Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad är ett flertalet bildstölder mot en amatördiagnos?

Är vi fotografer eller psykologer/psykiatriker här inne?
Spelar det någon som helst roll vilken ev diagnos Terje Hellesö har? Straffet för en bildstöld tar inte hänsyn till psykiska sjukdomar. Inte vad jag vet i alla fall. Finns det prejudikat?

Det är nånstans det jag vill komma fram till.
Diskussionerna om en ev diagnos till Terje har bara handlat om just det. En diagnos och viljan att sätta den på honom.
Jag lyfter bara fram att hans beteende inte klingar bra, för det är uppenbarligen ett stort antal personer som rynkar näsan åt de sakerna han säger.

I lagboken skiljs det såklart på sjukdomar, även om vi alla ska vara lika under lagen. :) Dock inte vad jag vet, när det kommer till bildstöld.
Det jag även sa innan är att ÄVEN om, och det inte sagt att han bör eller ska eller har en diagnos....... så ska det inte användas som en förklaring till varför han gjorde det...

Varenda gång det pratas om detta så spårar det ur, för att folk inte kan se det sakliga i Terjes beteende. Och så kommer moderator in, och rensar bort en hel del vettiga och tillhörande saker till hela historien.. Tyvärr.

Senast redigerad av en moderator:
De senaste (nu raderade) inläggen är väl hätska. Det blir inget bra argumentationsklimat. Så undvik uttagna svängar och hårda ord.

Terje vill gärna ha tillbaka priset. Det skulle göra det mycket lättare att komma tillbaka. Enligt honom har han blivit av med priset av fel grunder utefter motivationen han fick när han tog emot det. Skandalernas man förstår inte alls... Han ser inte dubbellivet han levt. Ett utåt och ett bakom ryggen på er.

Sedan finns det så fruktansvärt mycket spekulationer ”där ute”, olika former av ”övertygande” faktan,
Det är inte lätt att heta Terje när vänner och bekanta berättar för honom att det finns
”övertygande” faktan på internet. När han själv inte vill bemöta dem, för att han har det jobbigt med familjen (MH och trettiotvå lodjur?) Självklart är det jobbigt för dem och det är naturligt, men att göra så här som Terje gör, är bara att gräva sig längre ner i dyn. En del som börjar ljuga, kan helt enkelt inte sluta. Eller ta sig ur det inmålade hörnet.

Faktum är att han har haft massor med tid och ork att böla ut i Media om hur synd det är om honom och hur elaka alla andra är. Det har han ork med. Han har också ork med att sitta och skryta om alla otroliga erbjudanden som han fått.

Nej Terje, det är ytterligare en lögn. En kurs i "cheat in Photoshop CS5"?
Om du inte kan tala öppet och rätt ut, nämn då inget. Du startar bara ännu mer spekulationer.

Ärlighet varar längst. Locketpåmetoden är mycket kortsiktigt. Mycket!

"Jag har sagt detta tidigare till olika media, och har även skrivit det i bloggen här tidigare. Att det inte är mina manipulerade lodjursbilder som var grund för att jag fick utmärkelsen ”Årets Naturfotograf 2010″. Det låg inga direkta bilder som grund för den utmärkelsen, utan motiveringen var:

- Terje Hellesø får priset för sin mångåriga insats inom svensk naturfotografi, säger Maria Ågren, generaldirektör. Med sin karismatiska framtoning och pedagogiska förmåga har han förmedlat vidare sitt sätt att se på naturen och öppnat nya dörrar för mängder av naturfotointresserade svenskar och nordbor, avslutar Maria.

Såg nyss ett inslag på Nyhetsmorgon på TV4, från 25 september. Där återkom man just till detta att jag tydligen hade vunnit priset med manipulerade bilder. Vilket är fel! Naturvårdsverket kände inte ens till mitt aktuella lodjursprojekt när de ringde mig och meddelade att jag fått utmärkelsen."

Oväsentligt vad ursprungsanledningen var till att han fick utmärkelsen, då han fråntogs den snabbt som bara den då NVV blev kontaktade och fick upp ögonen för manipulerade bilder FÖRE (vargbilden och fladdermusbilden) lodjursprojektet. Något som han fortfarande inte verkar inse.

Han återkommer hela tiden till "mina lodjursbilder, mina manipulerade lodjursbilder". En ståndpunkt som han håller.

PhotoNatura hade inga bilder med från lodjursprojektet, ändå valde de att omedelbart dra in produktionen då det fanns starka indicier kring vissa av Terjes bilder i boken. Bilder från före lodjursprojektet.

Det nämns lite här och där kan tyckas, men det folk verkar glömma är att Terje faktiskt blev av med sin utmärkelse eftersom han hade manipulerat bilder INNAN sitt lodjursprojekt. Andra bilder. Istället verkar vinkeln falla på att han blev "felaktigt" fråntagen sin utmärkelse på grund av lodjursbilderna.

Senast ändrad:
Terje vill gärna ha tillbaka priset. Det skulle göra det mycket lättare att komma tillbaka. Enligt honom har han blivit av med priset av fel grunder utefter motivationen han fick när han tog emot det. Skandalernas man förstår inte alls... Han ser inte dubbellivet han levt. Ett utåt och ett bakom ryggen på er.
...

Ja, THs budskap är ju att han borde fått behålla utmärkelsen "Årets naturfotograf". Det betyder antagligen att han inte heller har några samvetskval vad beträffar själva stipendiet på 15000 spänn.

Terje måste väl till slut bli tvungen att nämna eller ta ställning till de upphovsrättsbrott han gjort sig skyldig till? Att försöka ducka för dem så länge det går och hoppas på att de ska glömmas bort är inte speciellt snyggt och knappast effektivt med tanke på hans personliga ställningstagande till "kopiering" och "bildstölder".

Han förlänger enbart problemet och skjuter upp möjligheterna att komma tillbaka om han inte lägger fram alla korten på en gång.

Jag är fortfarande inte övertygad att det är bäst för Terje H att lägga korten på bordet. Det känns som att ni som så kategoriskt kräver detta uttrycker en önskan, snarare än en kunskap om hur saker fungerar.
Eftersom det är överhängande risk för okväder drar jag på mig ogillarterjemössan.

lodjursbild

"Jag har sagt detta tidigare till olika media, och har även skrivit det i bloggen här tidigare. Att det inte är mina manipulerade lodjursbilder som var grund för att jag fick utmärkelsen ”Årets Naturfotograf 2010″. Det låg inga direkta bilder som grund för den utmärkelsen, utan motiveringen var:

- Terje Hellesø får priset för sin mångåriga insats inom svensk naturfotografi, säger Maria Ågren, generaldirektör. Med sin karismatiska framtoning och pedagogiska förmåga har han förmedlat vidare sitt sätt att se på naturen och öppnat nya dörrar för mängder av naturfotointresserade svenskar och nordbor, avslutar Maria.

Såg nyss ett inslag på Nyhetsmorgon på TV4, från 25 september. Där återkom man just till detta att jag tydligen hade vunnit priset med manipulerade bilder. Vilket är fel! Naturvårdsverket kände inte ens till mitt aktuella lodjursprojekt när de ringde mig och meddelade att jag fått utmärkelsen."

Oväsentligt vad ursprungsanledningen var till att han fick utmärkelsen, då han fråntogs den snabbt som bara den då NVV blev kontaktade och fick upp ögonen för manipulerade bilder FÖRE (vargbilden och fladdermusbilden) lodjursprojektet. Något som han fortfarande inte verkar inse.

Han återkommer hela tiden till "mina lodjursbilder, mina manipulerade lodjursbilder". En ståndpunkt som han håller.

PhotoNatura hade inga bilder med från lodjursprojektet, ändå valde de att omedelbart dra in produktionen då det fanns starka indicier kring vissa av Terjes bilder i boken. Bilder från före lodjursprojektet.

Det nämns lite här och där kan tyckas, men det folk verkar glömma är att Terje faktiskt blev av med sin utmärkelse eftersom han hade manipulerat bilder INNAN sitt lodjursprojekt. Andra bilder. Istället verkar vinkeln falla på att han blev "felaktigt" fråntagen sin utmärkelse på grund av lodjursbilderna.

Det ÅR en lodjursbild med i den boken!

Jag är fortfarande inte övertygad att det är bäst för Terje H att lägga korten på bordet. Det känns som att ni som så kategoriskt kräver detta uttrycker en önskan, snarare än en kunskap om hur saker fungerar.
Eftersom det är överhängande risk för okväder drar jag på mig ogillarterjemössan.

Jag är nästan helt övertygad om att det inte är bäst för Hellesø att lägga korten på bordet. Det lönar sig säkert bättre för honom att spela offer och förhala.

Däremot önskar jag förstås att han skulle redovisa allt, så du har alldeles rätt i din analys. :)

Risken Terje tar med att hålla det inne är att det kommer ut vid ett tidpunkt han inte valt och har kontrollen över. Han kommer inte att vara förberedd då lika lite som han inte var förberedd denna gång.
Han kommer ytterligare en gång att ifrågasättas och hans möjligheter till en återhämtning minskar än mera. Hans trovärdighet tar skada för en andra gång och han går från att ha gjort en dumhet och ljugit om den till att göra dem om och om igen och aldrig berätta sanningen.
Du kan ta dig tillbaka efter en incident om du spelar korten korrekt. Du kommer aldrig tillbaka efter två händelser.

Därför anser jag att det vore fördelaktigare för Terje om han klarat av allt på en gång under hans egen kontroll. Nu är den första affären i stort sett över och Terje missade det tåget genom att försätta hålla inne med sanningen och till viss del fortsätta med att ljuga.

Risken Terje tar med att hålla det inne är att det kommer ut vid ett tidpunkt han inte valt och har kontrollen över. Han kommer inte att vara förberedd då lika lite som han inte var förberedd denna gång.

"Terjegate" är gamla nyheter. Det blir knappast någon stor nyhet om någon hittar fler fuskbilder av Hellesø. Här på Fotosidan kommer en del personer att bli upprörda och skriva arga inlägg, men det kommer knappt att märkas utanför en snäv krets.

"Terjegate" är gamla nyheter. Det blir knappast någon stor nyhet om någon hittar fler fuskbilder av Hellesø. Här på Fotosidan kommer en del personer att bli upprörda och skriva arga inlägg, men det kommer knappt att märkas utanför en snäv krets.

Att hitta nya lodjursbilder nu gör egentligen som du säger ingen större skillnad.
Däremot tror jag att den dagen Terje skickar iväg en faktura för att någon använt hans bilder, eller när folk börjar kräva in pengar från honom och det blir problem kan det nog bli mer fart.

Terje själv skriver ju om någon form av redovisning, det kommer ju aldrig hända att han lägger ut över 100 bilder där han kan ha stulit originalbilder, då skulle han få det ännu svårare ekonomiskt.

Att hitta nya lodjursbilder nu gör egentligen som du säger ingen större skillnad.
Däremot tror jag att den dagen Terje skickar iväg en faktura för att någon använt hans bilder, eller när folk börjar kräva in pengar från honom och det blir problem kan det nog bli mer fart.

Terje själv skriver ju om någon form av redovisning, det kommer ju aldrig hända att han lägger ut över 100 bilder där han kan ha stulit originalbilder, då skulle han få det ännu svårare ekonomiskt.

Jag tror inte Terje själv vet exakt varifrån han har stulit alla bilder, möjligtvis bortsett från en del SuperStock-bilder. Jag undrar ens om den här redovisningen kommer ske, eller om det bara är snack från hans sida.

Han skrev ju själv, "Om ”hela sanningen” kommer fram eller inte, det kommer framtiden visa."

Å andra sidan, som ett svar till föregående, så tror jag det skulle kunna få ett visst genomslag om han kunde erkänna montage gjorde innan lodjursprojektet, då han verkar göra allt för att limitera skadan till endast projektet., och skyller enbart på det.

Boken Året borde vara högintressant för granskning nu kan man tycka, då absolut ingenting talar för att samtliga bilder i den är orörda. Nyårsvargen, exempelvis.

Senast ändrad:
Å andra sidan, som ett svar till föregående, så tror jag det skulle kunna få ett visst genomslag om han kunde erkänna montage gjorde innan lodjursprojektet, då han verkar göra allt för att limitera skadan till endast projektet., och skyller enbart på det.

Ja det är uppenbart att Terje försöker minimera skadan genom att hela tiden repetera lodjursprojektet som den enda perioden där fusk varit en del av hans arbete.

Eftersom att vi vet att det finns flera andra bilder som tydligt är montage medan Terje gör allt för att flytta fokus från det fsktumet så kan man gissa sig till att det finns en tung orsak till. Vad påverkas om det kommer ut? Vad kommer att falla om det visar sig att detta pågått bra mycket längre än vad ens vi kunnat ana?
Hur många av bilderna som han har "gjort" är arrangerade eller montage?
Tornflygaren är fysikaliskt omöjlig. Mullvaden tittar fram i solsken timmar efter att de hittat en död på marken. Varg på nyårsdagen osv.

Det finns absolut ingenting i hans agerande som styrker hans påstående att fusket bara varit begränsat till lodjursprojektet. Tvärtom tycker jag. Han gör precis allt man kan tänka sig göra om detta bara varit en del av eller toppen av allt fuskande.

Jag är nästan helt övertygad om att det inte är bäst för Hellesø att lägga korten på bordet. Det lönar sig säkert bättre för honom att spela offer och förhala........

Javisst är det bäst för honom att fortsätta som tidigare (manipulera omgivningen osv).
DET har ju verkligen visat sig vara
rätta vägen till framgång ;-)

I sitt senaste blogginlägg citerar han Naturvårdsverkets motivering till titeln Årets naturfotograf.
Terje suger på den motiveringen som en NAPP.

MEN han borde även citera motiveringen till varför han fråntogs titeln,
där Naturvårdsverket degraderar Terje till en simpel skojare:
"...Juryn gör bedömningen att det sannolikt har förekommit manipulerade bilder även innan 2011, detta medför att han inte får behålla titeln."
http://www.naturvardsverket.se/sv/T...inte-behalla-titeln-arets-naturfotograf-2010/

Det var bl.a. följande vargbild från 2007 som bidrog till Naturvårdsverkets beslut att ta tillbaka titeln ifrån honom:
http://terjadefoton.files.wordpress.com/2011/09/varg-kollage2.jpg
http://terjadefoton.files.wordpress.com/2011/09/animationvarg.gif
http://terjadefoton.wordpress.com/2...agor-om-den-ifragasatta-vargbilden-fran-2007/
(originalvargen är knyckt från en amerikansk bloggsida från 2006)

Du är väl anonym för oss på fotosidan. Inget foto av Dig, ingen adress, inget telefonnummer
och mailadressen länkas via ett filter på fotosidan.

Ja, varför jag skulle uppge adress här känns lite underligt. Men jag är inte särskilt anonym, då jag utger namn, var jag befinner mig, samt annan information. Knappast anonymitet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar