Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Case closed. Så här uppfattar jag hans intervju.

Han erkänner att han började manipluera sina egna bilder redan 2005 men det var först i och med lodjursprojektet som han började klippa in andras bilder. Fram tills dess hade han bara klippt och klistrat sina egna.

Varför? Ekonomi och prestationskrav. Läs gärna aktuell artikelserie i SvD

Fast han klippte in andras djur redan 2006: http://terjadefoton.wordpress.com/uttalanden/terjade-bilder-oversikt/k1qpdy/
 
Uppenbarligen måste man börja sina inlägg med följande:
Jag hatar inte Terje, jag vill inte Terje något illa och jag ingår inte i någon mobb.

MEN, dagens radioreportage som jag nu lyssnat igenom noga, tyder på att TH inte har någon som helst tanke på att visa upp hela den här storyn som den verkligen gått till. Givetvis är han fullständigt medveten om när han börjat fuska, hur mycket han har fuskat, med vad han har fuskat. Hans grundinställning är att han försöker spela tillbaka sin karriär till före bildfusket. Det är oerhört genomtänkt det här, han låter sig inte intervjuas i princip, det är hans bild av historien som visas upp. Droppen är givetvis att han får det att låta som om han bestämde sig för att erkänna, att det inte alls är kopplat till det faktum att han blev avslöjad stenhårt.

För mig är det mest frustrerande att det sitter massor med lyssnare som får hela storyn på det här sättet, och inte har en aning om vad som ligger bakom.

Det här är och kommer nog att förbli en riktigt reality såpa i klass med de värsta tilltagen från TV:kanalernas produktionsbolag.

Jag tror inte att Terje kommer göra alla som vill ha svar nöjda, tyvärr. Jag är osäker på hur Terje skulle göra för att komma igenom detta. Det han gör nu känns som något bland det sämsta han kan göra.
 
Ja eller, 2007 tror jag just hans bild uppkom.

Så inte riktigt case closed.

Ah, sorry. Jag tänkte att den var från 2006 som fladdermusbilden (som jag antar är ihopklippt av egna bilder), men nu när du säger det så minns jag ju att hans första vilda vargbild togs( eller togs?) 31 december 2006. Sedan dröjde det inte så länge innan han "lyckades" igen... Om ni orkar så kanske ni kan lägga till datum till den bilden, så att besökare till bloggen förstår att det är en gammal bild och bevis på att han hållt på ett bra tag?
 
Ah, sorry. Jag tänkte att den var från 2006 som fladdermusbilden (som jag antar är ihopklippt av egna bilder), men nu när du säger det så minns jag ju att hans första vilda vargbild togs( eller togs?) 31 december 2006. Sedan dröjde det inte så länge innan han "lyckades" igen... Om ni orkar så kanske ni kan lägga till datum till den bilden, så att besökare till bloggen förstår att det är en gammal bild och bevis på att han hållt på ett bra tag?

Om man går in närmre och kollar beskrivningen så ser man att den är från 2007, men visst, jag kan hålla med dig, det kan vara lite svårt om man bara överblickar som hastigast. Lägger till en 2007-a i rubriken.
 
Uppenbarligen måste man börja sina inlägg med följande:
Jag hatar inte Terje, jag vill inte Terje något illa och jag ingår inte i någon mobb.

MEN, dagens radioreportage som jag nu lyssnat igenom noga, tyder på att TH inte har någon som helst tanke på att visa upp hela den här storyn som den verkligen gått till. Givetvis är han fullständigt medveten om när han börjat fuska, hur mycket han har fuskat, med vad han har fuskat. Hans grundinställning är att han försöker spela tillbaka sin karriär till före bildfusket. Det är oerhört genomtänkt det här, han låter sig inte intervjuas i princip, det är hans bild av historien som visas upp. Droppen är givetvis att han får det att låta som om han bestämde sig för att erkänna, att det inte alls är kopplat till det faktum att han blev avslöjad stenhårt.

För mig är det mest frustrerande att det sitter massor med lyssnare som får hela storyn på det här sättet, och inte har en aning om vad som ligger bakom.

Instämmer.

Och halva intervjun har dessutom inget med sakfrågan att göra, den handlar om honom/henne som offer.
Manipulerandet av folk fortsätter.
 
Seriöst

Alltså hur länge skall vi tjata om Terje ?

Han har bett om ursäkt, kan vi inte bara låta det vara "okej" och gå vidare ?
 
När jag lyssnar på intervjun hör jag en man som är väldigt tyngd av bekymmer..........

Självklart är han bekymrad, han blev ju obönhörligen avslöjad mot sitt nekande.

Hursomhelst, detta fall har nu övergått till att bli en lärorik erfarenhet.
Vi har fått bättre kunskaper och verktyg som hjälper oss att i framtiden lättare upptäcka och se igenom liknande ordlögner och bildmanipulationer.
Förhoppningsvis kan det försvåra att något liknande inträffar igen.

PS. Min favoritstory är den om lodjuret Snusen, som så många människor svalde med hull o hår:
http://terjadefoton.wordpress.com/uttalanden-2/terjes-tankar/
 
Självklart är han bekymrad, han blev ju obönhörligen avslöjad mot sitt nekande.

Hursomhelst, detta fall har nu övergått till att bli en lärorik erfarenhet.
Vi har fått bättre kunskaper och verktyg som hjälper oss att i framtiden lättare upptäcka och se igenom liknande ordlögner och bildmanipulationer.
Förhoppningsvis kan det försvåra att något liknande inträffar igen.

PS. Min favoritstory är den om lodjuret Snusen, som så många människor svalde med hull o hår:
http://terjadefoton.wordpress.com/uttalanden-2/terjes-tankar/

Det är nog några litteraturpris för snusen! :)
 
Min gissning är att det kommer att bli allt svårare att utreda vad fotografen väljer att göra med sina bilder. Möjligheterna ökar för var dag att påverka bilderna.
Egentligen är det inte hur bilderna är gjorda som är det väsentliga; det är hur fotografen redovisar hur han eller hon har gått tillväga.
Som så ofta hänger vi kvar i hur det var (på den gamla analoga tiden) och försöker anpassa oss till den.
Kanske är det dags att tänka om och tänka utanför boxen.
Glöm gårdagen och utgå från idag.
Igår tog jag denna bild från bilen, fåglarna var inte rädda för mig i den situationen. Det låg en störande plastbit i vattenbrynet. Om jaghade valt att gå ner och ta bort den så hade fåglarna flugit sin kos.
Jag valde lagningspenseln i PS. Det skulle ni inte ha sett om jag inte hade talat om det:)
 

Bilagor

  • skrakar.gif
    skrakar.gif
    78.3 KB · Visningar: 933
Min gissning är att det kommer att bli allt svårare att utreda vad fotografen väljer att göra med sina bilder. Möjligheterna ökar för var dag att påverka bilderna.
Egentligen är det inte hur bilderna är gjorda som är det väsentliga; det är hur fotografen redovisar hur han eller hon har gått tillväga.
Som så ofta hänger vi kvar i hur det var (på den gamla analoga tiden) och försöker anpassa oss till den.
Kanske är det dags att tänka om och tänka utanför boxen.
Glöm gårdagen och utgå från idag.
Igår tog jag denna bild från bilen, fåglarna var inte rädda för mig i den situationen. Det låg en störande plastbit i vattenbrynet. Om jaghade valt att gå ner och ta bort den så hade fåglarna flugit sin kos.
Jag valde lagningspenseln i PS. Det skulle ni inte ha sett om jag inte hade talat om det:)

Kanske att det finns en plats för analog film då trots allt....? Iofs går ju att manipulera den med, men det är ju enklare att manipulera digital data idag...
 
Min gissning är att det kommer att bli allt svårare att utreda vad fotografen väljer att göra med sina bilder. Möjligheterna ökar för var dag att påverka bilderna.
Egentligen är det inte hur bilderna är gjorda som är det väsentliga; det är hur fotografen redovisar hur han eller hon har gått tillväga.
Som så ofta hänger vi kvar i hur det var (på den gamla analoga tiden) och försöker anpassa oss till den.
Kanske är det dags att tänka om och tänka utanför boxen.
Glöm gårdagen och utgå från idag.
Igår tog jag denna bild från bilen, fåglarna var inte rädda för mig i den situationen. Det låg en störande plastbit i vattenbrynet. Om jaghade valt att gå ner och ta bort den så hade fåglarna flugit sin kos.
Jag valde lagningspenseln i PS. Det skulle ni inte ha sett om jag inte hade talat om det:)

Jag tycker att det är en konstig utgångspunkt att om det är möjligt att fuska så kommer folk göra det. Det finns väl massor med tillfällen när det är möjligt att fuska som folk låter bli. Om du hade blivit anklagad för bildfusk finns för övrigt inte en möjlighet att din bild inte hade blivit uppkäkad av bildexperterna, zoomar man lite syns det ju extremt tydligt var du varit och pillat... ;-) Men så länge du hade gjort det med måtta (vilket du gjort här) och dessutom haft ett gott rykte så hade du säkert kommit undan med det. Sedan måste jag säga att jag tycker att fullständigt uppdiktade historier och google-funna lodjur är ganska långt ifrån att klona bort en plastbit...
 
Alltså hur länge skall vi tjata om Terje ?

Han har bett om ursäkt, kan vi inte bara låta det vara "okej" och gå vidare ?

I de allra flestas ögon tror jag inte att det här är att tolka som en ursäkt, utan som ett välregisserat försvarstal. Som jag sagt förr, tills TH lägger korten på bordet så är diskussionen intressant åtminstone för mig...
 
Jag tycker att det är en konstig utgångspunkt att om det är möjligt att fuska så kommer folk göra det. Det finns väl massor med tillfällen när det är möjligt att fuska som folk låter bli. Om du hade blivit anklagad för bildfusk finns för övrigt inte en möjlighet att din bild inte hade blivit uppkäkad av bildexperterna, zoomar man lite syns det ju extremt tydligt var du varit och pillat... ;-) Men så länge du hade gjort det med måtta (vilket du gjort här) och dessutom haft ett gott rykte så hade du säkert kommit undan med det. Sedan måste jag säga att jag tycker att fullständigt uppdiktade historier och google-funna lodjur är ganska långt ifrån att klona bort en plastbit...

Jag tycker att du borde läsa om mitt inlägg, sakta.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.