bilder inte alls är efterbehandlade.

Åtminstone rätt många. Det tog ju ett tag innan någon avslöjade fusket.
 
Vad med falska uppgifter i rovdjursdebatten? Vad jag förstår har folk kommit från när och fjärran för att se och dokumentera förekomsten av dessa ymnigt förekommande mårdhundar, vargar och lodjur. Eller har jag missförstått något?.......

Nja, spridningen av falska bilder och falska berättelser, för att göra kurser och böcker mer attraktiva och locka betalande kunder.
Kursdeltagare har även fått följa med ut i skogarna på "lodjurssafari", där de påhittade lodjursmötena ägt rum och där han berättat sina falska historier kring lodjursmötena. Det är dokumenterat av flera kursdeltagare.

Vargarna ligger längre tillbaka i tiden (kring 2007).

Angående rättsliga åtgärder så är han polisanmäld gällande mårdhundsförfalskningen.
Den polisanmälan är gjord av en privatperson.
 
Angående polisanmälan som gjorts
gällande mårdhundsförfalskningen
http://jnytt.se/nyhet/42241/helleso-polisanmals-av-lansstyrelsen
Här handlar det alltså om "oredligt förfarande" eftersom gärningsmannen inte verkar ha haft vinning, utan enbart åsamkat skada hos den drabbade. När det gäller försäljning (tex av falska bilder) har gärningsmannen haft vinning och då lutar det åt bedrägeri.

Den anmälan är alltså gjord av en privatperson.

Den privatperson/skattebetalare som är missnöjd gällande Söderhamns kommun kan också göra polisanmälan.
Dvs gällande 740.000 kr (!?) av skattebetalarnas pengar:
- "Kan krävas på pengar": http://www.jnytt.se/nyhet/42496/helleso-kan-kravas-pa-pengar-efter-bildfusket
- "Kräver inte pengarna tillbaka": http://helahalsingland.se/soderhamn/1.3945675-rensar-hellesos-bilder-kraver-inte-pengarna-tillbaka
- "Förtydligande": http://helahalsingland.se/soderhamn/1.3951614-paul-bogatir-gor-ett-fortydligande
 
Det verkar som om "Ers Ouppnåeliga Höghet" obekymrat valt att vända blad och träda ut ur provhytten som om inget särskilt hade hänt!

Saxat ur senaste blogginlägget... "Det är svårt att bli av med stämplar. Jag har fått några sådana genom åren, varav några är rejält envisa sedan flera år tillbaka. Mest tänker jag då på alla mina ”oskarpa” bilder. Gör du inga skarpa bilder Terje?"

Hade ju varit mer klädsamt att prata om den senaste tidens "klipp & klistra-stämpeln istället för denna pseudohändelse i sammanhanget!

Undrar egentligen om Terje ser alla speglar när han går in i den ljusskarpa provhytten..? Ser han månntro bara att problemet omfattas av ett par för tajta kalsonger, eller ser han (mest troligt) att det omfattar hela hans väsen... Men ändå väljer att ställa in oskärpan!?

Skärp dig Terje!
 
Angående polisanmälan som gjorts
gällande mårdhundsförfalskningen
http://jnytt.se/nyhet/42241/helleso-polisanmals-av-lansstyrelsen
Här handlar det alltså om "oredligt förfarande" eftersom gärningsmannen inte verkar ha haft vinning, utan enbart åsamkat skada hos den drabbade. När det gäller försäljning (tex av falska bilder) har gärningsmannen haft vinning och då lutar det åt bedrägeri.

Den anmälan är alltså gjord av en privatperson.

Tack för klargörandet.
Visste inte att det klippts och klistrats i kommunbroschyrer också. (Ser för mig Sydney Opera House el. Eiffeltornet sticka upp i Söderhamns stadsprofil. :)

Lite OT och inom parentes. Jag blir förvånad över rabiesskräcken. Att invandrade mårdhundar kan sprida rabies i Finland är ju klart, men i Mullsjö? Var skulle dom fått den smittan?
 
Jag vet inte hur mycket mårdhund det finns i Danmark, men mårdhunden är en bra simmare och skulle med lätthet kunna simma över sundet.

Är de så pass excellenta simmare? Sundet är ju trots allt rätt brett. 4 mil som bredast och 3,5km på det smalaste stället. Men jag har ingen aning om mårdhundars kapaciteter, vet att de är bra simmare, men maratonsimmare?

EDIT: Läste på svt.se,

http://mobil.svt.se/2.33782/1.2354126/kameror_mot_mardhundar

"Det är alltså från Danmark som hotet kommer och sundet utgör inget hinder. Mårdhunden är en duktig simmare, som kan klara en sträcka på flera kilometer."

Så, det är möjligt. (Men nog med OT?)
 
Jag vet inte hur mycket mårdhund det finns i Danmark, men mårdhunden är en bra simmare och skulle med lätthet kunna simma över sundet.
Det finns en hel del i Danmark. Länsstyrelsen i Skåne har dragit igång ganska omfattande projekt för att hindra att mårdhunden får fäste även där.

Är de så pass excellenta simmare?
Ja. Dessutom kan de vintertid få hjälp av isen.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.