Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Du är väl anonym för oss på fotosidan. Inget foto av Dig, ingen adress, inget telefonnummer
och mailadressen länkas via ett filter på fotosidan.

Funderar på om man måste ha personnummer, telefon, adress, namn på barn, civilstånd, inkomst osv för att bli bekräftad av dig som icke anonym, seriöst. Kamma dig.

Jag är fortfarande inte övertygad att det är bäst för Terje H att lägga korten på bordet. Det känns som att ni som så kategoriskt kräver detta uttrycker en önskan, snarare än en kunskap om hur saker fungerar.
Eftersom det är överhängande risk för okväder drar jag på mig ogillarterjemössan.

Givetvis tycker Terje själva att det bästa är om han kan fortsätta fuska, klippa/klistra, skicka in fejkade fusk-bilder till olika tävlingar/böcker och dylikt. Och även kamma hem prispengar och andra pengar för fusk-bilder. Fortsätta få pengar för kurser och föreläsningar.

Men det är ju inte riktigt det som frågan gäller här eller ?

Funderar på om man måste ha personnummer, telefon, adress, namn på barn, civilstånd, inkomst osv för att bli bekräftad av dig som icke anonym, seriöst. Kamma dig.
Sydsvenska Dagbladet tillexempel accepterar inga anonyma insändare, varför man måste uppge namn, address, telefonnummer och epostadress till dem.

Jag tror inte Terje själv vet exakt varifrån han har stulit alla bilder, möjligtvis bortsett från en del SuperStock-bilder. Jag undrar ens om den här redovisningen kommer ske, eller om det bara är snack från hans sida.

Han skrev ju själv, "Om ”hela sanningen” kommer fram eller inte, det kommer framtiden visa."

Å andra sidan, som ett svar till föregående, så tror jag det skulle kunna få ett visst genomslag om han kunde erkänna montage gjorde innan lodjursprojektet, då han verkar göra allt för att limitera skadan till endast projektet., och skyller enbart på det.

Boken Året borde vara högintressant för granskning nu kan man tycka, då absolut ingenting talar för att samtliga bilder i den är orörda. Nyårsvargen, exempelvis.

[IRONI] Nyårsvargen är bevisligen äkta, bokens förläggare undersökte mycket noga och samvetsgrant denna bild genom att kolla i EXIF när bilden var tagen (http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/kultur_bocker/bokrecensioner/article364240/Vargen-arets-hojdpunkt.html). Det är förståeligt om han efter detta krävande arbete inte orkade kolla de övriga 364 bilderna på samma sätt, datumen för dom var ju inte alls viktiga för bokens grundidé... \IRONI]

Som jag ser det är det nödvändigt för tidningars och bokförlags trovärdighet att de går till botten med detta även om det kostar dem lite pengar (jag är inte juridisk kunnig men om det finns fejkade bilder i en bok borde det ju rimligen räknas som ett "ursprungligt fel" och böcker som sålts de senaste två åren därmed lösas in, jag misstänker dock starkt att det inte funkar så men det innebär ju bara att det blir billigare för förlagen att reda ut saken).

Har förresten någon med någorlunda blick för skärpedjup ögnat igenom "Året" så det inte finns uppenbara saker som låter sig avslöjas med så enkla kriminaltekniska metoder? När t.ex. fågelsiluetter klipps in i bilder så klantar bedragarna nämligen ofta till det och avslöjar sig själva via ett orimligt stort eller litet skärpedjup. Terje lyckades f.ö. lura FOTO att publicera ett tydligt exempel på detta i nr 12/2008 som FOTO ännu inte har erkänt och bett sina läsare om ursäkt för (denna bild har visst intresse i sammanhanget eftersom den uppges vara tagen i december 2006).

Sydsvenska Dagbladet tillexempel accepterar inga anonyma insändare, varför man måste uppge namn, address, telefonnummer och epostadress till dem.

Men precis som här visas inget av det öppet, så de andra som läser insändaren kan se något om personen. Normalt ser du klart mindre än här eller inte ens namnet när du läser insändaren

Givetvis tycker Terje själva att det bästa är om han kan fortsätta fuska, klippa/klistra, skicka in fejkade fusk-bilder till olika tävlingar/böcker och dylikt. Och även kamma hem prispengar och andra pengar för fusk-bilder. Fortsätta få pengar för kurser och föreläsningar.

Läs mitt inlägg igen, du har fått det om lofoten.

Du är väl anonym för oss på fotosidan. Inget foto av Dig, ingen adress, inget telefonnummer
och mailadressen länkas via ett filter på fotosidan.

Administratör har skrivit svar tidigare i den här tråden men inte just till dig då. Jag klipper och klistrar så att du sedan kan lämna denna gigantiska O.T:

"På registreringssidan står så här:

På Fotosidan är vi inte anonyma inför varandra, så du måste ange ditt rätta för- och efternamn. Men det visas aldrig för oinloggade och sökmotorer (tex Google), bara andra inloggade kan se det.

http://www.fotosidan.se/member/register.htm"

Frågan som du besvarar såhär är ingen fråga. Jag skrev att jag inte tror att Terje tjänar på att lägga korten på bordet. Det, Lars Jonsson, betyder inte att han skall fortsätta fuska.
Du missuppfattar mig medvetet för att få fram din egen poäng.
Läs om en gång till, kanske du förstår.

Frågan som du besvarar såhär är ingen fråga. Jag skrev att jag inte tror att Terje tjänar på att lägga korten på bordet. Det, Lars Jonsson, betyder inte att han skall fortsätta fuska.
Du missuppfattar mig medvetet för att få fram din egen poäng.
Läs om en gång till, kanske du förstår.

Om inte det bästa för honom är att lägga korten på bordet. då måste det ju vara det bästa att fortsätta manipulera och ljuga. Eller finns det ett tredje alternativ för dig?

[IRONI] Nyårsvargen är bevisligen äkta, bokens förläggare undersökte mycket noga och samvetsgrant denna bild genom att kolla i EXIF när bilden var tagen (http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/kultur_bocker/bokrecensioner/article364240/Vargen-arets-hojdpunkt.html). Det är förståeligt om han efter detta krävande arbete inte orkade kolla de övriga 364 bilderna på samma sätt, datumen för dom var ju inte alls viktiga för bokens grundidé... \IRONI]

Som jag ser det är det nödvändigt för tidningars och bokförlags trovärdighet att de går till botten med detta även om det kostar dem lite pengar (jag är inte juridisk kunnig men om det finns fejkade bilder i en bok borde det ju rimligen räknas som ett "ursprungligt fel" och böcker som sålts de senaste två åren därmed lösas in, jag misstänker dock starkt att det inte funkar så men det innebär ju bara att det blir billigare för förlagen att reda ut saken).

Har förresten någon med någorlunda blick för skärpedjup ögnat igenom "Året" så det inte finns uppenbara saker som låter sig avslöjas med så enkla kriminaltekniska metoder? När t.ex. fågelsiluetter klipps in i bilder så klantar bedragarna nämligen ofta till det och avslöjar sig själva via ett orimligt stort eller litet skärpedjup. Terje lyckades f.ö. lura FOTO att publicera ett tydligt exempel på detta i nr 12/2008 som FOTO ännu inte har erkänt och bett sina läsare om ursäkt för (denna bild har visst intresse i sammanhanget eftersom den uppges vara tagen i december 2006).

Om publicisterna skulle ha ett ansvar att alltid och för evigt bara publicera sådant de kan garantera sanningshalten i blir nog inte så mycket publicerat skull jag tro. En varg fotograferad på långt håll i Sverige må vara ovanligt, men knappast osannolikt. Tycker det verkar som om du glömmer bort att det för de allra flesta inte fanns någon anledning att misstänka TH för bildfusk innan denna lodjurs affär fullständigt spårade ur. Hur många utanför den trånga kretsen här på fotosidan vet över huvud taget vem TH är?

Om inte det bästa för honom är att lägga korten på bordet. då måste det ju vara det bästa att fortsätta manipulera och ljuga. Eller finns det ett tredje alternativ för dig?

Att hålla käft om det som varit och gå den smala, ärliga vägen, är troligen det bästa alternativet, men jag förstår att ni som driver den hårda linjen varken tror eller vill tro att Hellesö kan ändra sig till det bättre.

Att hålla käft om det som varit och gå den smala, ärliga vägen, är troligen det bästa alternativet, men jag förstår att ni som driver den hårda linjen varken tror eller vill tro att Hellesö kan ändra sig till det bättre.

Man går inte den smala och ärliga vägen om man håller käft om brotten och fusket man gjort innan.

Svårt att fatta?

Tror nog att om du läser en gång till så förstår du vad hornavan menar! Det är inte särskilt komplicerat! (Är Terje pragmatiker (vilket med hans sätt att agera säkert han är) så gör han vad som är bäst fär hans framtida image. Jag har redan sett "kulturprogram" på tv4 där man hyllar Terje för hans "rättframma" erkänande och där man hyllar hans mod och skuldkänslor (Kanske har de inte kollat riktigt enligt källkritikens grundläggamde ABC! ;) Hoppas du efter en genomläsning fattar vinken.

Om publicisterna skulle ha ett ansvar att alltid och för evigt bara publicera sådant de kan garantera sanningshalten i blir nog inte så mycket publicerat skull jag tro.
--------

Två år är väl inte "alltid och för evigt" :) Jag hade bara en lös fundering om att reglerna om ursprungliga fel i en vara borde gälla även för dyra böcker.

Jag efterlyser inget annat än samma rimligt källkritiska tänkande vad gäller bilder som de har när det gäller texter av jämförbar seriositetsgrad

--------
Tycker det verkar som om du glömmer bort att det för de allra flesta inte fanns någon anledning att misstänka TH för bildfusk innan denna lodjurs affär fullständigt spårade ur.
---------
Exakt, och en av flera anledningar till det var att tidningar publicerade bilder utan att göra minsta lilla snabbkontroll av rimligheten. Det är helt OK för vanligt folk att vara lite lagom naiva, de ska inte kritiseras (och absolut inte förlöjligas), men bör det inte ställas i alla fall lite högre krav på journalister vad gäller kritiskt tänkande?

Tror nog att om du läser en gång till så förstår du vad hornavan menar! Det är inte särskilt komplicerat! (Är Terje pragmatiker (vilket med hans sätt att agera säkert han är) så gör han vad som är bäst fär hans framtida image. Jag har redan sett "kulturprogram" på tv4 där man hyllar Terje för hans "rättframma" erkänande och där man hyllar hans mod och skuldkänslor (Kanske har de inte kollat riktigt enligt källkritikens grundläggamde ABC! ;) Hoppas du efter en genomläsning fattar vinken.

Men han går fortfarande inte den smala och ärliga vägen om han döljer fusket/brotten han gjort tidigare.
Det han menar är att det är bättre för Terje att fortsätta var oärlig.

Jag har redan sett "kulturprogram" på tv4 där man hyllar Terje för hans "rättframma" erkänande och där man hyllar hans mod och skuldkänslor (Kanske har de inte kollat riktigt enligt källkritikens grundläggamde ABC! ;)

Just det har fått mig att reflektera över rapporteringen i media i detta specifika fall, men även i övrigt nuförtiden, att den "undersökande journalistiken" utövas sparsamt. Med det vill jag säga, när journalisten är ordentligt påläst, ställer relevanta frågor och adekvata följdfrågor. Om journalisterna, som intervjuat Terje Hellesö gjort detta, hade han inte kunnat hålla monolog, som han gjort och inte heller kunnat slingra sig som han gjort.

Det får mig också att minnas en observation av en god vän för några år sedan, en yrkesfotograf, numera även lärare i fotografi, som menade att framtiden ser mörk ut inom fotografin. Många utbildar sig till bildjournalister och ”blir inte experter inom något område”. Kanske är det anledningen till den bristande kunskapen hos många journalister?

Men han går fortfarande inte den smala och ärliga vägen om han döljer fusket/brotten han gjort tidigare.
Det han menar är att det är bättre för Terje att fortsätta var oärlig.

Om jag har varit en tjuv och slutar stjäla och begå andra brott så går jag den smala vägen, jag behöver inte gå i fängelse för att förändra mig.

Terje har dessutom inte dömts för några brott som han inte har eränts. Ni är ett gäng som redan har dömt honom och för Terje är det omöjlilgt att rentvå sig; oavsett vad han gjort eller misstänks ha gjort.
Därför tror jag fortfarande att Terjes smartaste strategi är att vara tyst om det som skett och se till att sköta sig klanderfritt i framtiden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar