Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad det inte för något år sedan som någon blev av med sin titel årets sportbild eller liknade för han hade klonat bort en fot på bilden. Måste ju vara betydligt känsligare med redigeringar på tävlingsbilder.

Jag tycker nog fortfarande att det är bilden som är viktigast och är det en plastbit i bilden så tar jag bort den och det tror jag även den som ev skulle köpa en en bild uppskattar (tror faktisk att han struntar i om man plockat bort biten från marken eller redigerat bort den). Detta har då inget med inklonade lodjur att göra

Han har bett om ursäkt, kan vi inte bara låta det vara "okej" och gå vidare ?
När dom första anklagelsena dök upp så sa många direkt att "anklagelserna är löjliga - sluta!". Som tur var lyssnade inte många och efter någon dag avsjöjades dom första förfalskade bilderna.

Direkt så var det vissa som sa att "sluta nu - Terje har säkert en bra förklaring". Folk fortsatte gräva.

Terje erkände att vissa lodjursbilder var manipulerade och då skrevs det att "han har erkänt så lämna honom ifred". Folk fortsatte gräva och snart hade man avsjöjat betydligt mer än några lodjursbilder.

Då erkännde Terje ett mer omfattande fusk och precis som tidigare så skrev vissa att "nu skall ni inte besvära Terje mer".

Och så kom en ursäkt och återigen så skall vi sluta tjata och "gå vidare"...

Man känner sig ta mig 17 manipulerad av allt erat tjat hit eller dit ang. Terje. Visst har Terje gjort fel.....man behöver inte sparka på honom som redan ligger ner..låt han ta sin tid att fundera ut varför han gjort illa sig själv så samt alla fotoentusiaster.
Ska man tänka detsamma om brottslingar att de skall förklara i varje dagstidning varför de begått brottet....ska folk som kört mot rött ljus eller fortkörning sitta inne på livstid... Naturligtvis har ni aldrig ljugit ...ja...kan upprepa många flera misstag vi alla gör varje dag

När jag lyssnar på intervjun hör jag en man som är väldigt tyngd av bekymmer och med många frågor i huvudet, som far runt likt tvätt i en torktumlare. Till min förvåning känner jag empati för den jag hör, trots att jag tidigare tyckt att han är en slipad hästhandlare som inte ens är värd de döda hästar han säljer.

[...]

Om du som mytoman ljuger med bilder, som är mer beständiga än ord, tror jag att ett avslöjande kan bli obegripligt för dig som ljugit. Sanningen står dig i vitögat men själv trodde du att det var sant. Det blir omöjligt att förklara och kan säkert bli en chock, du får presenterat verklighet som går stick i stäv med din egen.

Bra skrivet.

Han verkar uppriktigt förvirrad. Jag tror inte att han försöker slingra sig tills historien blåst förbi. Hur skulle han kunna lyckas med det? Alla kommer ju för alltid att minnas detta. Att han inte han ge svar beror säkerligen på att han själv inte förstår. Det låter löjligt när han säger "jag vet inte hur länge detta pågått" men som Tomasz skrev så verkar tankarna gå i en torktumlare.

Jag undrar som alla andra, varför, hur många bilder, etc. Men vad spelar det för roll om jag får veta nu eller om ett, eller tio år?

Bra skrivet.

Han verkar uppriktigt förvirrad. Jag tror inte att han försöker slingra sig tills historien blåst förbi. Hur skulle han kunna lyckas med det? Alla kommer ju för alltid att minnas detta. Att han inte han ge svar beror säkerligen på att han själv inte förstår. Det låter löjligt när han säger "jag vet inte hur länge detta pågått" men som Tomasz skrev så verkar tankarna gå i en torktumlare.

Jag undrar som alla andra, varför, hur många bilder, etc. Men vad spelar det för roll om jag får veta nu eller om ett, eller tio år?

Vilka är "alla" som kommer minnas? Det är där jag tror att TH är beräknande, vi fotonördar som sitter på forum kan han bortse från... Det är det som oroar mig, ungefär som att en dopad idrottare hittar ny publik...

Man känner sig ta mig 17 manipulerad av allt erat tjat hit eller dit ang. Terje. Visst har Terje gjort fel.....man behöver inte sparka på honom som redan ligger ner
Utan allt "tjat" hade det varit 0 avslöjade bilder - eller hur?
Och vem är det som sparkar? Folk vill ha reda på sanningen - är det för mycket begärt?

Resten av ditt inlägg är samma gamla visa som tidigare:
Har man någonsin gjort något fel i sitt liv får man inte kritisera andra människor. Och sedan jämförselser med andra människor som begått fel av olika slag.

Jag tror jag vet varför. Det beror inte på att inte nån har misstänkt något utan för att frågan är sjukt inflammerad även i yrkeskretsar. Jag har suttit på möten med företrädesvis yrkesfotografer där man försökt väcka frågan och där det blivit tyst som om någon sagt något riktigt pinsamt som ingen vill kommentera.

Inflammationen beror på att i stora drag så är det enda man är överens om att det inte är tillåtet att lägga till objekt eller ta bort objekt i PHOTOSHOP. Drar man det till verkligheten så är fotograferna inte alls överrens längre. En del tycker det är okej att "städa" miljön oavsett om det gäller ett personporträtt eller en naturbild. Andra tycker att allt ska vara helt ostört. En grupp tycker att allt som är pixelförändrande ska vara otillåtet osv...

Det blir ju naturligtvis svårt att nå fram till ett resultat som alla skriver under på. FS definition tror jag inte nån bryr sig om i yrkeskretsar. Tittar man i den bransch jag kan bäst, bildjournalistik, så är det olika definitioner hos Aftonbladet, som de godtyckligt följer, Scanpix, Reuters osv... Tittar man på en normal tidning så är det dessutom olika policys beroende på om det är blåljusbilder, nyhetsbilder, feature som då samma fotograf ägnar sig åt på de mindre tidningarna.

Det enkla, nåja, hade kunnat vara att göra som de skrivande journalisterna och säga att det är skaparen som står för trovärdighet, sanning och berättelse i likhet med det skrivna ordet. Jag tillhör själv denna grupp rätt så mycket. Men då finns det en annan grupp som anser att fotografiet är ett oantastligt sanningsvittne trots alla exempel som visar på motsatsen. Det senare tror jag beror på ren och skär bekvämlighet. Det är lättare att peka på sin bild och säga att det här finns på bild då har det hänt och då är det sant. Än att säga att det här har jag upplevt och det är sant. Det är ett sätt att skjuta ifrån sig ansvaret.

Kamera & Bild har haft en artikelserie i ämnet som på ett väldigt bra sätt beskriver problematiken och hur olika man kan se på det.

/Freddo

Tack för den ärligheten och det inlägget och att åtminstone någon i detta kollektiv äntligen vågade ta bladet för munnen och som jag uppfattar det tala från hjärtat. Det är det bästa jag läst på länge och dina inlägg i andra sammanhang har jag ofta funnit vara de mest läsvärda. Jag uppskattar om fler kan vara så pass ärliga att de vågar säga hur de förhåller sig kring detta och att man slutar ducka när som du säger ovan "försökt väcka frågan och där det blivit tyst som om någon sagt något riktigt pinsamt som ingen vill kommentera." Annars blir ju allt detta fullständigt obegripligt.

Jag tycker den lilla raden är väldigt talande.

Vad har det för betydelse om det är 100 eller 10 000 bilder som är manipulerade? Vad spelar det för roll om det började 2000 eller 2006.
Möjligen är det av detektivt och akademiskt intresse, men vad mer?

Han har uppträtt förkastligt och även efter upptäckt försökt dölja saker, räcker det inte att veta det? Han kommer aldrig att kunna återuppta sin fotokarriär. Vad mer är folk ute efter?

Vad har det för betydelse om det är 100 eller 10 000 bilder som är manipulerade? Vad spelar det för roll om det började 2000 eller 2006.
Kan ju finnas folk som gått på hans kurser, lyssnat på hans föredrag som funderar på vad det var för människa dom då hade framför sig? Om historierna runt bilderna var sanna mina mm?

Själv så funderar jag en del på hur stor del av Terjes berättelser som var sanna när jag hade som mest kontakt med honom här på fs, jag är faktiskt nämligen nästan mer chockad över hans lodjursberättelser än de manipulerade bilderna...

.........................................Fredrik Johansson aka "Maverick" tar dock upp en intressant sak och det är det allmänna mörkandet av förfalskade fotografier i diverse media. Den här historien om Terje kan bli upptakten till en öppnare diskussion runt hanteringen av bilder. Det vore spännande om de stora leverantörerna av nyheter och bilder skulle ta och redovisa vilka bilder de släppt igenom till publicering, trots att de känt till att bilderna inte beskriver verkligheten så som de själva känner till den.

Med andra ord, vad har de använt för falska bilder i syfte att sälja sig själva?

Wikipedia om mytomani: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mytomani
Fantastiska bilder rent allmänt på: http://www.boston.com/bigpicture/
Sajt om mediekritik: http://www.mediekritik.nu/

Det är precis detta jag menar och vill åt. Det är väl ingen som på allvar tror att Terje är ensam att mörka?

Sen kan man ju undra vad det är med dessa norska skogsmullar: Först Terje och nu Christoffer Claussen som korats till årets "Vildmarksmänniska".

Villkoren var att:
Han skulle leva bortom civilisationen 365 dagar och fick bara ha med sig sovsäck, bössa, dator och mobiltelefon för att kunna blogga, fiskeredskap och annan nödvändig utrustning. Han hade ingen mat med sig – däremot hunden Freja.

...men i verkligheten åkte han några svängar till Sverige och bodde på hotell istället när det blev för tråkigt, påvert och jobbigt.

Även Claussen har så fört TV, tidningar och förläggare samt sin läsekrets (boken "En vild man" skrevs för att beskriva strapatserna och dra in lite pengar) bakom ljuset för att framstå som en intressantare person än han förmodligen är och dra till sig medias intresse.

Man undrar ju hur korkad man kan bli. Man umgås med media och tror att media inte skulle få slag på falsariet till slut. Har dessa män någon inbyggd masochistisk ådra där slutmålet är att få späka sig med allmänhetens oreserverade spott och spe. Det är ju nästan som ett medeltida gisseltåg ....åh mea culpa, mea maxima culpa.

I de allra flestas ögon tror jag inte att det här är att tolka som en ursäkt, utan som ett välregisserat försvarstal. Som jag sagt förr, tills TH lägger korten på bordet så är diskussionen intressant åtminstone för mig...

Ja, det finns flera anledningar att fortsätta följa detta. Ett viktigt skäl är att vi lär oss mer om hur bedragare fungerar.
Att få djupare erfarenheter i hur folk blir manipulerade, det är värdefulla kunskaper för var och en att ha med sig in i framtiden.

T hade 40.000 besökare per månad* på sin blogg. Det är många människor han lyckats manipulera.
En del av dessa har även lurats såpass att de betalat pengar för hans kurser, böcker, m.m.

Att reda ut omfattningen i detta är därför intressant av flera orsaker.
Så självklart bör man fortsätta diskutera och analysera detta fall.

*Antal besökare enligt Bloggportalen

Han har uppträtt förkastligt och även efter upptäckt försökt dölja saker, räcker det inte att veta det? Han kommer aldrig att kunna återuppta sin fotokarriär. Vad mer är folk ute efter?

Tja, det kan vara av allmänt intresse att veta om det har förekommit bilder som är montage i hans fotoböcker, inte minst i boken Året. Att publicera en stulen bild i en sådan stor produktion vore förkastligt.

Det skulle ju i sådana fall få rättsliga efterföljder... något som jag förövrigt tycker samtliga av hans stölder borde få.

Senast ändrad:
Det är precis detta jag menar och vill åt. Det är väl ingen som på allvar tror att Terje är ensam att mörka?

Jag tror nog Terje är tämligen unik. Jag tycker det är fel att kalla hans agerande för att "mörka" eftersom det handlar om klipp-och-klistra med egna och andras bilder för att åstadkomma resultat som i princip hade varit omöjligt "live". Detta av en person som predikat att allt skall göras direkt i kameran! Det är unikt.

Diskussionen om vad som skall vara tillåtet och inte är intressant men bör egentligen tas i en annan tråd. Den hör inte hemma här. Det som TH har gjort är förkastligt på alla sått och vis, det håller alla med om. Även TH själv inser att han gjort fel.

Min bild är att han visst ätnker återuppta sin fotokarriär, och att han bara vill se det här blåsa över, om ett år räknar han med att vara tillbaka i full fart igen, och de flesta som går på föreläsningar och kurser vet inte ens om att han har fuskat. Och om frågan kommer upp svarar han då "det var ett fåtal bilder, men de bilderna har jag slängt". Jag tycker det skulle vara en tråkig utveckling, och orättvis mot hårt arbetande naturfotografer som inte använder PS kreativt...

Anders, det är ett sluttande plan. Jag tror få håller på och klipper och klistrar som Terje som inte uttryckligen sysslar med fotomontage (för det är ju en konstart i sig) men det är väldigt många som säkert slirar på en hel del andra plan precis som Mavericks skrivningar indikerar. Så att tro att Terje är unik visar återigen bara på oviljan att se problemen med digitalt "efterarbete" som ibland slirar över i manipulation mer eller mindre utan att folk bryr sig om att skriva andra på näsan vad de gör.

Det finns dessutom väldigt spretiga uppfattningar om vad som faktiskt är OK och inte, precis som Maverick och en hel del andra mycket väl är medvetna om. Men det är väldigt tyst om vad man egentligen gör oftast.

Citat
" Jag tycker det är fel att kalla hans agerande för att "mörka" eftersom det handlar om klipp-och-klistra med egna och andras bilder för att åstadkomma resultat som i princip hade varit omöjligt "live". Detta av en person som predikat att allt skall göras direkt i kameran!"

Jag tycker det du just skrivit är rena definitionen på att "mörka". Grejen är ju inte att han "klippt och klistrat" utan att han låtit folk tro att han inte gjort det. Inte genom att säga att han inte gjort det utan genom att predika "att allt ska göras direkt i kameran". Sedan har Terje låtit betraktaren själv komma fram till att bilden är omanipulerad trots att Terje faktiskt inte direkt sagt det. Det är en association med ett avstamp i ett helt annat påstående och många har uppenbarligen gjort samma association.

Det Terje gjort är att säga en sak och göra något helt annat och de som lyssnat på honom har trott på vad han sagt men aldrig undrat hur och vad han gjort.

Senast ändrad:
Kan ju finnas folk som gått på hans kurser, lyssnat på hans föredrag som funderar på vad det var för människa dom då hade framför sig? Om historierna runt bilderna var sanna mina mm?

Själv så funderar jag en del på hur stor del av Terjes berättelser som var sanna när jag hade som mest kontakt med honom här på fs, jag är faktiskt nämligen nästan mer chockad över hans lodjursberättelser än de manipulerade bilderna...

Till största delen nyfikenhet då.

Jag håller med om det jag läst om hans berättelser verkar förvirrat.

Tja, det kan vara av allmänt intresse att veta om det har förekommit bilder som är montage i hans fotoböcker, inte minst i boken Året. Att publicera en stulen bild i en sådan stor produktion vore förkastligt.

Det skulle ju i sådana fall få rättsliga efterföljder... något som jag förövrigt tycker samtliga av hans stölder borde få.

Allmänt intresse är ett uttryck som egentligen inte säger något. Allmänt intresse därför att....???

Rättsliga följder är väl mest en sak för de vars bilder han stulit.

Tveksamt om man skulle kunna begära ersättning för att man köpt en bok som innehåller manipulerade bilder.

Min bild är att han visst ätnker återuppta sin fotokarriär, och att han bara vill se det här blåsa över, om ett år räknar han med att vara tillbaka i full fart igen, och de flesta som går på föreläsningar och kurser vet inte ens om att han har fuskat. Och om frågan kommer upp svarar han då "det var ett fåtal bilder, men de bilderna har jag slängt". Jag tycker det skulle vara en tråkig utveckling, och orättvis mot hårt arbetande naturfotografer som inte använder PS kreativt...

Det är ju möjligt att han har tankar på att återuppta karriären, men min tro är att det blir näst intill omöjligt med den bevakning som kommer att ske av honom i fotografiskt hänseende.

Vad är din roll i det hela som sk lockpåläggare? (Inget svar? Överraskande!)

Det har varit många kopior som dig, som det nämnts som. Som försöker att tysta ner tråden till Terjes fördel.

Oavsett vad du kommer med för historia, så är jag säker på att du har en stark relation till Terje. Annars skulle du inte bry dig så känslomässigt om honom och inte heller bry dig så lite om vad han gjort och totalt strunta i tråden och önska att den aldrig fanns.

Bry du dig inte, lämna då tråden så mår du bättre själv. Så länge folk vill uttrycka sig/analysera/spekulera då gör man det. Du är bara en till lockpåläggare som aldrig kommer att lyssnas på.

Är du ute efter att hjälpa fd kriminella eller andra människor i nöd då finns det faktiskt hjälporganisationer där du kan bidra på RIKTIGT!

Allmänt intresse är ett uttryck som egentligen inte säger något. Allmänt intresse därför att....???

Rättsliga följder är väl mest en sak för de vars bilder han stulit.

Tveksamt om man skulle kunna begära ersättning för att man köpt en bok som innehåller manipulerade bilder.

Nej, jag menade inte så. Jag menade snarare upphovsmännen till potentiella montage-bilder i boken, OM det nu skulle vara så att det förekommer montage där. Köparna har nog tyvärr inget att säga till om, nej.

Jag har tyvärr ingen vidare koll, men till exempel "Snusen"-bilden som publicerades i Camera Natura, är det bara att beklaga sig över sorgen och sedan släppa allting? Självklart är det ju inte Camera Naturas fel då de omöjligt kan ha vetat om att bilden i fråga var manipulerad, men Terje visste, och Terje lät den användas/säljas till tidningen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto