Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då var vi där igen. Du läser in vad du tycker/tror är mina mål och motiv i vad jag skriver och går över till att debattera enskilda debattörer istället för sakfrågor.

Eftersom det är din åsikt att stänga ner tråden. Att lägga på locket.
Du är här och vill inte föra någon diskussion om ämnet. Du vill att man ska släppa det.
(Allt utefter vad du har uttryckt Åke)
Vad är ditt mål och motiv med det? Det har väl inget med ämnet alls att göra egentligen? Du leder ju bara (mig med) bort ifrån ämnet. :)

edit: Jag måste sluta debattera med folk som vill avsluta en debatt. Det är ju helt tokigt. Mitt sista inlägg där jag gör det. Ursäkta att jag följt med i att driva ifrån ämnet. Pust! :)
 
Senast ändrad:
Då var vi där igen. Du läser in vad du tycker/tror är mina mål och motiv i vad jag skriver och går över till att debattera enskilda debattörer istället för sakfrågor.

Jag läser inte in något i varför du vill stänga debatten, men vi kan väl vara överens om att vi INTE är överens om huruvida Terje H har bett om ursäkt eller inte. Jag anser mig inte ha tolkningsföreträde i den frågan, men eftersom jag inte anser att han bett om ursäkt, så lever diskussionen för mig.
 
Eftersom det är din åsikt att stänga ner tråden. Att lägga på locket.
Du är här och vill inte föra någon diskussion om ämnet. Du vill att man ska släppa det.
(Allt utefter vad du har uttryckt Åke)
Vad är ditt mål och motiv med det? Det har väl inget med ämnet alls att göra egentligen? Du leder ju bara (mig med) bort ifrån ämnet. :)

edit: Jag måste sluta debattera med folk som vill avsluta en debatt. Det är ju helt tokigt. Mitt sista inlägg där jag gör det. Ursäkta att jag följt med i att driva ifrån ämnet. Pust! :)

Nu börjar den diskussionen gå runt.
Mitt svar på detta inlägg är samma som du försöker svar på nu.
I rest my case.
 
Jag läser inte in något i varför du vill stänga debatten, men vi kan väl vara överens om att vi INTE är överens om huruvida Terje H har bett om ursäkt eller inte. Jag anser mig inte ha tolkningsföreträde i den frågan, men eftersom jag inte anser att han bett om ursäkt, så lever diskussionen för mig.

Antingen är jag dålig på att uttrycka mig eller också läser folk in vad DE vill TRO i mina inlägg.

Kan inte se att jag skrivit något om att Terje bett om ursäkt eller inte.
Alla får skriva vad de tycker så länge det inte går till personangrepp och hålla på så länge de har lust och ser någon mening med det. Det jag skriver är MINA åsikter och andra får tycka vad de vill.

Bra och klar motivering i övrigt från dig.
 
Nu börjar den diskussionen gå runt.
Mitt svar på detta inlägg är samma som du försöker svar på nu.
I rest my case.

Exakt! Det var precis det jag menade. Du har inga svar eller argument. Du bara "gör". :)

Jag borde kräva tillbaka min stulna tid! Eller har du tagit min tid och använt själv och påstått sen att det var din tid och inte min! (Avancerad Terjefiering) ;)
 
Vilken jävla sanning pratar du om??...erkännandet är en sanning...det räcker lång väg.
Hur kan du vara så naiv att du tror att Terjes erkännande är hela sanningen. Menar du att hans första erkännande att "ett fåtal bilder på lodjur" var förfalskade = sant?
Menar du att hans nuvarande erkännande, som inte inkluderar några bilder på t.ex. varg = sant?
 
Hur kan du vara så naiv att du tror att Terjes erkännande är hela sanningen. Menar du att hans första erkännande att "ett fåtal bilder på lodjur" var förfalskade = sant?
Menar du att hans nuvarande erkännande, som inte inkluderar några bilder på t.ex. varg = sant?

Mig veterligen så finns det väl inget "officiellt" erkännande? Dvs han har ju inte direkt lagt korten på bordet och som kungen så fint uttryckte det, visat en vilja att "vända blad" och gå vidare?
 
Det exkluderar inte heller vargen. Jag tror inte att Terje någonsin kommer att göra ett uttalande som gör alla i den här tråden överens :)

P4: Du förlorade ju priset Årets Naturfotograf 2010 för att de trodde att du hade hållit på
längre än du erkänt och det stämmer då?

T: Ja, jag vet vet jag inte på vilket sätt än. Det här är någonting som jag behöver tid för
att gå igenom. På vilket sätt. Men jag tror det inte det är så där särskilt omfattande på
nåt sätt, som många spekulationer har varit. Det tror jag inte. Men jag måste gå igenom allt
för min egen skull också.

Förstår bara inte hans resonemang... att han inte vet på vilket sätt, att han inte riktigt veta varför han blev fråntagen priset.

Just med tanke på det uttalandet så får jag känslan av att han inte verkar ha någon vetskap om vargen ännu. Å andra sidan känns det däremot som att NVV borde ha meddelat honom vilka grunder de baserade sitt beslut på, istället för att säga att de misstänker att det har förekommit manipulationer innan.
 
Mig veterligen så finns det väl inget "officiellt" erkännande? Dvs han har ju inte direkt lagt korten på bordet och som kungen så fint uttryckte det, visat en vilja att "vända blad" och gå vidare?
Vet inte vad du menar med "officiellt" erkännande men har ju gått ut offentligt och erkännt att han manipulerat bilder. Däremot han han ju inte erkännt allt med en gång utan gjort det i den takt som han avslöjats. Därför känns det inte troligt att hans nuvarande erkännande om 93 lodjur, 2 grävlingar och 1 mårdhund kommer vara det sista. Däremot vill Terje (och vissa i den här tråden) att man ändå vänder blad och går vidare.
 
P4: Du förlorade ju priset Årets Naturfotograf 2010 för att de trodde att du hade hållit på
längre än du erkänt och det stämmer då?

T: Ja, jag vet vet jag inte på vilket sätt än. Det här är någonting som jag behöver tid för
att gå igenom. På vilket sätt. Men jag tror det inte det är så där särskilt omfattande på
nåt sätt, som många spekulationer har varit. Det tror jag inte. Men jag måste gå igenom allt
för min egen skull också.

Förstår bara inte hans resonemang... att han inte vet på vilket sätt, att han inte riktigt veta varför han blev fråntagen priset.

Fast det där är ju ditt resonemang :)

Han själv har kanske inte klart för sig hur mycket han har klipptochklistrat. Att han inte klart kan beskriva "på vilket sätt" han "hade hållit på längre än du erkänt". Att han faktiskt behöver sitta ner och gå igenom sina bilder för att komma fram till vad han har gjort.

Man kan ju tänka sig att om han skämts över sitt fuskande, så har han försökt glömma bort det så fort som möjligt. Själv har jag fotograferat ordentligt i lite mer än 2 år, och kan hitta bilder som jag tagit som jag inte ens försökt glömma - men som jag glömt ändå, när jag går igenom vad jag fotograferat tidigare.
 
Fast det där är ju ditt resonemang :)

Han själv har kanske inte klart för sig hur mycket han har klipptochklistrat. Att han inte klart kan beskriva "på vilket sätt" han "hade hållit på längre än du erkänt". Att han faktiskt behöver sitta ner och gå igenom sina bilder för att komma fram till vad han har gjort.

Man kan ju tänka sig att om han skämts över sitt fuskande, så har han försökt glömma bort det så fort som möjligt. Själv har jag fotograferat ordentligt i lite mer än 2 år, och kan hitta bilder som jag tagit som jag inte ens försökt glömma - men som jag glömt ändå, när jag går igenom vad jag fotograferat tidigare.

Det är väl inte ett resonemang, det är väl hämtat direkt från intervjun i P4?
 
Fast det där är ju ditt resonemang :)

Han själv har kanske inte klart för sig hur mycket han har klipptochklistrat. Att han inte klart kan beskriva "på vilket sätt" han "hade hållit på längre än du erkänt". Att han faktiskt behöver sitta ner och gå igenom sina bilder för att komma fram till vad han har gjort.

Man kan ju tänka sig att om han skämts över sitt fuskande, så har han försökt glömma bort det så fort som möjligt. Själv har jag fotograferat ordentligt i lite mer än 2 år, och kan hitta bilder som jag tagit som jag inte ens försökt glömma - men som jag glömt ändå, när jag går igenom vad jag fotograferat tidigare.

Jag håller med dig om det faktum att han säkerligen inte har någon vidare koll på hur utbrett fusket faktiskt är.

Men deras resonemang, NVV's, var ju i grund och botten att det fanns mycket som talade för att han hade manipulerat innan 2011, vilket de meddelade honom... men han själv vet inte att han har manipulerat (ergo, skapat montage) innan 2011?

Angående vargbilden så är den ju bland hans mest tongivande vargbilder, och han har själv sagt i en intervju med K. Buchwald (osäker på om jag har rätt namn) att det är en av hans absolut bästa vargbilder.

Ett annat utdrag från den intervjun:

”Varför valde du den bilden? Vad är det som gör den så speciell för dig?”

”För att det är en vild varg i Sverige, och här i Hälsingland. Efter lång tids arbete känns det skönt att ha lyckats göra en vargbild precis som jag önskade mig en sådan. En varg i sin miljö i vinterkyla i spännande ljus. Bilden har även använts i vargdebatten, vilket gör bilden än viktigare – för att vargen ska få en säker framtid i Sverige.”

Så just den bilden borde inte vara lika lätt att förtränga som en av 100-tals manipulerade lodjursbilder. Det är min tanke.
 
Angående vargbilden så är den ju bland hans mest tongivande vargbilder, och han har själv sagt i en intervju med K. Buchwald (osäker på om jag har rätt namn) att det är en av hans absolut bästa vargbilder.

Ett annat utdrag från den intervjun:

”Varför valde du den bilden? Vad är det som gör den så speciell för dig?”

”För att det är en vild varg i Sverige, och här i Hälsingland. Efter lång tids arbete känns det skönt att ha lyckats göra en vargbild precis som jag önskade mig en sådan. En varg i sin miljö i vinterkyla i spännande ljus. Bilden har även använts i vargdebatten, vilket gör bilden än viktigare – för att vargen ska få en säker framtid i Sverige.”

Så just den bilden borde inte vara lika lätt att förtränga som en av 100-tals manipulerade lodjursbilder. Det är min tanke.

Fast gissningsvis så har han fått återberätta historien om den en massa gånger - vilket till slut skulle kunna göra att han medvetet eller omedvetet glömmer bort hur den egentligen kommit till. Det finns en massa intressant läsning om hur bra vittnen människor är - hur rätt man kommer ihåg ett skeende, och hur det förändras över tiden.
 
Fast gissningsvis så har han fått återberätta historien om den en massa gånger - vilket till slut skulle kunna göra att han medvetet eller omedvetet glömmer bort hur den egentligen kommit till. Det finns en massa intressant läsning om hur bra vittnen människor är - hur rätt man kommer ihåg ett skeende, och hur det förändras över tiden.

Kanske, så kan det mycket väl ha varit.

Jag tror att det där var hans andra, eller tredje vargbild... notera, tror, men någonstans därikring. Han fotade ju sin första vargbild på nyårsafton 2006 (halleluja), och denna bilden ska väl vara någonstans ifrån januari eller februari, 2007? Jag vet såklart inte hur det är med Terje, men jag skulle nog komma ihåg, oavsett omständigheter, då jag fotade en av mina första vargbilder.
 
Fast gissningsvis så har han fått återberätta historien om den en massa gånger - vilket till slut skulle kunna göra att han medvetet eller omedvetet glömmer bort hur den egentligen kommit till. Det finns en massa intressant läsning om hur bra vittnen människor är - hur rätt man kommer ihåg ett skeende, och hur det förändras över tiden.



Det där köper jag aldrig. Självklart är han fullständigt medveten om vilka bilder han tagit och inte tagit, allt annat vore att dumförklara människan.

Vilka bilder han klistrat in motiv i är han nog helt medveten om. Däremot kan det bli värre med alla andra manipulationer som han nämnde om en byggnad. Att han flyttat på grenar, växter osv.
 
Vilka är "alla" som kommer minnas? Det är där jag tror att TH är beräknande, vi fotonördar som sitter på forum kan han bortse från... Det är det som oroar mig, ungefär som att en dopad idrottare hittar ny publik...

Okej, vi är oense. Jag har ingen uppfattning om hur han kommer att agera i framtiden. Jag tror dock att han skulle misslyckas med att ta upp en karriär senare och fortsätta som om inget hänt. Men det visar sig väl.
 
Det där köper jag aldrig. Självklart är han fullständigt medveten om vilka bilder han tagit och inte tagit, allt annat vore att dumförklara människan.

Vilka bilder han klistrat in motiv i är han nog helt medveten om. Däremot kan det bli värre med alla andra manipulationer som han nämnde om en byggnad. Att han flyttat på grenar, växter osv.

Nu har jag inte googlat speciellt länge eller noga, men du kan ju titta lite i den här.

http://www.simplypsychology.org/Eyewitness Testimony.pdf

Jag kan tänka mig att Terjes situation med klippoklistrade bilder försvåras av hans yrke som föreläsare. Att han helt enkelt har fått upprepa de felaktiga skeendena så ofta att han till viss del övertygat sig själv.
 
Nu har jag inte googlat speciellt länge eller noga, men du kan ju titta lite i den här.

http://www.simplypsychology.org/Eyewitness Testimony.pdf

Jag kan tänka mig att Terjes situation med klippoklistrade bilder försvåras av hans yrke som föreläsare. Att han helt enkelt har fått upprepa de felaktiga skeendena så ofta att han till viss del övertygat sig själv.

Jag är helt övertygad om att Terje vet om han fotograferat en varg på riktigt, om han fotograferat en björn på riktigt, om han har träffat snusen, om han har fotograferat en Trana på en halv kilometers avstånd mot en fullmåne och jag är övertygad om att han vet exakt hur länge det här pågått. Hade det bara varit storys vi pratar om, men nu är det ju bilder kopplade till dem också, det går inte att glömma...

edit: språk...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.