ANNONS
Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
- Dagen efter 11/10 kompletterade han med texten "(numera med identifierad upphovsman, tyvärr)"
vilket kan uppfattas som ett indirekt hot (ungefär som: Nu vet jag vem du är och du kommer tyvärr att få ångra det).

Jag tolkar det snarare som att det är någon som Terje känner/är bekant med. En som jobbar med naturfoto e.d., kanske någon från /N.
Jag tolkar det som att han känner sig besviken på vem upphovsmannen är.

Syster "Dorthe" och nu senast broder "Harald" har båda gjort den motbjudande jämförelsen med Utöya-massakern, där man menar att uppmärksamheten här kring fotoskandalen Terjegate tycks vara större än kring massakern i Norge där 69 människor mördades.

Förutom att man skymfar dödsoffren och deras anhöriga med sin osmakliga och osakliga Utöya-jämförelse, så är en stor skillnad att Terjegatehärvan inte har utretts. Folk har inte fått svar på sina frågor, omfattningen är inte utredd. T ägnar sig istället åt att skriva ovidkommande inlägg på bloggen och anklaga de som är upprörda, istället för att reda ut härvan. Det är upprörande för de tusentals människor som på olika sätt har berörts av Terjegate.

Nyligen skrev "Harald" om Utöya, och om sin Familj:
"...Not even the Utøya incident recieved this kind of internet mass hysteria. You can be real lucky i dont have your names YET and that i live in Norway far away from you... Dont mess with the wrong family, that only ends in pain..."
http://terjadefoton.wordpress.com/about/om-oss-pa-flashback/

- Om man jävlas med fel Familj så slutar det med smärta.
Låter som taget ur en maffiafilm.

Syster "Dorthe" och nu senast broder "Harald" har båda gjort den motbjudande jämförelsen med Utöya-massakern, där man menar att uppmärksamheten här kring fotoskandalen Terjegate tycks vara större än kring massakern i Norge där 69 människor mördades.

Förutom att man skymfar dödsoffren och deras anhöriga med sin osmakliga och osakliga Utöya-jämförelse, så är en stor skillnad att Terjegatehärvan inte har utretts. Folk har inte fått svar på sina frågor, omfattningen är inte utredd. T ägnar sig istället åt att skriva ovidkommande inlägg på bloggen och anklaga de som är upprörda, istället för att reda ut härvan. Det är upprörande för de tusentals människor som på olika sätt har berörts av Terjegate.

Nyligen skrev "Harald" om Utöya, och om sin Familj:
"...Not even the Utøya incident recieved this kind of internet mass hysteria. You can be real lucky i dont have your names YET and that i live in Norway far away from you... Dont mess with the wrong family, that only ends in pain..."
http://terjadefoton.wordpress.com/about/om-oss-pa-flashback/

- Om man jävlas med fel Familj så slutar det med smärta.
Låter som taget ur en maffiafilm.

Verkar inte som om den familjen har alla indianer i kanoten!

Ja, man hoppas ju att det är en fejkad brorsa till TH som skriver dom där osmakligheterna. Texten verkade juvenil, både vad språk och okvädningsord beträffar.
Det är ju befängt att börja jämföra allt med Utöyahändelserna. (Upprörd över att kvinna misshandlats? Upprörd över att X smitit ifrån miljonskulder i skatt? Upprörd över barnporr? Det är väl inget, jämfört med Utöya! Osv. )
Att en människa med förryckt verklighetsuppfattning och totalt sned syn på sin egen storhet och roll i samhället kan göra grymma och förskräckliga saker är fruktansvärt sorgligt och i det närmaste obegripligt, men man upprörs mer av att någon som (antar vi) inte lider av sådana personlighetsstörningar bedrar och ljuger.

Ja, man hoppas ju att det är en fejkad brorsa till TH som skriver dom där osmakligheterna. Texten verkade juvenil, både vad språk och okvädningsord beträffar.
Det är ju befängt att börja jämföra allt med Utöyahändelserna. (Upprörd över att kvinna misshandlats? Upprörd över att X smitit ifrån miljonskulder i skatt? Upprörd över barnporr? Det är väl inget, jämfört med Utöya! Osv. )
Att en människa med förryckt verklighetsuppfattning och totalt sned syn på sin egen storhet och roll i samhället kan göra grymma och förskräckliga saker är fruktansvärt sorgligt och i det närmaste obegripligt, men man upprörs mer av att någon som (antar vi) inte lider av sådana personlighetsstörningar bedrar och ljuger.

Det har sedan tidigare konfirmerats att det är Terjes bror i egen hög person som skrev "hotet".

Kul att Terje nu även manipulerar sin blogg och tar bort blogginlägg som ställer honom i dålig dager.
Visst är det väl bäst att vända kappan efter vinden....

I det fallet har vi helt olika syn på saken.
Inget Terje har gjort skapar ngt ekonomiskt dråpslag för ngn privatperson.

Många personer har förlorat pengar p.g.a Terje. Om det varit ett dråpslag som du kallar det för någon vet ju varken du eller jag. Man har ju t.o.m. fått ändra eller ställa in utgivningar av böcker för andra fotografer som haft samarbete med Terje.

Jag uppfattade Terjes kommentar på samma sätt. Att han upplever besvikelse i och med att han identifierat vem som postar i eller står bakom den.

Jag tolkar det snarare som att det är någon som Terje känner/är bekant med. En som jobbar med naturfoto e.d., kanske någon från /N.
Jag tolkar det som att han känner sig besviken på vem upphovsmannen är.

https://www.flashback.org/sp33397961

"EDIT: Please ”Harald Hellesø”, confirm your identity for example by sending an email from your company-mail [email protected]
to [email protected]"

Vilket han alltså då har gjort.

Han skrev dessutom en liten "hälsning" till flashback på sin facebook-sida, något som däremot är borttaget nu.

Jag vet inte, men.
Terja har sagt att han kommer från en Norsk ö som heter Hellesø och sedant tagit det efternamnet.
Vad hans efternamn var från början kommer jag inte ihåg.

Jag vet inte, men.
Terja har sagt att han kommer från en Norsk ö som heter Hellesø och sedant tagit det efternamnet.
Vad hans efternamn var från början kommer jag inte ihåg.

Hans efternamn var nog Hellesø från början, då både hans syster Dorthe och hans bror Harald delar samma efternamn. Däremot stämmer det att det finns en ö i Norge som heter Hellesøy.

Senast ändrad:
Hans efternamn var nog Hellesø från början, då både hans syster Dorthe och hans bror Harald delar samma efternamn. Däremot stämmer det att det finns en ö i Norge som heter Hellesøy.

Du har helt rett. Hellesøy er en øy utenfor Bergen, Hordaland fylke. Bokstaven Y ble tatt bort da folk flyttet til "byen". Øyen er nå landfast med bro.

Kolla på svt play innan måndag

Fotoförfalskning är inget nytt, det vet vi. Men ett av de äldsta och mest kända fallen berörs i Engelska antikrundan, 46:10 in i programmet (som bara ligger kvar till måndag 17/10)
http://svtplay.se/t/134466/engelska_antikrundan

Lodjur är småstrunt i jämförelse med de älvor som fotograferades i början av förra seklet. Fotografierna som visas i programmet fick berömdheter som Arthur Conan Doyle att sätta sin ära och berömmelse på spel.

Historien är fascinerande och inslaget i programmet är unikt i och med de bilder som visas. Det har naturligtvis inte så mycket med Terje att göra men kanske är roligt för de som följer tråden och visar också hur villiga vi är/var att bli lurade.

Älvbilderna har också inspirerat till en film, "Photographing fairies", som dock har ett helt annat fokus än själva fotograferandet.

Bedrägeri och pengar, javisst, men bedrägeri som knäckt andras tro på sin förmåga är också sorgligt. Det finns tydligen dom som inspirerats av THs kurser och föredrag, men det finns ju andra som fått sig en knäck av THs fantastiska rapporter i i ord och bild om hur han blivit kompis med och frotterat sig med skogens vildaste och mest skygga djur (medan en annan bara sett ett ilsket morrande lodjur inspärrat på Skansen).
Hade Brutus Östling verkligen tänkt ge upp sin karriär, som han sagt i ett deppigt ögonblick, hur många andra är det inte som har kommit att tro att naturfotografi bara är till för personer med Dr Dolittles übermänskliga förmågor och gett upp tanken på att ens försöka sig på denna alkemi? Jag är då en i alla fall.
Allt snack om mobbning och hat mot TH känner jag inte igen mig i. Jag är sur över att ha blivit lurad, förstås, men glad över att trollerikonsterna har avslöjats. Jäkligt glad. Känner mig riktigt inspirerad vid tanken på att naturfoto plötsligt inte verkar ligga totalt utanför min räckvidd.

Mkt bra skrivet.

Fotoförfalskning är inget nytt, det vet vi. Men ett av de äldsta och mest kända fallen berörs i Engelska antikrundan, 46:10 in i programmet (som bara ligger kvar till måndag 17/10)
http://svtplay.se/t/134466/engelska_antikrundan

Lodjur är småstrunt i jämförelse med de älvor som fotograferades i början av förra seklet. Fotografierna som visas i programmet fick berömdheter som Arthur Conan Doyle att sätta sin ära och berömmelse på spel.

Historien är fascinerande och inslaget i programmet är unikt i och med de bilder som visas. Det har naturligtvis inte så mycket med Terje att göra men kanske är roligt för de som följer tråden och visar också hur villiga vi är/var att bli lurade.

Älvbilderna har också inspirerat till en film, "Photographing fairies", som dock har ett helt annat fokus än själva fotograferandet.

Kan tyvärr inte se tv-inslaget här i England, men jag känner väl till fallet.
Om alla alltid vill bli lurade vill jag inte skriva under på, men att lurendrejare har olika motiv för sitt lurendrejeri är klart. Inte bara pengar och berömmelse, utan också för att förhäva sin nation, sitt yrke - eller kanske bara för att ha lite roligt. Det är svårt att reda ut motiven för folks beteende, eftersom de ofta(st?) inte ens vet själva varför de handlar som de gör. (Och/eller ljuger om det. :)
Det finns en väldigt kvickt och roligt skriven bok: 'Blöffer och blöffmakere', av en norrman, Tore Sörensen, som ger en god inblick i både variationen på bluffar och de varierande motiv man kan anta ligger bakom dem. Tore kallar sig 'bluffolog' och 'kurator för Humbogoteket i Oslo', 'trolig landets störste samling av böker om blöffer og blöffmakere' (läser jag på fliken).
Han utger också tidskriften 'Kuriositetskabinettet'. Kanske vi finner TH-historien där vad det lider?

Fotoförfalskning är inget nytt, det vet vi. Men ett av de äldsta och mest kända fallen berörs i Engelska antikrundan......

Det där har inga likheter alls med bedrägeriet Terjegate förutom att folk blev lurade av falska fotografier.

Historien om Cottingley-älvorna är följande:
Två småtjejer - 16 resp 10 år - ville övertyga pappa att det fanns älvor i deras trädgård.
Detta var alltså 1917 då många faktiskt trodde på älvor och sådant. Och: då trodde många att kameran inte kunde ljuga.

Bilderna visades först bara inom familjen.
Sedan var det någon som hörde talas om bilderna och använde dem i ett föredrag, någon publicerade dem i en tidning, osv.
Först 1920 - alltså 3 år efter bilderna togs - blev bilderna kända i vidare kretsar.

Terjegate handlar om 1 person som systematiskt skapar en mängd falska bilder och berättelser för sin egen ekonomiska vinnings skull.
Något helt annan än den smått charmiga historien om Cottingley-älvorna.

Ingen av dessa historier visar hur "villiga" vi är att bli lurade.
De visar bara att man kan bli lurad när man minst anar det (det ingår liksom i definitionen av att bli lurad).

https://www.flashback.org/sp33397961

"EDIT: Please ”Harald Hellesø”, confirm your identity for example by sending an email from your company-mail [email protected]
to [email protected]"

Vilket han alltså då har gjort.

Han skrev dessutom en liten "hälsning" till flashback på sin facebook-sida, något som däremot är borttaget nu.

Har följt tråden med intresse, men inte velat kommentera då jag är ny på fotosidan. Detta visar dock på stor okunnighet inom ett annat område nämligen datorsäkerhet... Med 15+ år i datorindustrin kan jag meddela att det är väldigt svårt att bekräfta Haralds identitet på det där sättet. Det är trivialt att förfalska avsändaren på ett e-mail.

Andreas

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar