[IRONI] Nyårsvargen är bevisligen äkta, bokens förläggare undersökte mycket noga och samvetsgrant denna bild genom att kolla i EXIF när bilden var tagen (
http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/kultur_bocker/bokrecensioner/article364240/Vargen-arets-hojdpunkt.html). Det är förståeligt om han efter detta krävande arbete inte orkade kolla de övriga 364 bilderna på samma sätt, datumen för dom var ju inte alls viktiga för bokens grundidé... \IRONI]
Som jag ser det är det nödvändigt för tidningars och bokförlags trovärdighet att de går till botten med detta även om det kostar dem lite pengar (jag är inte juridisk kunnig men om det finns fejkade bilder i en bok borde det ju rimligen räknas som ett "ursprungligt fel" och böcker som sålts de senaste två åren därmed lösas in, jag misstänker dock starkt att det inte funkar så men det innebär ju bara att det blir billigare för förlagen att reda ut saken).
Har förresten någon med någorlunda blick för skärpedjup ögnat igenom "Året" så det inte finns uppenbara saker som låter sig avslöjas med så enkla kriminaltekniska metoder? När t.ex. fågelsiluetter klipps in i bilder så klantar bedragarna nämligen ofta till det och avslöjar sig själva via ett orimligt stort eller litet skärpedjup. Terje lyckades f.ö. lura FOTO att publicera ett tydligt exempel på detta i nr 12/2008 som FOTO ännu inte har erkänt och bett sina läsare om ursäkt för (denna bild har visst intresse i sammanhanget eftersom den uppges vara tagen i december 2006).