Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad skulle man egentligen få ut på att rapportera? Försöka flika in frågor om vargbilden under kursens gång? Fråga om de andra indicierna? Han skulle ju bara neka.

Nej, pengarna vore nog bättre spenderade på något annat håll istället för att i princip skänka bort 2900kr till Terje (och sedan låta någon annan gå). För den som verkligen vill gå på "kursen" så är det väl bara att betala ur egen ficka och bege sig :)

Jag utgår ifrån att Fredrik Nordqvist i inlägg #4009 och hans erbjudande var och är fullständigt seriöst, för annars kan jag inte se någon mening med att han med sina rader "tar plats" i forumtråden?
Mitt svar är till 100 % seriöst och utgår från att ingen som deltar i denna tråd försöker luras.
Givetvis kommer begärd rapport att levereras.
/Nonno
 
Jag utgår ifrån att Fredrik Nordqvist i inlägg #4009 och hans erbjudande var och är fullständigt seriöst, för annars kan jag inte se någon mening med att han med sina rader "tar plats" i forumtråden?
Mitt svar är till 100 % seriöst och utgår från att ingen som deltar i denna tråd försöker luras.
Givetvis kommer begärd rapport att levereras.
/Nonno

Begärd rapport, vad skulle det vara - Fredrik Nordqvists div. önskemål?

Tänk bara på att Terje lär läsa denna tråd och Flashback-tråden frekvent, så han lär redan ha fått nys på detta förslag. Om han är seriös med sin request, och du är villig att ställa upp så borde ni ta det via PM. Ingen vidare ide att sitta och planera öppet hur man ska kunna "omkullkasta" honom då han lär suga upp all information som finns här som en svamp.

Med det sagt, tycker jag fortfarande det är bortkastade pengar... skänk pengarna någon annanstans, än till en bedragare. Det är min personliga åsikt.
 
Tänk bara på att Terje lär läsa denna tråd och Flashback-tråden frekvent, så han lär redan ha fått nys på detta förslag. Om han är seriös med sin request, och du är villig att ställa upp så borde ni ta det via PM. Ingen vidare ide att sitta och planera öppet hur man ska kunna "omkullkasta" honom då han lär suga upp all information som finns här som en svamp.

Med det sagt, tycker jag fortfarande det är bortkastade pengar... skänk pengarna någon annanstans, än till en bedragare. Det är min personliga åsikt.

Jag instämmer i att det vore bortkastade pengar och dessutom oerhört naivt att tro att det skulle ge någon ny information om TH:s attityd till sitt förfarande. Han är ju van vid kursdeltagare och skulle förmodligen använda tidpunkten till att spela offer.

Hitintills har han inte uppvisat någon insikt i det han ställt till med utan klampar bara på. Istället för att demonstera ödmjukhet och reflektera över situationen, låtsas han utåt som om ingenting hänt.

Andra naturfotografer, såsom Brutus Östling, får stå till svars för TH:s lurendrejeri, vilket skedde i:

http://svt.se/2.126217/1.2561647/naturbilder_var_ren_logn
 
Jag instämmer i att det vore bortkastade pengar och dessutom oerhört naivt att tro att det skulle ge någon ny information om TH:s attityd till sitt förfarande. Han är ju van vid kursdeltagare och skulle förmodligen använda tidpunkten till att spela offer.

Hitintills har han inte uppvisat någon insikt i det han ställt till med utan klampar bara på. Istället för att demonstera ödmjukhet och reflektera över situationen, låtsas han utåt som om ingenting hänt.

Andra naturfotografer, såsom Brutus Östling, får stå till svars för TH:s lurendrejeri, vilket skedde i:

http://svt.se/2.126217/1.2561647/naturbilder_var_ren_logn

Nej, några raka svar får man med all säkerhet inte. Han är mest ett fall för en psykolog, eller en bluffomanforskare, skulle jag tro.
Men jag är nyfiken på om han fortfarande predikar emot att 'manipulera' bilder (i nivåer, kontrast, etc.) och säger att bilden ska komma direkt från kameran? (Men det kan man kanske få höra av en ev. kursdeltagare, alldeles gratis...)

Och så vill man ju gärna veta hur Snuffenussen, eller vad den heter, mår idag - efter all uppståndelse. :)
 
Och så vill man ju gärna veta hur Snuffenussen, eller vad den heter, mår idag - efter all uppståndelse. :)

Den riktiga Snusen (Malins och Terjes katt) är väl död (se deras respektive bloggar)...och den imaginära Snusen (lodjuret) kan väl också sägas vara stendöd...eftersom han aldrig existerat i sin lodjurstappning ;)
 
skönt för Terje att han fått en ny försvars-advokat så johan inte är ensam längre :)

Det är otroligt, du verkar nästan illliterat. Jag har ALDRIG förvarat vad Terje har gjort.
Däremot har jag försökt mig på att gissa vilken utväg Terje kommer att välja, dvs vad som är bäst för honom i hans egen uppfattning, men det är tydligt att för vissa i tråden går det bara att vara svartvit. Helst bara svart.
 
Det är otroligt, du verkar nästan illliterat. Jag har ALDRIG förvarat vad Terje har gjort.
Däremot har jag försökt mig på att gissa vilken utväg Terje kommer att välja, dvs vad som är bäst för honom i hans egen uppfattning, men det är tydligt att för vissa i tråden går det bara att vara svartvit. Helst bara svart.

Det är också ganska otroligt när du säger att du ska gissa " vilken utväg Terje kommer att välja, dvs vad som är bäst för honom i hans egen uppfattning" :)
 
Det är också ganska otroligt när du säger att du ska gissa " vilken utväg Terje kommer att välja, dvs vad som är bäst för honom i hans egen uppfattning" :)

Räkna icket bort människor som har livserfarenhet, och som då även jobbat som fotograf sedan 4 års ålder.



Det skulle vara intresserat att se hur uppslutningen är till Terjes kurs. Vad jag har förstått har han väl i princip haft utsålt förr i tiden? Man kanske skulle ringa sista dagen och höra fall det finns nån plats över.
 
Det är också ganska otroligt när du säger att du ska gissa " vilken utväg Terje kommer att välja, dvs vad som är bäst för honom i hans egen uppfattning" :)

Vad menar du otroligt? Har du aldrig hört talas om att man i diskuterade frågor försöker gissa utgången?
ALLA är väl intresserade av vad som blir Terjes nästa steg. Alla utom du då.
Vi är några som försöker sansa debatten, men det tolereras inte av Terjetalibanerna.
ALLA som inte enbart öser galla över Terje utsätts för liknande påhopp som du just givit perfekt exempel på.
 
Vad menar du otroligt? Har du aldrig hört talas om att man i diskuterade frågor försöker gissa utgången?
ALLA är väl intresserade av vad som blir Terjes nästa steg. Alla utom du då.
Vi är några som försöker sansa debatten, men det tolereras inte av Terjetalibanerna.
ALLA som inte enbart öser galla över Terje utsätts för liknande påhopp som du just givit perfekt exempel på.

Du har flera gånger sansat debatten med att jämföra med rattfulla, politiker och andra som gör snedsteg och blir förlåtna. För att sedan backa upp detta, som du så fint sa, med livserfarenhet.

Om du anser att det är att sansa en debatt kanske du inte skall försöka sansa den.

Sen älskar du att sticka folk i ögonen med en pinne genom att skriva ord som Terjetalibaner, hat, mordiska och annat. Undra vem det är som trissar upp stämningen. Vet inte hur många gånger du gått med svansen mellan benen i denna tråden. Inget ont menat, men kasta inte sten i ett glashus.
 
Terje bjuder två typer av kurser nu

Alla ni på denna tråd har nu möjlighet att gå två typer av kurs med Terje Hellesö
1. Heldag med Terje
2. Mentor via epost
Då kan ni ju själva bilda er en uppfattning om hur han är som fotolärare, så passa på
/Thomas
 
Alla ni på denna tråd har nu möjlighet att gå två typer av kurs med Terje Hellesö
1. Heldag med Terje
2. Mentor via epost
Då kan ni ju själva bilda er en uppfattning om hur han är som fotolärare, så passa på
/Thomas

Funderar hur ett mentorskap via epost skulle fungera. Med tanke på en 5 år gammal tråd här på fotosidan. Där Terje "mentrar" folk i ren Terje-stil är väl de flesta rätt pålästa om hur det såg ut....

510 linjer, allt var minutiöst planerat redan innan han steg ur sängen på morgonen. Njaväl, kör på den som känner sig behöva hans hjälp..
 
Vad menar du otroligt? Har du aldrig hört talas om att man i diskuterade frågor försöker gissa utgången?
ALLA är väl intresserade av vad som blir Terjes nästa steg. Alla utom du då.
Vi är några som försöker sansa debatten, men det tolereras inte av Terjetalibanerna.
ALLA som inte enbart öser galla över Terje utsätts för liknande påhopp som du just givit perfekt exempel på.

Jo man försöker gissa utgången. Men då gissar man vad man själva tror. Inte gå in i hjärnan på en person man inte känner och försöka gissa vad han tänker utgången ska bli :)
 
Angående Terjes framtid som kursledare på Mullsjö folkhögskola:

”Problemet är att kursen förmodligen inte kommer att bli av. Vi har fått flera avhopp så antalet personer inte räcker till.
Vi tar beslut under veckan, men har valt att ligga kvar med informationen på hemsidan, eftersom den inte är officieltt avblåst ännu.
Vi kommer sedan att ligga lite lågt med Terje ett tag, förmodligen försöker vi till sommarens kursen hitta någon annan fotograf.”

http://mullsjofolkhogskola.nu/kurs-konferens/veckoslutskurser/workshop-v-46 gäller denna kurs, alltså.
 
Har länsstyrelsen en punktlista ? Som de går igenom på 3 dygn till en vecka?

Och var får du det ifrån att jag menar det är så ? Inte någon av sakerna du skriver har jag sagt eller skrivit. Allt är dina egna antaganden......
jag läser mellan raderna och drar slutsatser som inte finns, och det är ju fel.

Ja ngn slags punktlista lär de ju ha.
Eftersom att jag vet att jag har läst en intervju eller om jag hörde det på radion ifrån den som satte upp utrustningen.
Jag har för mig att det bara var runt en vecka efter att Terje gjort sitt påstående om att han sett mårdhund.
Personen deklarerade klart & tydligt att det inte finns mårdhund i området och det imponerade på mig. För att genomföra det på så kort tid så krävs det rutin.

Givetvis kan/skall man låna grejor och rutiner från norr. Men det imponerade ändå på mig att det gick såpass fort.

Samtidigt så inser jag att en polisanmälan, om falskt påstådd mårdhund, inte kan leda ngn vart.

För jag tror precis som Pär att det är jägare som ser dessa djur. Kanske en & annan hundägare också. Och inte är man intresserad av att de som verkligen ser mårdhund skall låta bli att anmäla pga risken att bli åtalad för att djuret inte går att finna.
 
Och inte är man intresserad av att de som verkligen ser mårdhund skall låta bli att anmäla pga risken att bli åtalad för att djuret inte går att finna.

Man blir väl inte åtalad om man ärligt säger att man sett något som liknade/kunde varit mårdhund?

Däremot, kommer man med foton av mårdhund man säger man tagit på platsen och djuret i fråga är inklistrat från gudvetvar på nätet så är det väl något helt annat?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.